Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Overstap naar linux. Vragen  (gelezen 3968 keer)

Overstap naar linux. Vragen
« Gepost op: 2014/10/20, 14:35:17 »
Hallo allemaal. Ik heb me toch maar eens aangemeld op dit schitterende forum aangezien ik me steeds meer aan het verdiepen ben in Linux.

Al een aantal jaren begin ik steeds zieker te worden van Windows en vorig jaar is het er van gekomen. Ik heb op een laptop linux ubunty getest.
Man wat werkt dat schitteren. Het was even een overstap maar aangezien ik net ietsje meer van pc's weet dan gemiddeld is me dat prima bevallen.
Net ietsje meer .... ik ben geen expert en kan dus nog weleens wat hulp gebruiken.

Linux bevalt me nu zo goed en Windows zit wéér te donderen dus ik heb besloten compleet over te stappen naar Linux. Niks dual boot, gewoon stand alone.
Maar ik zit met het volgende.

De pc heeft een harddisc van zo'n 250 gb, opgesplitst in 2 partities, C en D.
Op C staat Windows en de standaard bestanden van 3 gebruikers. Thunderbird en Firefox draaien er al op.
Op D staat wat backup, en deze kan eventueel gebruikt worden om alles van C verder te backuppen voor de overstap.
En er moet toch eea overgezet worden zonder verliezen. Bestanden, emails, emailaccounts (backuppen van bookmarks e.d. is mij al bekend).
Is het mogelijk bv de thunderbird-accounts volledig te backuppen uit Windows en inlezen onder linux zodat alles wat er nu op staat ineens overgezet wordt?

Maar klopt het wat ik denk?
Kan ik alles op D backuppen, en dan C een complete install van linux op gooien?
En hoe doe ik dat het beste? Kan ik dan op de linux install cd kiezen voor volledig formateren van C voor linux zodat D blijft bestaan?

Ik zal dankbaar zijn voor jullie hulp. Ben windows voortaan compleet beu.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

« Laatst bewerkt op: 2014/10/20, 15:23:49 door maasnet »
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Re: Overstap naar linux. Vragen
« Reactie #2 Gepost op: 2014/10/20, 15:51:36 »
Lees je eerst even goed in op de website van mede forum lid pjotr :)
Je kunt prima alleen de C schijf formateren, maar ik zou zelf aanraden om meteen de hele schijf te doen.
Dan moet je natuurlijk wel eerst een backup maken naar een extern medium.

Mail van thunderbird is zo over te zetten, instellingen durf ik niet te zeggen, maar vaak zit er nog ergens stiekem een verwijzing naar bijv. C:

Thanks.

Heb je toevallig een link van die website van pjotr? Of is die makkelijk te vinden?

Ik had al wel eea gevonden over hoe de mail over te zetten.  Via de verborgen map appdata onder gebruikers.
Mijn vraag komt ook voort uit het gebrek aan externe harddisc. Alles bij elkaar moet er een handjevol tientallen GB's backup overgezet worden dus een usb gaat ook niet echt handig.
Ikzelf dacht dat het handigste zou zijn te backuppen op D, linux op geformateerde C installeren, en dan weer backup van D naar C terug zetten. D blijft dan gewoon beschikbaar voor linux.
Je zegt dat dit goed kan? Want dan denk ik dat ik het toch op die manier ga doen.

@maasnet. Jij ook bedankt voor je reactie.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Overstap naar linux. Vragen
« Reactie #3 Gepost op: 2014/10/20, 15:53:06 »
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Offline vanadium

  • Lid
Re: Overstap naar linux. Vragen
« Reactie #4 Gepost op: 2014/10/20, 16:09:30 »
Je stelt best één vrag per topic. Als we over het overzetten van de mail verder gaan, dan zit jij gebeiteld. Je gebruikt al thunderbird onder Windows. Het volstaat de inhoud van zo een thunderbird gebruikersprofiel onder Windows over te kopiëren naar een thunderbird gebruikersprofiel onder Linux (en ervoor te zorgen dat de gebruiker ook eigenaar is van alle bestanden).

