Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Opgelost] Installeren fotoboekprogramma Kruidvat  (gelezen 14728 keer)

Offline knabbelll

  • Lid
[Opgelost] Installeren fotoboekprogramma Kruidvat
« Gepost op: 2009/11/24, 20:56:49 »
Hallo,

Ik wil graag het fotoboekprogramma van het kruidvat op mijn ubuntu willen installeren.
Ik ga als volgt te werk:
Ik download de file van de website van kruidvat.
Bij de website staat ook dat ik perl nodig heb.
Deze is geïnstalleerd want bij sudo apt-get install perl zegt hij dat ik de laatste versie op.

Als ik dan het installatie bestandje open, krijg ik de optie "open in terminal venster". Volgens Kruidvat zou ik dan in een terminal venster terecht moeten komen, maar deze opent, en sluit onmiddellijk. ik kan dus gewoon niet verder. er zijn geen andere opties meer. Ik zou akkoord moeten gaan met een licence agreement, maar mijn terminal blijft gewoon niet open..

Kan iemand mij helpen?

thx,
« Laatst bewerkt op: 2010/09/04, 09:57:02 door heir4c »

Re: Installeren fotoboekprogramma Kruidvat
« Reactie #1 Gepost op: 2009/11/24, 21:01:41 »
Welkom op het forum :)

Je moet kiezen voor de opties "Openen" ipv openen in terminalvenster. Er opent zich dan direct een terminalvenstertje van Kruidvat.

Offline ivo

  • Lid
Re: Installeren fotoboekprogramma Kruidvat
« Reactie #2 Gepost op: 2009/11/24, 23:09:42 »
Hallo,

Ik wil graag het fotoboekprogramma van het kruidvat op mijn ubuntu willen installeren.
Ik ga als volgt te werk:
Ik download de file van de website van kruidvat.
Bij de website staat ook dat ik perl nodig heb.
Deze is geïnstalleerd want bij sudo apt-get install perl zegt hij dat ik de laatste versie op.

Als ik dan het installatie bestandje open, krijg ik de optie "open in terminal venster". Volgens Kruidvat zou ik dan in een terminal venster terecht moeten komen, maar deze opent, en sluit onmiddellijk. ik kan dus gewoon niet verder. er zijn geen andere opties meer. Ik zou akkoord moeten gaan met een licence agreement, maar mijn terminal blijft gewoon niet open..

Kan iemand mij helpen?

thx,


Briljant!!!!!! Geweldig bedankt voor de tip, eindelijk kan ik mijn fotoboek maken, gewoon onder Linux

Oh, maar dit lost niet jouw probleem op..

Wat zegt bij jou in de terminal
which perl
?

There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Offline knabbelll

  • Lid
Re: Installeren fotoboekprogramma Kruidvat
« Reactie #3 Gepost op: 2009/11/25, 21:41:59 »
Als ik kies voor 'openen' krijg ik een scherm waar ik de keuze krijgen van:
uitvoeren, uitvoeren in terminalvenster, weergeven, annuleren

Daar knelt het schoentje net. zowel uitvoeren als uitvoeren in terminal venster werkt niet. Bij deze laatste lijkt het of terminalvenster opent maar onmiddellijk terug sluit zonder iets te doen,...


Over wat ik krijg bij 'which perl' krijg ik /usr/bin/perl

thx!
gr,

Re: Installeren fotoboekprogramma Kruidvat
« Reactie #4 Gepost op: 2009/11/25, 22:26:40 »
Welke versie Ubuntu gebruik jij?

Ik heb hem op deze manier geinstalleerd.
Rechter muisknop "openen"

In de keuzes "openen in terminal"
Dan krijg je dat ie je wat verteld drukte op enter toen paar keer op Spatie gedrukt tot hij helemaal klaar was drukte ik "q"
Hij vroeg toen of ik mee akkoord ging ik typte JA hij ging het installeren toen vroeg hij dat er paar dingetjes gedownload moesten worden of ik akkoord ging zei ik JA.

Hij installeerde alles en opgegeven moment werd de terminal venstertje automatisch afgesloten. Op bureaublad was een kruidvat "fotoservice.desktop" snelkoppeling bij gekomen.

Klik dan openen je krijgt dan een venster van dat het misschien gevaarlijk is of zo. Maar klik op "vertrouwen" en dan kun je het icoontje openen en heb je fotoboek programma van Kruidvat geinstalleerd.

edit: Kruidvat krijgt van mij een warme douche. Omdat ze ook aan de linux gebruikers denken.

Offline knabbelll

  • Lid
Re: Installeren fotoboekprogramma Kruidvat
« Reactie #5 Gepost op: 2009/11/26, 20:58:20 »
Hallo,

Ik heb Ubuntu 9.04

Het rare is dat ik niet in het terminal venster geraak na 'uitvoeren in terminalvenster' te kiezen.....

Ik zie in mijn taakbalk dat de terminal opent en dan onmiddellijk terug sluit (zonder dat ik iets kan doen).

Aan wat kan dat liggen? hoe kan ik het verhelpen?

