Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: os maken  (gelezen 6545 keer)

Offline draak08

  • Lid
os maken
« Gepost op: 2012/03/15, 16:38:53 »
hallo,
ik wil een os maken, based op ubuntu.
de achtergrond van het inlogscherm heb ik veranderd.
ik heb ook de naam(balk vanboven) in het softwareceneter verandert.
« Laatst bewerkt op: 2012/03/27, 18:56:44 door draak08 »

Re: os maken
« Reactie #1 Gepost op: 2012/03/15, 17:06:21 »
Apt-on-CD
openSUSE LEAP KDE
Kubuntu

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: os maken
« Reactie #2 Gepost op: 2012/03/15, 18:33:36 »

Offline Edje29b6

  • Lid
Re: os maken
« Reactie #3 Gepost op: 2012/03/15, 19:05:36 »
Op deze site staat wat info: https://sites.google.com/site/edjesportaal/


[Mod edit: URL doorklikbaar gezet]
« Laatst bewerkt op: 2012/03/15, 19:21:33 door asphyxia »

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: os maken
« Reactie #4 Gepost op: 2012/03/15, 19:24:15 »
Nog een tip, zorg voor een orginele naam, en leg die direct vast!
In jouw geval zou je met Draakos/ix een beste/goede eyecatcher hebben voor je os.

Offline draak08

  • Lid
Re: os maken
« Reactie #5 Gepost op: 2012/03/15, 20:10:16 »
hoe kan ik een iso maken??
Met installer?
« Laatst bewerkt op: 2012/03/16, 16:24:19 door draak08 »

Re: os maken
« Reactie #6 Gepost op: 2012/03/15, 22:47:22 »
Je kan ook je eigen OS heel eenvoudig online maken met SUSE studio.
susestudio.com  ;)

Re: os maken
« Reactie #7 Gepost op: 2012/03/16, 10:27:02 »
YAMYOOST.

Yet Another Make Your Own OS Topic.

Dus maar een boilerplate-antwoord ook zeker?

1) Pruts aan wat instellingen van Ubuntu of andere bestaande Linuxdistro (Debian is vrij goed voor een 'bare-bones' OS) en zet dat op een {live,installeerbare}-cd. Werk vereist: praktisch geen. Originaliteit: praktisch geen. Onderhoudbaarheid: praktisch geen.
2) Linux from Scratch. Ik ga geen link geven, die wordt je verondersteld zelf te vinden als deel van de opdracht (hint: dat ga je vaker nodig hebben, "zelf iets vinden"). Werk vereist: redelijk wat. Originaliteit: hoger. Onderhoudbaarheid: valt mee.
3) Ditch LFS en maak volledig je eigen custom Linuxsysteem. Zeer goede kennis van Linux vereist. Werk vereist: quit your day job. Originaliteit: afhankelijk van waar je je op baseert en hoeveel je verandert, matig tot zeer vernieuwend. Onderhoudbaarheid: hangt af van je eigen design decisions (Welke pakketbeheerder? Hoe bouwen we pakketten? etc).

Dus wederom, the right tool for the right job. ;)
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: os maken
« Reactie #8 Gepost op: 2012/03/16, 13:33:18 »
Toevoeging op bovenstaande, zeg maar 1a: Bij Arch Linux kan je de boel ook zelf helemaal opbouwen. Ook nog een zeer actieve community, met goede documentatie. Enige kennis van Linux is wel handig.

Om bij het 'ubuntu' based te blijven, op dit forum zijn ook wat howto's te vinden. Vooruit dan maar:
http://www.ubulight.ae , van medeforumlid Theo1971, een overzicht van blokkendoos methodes.
http://forum.ubuntu-nl.org/tips-trucs/zeer-compact-blokkendoossysteem-op-basis-van-debian-testing-%28of-ubuntu%29-xfce4/ , van medeforumlid Bloom.
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Re: os maken
« Reactie #9 Gepost op: 2012/03/16, 15:58:42 »
Precies. Arch of Slackware.