Vb: profiel onder Windows
c:\Documents and Settings\gebruikersnaam\Application Data\Thunderbird\vc06nwts.default

Profiel onder Ubuntu:
/home/gebruiker/.thunderbird/9bzzo4d9.default

* Start thunderbird in linux eens op, zodat een profielfolder aangemaakt wordt. Configureer niets en sluit thunderbird terug af.
* Kopieer *de inhoud* van vc06nwts.default (afkomstig van Windows, mogelijk overgekopieerd op een externe schijf) naar de folder 9bzzo4d9.default
* Start thunderbird: moet nu alles bevatten wat er onder Windows bestond.

Het enige addertje onder het gras is dat eigenaar van de gekopieerde bestanden niet correct staat. In dat geval de permissies goed zetten. Dit kan door bestandsbeheer als beheerder op te starten ("sudo -H nautilus") en via rechts-klik - eigenschappen de eigenaar op de gebruiker te zetten. Met de commandolijn:
sudo chown -R gebruiker:gebruiker /home/gebruiker/.thunderbird/9bzzo4d9.default
("gebruiker" wordt de login van de gebruiker. Natuurlijk moet ook de naam van het profiel (9bzzo4d9) aangepast worden volgens het bestaande profiel van die gebruiker.

Re: Overstap naar linux. Vragen
« Reactie #5 Gepost op: 2014/10/20, 19:55:52 »
Bedankt vanadium.

Als je onder windows installeert kun je importeren. Dan importeer je het "oude bestand" wat de standaard plek pakt maar wat je ook aan kunt wijzen middels directorykeuze ook al heb je dat bestand uit de originele directory gehaald en elders opgeslaan.
Kan ik niet onder thinderbird linux importeren en dan het oude thunderbird windows bestand wat ik gebackuped heb aanwijzen?

@maasnet. Bedankt voor de link. Ik ga die nu lezen.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Overstap naar linux. Vragen
« Reactie #6 Gepost op: 2014/10/20, 20:01:30 »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Henkp

  • Lid
Re: Overstap naar linux. Vragen
« Reactie #7 Gepost op: 2014/10/20, 20:09:09 »
Link pjotr: https://sites.google.com/site/computertip/

Héle mooie site.  :D

Tja als je daar alles gelezen heb en uitgevoerd zoals het er staat, dan heb je nog maar weinig vragen over voor op dit forum.
Zo ben ik ook ruim 5 maanden geleden begonnen.  =D

Re: Overstap naar linux. Vragen
« Reactie #8 Gepost op: 2014/10/20, 20:58:47 »
Tja als je daar alles gelezen heb en uitgevoerd zoals het er staat, dan heb je nog maar weinig vragen over voor op dit forum.
Zo ben ik ook ruim 5 maanden geleden begonnen.  =D

En dan? Dit forum maar afschaffen??  =D

Ik heb daar trouwens nog niet mijn andere vraag beantwoord gevonden. Wel linux naast windows. Of stand allone.
Maar stand alone op een geformatieerde C partitie terwijl D partitie behouden?

Ikzelf dacht dat het handigste zou zijn te backuppen op D, linux op geformateerde C installeren, en dan weer backup van D naar C terug zetten. D blijft dan gewoon beschikbaar voor linux.

Ach ja, een beetje communiceren en elkaar leren kennen vind ik ook wel leuk.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Henkp

  • Lid
Re: Overstap naar linux. Vragen
« Reactie #9 Gepost op: 2014/10/20, 21:25:08 »
Citaat
En dan? Dit forum maar afschaffen??  =D

Nee natuurlijk niet, dit forum is ook onmisbaar voor alle Linux gebruikers!

Citaat
Ikzelf dacht dat het handigste zou zijn te back-uppen op D, Linux op geformatteerde C installeren, en dan weer backup van D naar C terug zetten. D blijft dan gewoon beschikbaar voor linux.

Dat kan toch ook, alleen moet je dan wel even met je Live Cd met gparted kijken hoe de C: en de D: drive heten, bijvoorbeeld voor C: sda1 en voor D: sda2 en dat even opschrijven wat de C: partitie is. En dan bij het installeren voor andere kiezen zodat je zelf aan kan geven dat je sda1 of sda 2 voor Linux moet installeren. Maar als je toch veilig wilt installeren dan zou het wel zo makkelijk zijn als je een back-up op een USB-stick heb staan.

Verder heel veel succes,
Henk

Re: Overstap naar linux. Vragen
« Reactie #10 Gepost op: 2014/10/20, 21:41:11 »
Is de D: een apparte schijf of enkel een andere partitie op de zelfde schijf als de C: partitie?

