Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: DNS-error bij clients met Ubuntu als gateway en DNS-forwarder  (gelezen 900 keer)

Hallo,

Ik heb een (virtueel) netwerk met:
  • Ubuntu
    • gateway
    • dns forwarder
  • Windows Server 2003
    • DNS-server voor het domein
  • Windows XP client

Ubuntu heeft 2 NIC's, één verbonden met interne netwerk en andere met internet. De Windows bakken zitten alleen op het interne netwerk. De windows bakken moeten via Ubuntu op Internet kunnen. Windows Server 2003 forward DNS requests voor de client naar Ubuntu. Ubuntu moet deze weer forwarden naar een externe DNS-server. Daartoe heb ik op Ubuntu dnsmasq geinstalleerd.

In dit laatste gaat het soms fout. Op de windows bakken krijg ik af en toe een DNS-error te zien. Het gaat wel goed wanneer ik in Windows Server 2003 als forward-ip-adres voor DNS het adres opgeef van de DNS server waarnaar Ubuntu zou moeten forwarden. Ik heb alleen dnsmasq geinstalleerd, verder niets gewijzigd in het config bestand van dat programma, omdat dat volgens mIj niet hoeft wanneer je slechts wilt forwarden, dat 'zou' vanzelf gaan volgens bepaalde artikelen. Het config bestand heb ik wel bekeken, en ook wel wat gewijzigd, maar het helpt niet. Kan het natuurlijk fout hebben!

Heeft iemand hierin inzicht??? Alvast bedankt.

Offline rja

  • Lid
Re: DNS-error bij clients met Ubuntu als gateway en DNS-forwarder
« Reactie #1 Gepost op: 2010/09/28, 00:48:38 »
Wat voor error krijg je op Windows computer ?

Er is standaard een groot verschil tussen Unix/Linux dns server en een Windows server als dns server.
Windows gebruikt dynamic dns, kort gezegd de client bepaald de host name en ip adres, persoonlijk hou ik hier niet van, want ik wel als beheerder de hostname en ip nummer bepalen.
Maar als je een Active directory hebt, hoort dit schijnbaar er bij.

Geen idee of dit iets met jouw probleem te maken heeft.


Re: DNS-error bij clients met Ubuntu als gateway en DNS-forwarder
« Reactie #2 Gepost op: 2010/09/29, 21:37:05 »
Linux heb ik niet ingesteld als DNS-server, ook al zou dat wel kunnen met dnsmasq. Het moet alleen dns-requests kunnen forwarden.

Op de windows bakken krijg ik in een webbrowser 'de pagina kan niet worden weergegeven' en onderaan 'DNS-error' te zien.