Re: os maken
« Reactie #10 Gepost op: 2012/03/16, 18:33:29 »
Debian ligt het dichtste bij Ubuntu, maar inderdaad, over Arch en Gentoo ben ik ook niet ontevreden :) (Slackware nog nooit geprobeerd eigenlijk)

UPDATE: En met die woorden downloadde Hij Slackware.
« Laatst bewerkt op: 2012/03/16, 18:38:45 door SeySayux »
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Re: os maken
« Reactie #11 Gepost op: 2012/03/16, 21:27:50 »
Goedzo SeySayux, Slackware is best leuk! :)


Re: os maken
« Reactie #13 Gepost op: 2012/03/26, 06:02:40 »
Gezien remasteren een van mijn hobbies is kan ik je nog wel wat tips meegeven;

  • Luister niet naar al die mensen die zeggen dat het onzinnig is! Je wil het doen en het is mogelijk dus doen.
  • Zoek een flinke hoeveelheid met tutorials bij elkaar
  • Bekijk de tutorials aandachtig en kies er 1 die bij je kennisniveau past
  • Let goed op de licenties van software die je in je distro verpakt als je hem publiek wil maken
  • Test je werk goed op meerdere computers nadat je hem hebt getest in een virtuele machine

Het gedeelte tutorials en software bij elkaar zoeken kan je overslaan door mkOS, De tutorials uit mkOS zijn ook doorzoekbaar via deze pagina. Ook heb ik wat NL tutorials op mijn wiki met enkele Debian/Ubuntu remaster handleidingen.

De blokkendoos handleidingen hier op het forum en de wiki beschrijven redelijk goed hoe je een Ubuntu OS bij elkaar kan toveren vanaf de commandline. Ben je geen held met sourcecode maar wil je daar wel graag mee leren werken om een OS vanuit sources te maken dan zijn Gentoo en Funtoo erg leuke distributies om mee te beginnen gezien je die helemaal handmatig vanuit een ander OS of livecd moet installeren zonder installer. Het pakketbeheer is wel geregeld met portage/emerge maar je hebt wel de volledige controle. Je leert er dus snel erg veel van wat je weer kan toepassen op je eigen ideeen.

Maar goed.... de beste tips die ik je kan geven zijn toch wel de volgende;

Let wel op dat je binnen de zeer behulpzame Gentoo gemeenschap (waar je naast Arch en TLDP.org veel van je info vandaan gaat halen) al bijna een vraag had gesteld waarop je geen antwoord had gekregen. Gelukkig stel je hier nog dat je graag wat tips wil maar als er stond 'hoe moet dat?' was het een ander verhaal want "domme" vragen zijn niet gewenst bij deze mensen.

hallo,
ik wil een os maken, based op ubuntu.
wie geeft mij tips?

 
Nou... een hele goede tip is dat je de vraag ook uitgebreider had kunnen stellen. bv:

                 (voorbeeld)
Citaat van: JanJansen129733
Hallo,
Ik heb plannen om een Linux OS te maken. Ik wil daarvoor de Ubuntu sourcecode gaan gebruiken.

Het doel van dit OS is [........LANG VERHAAL MET VEEL DETAILS.......]

Mijn kennis van Linux/Ubuntu is redelijk, ik werk nu 1 jaar met Ubuntu en kan goed overweg met de commandline want ik heb vroeger nog DOS gebruikt. Ik denk dat ik nog wel wat kennis te kort kom op het gebied van het Linux opstartproces en het maken of implementeren van een installer.

Wie kan me wat tips geven?

Naast het stellen van je vraag op de juiste manier, voorzien van alle mogelijke informatie met de kennis die je op dat moment hebt + de stappen die je reeds hebt ondernomen is het ook erg van belang dat je goed met zoekmachines overweg kan want wie niet met Google overweg kan kan ook geen goede vragen stellen. Men wil je maar al te graag alles leren wat je wil weten maar doe je zelf geen zichtbare moeite (of straalt dat niet van je vragen af) dan zal je heel veel zelf moeten ontdekken.