Indien het een partitie op de zelfde schijf is zou ik adviseren een backup op een externe schijf te zetten.
Als je namelijk tijdens het (her)installeren van Ubuntu kiest om de gehele schijf te gebruiken worden alle partities van die schijf gewist.

Je kan tijdens de installatie ook kiezen voor een handmatige indeling.
Maak daarbij minimaal een partitie gekoppeld aan de root (/) aan en een "linux-swap" partitie ter grote van ongeveer 2x je ram geheugen.

Als je D: partitie/schijf met Windows NTFS geformatteerd is kan je deze verder gewoon vanuit Ubuntu benaderen en gebruiken.

Re: Overstap naar linux. Vragen
« Reactie #11 Gepost op: 2014/10/20, 23:57:35 »
Is de D: een apparte schijf of enkel een andere partitie op de zelfde schijf als de C: partitie?

Zelfde schijf.

Indien het een partitie op de zelfde schijf is zou ik adviseren een backup op een externe schijf te zetten.
Als je namelijk tijdens het (her)installeren van Ubuntu kiest om de gehele schijf te gebruiken worden alle partities van die schijf gewist.

Je kan tijdens de installatie ook kiezen voor een handmatige indeling.
Maak daarbij minimaal een partitie gekoppeld aan de root (/) aan en een "linux-swap" partitie ter grote van ongeveer 2x je ram geheugen.

Als je D: partitie/schijf met Windows NTFS geformatteerd is kan je deze verder gewoon vanuit Ubuntu benaderen en gebruiken.

Ok. Dus als ik het goed begrijp kan ik tijdens de linux install niet rechtstreeks ervoor kiezen om de C partitie te formateren en de D partitie te laten bestaan?
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline PKing

  • Lid
Re: Overstap naar linux. Vragen
« Reactie #12 Gepost op: 2014/10/21, 07:33:23 »
Dat kan toch ook, alleen moet je dan wel even met je Live Cd met gparted kijken hoe de C: en de D: drive heten, bijvoorbeeld voor C: sda1 en voor D: sda2 en dat even opschrijven wat de C: partitie is. En dan bij het installeren voor andere kiezen zodat je zelf aan kan geven dat je sda1 of sda 2 voor Linux moet installeren. Maar als je toch veilig wilt installeren dan zou het wel zo makkelijk zijn als je een back-up op een USB-stick heb staan.

Verder heel veel succes,
Henk

Hier staat hoe dat moet volgens mij, maar ik zou de D partitie naar een externe bron brengen, en een complete fresh install doen met gebruik van de hele schijf.
Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04

Re: Overstap naar linux. Vragen
« Reactie #13 Gepost op: 2014/10/21, 08:16:28 »
De installer van Ubuntu heeft standaard idd geen opties om Ubuntu i.p.v. een ander OS en dat de andere partities intact blijven.
Om dit deze (wat zeldzame) handelingen te doen is er de optie om de schijf zelf handmatig in te delen.

Ik zie dat in de Ubuntu.nl wiki hier wat informatie over ontbreekt.

Aangezien je Ubuntu er op hebt staan hoef je eigenlijk geen gehele herinstallatie te doen.
Je kan ook gewoon de xp partitie verwijderen. Vervolgens met de live-DVD/USB kan je met GParted de vrijgekomen ruimte toevoegen aan je Ubuntu partitie.

Re: Overstap naar linux. Vragen
« Reactie #14 Gepost op: 2014/10/21, 16:29:23 »
Aangezien je Ubuntu er op hebt staan hoef je eigenlijk geen gehele herinstallatie te doen.
Je kan ook gewoon de xp partitie verwijderen. Vervolgens met de live-DVD/USB kan je met GParted de vrijgekomen ruimte toevoegen aan je Ubuntu partitie.

Kleine correctie. Op de pc staat nog GEEN LINUX zoals ik al zei (de probeer linux die ik installeerde was op een andere laptop).

Er staat op deze pc windows op de C partitie en er is een D partitie voor bestanden.
Ik wil windows van C helemaal weg hebben en daar Linux op. D behouden.
Biedt dit wel mogelijkheden zoals ik het eigenlijk zou willen?

