Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: uninstaller  (gelezen 1291 keer)

Offline Eller

  • Lid
uninstaller
« Gepost op: 2013/12/02, 17:36:18 »
Nog steeds bezig met de direct-te-doen lijst van Pjotr. Voor een beginners heb je dan wel even werk en komen er uiteraard vragen naar boven.

Pjotr adviseert LibreOffice deels te installeren, maar Xubuntu heeft zelf al Abiword aan boord.
Ik haalde LibreOffice binnen, omdat ik ook nogal eens werk met Presentaties (pps/ppsx)
Dan is Abi dus overbodig.
Nu de vraag:
Onder Windows gebruik ik graag RevoUninstaller, omdat die doortastender opruimt dan de uninstall van het eigen programma of van Windows. Heeft Xubuntu een soortgelijke Revo?
Ik ben bang dat handmatig verwijderen van Abi, het (on)nodige achter laat.
'k Zie je weer...

Re: uninstaller
« Reactie #1 Gepost op: 2013/12/02, 17:44:54 »
Het enigste onnodige wat achter kan blijven is de voorkeuren map in je home folder (~/.abiword). Desnoods deze zelf handmatig te verwijderen, maar het gaat hier om minder dan 10Mb vermoed ik, dus of het de moeite waard kan zijn :P
Maar goed, gewoon verwijderen is een optie, al wil je de overige pakketten (denk niet dat dit bij Abiword het geval is) verwijderen: in de terminal het commando:
sudo apt-get autoremove abiword
Desktop:
Processor: Intel® Core™2 Quad CPU Q8300 @ 2.50GHz × 4, Geheugen: 3.9Gb, GPU: nVidia 220GT OS: Windows 7 64 bit / Ubuntu 12.04 64 bit
Notebook:
Processor: Intel® Core™ i7-4700MQ, Geheugen: 8Gb, GPU: nVidia GTX765m (met Optimus) OS: Windows 8 64 bit / Elementary OS Luna 64 bit

Offline redmar

  • Vertaalteam
Re: uninstaller
« Reactie #2 Gepost op: 2013/12/02, 18:33:55 »
In linux gaat het verwijderen vanzelf, alleen blijven dus standaard je voorkeuren behouden. Als je dat niet wil kan je (in de terminal) met het volgende commando een programma en all voorkeuren verwijderen. Maar zoals Cheap al zei is dat niet echt de moeite waard voor die paar kb.

sudo apt-get purge abiword

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: uninstaller
« Reactie #3 Gepost op: 2013/12/02, 23:36:23 »
Het kan ook grafisch:
Installeer synaptic (als je dat nog niet gedaan hebt).
Je kunt dan het programma opzoeken en kiezen voor verwijderen, of volledig verwijderen (=met config files e.d.)
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: uninstaller
« Reactie #4 Gepost op: 2013/12/03, 08:18:59 »
Volgens mij moet je dit ook gewoon in het software centrum moeten kunnen doen.

Re: uninstaller
« Reactie #5 Gepost op: 2013/12/03, 11:08:53 »
Volgens mij moet je dit ook gewoon in het software centrum moeten kunnen doen.

Dat zou je verwachten maar helaas. Het Softwarecentrum verwijdert alleen als 'apt-get remove', niet als 'apt-get purge'.

Offline vanadium

  • Lid
Re: uninstaller
« Reactie #6 Gepost op: 2013/12/03, 12:02:48 »
Praktisch maakt dat niet zoveel, zelfs niets, uit. De configbestandjes die achterblijven als je "remove" doet eerder dan "purge" nemen mischien enkele tientallen kilobytes in, en hebben verder geen enkele impact op het systeem. De puristen onder ons willen dat soms wel weg, natuurlijk, maar praktisch maakt het echt niets uit. Het Softwarecentrum is er voor de "gewone eindgebruiker" is en houdt het zo eenvoudig mogelijk, dus inderdaad: purgen kan niet met Softwarecentrum.

Offline heir4c

  • Lid
Re: uninstaller
« Reactie #7 Gepost op: 2013/12/03, 12:12:45 »
En even grafisch voor de visueel ingestelden:

Het screenshot is genomen van Synaptic. Rechtsklikken op het groene vakje naast abiword en kiezen voor "Volledige Verwijdering"(Hier in het Engels):

Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: uninstaller
« Reactie #8 Gepost op: 2013/12/03, 12:56:40 »
Wat tips voor veilig schoonmaken:
https://sites.google.com/site/computertip/schoon

Veilig schoonmaken is belangrijk, want voordat je het weet sloop je meer dan je lief is.... Er is heel wat gevaarlijke rotzooi te vinden onder de noemer "schoonmaakprogramma's".
« Laatst bewerkt op: 2013/12/03, 13:00:02 door Pjotr »

Offline Eller

  • Lid
Re: uninstaller
« Reactie #9 Gepost op: 2013/12/03, 17:16:27 »
@Pjotr;
Ik zal je waarschuwing in acht nemen en met verwijderen de richtlijnen volgen die ik hier op het forum op doe.
Ik ben bezig met je lijst, maar het kost nogal tijd (uitgebreide lijst!)
Ik heb al bijgetekend bij Petrus, want zo te zien heb ik nog wat jaartjes nodig,..
Ik zal je schoonmaak-aanwijzingen nog eens terugbladeren, want er zijn intussen toch wel dingen die ruimte innemen zonder enig nut.
Zo begrijp ik nog steeds het nut niet van de mod-files die nergens door worden aangesproken, is Abiword niet meer nodig na instaqll LibreOffice en hoeft Ristretto niet te blijven na de Shotwell Fotomanager.
Maar: beloofd: kleine stappen, niet wild lopen te dazen...
'k Zie je weer...