Succes met je OS en als je vragen hebt dan roep maar hoor, ik reageer zelfs op echte domme vragen :) (met een preek en een antwoord) :P
« Laatst bewerkt op: 2012/03/26, 06:07:57 door socialdefect »
ANTWOORD OM TE HELPEN, NIET OM ANTWOORD TE KUNNEN GEVEN

Re: os maken
« Reactie #14 Gepost op: 2012/03/27, 17:52:44 »
Op deze site staat wat info: https://sites.google.com/site/edjesportaal/


[Mod edit: URL doorklikbaar gezet]

Ik heb de link bekeken en het staat er allemaal heel erg duidelijk uitgelegd. Ik heb nu Xubuntu draaien. Maakt het eigenlijk veel verschil met het systeem dat jij draait?
Linux Mint 18.3  Xfce

Offline Edje29b6

  • Lid
Re: os maken
« Reactie #15 Gepost op: 2012/03/27, 18:38:14 »
Neen zoveel verschil zal dat niet maken,maar zo kan je jou gekozen software samenstellen om mee te werken.
De rest die bij de standaard zit gebruik je meestal toch niet.

Re: os maken
« Reactie #16 Gepost op: 2012/03/27, 18:52:54 »
Dank je wel voor het snelle antwoord. Ga me deze avond eens amuseren met die minimale installatie.
Als het niet lukt, is het nog altijd geen been gebroken  =D Dan installeer ik gewoon opnieuw Xubuntu.
Linux Mint 18.3  Xfce

Re: os maken
« Reactie #17 Gepost op: 2012/03/28, 14:03:11 »
Het is me niet gelukt omUbuntu 11.10 (64 bit versie) te installeren vanaf een mini-iso te installeren.
De installatie loopt goed tot wanneer ik in de terminal volgende code intik:
sudo apt-get update
sudo apt-get dist-upgrade
sudo apt-get clean


Normaal gezien gebruik ik een router en surf ik draadloos. Om dit probleem al uit te schakelen heb ik de laptop rechtstreeks aan de modem gehangen
Ik krijg dan bericht dat er iets fout is met het binnenhalen van de paketten. Tijdelijke fout of verouderde bestanden.Er wordt ook iets gevraagd i.v.m. rechten.
Dacht eerst dat het aan de spiegelserver lag omdat ik voor de Belgische server gekozen had.
Opnieuw geïnstalleerd met de nederlandse spiegelserver maar helaas hetzelfde verhaal.
Linux Mint 18.3  Xfce

Offline Edje29b6

  • Lid
Re: os maken
« Reactie #18 Gepost op: 2012/03/29, 09:01:53 »
Met de Ubuntu 10.04 "Lucid Lynx" Minimal CD lukte mij het beste om een Os te maken.
De latere versies tot hiertoe niet echt.
Probeer het ééns met deze bij wijze van proef.

Re: os maken
« Reactie #19 Gepost op: 2012/03/29, 13:12:22 »
OS:  ubuntu
Ubuntu-user  12044

Re: os maken
« Reactie #20 Gepost op: 2012/03/30, 00:03:32 »
Ik ben op zich zelf geen programmeur oid, maar wat me wel eens iets lijkt is een operating system op een PC/laptop of whatever dat Read Only is. Je besturingsysteem is dan ROM en de overige programma´s (internet en documenten etc) op een usb schijf of harddisk.

Tuurlijk ik weet ook wel dat er LIVE-CD-tjes zijn niks mis mee maar een HD die gewoon niemand kan pakken is ook lekker.

is helemaal geen overbodige luxe met al die hacks en virussen tegenwoordig.  Voor bank inloggen en bankservers uiteindelijk over een x aantal jaren heeft dit de toekomst. Moet eigenlijk wel.

Re: os maken
« Reactie #21 Gepost op: 2012/03/30, 10:23:04 »
Ik ben op zich zelf geen programmeur oid, maar wat me wel eens iets lijkt is een operating system op een PC/laptop of whatever dat Read Only is. Je besturingsysteem is dan ROM en de overige programma´s (internet en documenten etc) op een usb schijf of harddisk.