Want de schijf is al (voldoende?)  ingedeeld zoals jij oppert?

De installer van Ubuntu heeft standaard idd geen opties om Ubuntu i.p.v. een ander OS en dat de andere partities intact blijven.
Om dit deze (wat zeldzame) handelingen te doen is er de optie om de schijf zelf handmatig in te delen.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Overstap naar linux. Vragen
« Reactie #15 Gepost op: 2014/10/21, 16:33:44 »
Dat gaat perfect vanuit GParted: LiveSessie maken (Ubuntu uitproberen) en de C-schijf (die sda1 of een ander nummer krijgt) formatteren naar ext4 . Vervolgens Ubuntu installeren kiezen/ iets anders kiezen (dus niet de voorgestelde opties)/ installeer op de geformatteerde ruimte op sda1 (of een ander partitienummer: afhankelijk of C sda1 is) . De bootloader (Grub) installeer je gewoon op sda (dus de MBR) . Meer is het niet.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Overstap naar linux. Vragen
« Reactie #16 Gepost op: 2014/10/21, 17:08:40 »
Toch blijft het link om je (enige ...?) back-up te hebben op dezelfde schijf als waarop je een besturingssysteem (op)nieuw gaat installeren. Tijdje geleden nog meegemaakt bij iemand wiens pc (met Windows) met geen mogelijkheid meer wilde opstarten en er uiteindelijk maar een nieuwe harde schijf is gekocht. Ja, hij had een back-up van z'n persoonlijke bestanden. Op de tweede partitie van diezelfde kapotte harde schijf ..... We hebben via een live-cd van Ubuntu nog het een en ander kunnen redden, maar onvervangbare foto's was ie wél kwijt.

Dus partyrabbit, ik kan niet in jouw portemonnee kijken, maar IK zou het risico niet willen lopen dat ik straks bij het installeren een foutje maakte, waardoor ik m'n persoonlijke bestanden kwijt zou raken. :(

Re: Overstap naar linux. Vragen
« Reactie #17 Gepost op: 2014/10/21, 18:30:38 »
Toch blijft het link om je (enige ...?) back-up te hebben op dezelfde schijf als waarop je een besturingssysteem (op)nieuw gaat installeren. Tijdje geleden nog meegemaakt bij iemand wiens pc (met Windows) met geen mogelijkheid meer wilde opstarten en er uiteindelijk maar een nieuwe harde schijf is gekocht. Ja, hij had een back-up van z'n persoonlijke bestanden. Op de tweede partitie van diezelfde kapotte harde schijf ..... We hebben via een live-cd van Ubuntu nog het een en ander kunnen redden, maar onvervangbare foto's was ie wél kwijt.

Dus partyrabbit, ik kan niet in jouw portemonnee kijken, maar IK zou het risico niet willen lopen dat ik straks bij het installeren een foutje maakte, waardoor ik m'n persoonlijke bestanden kwijt zou raken. :(

Bedankt voor je tip. Ik ga hem serieus overwegen.
Gaat niet om mijn portemonee maar ik schaf niet graag aan wat onnodig of maar 1x nodig is want dan kun je bezig blijven.
Het belangrijkste is wel al vaker gebackuped. Foto's en andere belangrijke bestanden.
Het betreft hier vooral "leukere" bestanden en email wat ook wel handig is om te bewaren.
Inderdaad de reden dat ik het vraag. Liever gewoon behouden dan kwijtraken.

Maar harddisc kapot? Kwam dat dan door de installatie? Of liep die harddisc al gewoon op zijn eind?

@joris. Dat ga ik eens goed uitzoeken. Mijns inziens zou het zo moeten kunnen lukken. Je leest wel vaker van windows op één en linux op andere aangemaakte partitie. Partities die ik al voorhanden heb. De reden dat ik dacht dat dat wel zou moeten kunnen lukken.

In elk geval ben ik @iedereen nu al flink dankbaar voor het meedenken.
« Laatst bewerkt op: 2014/10/21, 18:32:49 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Overstap naar linux. Vragen
« Reactie #18 Gepost op: 2014/10/21, 19:02:38 »
sudo update-grub zou in principe (als alles juist is gedaan) je Windows moeten oppikken.