(ps: in ieder geval dank voor jullie hulp tot zover)

Re: Installeren fotoboekprogramma Kruidvat
« Reactie #6 Gepost op: 2009/11/26, 22:48:28 »
Het commando in toepassingstarter ziet er als volgt uit:

"/home/vrijevogel/Fotoservice/Kruidvat fotoservice/Kruidvat fotoservice"

Ik heb een passend icoontje gezocht en mijn Kruidvar-starter op het paneel geplaatst. Loopt als een lier!
Of heb je problemen bij het installeren van dat programma?
    Open de terminal, ga naar de plaats waar je het bestand gedownload hebt en enter dan  ./install.pl

Offline knabbelll

  • Lid
Re: Installeren fotoboekprogramma Kruidvat
« Reactie #7 Gepost op: 2009/11/28, 19:08:39 »
Hoi,

Als ik dat laatste doen krijg ik verschillende lijntjes met 'opdracht niet gevonden' tot ik onderstaande krijg:

./install.pl: line 38: syntaxfout nabij onverwacht symbool '('
./install.pl: line 38: `my $EULA_ACCEPT = "\tAccepteert u de EULA? [$ANSWER_YES/'.uc($ANSWER_NO)."] ";
knabbel@knabbel-laptop:~/Bureaublad$

Wat moet ik doen?

thx,


Offline knabbelll

  • Lid
Re: (OPGELOST)Installeren fotoboekprogramma Kruidvat
« Reactie #8 Gepost op: 2009/11/29, 22:06:37 »
De oplossing heb ik uiteindelijk zelf gevonden:
Het probleem was dat je het bestand ULEA.TXT ook moest unpacken,...

Deze vond hij niet en daardoor kon hij ook niet verder in het terminalvenster.

Toch bedankt iedereen voor de hulp

gr,

Offline Roerdomp

  • Lid
Re: Installeren fotoboekprogramma Kruidvat
« Reactie #9 Gepost op: 2010/08/31, 21:00:14 »
Sorry voor de kick, maar als nieuwe Ubuntugebruiker ben ik er niet ingeslaagd om het Kruidvat-installatieproces te doorlopen. Na het akkoord geven op de bestemmingsfolder stopt het installatieproces gewoon, terwijl ik in dit forum lees dat hij dan akkoord zou moeten vragen om iets te downloaden. Wie weet waar ik het moet zoeken?

Alvast bedankt.

Offline Bigtwin

  • Lid
Re: Installeren fotoboekprogramma Kruidvat
« Reactie #10 Gepost op: 2010/09/01, 05:00:55 »
Het is geen oplossing op jouw vraag, maar probeer ook eens Pixum.nl. Werkt onder Ubuntu perfect. En de kwaliteit van de boeken is naar mijn volle tevredenheid (en ik ben best veeleisend wat foto's betreft).

Ik werk er al jaren mee, vroeger onder Windows, waar dit pakket ook prima onder werkt. Erg goed en volgens mij het proberen waard.

Offline heir4c

  • Lid
Re: Installeren fotoboekprogramma Kruidvat
« Reactie #11 Gepost op: 2010/09/01, 08:28:38 »
Dus je download de software. (kiezen voor "bestand opslaan")
Dan ga je naar de map "Downloads" en zoekt het 'ingepakte' bestand: setup_Kruidvat_fotoservice.tgz. Rechtsklikken en kiezen voor: Hier uitpakken.
Er word een map aangemaakt met de naam: setup_Kruitvat_fotoservice
Open de map en dubbelklik op het bestand: install.pl
Kies voor openen in terminal.
Je ziet wat tekst verschijnen en als je [CR] ziet klik je op Enter.
De EULA.txt verschijnt in de terminal. Klik op 'q'
Dan vraagt hij of je akkoord gaat. Let hier op!: Standaard staat NEE in hoofdletters dus wil dit zeggen dat als je op Enter drukt je niet akkoord gaat met de EULA.
Tik hierachter dus gewoon: ja   en klik op Enter.
Dan vraagt hij waar de fotoservice geïnstalleerd moet worden. Hij stelt standaard een map in je Persoonlijk Map voor. Klik hier gewoon Enter.
Dan installeert hij het programma.

Navigeer dan naar je Persoonlijke map naar de map: Fotoservice
Klik hierop en dan zie je weerom een map met de naam: Kruitvat fotoservice
Klik hierop en daarin vind je dan het uitvoerbare bestand: Kruitvat fotoservice
Als je hierop klikt dan opent het programma zich.
Je kan een link zetten op je bureaublad door rechts te klikken op het bestand en te kiezen voor: verwijzing maken. Onderaan de bestanden verschijnt dan een verwijzing. Die kan je naar je bureaublad slepen. (En evt. te hernoemen om dat 'verwijzing naar' te verwijderen en enkel 'Kruidvat fotoservice' te laten staan.
Een ander pictogram kan je kiezen door rechts op de verwijzing te klikken en te kiezen voor Eigenschappen. Klik daar op het icoontje en zoek nu een toepasselijk icoontje.
« Laatst bewerkt op: 2010/09/01, 08:31:24 door heir4c »
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline Roerdomp

  • Lid
Re: Installeren fotoboekprogramma Kruidvat
« Reactie #12 Gepost op: 2010/09/03, 09:06:18 »
@ Knabbel: Zoals jij het beschrijft heb ik het gedaan, maar zoals gezegd stopt het proces nadat je akkoord geeft op het installeren in de standaard-map. Of moet je als root ingelogd zijn?