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: uninstaller
« Reactie #10 Gepost op: 2013/12/03, 18:58:55 »
Je kunt eventueel een lijstje krijgen, van wat ik installeer en wat ik verwijder, mogelijk schiet het dan iets sneller op.
Alleen ..... dan leer je niets en jouw manier van werken kan/zal anders zijn dan mijn manier van werken.

Één van de voordelen van Linux is, dat het niet langzamer wordt, wanneer er veel geïnstalleerd en verwijderd wordt, dit komt, omdat Linux geen registry heeft, maar elk programma zijn eigen config-mappen en files heeft.
Een mooi voorbeeld hiervan zijn de mappen .mozilla en .thunderbird in je home map.
Wanneer je één van deze mappen verwijderd, dan ziet het programma (Firefox en/of Thunderbird) dit als een nieuwe installatie en worden de mappen en files gewoon aangemaakt, je kunt een verkeerde configuratie dus vaak herstellen, zonder opnieuw te installeren.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline jan11000

  • Lid
Re: uninstaller
« Reactie #11 Gepost op: 2013/12/03, 20:26:06 »
Software die standaard geïnstalleerd is zou ik staan laten.
Misschien dat sommige programma's bepaalde/veel dingen doen tav het systeem(bijv nautilus).

Of je altijd alles mag verwijderen wat je niet gebruikt weet ik niet, maar vermoedelijk niet.
Voor snelheid zal dit niks uitmaken, want dit is geen windows.

Re: uninstaller
« Reactie #12 Gepost op: 2013/12/03, 20:39:21 »
Software die standaard geïnstalleerd is zou ik staan laten.
Misschien dat sommige programma's bepaalde/veel dingen doen tav het systeem(bijv nautilus).

Of je altijd alles mag verwijderen wat je niet gebruikt weet ik niet, maar vermoedelijk niet.
Voor snelheid zal dit niks uitmaken, want dit is geen windows.

Nautilus kun je prima eraf gooien, je hebt dan alleen (in het geval van Unity) geen bureaubladicoontjes en bureaubladachtergrond meer maar launcher en Dash en alle programma's enzo doen het nog prima.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: uninstaller
« Reactie #13 Gepost op: 2013/12/03, 21:39:46 »
Nautilus kun je prima eraf gooien, je hebt dan alleen (in het geval van Unity) geen bureaubladicoontjes en bureaubladachtergrond meer maar launcher en Dash en alle programma's enzo doen het nog prima.
Eller gebruikt Xubuntu en daar kan je heel veel uitslopen :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Eller

  • Lid
Re: uninstaller
« Reactie #14 Gepost op: 2013/12/03, 22:58:05 »
@Ron;
Zo te zien hebben we het zelfde denkpatroon. Zelf-ondervinden en lekker met je harses tegen de muur botsen, dé manier om goed te onthouden.
Je hebt gelijk dat iedere computeraar  zijn eigen manier van werken heeft en wat mij interesseert, hoeft jou niet te boeien en andersom.

Het gegeven dat aanwezige software geen invloed heeft op de snelheid, is gunstig en voor mij (ook) nieuw,  maar de ingeroeste gewoonte om contrôle te houden op wat er op je schijfJE staat, keer je zo gauw niet af.

Ik schrok even bij verwijderen van Abiword, toen hij kwam dat ook een aantal libre-dingen dan eraf gingen, maar alles draait vrolijk verder, dus.... don worry, be happy............... 
'k Zie je weer...

Offline heir4c

  • Lid
Re: uninstaller
« Reactie #15 Gepost op: 2013/12/04, 08:39:08 »
Wat tips voor veilig schoonmaken:
https://sites.google.com/site/computertip/schoon

Pjotr, hier in 14.04 is er geen .thumbnails map meer. Die staat nu onder .cache/thumbnails. En er zijn 3 mappen: "fail", "large" en "normal".
(Heb momenteel een Engelse versie vandaar de Engelse benaming.)
Weet niet of dit ook al in 13.10 is maar vermoed van wel.
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: uninstaller
« Reactie #16 Gepost op: 2013/12/04, 10:18:41 »
Wat tips voor veilig schoonmaken:
https://sites.google.com/site/computertip/schoon

Pjotr, hier in 14.04 is er geen .thumbnails map meer. Die staat nu onder .cache/thumbnails. En er zijn 3 mappen: "fail", "large" en "normal".
(Heb momenteel een Engelse versie vandaar de Engelse benaming.)
Weet niet of dit ook al in 13.10 is maar vermoed van wel.
Bedankt voor de tip!  :)
Ik heb het gelijk even aangevuld, zowel op m'n Nederlandse als op m'n Engelse webstek.
« Laatst bewerkt op: 2013/12/04, 10:52:03 door Pjotr »