Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: pas na 10 minuten internet - welke logfile  (gelezen 1431 keer)

DFreeze

  • Gast
pas na 10 minuten internet - welke logfile
« Gepost op: 2007/10/26, 14:09:45 »
he mensen

Mijn broer heeft Ubuntu geinstalleerd, maar ervaart de laatste tijd dat de PC wel 10 minuten nodig heeft om internet te krijgen. Ik zou  graag in een logfile willen neuzen of ik kan vinden waarom dat zo lang duurt, maar ik weet niet welke. Ik heb 'm syslog en dmesg al laten mailen, maar daar kan ik niets aan zien. In welke file staan de netwerk messages?

Oh, en wat zou die enorm lange delay kunnen veroorzaken? Misschien IPv6? Hoe zet ik dat ook al weer uit?

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
pas na 10 minuten internet - welke logfile
« Reactie #1 Gepost op: 2007/10/26, 14:43:33 »
Laat hem het volgende commando eens proberen, zo vraagt hij een nieuw IP adres aan van de DHCP server (dit is meestal de modem/router)

sudo dhclient eth0

DFreeze

  • Gast
pas na 10 minuten internet - welke logfile
« Reactie #2 Gepost op: 2008/03/05, 10:12:57 »
He allen

Het is al een tijdje geleden dat ik hierover een vraag bij jullie deponeerde. Ik heb jullie niet echt goed op de hoogte gehouden, maar dat is ook omdat er weinig hoogte was om jullie op te houden. Ik had al een poosje niets meer gehoord en ging er van uit dat het nu weer ok was. Mensen helpen is leuk, maar als er niet om gevraagd wordt, kan ik me legio leukere invullingen voor een avondje voorstellen.

Maar goed, gisteren ben ik bij hem geweest en 't was dus nog steeds zo. Hij had zich alleen aangeleerd om de PC aan te zetten, eerst een bakkie te doen, en dan terug te komen. Ik heb dhclient geprobeerd, maar geen soelaas. Toen ontdekte ik dat upgrades van Ubuntu wel gewoon werkten, en ook email ging meteen zonder problemen.

Ik heb in about:config de IPv6 uitgezet, maar dat gaf geen soelaas.  Uiteindelijk epiphany geinstalleerd, en de delay was weg... HOE KAN DAT?? Immers, epiphany in Gutsy gebruikt Firefox als engine! Hij vond het al lang goed, maar ik vraag me toch af wat er in FF mis is gegaan dat hij 10 minuten nodig heeft voor de startpagina er staat. Daarna geen enkel probleem met internetten. Geen time-out melding, gewoon 10 minuten met "bezig verbinding te maken met ..." in de statusbalk.

Iemand een idee?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
pas na 10 minuten internet - welke logfile
« Reactie #3 Gepost op: 2008/03/05, 11:01:40 »
Welke add-ons heeft hij in Firefox geïnstalleerd?

DFreeze

  • Gast
pas na 10 minuten internet - welke logfile
« Reactie #4 Gepost op: 2008/03/05, 13:11:56 »
Da's een goede vraag. Ik vermoed dat hij helemaal niet eens weet dat die bestaan, maar een vriend van hem is ook wel eens op zijn PC aan het rommelen. Misschien heeft hij wat dingen toegevoegd. Ik zal me  hem eens vragen het lijstje te mailen.

::UPDATE::

Geen add-ons aanwezig. Zijn er nog andere oorzaken mogelijk?

Offline ton1

  • Lid
pas na 10 minuten internet - welke logfile
« Reactie #5 Gepost op: 2008/03/06, 22:31:24 »
het "internet logboek", zo noem ik het vind je zo:
/var/log/daemon.log
en is zonder beheerrechten te openen (als je /var/log opent).
Veel leesplezier! 't is verschrikkelijk, alles went?
Kijk ook in Systeem/Beheer/Systeemlogboek, staat ook veel in mbt. networkmanager, dhcpd, dhclient, maar dat ken je beslist wel.
Met goede groet,
Ton.
Ubuntu 9.10  - WindowsXP - Windows7-AMDAthlonXP2600+Geforce FX5600XT.

DFreeze

  • Gast
pas na 10 minuten internet - welke logfile
« Reactie #6 Gepost op: 2008/03/16, 07:44:41 »
Bedankt Ton, ik zal er eens doorheen spitten. Als ik nog wat opmerkelijke dingen ontdek, zal ik ze hier terugmelden.

pas na 10 minuten internet - welke logfile
« Reactie #7 Gepost op: 2008/03/16, 07:52:18 »
Heb je FF al eens opnieuw geïnstalleerd?

Offline Dave

  • Lid
pas na 10 minuten internet - welke logfile
« Reactie #8 Gepost op: 2008/03/16, 12:04:33 »
de firefox map (staat weer in de map .mozilla) met eigen instellingen in de home partitie wegmikken al geprobeerd?