Tuurlijk ik weet ook wel dat er LIVE-CD-tjes zijn niks mis mee maar een HD die gewoon niemand kan pakken is ook lekker.

is helemaal geen overbodige luxe met al die hacks en virussen tegenwoordig.  Voor bank inloggen en bankservers uiteindelijk over een x aantal jaren heeft dit de toekomst. Moet eigenlijk wel.

Lijkt me een beetje lastig om een kernel update te doen, neen?  =D
Even serieus, het kan handig zijn, maar toch maar in beperkte gevallen hoor. Hoe ga je dat dan splitsen, welk deel van het OS hoort op de ROM, en wat niet?

Re: os maken
« Reactie #22 Gepost op: 2012/04/02, 09:43:02 »
Ik ben op zich zelf geen programmeur oid, maar wat me wel eens iets lijkt is een operating system op een PC/laptop of whatever dat Read Only is. Je besturingsysteem is dan ROM en de overige programma´s (internet en documenten etc) op een usb schijf of harddisk.

Tuurlijk ik weet ook wel dat er LIVE-CD-tjes zijn niks mis mee maar een HD die gewoon niemand kan pakken is ook lekker.

is helemaal geen overbodige luxe met al die hacks en virussen tegenwoordig.  Voor bank inloggen en bankservers uiteindelijk over een x aantal jaren heeft dit de toekomst. Moet eigenlijk wel.

Lijkt me een beetje lastig om een kernel update te doen, neen?  =D
Even serieus, het kan handig zijn, maar toch maar in beperkte gevallen hoor. Hoe ga je dat dan splitsen, welk deel van het OS hoort op de ROM, en wat niet?

Je zou je wel kunnen gaan afvragen of het nog nodig is te updaten. In principe update je minder vaak bijv. 1 x in de 3 jaar of nog minder.

Het is een lastig onderwerp waarschijnlijk voor programmeurs omdat die leven van de updates. Toch kunnen veiligheidsbelangen ooit zwaarder gaan wegen.


Re: os maken
« Reactie #23 Gepost op: 2012/04/07, 10:23:49 »
Ik ben op zich zelf geen programmeur oid, maar wat me wel eens iets lijkt is een operating system op een PC/laptop of whatever dat Read Only is. Je besturingsysteem is dan ROM en de overige programma´s (internet en documenten etc) op een usb schijf of harddisk.

Tuurlijk ik weet ook wel dat er LIVE-CD-tjes zijn niks mis mee maar een HD die gewoon niemand kan pakken is ook lekker.
Daar zie ik de logica dan weer even niet... Je maakt je HD read-only om die vervolgens veilig in je pc te hangen??

Citaat
is helemaal geen overbodige luxe met al die hacks en virussen tegenwoordig.  Voor bank inloggen en bankservers uiteindelijk over een x aantal jaren heeft dit de toekomst. Moet eigenlijk wel.

Ik heb hier op het forum ergens een topic over een Demo pc opzet waarin je een image bestand gebruikt als je gebruikersmap. Die techniek kan je ook toepassen met een USB stick als /home (@root: stick toevoegen in /etc/fstab onder de naam (label0 van de partitie/schijf of UUID, mounten, nieuwe gebruiker aanmaken. Met iets meer hackwerk kan je de USB stick ook gemakkelijk verwijderen)

Verder kan je /usr en andere directories waar niet naar geschreven word ook als read-only mounten en is het met onionfs zelfs mogelijk om je systeem te draaien op eenzelfde manier als een livecd dat doet. Het is een beetje prutsen maar dan heb je wel wat ;)

{Update]
Linkje naar dat Demo pc topic
« Laatst bewerkt op: 2012/04/07, 10:29:04 door socialdefect »
ANTWOORD OM TE HELPEN, NIET OM ANTWOORD TE KUNNEN GEVEN