Kijk eerst naar de partitie-volumes : noteer zorgvuldig hoe groot welke partitie eigenlijk is ; dan kan je met Gparted kijken naar die volumes en weten wat op welke partitie staat en zodoende de juiste eruit te pikken om Ubuntu te installeren.
Dit kan haast niet misgaan tenzij alle partities even groot zijn (maar Gparted zal je voldoende info geven) .

Een extra losse schijf of een flink grote USB-stick zijn haast nooit 'nutteloze' aankopen; je kan er altijd als een back-up op terugvallen.
Duur is het niet en je hebt er in het einde veel plezier aan (ook om eventueel eens te experimenteren met andere Linuxen b.v. )
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: Overstap naar linux. Vragen
« Reactie #19 Gepost op: 2014/10/21, 19:48:03 »
Bij een testdraai van cd zag ik ook sda1 en sda2. Zijn die bij install dan ook dezelfde genummerd?

Inmiddels is het me wel ver duidelijk allemaal. Gaat goed komen.
Ext disc ga ik inderdaad toch ook maar eens overwegen.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Overstap naar linux. Vragen
« Reactie #20 Gepost op: 2014/10/22, 08:17:49 »
Het laatste cijfer blijft vaak wel constant.
Echter de letten kan wel eens wijzigen als je meerdere schijven hebt aangesloten. Dit is inc. externe schijven.

Offline PKing

  • Lid
Re: Overstap naar linux. Vragen
« Reactie #21 Gepost op: 2014/10/22, 11:32:25 »
Even voor mijn duidelijkheid.
Je start een live sessie, en kijkt met gparted naar je partities (sda1-sda2).
Bij het installeren zolang je niks anders aansluit op je computer zullen de benamingen toch hetzelfde blijven, of heb ik dat mis?
Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04

Re: Overstap naar linux. Vragen
« Reactie #22 Gepost op: 2014/10/22, 18:09:42 »
Hooguit kan de live-USB als sda worden herkent en de harde schijf als sdb.
Je zou het snel genoeg herkennen omdat de live-USB waarschijnlijk een andere partitie indeling heeft.
Het is wel zeldzaam.

Wat ik eigenlijk wil zeggen is dat sommige zaken niet altijd zo constant zijn als het lijkt.
Extra controleren is dus altijd verstandig.  ;)

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Overstap naar linux. Vragen
« Reactie #23 Gepost op: 2014/10/22, 19:13:01 »
Maar harddisc kapot? Kwam dat dan door de installatie? Of liep die harddisc al gewoon op zijn eind?

Die harde schijf was vrij nieuw volgens mij, want vorig jaar had diezelfde pc óók al problemen met een weigerende harde schijf en toen is er óók al een nieuwe gekocht. Domme pech, waarschijnlijk.

Re: Overstap naar linux. Vragen
« Reactie #24 Gepost op: 2014/10/29, 14:22:58 »
Hooguit kan de live-USB als sda worden herkent en de harde schijf als sdb.
Je zou het snel genoeg herkennen omdat de live-USB waarschijnlijk een andere partitie indeling heeft.
Het is wel zeldzaam.

Bij het testdraaien van linux van cd las hij de harddisk-partities inderdaad gewoon als sda1 (C) en sda2 (D).
Nog voor de zekerheid:
Blijft de sda1 bij testdraaien ook altijd sda1 als ik vanaf dezelfde cd installeer?

Wat ik eigenlijk wil zeggen is dat sommige zaken niet altijd zo constant zijn als het lijkt.
Extra controleren is dus altijd verstandig.  ;)

 =D
Daarom vraag ik het hier ook. Soms dubbel. Daarom wil ik ook zeker weten hoe het aan te pakken.
En daarom neem ik er ook even goed de tijd voor. Liever dubbelchecken dan iets kwijt.

Voor zover ik begrijp zou ik inderdaad op D (sda2) een backup kunnen plaatsen en op C (sda1) linux installeren zonder dat D wijzigt.
Dan nog ga ik zorgen voor een extra backup op ext. harddisk of een interne. Op een harddisc die ik afkoppel voor de installatie op C plaatsvindt en met backup op D.
Als dat gebeurd is zal ik hier ook een verslagje plaatsen van hoe het uiteindelijk gelukt is en wat er overgebleven is en (hopelijk niet) wat er verdwenen is.
De installatie zal nu niet zo heel lang meer op zich laten wachten.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore