Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: NIEUW Linux ATI drivers  (gelezen 3745 keer)

NIEUW Linux ATI drivers
« Gepost op: 2008/09/18, 12:47:08 »
Voor mensen die al hele tijd problemen hebben gehad met ati linux drivers waar onder ik. De nieuweste linux drivers die werken eindelijk bij mij.

Wat heb ik uitgevoerd?

- Eerst de drivers van de site downloaden dan via terminal naar de map gaan waar je de drivers hebt geinstalleerd.
Voer het volgende commando uit:

De ati driver die ik hier onder geselecteerd heb is van mij dus je moet die van jouw selecteren. die je net gedownload heb

sudo sh ati-driver-installer-8-9-x86.x86_64.runEr verschijnt een installatie venster volg de installatie venster tot je het geinstalleerd hebt.

Ga dan naar Hardware Drivers (Systeem-->Beheer-->Hardware Drivers) Vink de ati hardware acceleratie aan. Hij wilt dan de (oude drivers installeren) en vraagt jou om de bestanden die je geinstalleerd hebt te vervangen met wat hij wilt installeren. Bij ALLE BESTNADEN klik op BEHOUDEN

Als hij met alles klaar is vraagt ie om computer opnieuwe op te starten doe dat, en als het goed is zou je tegelijk in Ubuntu komen met hardware acceleratie ingeschakeld.

Offline perry2

  • Lid
NIEUW Linux ATI drivers
« Reactie #1 Gepost op: 2008/09/18, 13:15:49 »
Ok, ik zal het een keer proberen.
Ik ben al een jaar aant proberen ubuntu fatsoenlijk te laten werken met mn ati1950 pro. Nooit echt goed gelukt moet ik zeggen, maar ik heb het ook nooit echt op die manier geprobeerd.
Zodra die terug is van alternate zal ik het eens proberen >.< eerlijjk gezegd hoop ik liever dat ik een nvidia terug krijg :p
#540211
how do you create a user in linux?
<@Viceroy> you can't, if you use linux you're going to live alone forever

NIEUW Linux ATI drivers
« Reactie #2 Gepost op: 2008/09/18, 15:47:53 »
Citaat van: psmul
Ok, ik zal het een keer proberen.
Ik ben al een jaar aant proberen ubuntu fatsoenlijk te laten werken met mn ati1950 pro. Nooit echt goed gelukt moet ik zeggen, maar ik heb het ook nooit echt op die manier geprobeerd.
Zodra die terug is van alternate zal ik het eens proberen >.< eerlijjk gezegd hoop ik liever dat ik een nvidia terug krijg :p
hahaha.. ati 1950 pro.. zeg je .. ik heb percies zelfde kaart :P.

en ik heb nu bijna een halve dag zitten te testen. De kans is ook dat als je in ubuntu komt je een witte scherm krijgt.

Wat je dan moet doen is althans de oplossing die ik gevonden heb.. al is compiz fusion niet aan.

Om die blanke scherm helemaal weg te krijgen is dat je in synaptic zoekt naar compiz

verwijder alle vakjes die daar groen zijn aangevinkt.

als je dat gedaan hebt is hij helemaal weg. Compiz fusion heeft nog steeds veel bugs dat weerhoudt je ook met het laten werken van je videokaart.

Offline perry2

  • Lid
NIEUW Linux ATI drivers
« Reactie #3 Gepost op: 2008/09/18, 15:59:31 »
Citaat van: shinger
Om die blanke scherm helemaal weg te krijgen is dat je in synaptic zoekt naar compiz

verwijder alle vakjes die daar groen zijn aangevinkt.
:( geen compiz meer? :O
#540211
how do you create a user in linux?
<@Viceroy> you can't, if you use linux you're going to live alone forever

NIEUW Linux ATI drivers
« Reactie #4 Gepost op: 2008/09/18, 16:25:55 »
Citaat van: psmul
Citaat van: shinger
Om die blanke scherm helemaal weg te krijgen is dat je in synaptic zoekt naar compiz

verwijder alle vakjes die daar groen zijn aangevinkt.
:( geen compiz meer? :O
wat ik eerst getest had was paar van die vakjes weghalen maar daarbleeft compiz-core en paar lib .. nog wat over.. en kreeg als nog witte scherm.. toen ik ze allemaal had verwijdert.. kreeg ik geen witte scherm meer. En vind het wel heel jammer dat ik geen compiz fusion heb maar dan maar liever geen compiz fusion dan hardware acceleratie.. als je bijv. een film wilt kijken zie ik bijna frames langs gaan :S..

NIEUW Linux ATI drivers
« Reactie #5 Gepost op: 2008/09/18, 19:01:45 »
Hij ging heel lang goed. maar opgegeven moment kapt ie er mee.. en zeikt ie om beelscherm dus dan maakt ie weer een Failsafe bestandje aan en dan dus weer me vesa drivers verder.

Dit lijkt een hopeloze zaakje.. ik word er serieus schijt ziek van.