Offline heir4c

  • Lid
Re: Installeren fotoboekprogramma Kruidvat
« Reactie #13 Gepost op: 2010/09/03, 09:08:41 »
Staat er in je Persoonlijke Map geen map die Fotoservice noemt?
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline Roerdomp

  • Lid
Re: Installeren fotoboekprogramma Kruidvat
« Reactie #14 Gepost op: 2010/09/03, 12:05:21 »
Pixum maar eens geprobeerd. Hetzelfde installatiebestand (install.pl), wat ook wel logisch is aangezien Kruidvat dezelfde centrale gebruikt als Pixum. En dus ook het zelfde probleem. Na het afbreken van de eulu.txt vraagt hij om de bestemmingsfolder. ENTER geven resulteert in een vastlopende installatie... ik zal het nog eens proberen terwijl in gelogd ben als root al heb ik geen flauw idee waarom dat een verschil zou maken.

Offline Roerdomp

  • Lid
Re: Installeren fotoboekprogramma Kruidvat
« Reactie #15 Gepost op: 2010/09/03, 12:13:18 »
Als root inloggen en dan via perl installeren lost niks op. Na de vraag waar het geinstalleerd moet worden, is er geen vervolg meer... Best jammer. Ik vind Ubuntu verder erg prettig werken. Ik snap er soms echter helemaal geen dak van.

Offline Roerdomp

  • Lid
Re: Installeren fotoboekprogramma Kruidvat
« Reactie #16 Gepost op: 2010/09/03, 21:39:21 »
Mijn terminal gaat niet weg. Na het akkoord op de standaard bestemmingsfolder blijft de cursor knipperen. Er gebeurt niks meer. Nog een keer enter geven resulteert in een witregel in het terminalscherm. Als ik bij de folder kijk die hij als standaard voorstelt is er niks geinstalleerd. Het stopt bij mij nadat ik akkoord geef op de bestemmingsfolder (gewoon enter drukken)...  ???

Offline heir4c

  • Lid
Re: Installeren fotoboekprogramma Kruidvat
« Reactie #17 Gepost op: 2010/09/03, 21:44:35 »
Heb je een ja ingetikt na de [ja/NEE] bij de EULA? Zoals ik al zei en zoals je ziet staat de NEE in hoofdletters dus standaard wil dit zeggen dat je de EULA NIET aanvaard. Daarom moet je het woordje ja erachter zetten en dan op Enter klikken.
Bij de voorstelling van de map waar hij het gaat installeren gewoon op Enter drukken.

Vreemd dat het niet werkt.
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline Roerdomp

  • Lid
Re: Installeren fotoboekprogramma Kruidvat
« Reactie #18 Gepost op: 2010/09/03, 21:55:24 »
Nou, ik ben iets verder... Er staan een aantal zipfolders in de Kruidvat-map. En ik heb een bestand dat Kruidvat fotoservice heet. Maar als ik dit aanklik krijg ik de melding: Could not display bla bla bla. There's no application installed for uitvoerbaar bestand files

Offline Roerdomp

  • Lid
Re: Installeren fotoboekprogramma Kruidvat
« Reactie #19 Gepost op: 2010/09/03, 22:06:21 »
 :D Tjonge jonge, wat ben ik een sukkel. Omdat in de terminal een cursor bleef knipperen was ik in de veronderstelling dat de rotzooi vastgelopen was. Nu ik eens wat meer geduld heb en de terminal gewoon open laat staan verschijnt uiteindelijk de vraag of er nog wat bestandjes gedownload mogen worden.... daar is hij nu mee bezig. Zo valt de kersverse Linuxgebruiker wel even door de mand... iedereen bedankt voor de moeite. Overigens, zonder het fenomeen internetforum had ik niks met Ubuntu gekund. Fantastisch dat iedereen zo behulpzaam is.
« Laatst bewerkt op: 2010/09/03, 22:13:08 door Roerdomp »

Offline peter1958

  • Lid
Re: [Opgelost] Installeren fotoboekprogramma Kruidvat
« Reactie #20 Gepost op: 2010/12/12, 11:50:19 »

Offline Joxer

  • Lid
Re: [Opgelost] Installeren fotoboekprogramma Kruidvat
« Reactie #21 Gepost op: 2014/06/16, 20:20:33 »
Hallo, ook ik doe verwoedde pogingen om het fotoprogramma van Kruidvat te installeren, zonder resultaat. Bij mij gaat het al fout dat ik bij het openen van de - install.pl -,  niet de keuze krijg van een terminal venster... heb al vanalles geknipt geplakt en geprobeerd, maar krijg dan alleen maar - command not found- meldingen. Ik weet er ook niet veel van, dus kan hulp gebruiken vanaf het begin.... Groet, Ankie