Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Zorin in dualboot met winxp installeren  (gelezen 1098 keer)

Offline dendikke

  • Lid
Zorin in dualboot met winxp installeren
« Gepost op: 2013/03/09, 13:32:49 »
Hoe kan ik zorin op een pc krijgen in dualboot, zorin en WinXP?


Kan zorin ook over een oude installatie van ubuntu gezet worden en alle documenten en zo bewaren? (dat is een andere pc met ubuntu 7.04lts op)

Re: Zorin in dualboot met winxp installeren
« Reactie #1 Gepost op: 2013/03/09, 13:58:21 »
Zorin heb ik nooit gebruikt, dus hoe die installer er precies uitziet en hoe de diverse opties heten... geen idee :P

Maar in het algemeen:
Je kunt Zorin ongetwijfeld over Ubuntu heen zetten, gewoon bij de installatie kiezen voor handmatig indelen en dan de rootpartitie van Ubuntu 7.04 kiezen als locatie voor "/".  Wat betreft behoud documenten: Dat hangt van de partitionering af, als /home op een aparte partitie staat (andere dan root) moet het kunnen. Dan kun je die partitie aanwijzen met het koppelpunt /home (en dan niet kiezen voor formatteren). Swap kun je laten staan. Veiligste optie is toch een backup van je documenten maken op een externe HD voor je gaat installeren. Dan kun je ze sowieso terugkopiëren.

Voor het geval XP nog geïnstalleerd moet worden kun je beter schoon beginnen: eerst XP installeren en dan Zorin ernaast zetten.

« Laatst bewerkt op: 2013/03/09, 14:21:59 door erik1984 »

Offline dendikke

  • Lid
Re: Zorin in dualboot met winxp installeren
« Reactie #2 Gepost op: 2013/03/09, 19:44:02 »
Erik en Femke, hartelijk dank voor jullie reactie, de winxp versie is nieuw van gisteren, zoiets meende ik mij nog te herinneren van ubuntu :D
En met die andere pc zal ik er voor alle zekerheid eerst maar alles afhalen.

Offline dendikke

  • Lid
Re: Zorin in dualboot met winxp installeren
« Reactie #3 Gepost op: 2013/03/11, 12:58:47 »
Hé Femke, bedankt voor alle hulp, grote files verstuur ik zelf gewoonlijk met het gratis dropbox, zeer handig vind ik.
Mijn probleem is opgelost, het was eigenlijk véél simpeler dan ik dacht, bij zorin kan je van de cd af ineens kiezen om naast windows te installeren, al die rompslomp is dus niet eens nodig.
Het enige probleem dat ik nog heb is het NL taalpakket, als ik dat wil installeren zegt die "geen internetverbinding" terwijl dat wel waar is.
Kan dat eventueel via de terminal? Zo ja welk commando? 8-)

Offline Ramon

  • Lid
    • De Blog van Ramon.C
Re: Zorin in dualboot met winxp installeren
« Reactie #4 Gepost op: 2013/05/13, 17:15:39 »
@dendikke

Hoop dat je in de 2 maanden tijd al een oplossing heb gevonden.

Zo niet, zie  Applications > System Tools > Administration > Language Support
Vanaf hier kan je talenpakketten downloaden, extra taal add-ons voor verschillende programma's en taal selecteren als de standaard. Ook voor het aanpassen van lokale tijden en toetsenbord indelingen. Aangeraden.

Je kan taalpakketten downloaden met behulp van het Synaptic Package Manager.
Applications > System Tools > Administration > Synaptic Package Manager > en zoek op: language

Vink de volgende regels aan:
language-pack-nl
language-pack-gnome-nl
language-pack-nl-base
language-pack-gnome-nl-base


Talenpakketten via de terminal:
sudo apt-get install language-pack-nl language-pack-gnome-nl language-pack-nl-base language-pack-gnome-nl-base language-support-nl
PC: Ubuntu 12.04.3 LTS GNOME3 x64
Netbook: Ubuntu Mate 12.04.V1 LTS NL x32