NIEUW Linux ATI drivers
« Reactie #6 Gepost op: 2008/09/19, 13:23:20 »
Echt gewoon abnormaal.. ATI drivers zooooo veel problemen en weer dit en dat.. toen heb ik even verwisseld met me Server videokaart (Nvidia 6600 Gt 128 MB AGP) tegelijk vraagt ie in ubuntu om proprietary drivers.. geinstalleerd opnieuwe opgestart.. en hoppa alles doet het

geen fratsen niks.. hij doet het gewoon ..

ohdekorte

  • Gast
NIEUW Linux ATI drivers
« Reactie #7 Gepost op: 2008/09/19, 18:46:56 »
Hij geeft bij mij deze melding.
De download staat op mijn beuraublad. Heeft het hier mee te maken?

olaf@olaf-desktop:~$ sudo sh ati-driver-installer-8-9-x86.x86_64.run
sh: Can't open ati-driver-installer-8-9-x86.x86_64.run

Ik heb dezelfde driver nodig voor een ATI Radeon 9600 256MB

NIEUW Linux ATI drivers
« Reactie #8 Gepost op: 2008/09/19, 20:36:07 »
Citaat van: ohdekorte
Hij geeft bij mij deze melding.
De download staat op mijn beuraublad. Heeft het hier mee te maken?

olaf@olaf-desktop:~$ sudo sh ati-driver-installer-8-9-x86.x86_64.run
sh: Can't open ati-driver-installer-8-9-x86.x86_64.run

Ik heb dezelfde driver nodig voor een ATI Radeon 9600 256MB
Je hebt neem ik aan de zelfde driver gedownload naar je bureaublad? wel eerst naar je bureaublad gegaan dus..

cd Bureaublad

als je daar bent dan pas sudo sh ati-driver-installer-8-9-x86.x86_64.run

NIEUW Linux ATI drivers
« Reactie #9 Gepost op: 2008/09/25, 17:06:14 »
Ik heb de drivers gedownload en geinstalleerd, alles lijkt goed te gaan maar als ik bij hardware drivers de hardware acceleratie aanzet, gaat ubuntu downloaden en geeft vervolgens een foutmelding.

Start ik daarna de pc opnieuw op rest alleen een zwart scherm.

NIEUW Linux ATI drivers
« Reactie #10 Gepost op: 2008/09/25, 17:23:42 »
In Windows moet je altijd eerst je oude drivergrondig verwijderen. Is dat misschien voor Linux ook zo? En moet de standaard driver eigenlijk ook verwijderd worden?
Ik laat het eerst maar even zo. Wel vervelend is dat Google Earth niet goed werkt als de grafische effecten aanstaan. Nightsky wil helemaal niet.
En dit is dan het bedrijf wat actief meewerkt met de open source community, evenals Google.
Kortom, ik baal ervan.
Wie de gemakkelijkste weg niet zoekt is een luiaard. :)
Linux User #228066

NIEUW Linux ATI drivers
« Reactie #11 Gepost op: 2008/09/25, 17:41:56 »
Het is gewoon triest voor woorden wat voor Linux drivers ati uitbrengt. Zo verlies je echt veel kopers.

NIEUW Linux ATI drivers
« Reactie #12 Gepost op: 2008/09/25, 18:25:03 »
Het is mij begin dit jaar een keer gelukt om een werkende driver te installeren, maar na een nieuwe kernel update werkte het niet meer, daarna alle versies al geprobeerd zonder resultaat.
Het installeren lijkt meestal wel goed te gaan, maar wil je dan Cathalyst control centre starten dan krijg je de melding dat de ATI driver niet is geinstalleerd.

Eerst de oude driver verwijderen is wel beter maar ook dan werkt het bij mij niet.

Ik heb hier nog niemand op het forum gehoord waar het wel goed werkt.

NIEUW Linux ATI drivers
« Reactie #13 Gepost op: 2008/09/25, 18:52:52 »
Na mijn laatste post nog verder gezocht en zag ergens de term EnvyNG, geen idee wat het was maar even met adept gezocht en jawel dat is een programma om je ATI driver te installeren.
Programma geinstalleerd, opgestart en driver automatisch laten installeren en wat schetst mijn verbazing een werkende ATI driver, zelfs Catalist Control center werkt.

Ik ga nog verder testen maar vooralsnog lijkt het te werken.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
NIEUW Linux ATI drivers
« Reactie #14 Gepost op: 2008/09/25, 18:53:50 »
Dat is het nadeel van de drivers van de Ati site: je moet na een kernel update de drivers opnieuw compileren.
Daarna werken ze pas weer.
Zie ook bijv. hier: https://help.ubuntu.com/community/BinaryDriverHowto/ATI

Offline Dave

  • Lid
NIEUW Linux ATI drivers
« Reactie #15 Gepost op: 2008/09/25, 19:09:06 »
zal vast wel verbeteren nu AMD er de baas is.
Denk ik toch.....

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
NIEUW Linux ATI drivers
« Reactie #16 Gepost op: 2008/09/25, 19:16:08 »
Dat kan niet verbeterd worden. Een nieuwe kernel betekent vaak dat alle modules (drivers) opnieuw gecompileerd moeten worden.
Als je alleen Ubuntu pakketten gebruikt wordt dit voor je gedaan, maar als je een driver van Nvidia, Ati, of een andere fabrikant handmatig geïnstalleerd hebt, zul je dit zelf moeten doen.

NIEUW Linux ATI drivers
« Reactie #17 Gepost op: 2008/09/26, 02:39:06 »
Envyng heeft ook niet echt veel nut. Ik ben zelfs zo ver gegaan dat ik de envyng-core geupdate hebt naar 2.0 na veel geklooi... lukte de drivers als nog niet. :S. Nu maar even een Nvidia 6600 GT kaartje in gedaan tot AMD met fatsoenlijke drivers aan komen ...

NIEUW Linux ATI drivers
« Reactie #18 Gepost op: 2008/09/26, 09:10:59 »
Na het installeren via EnvyNg lijkt alles goed te werken, kreeg ik voorheen bij het afsluiten van Kubuntu alleen maar tekst te zien, nu zie ik keurig het Kubuntu logo met het balkje er onder.
Alleen bij het gebruik van VLC heb ik een flikkerend beeld bij het afspelen van films maar gebruik ik kaffeine dan is alles OK.
De ATI kaart die ik heb is de Radeon Xpress 200
Er zullen altijd wel issues blijven maar dat geld ook voor Nvidia, ik heb daar in het verleden in Windows ook veel problemen mee gehad.