Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: iconen op bureaublad verkleinen  (gelezen 3531 keer)

Offline hansenco

  • Lid
iconen op bureaublad verkleinen
« Gepost op: 2011/06/11, 18:25:56 »
Hallo,

Ik zoek een manier om de iconen op het bureaublad te verkleinen.
Ik kan het niet vinden via de zoekfunctie. Het lijkt mij onvoorstelbaar dat het niet mogelijk is.
Na lang zoeken roep ik jullie hulp in.

Hans

PS tijdens de zoektocht wel andere nuttige dingen gevonden... dus helemaal voor niets was het niet.

Ik draai ubuntu 11.04 / unity
« Laatst bewerkt op: 2011/06/11, 19:52:15 door hansenco »

Offline TopGear

  • Forumteam
Re: iconen op bureaublad verkleinen
« Reactie #1 Gepost op: 2011/06/11, 18:27:32 »
Rechtermuisknop op icoon => icoon grootte veranderen of iets in die trent?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: iconen op bureaublad verkleinen
« Reactie #2 Gepost op: 2011/06/11, 18:45:45 »
Rechtermuisknop op icoon => icoon grootte veranderen of iets in die trent?

Iets in die trend, ja... "Pictogram uitrekken" heet 't in openSUSE met Gnome. Ook voor inkrimpen.  :)

Maar dat geldt voor Ubuntu in de klassieke weergave (Gnome 2 dus), niet in Unity. Hoe 't in Unity is geregeld, mag Joost (of een ander) weten.  :P
« Laatst bewerkt op: 2011/06/11, 18:48:29 door Pjotr »

Offline hansenco

  • Lid
Re: iconen op bureaublad verkleinen
« Reactie #3 Gepost op: 2011/06/11, 18:58:13 »
Bedankt voor de snelle reacties

Het heet inderdaad "pictogram uitrekken" en het werkt.

Maar ik zocht eigenlijk een instelling waarmee je standaard de bureaublad iconen op een bepaalde grootte zet.
Net zoals je de iconen in de starter een andere standaardgrootte kunt geven.

groet,
Hans

Re: iconen op bureaublad verkleinen
« Reactie #4 Gepost op: 2011/06/11, 19:10:12 »
In de bestandsbeheerder, nautilus, die ook het bureaublad doet kan dat bij mij in 10.04 wel. Open eens een willekeurige map, en ga via het menu Bewerken naar Voorkeuren. Op het tabblad Weergaven vind je dan onder standaardinstellingen pictogrammenweergave een instelling voor "standaard zoomfactor". Helpt dat?

Offline hansenco

  • Lid
Re: iconen op bureaublad verkleinen
« Reactie #5 Gepost op: 2011/06/11, 19:38:51 »
@ overdenkamp

Het werkt... Bedankt.

Ik heb bij "Standaardinstellingen pictogrammeninstellingen" de zoomfactor verkleind naar 66%
En dan worden de pictogrammen meteen kleiner. Je moet ze dan nog wel even wat van elkaar afzetten maar het is precies wat ik wilde.

Toch is voorzichtigheid geboden: Ik probeerde ook de andere instellingen in dit voorkeurenscherm en die reageerde niet. Plotseling ging kon ik via dit window de zoomfactor van de lijst weergave in nautilus wel veranderen maar niet meer terug. Ik heb daarom de standaard instellingen weer terug gezet en in nautilus met zoombuttons bovenaan in nautilus het e.e.a. weer verandert. Het gekke is nu dat als ik de compactweergave vergelijk met de lijst weergave en ik de iconen op dezelfde grootte wil houden ik het in de compact op 100% moet zetten en in de lijstweergave op 50%
Ik puzzel nog even verder op dit probleem....

Offline hansenco

  • Lid
Re: iconen op bureaublad verkleinen
« Reactie #6 Gepost op: 2011/06/11, 19:48:46 »
Ik heb even gepuzzeld en ik zie dat na een herstart alles weer normaal is...

Dus het zal wel goed zijn.

ik heb wat ik wilde.... bedankt voor de reacties

Prettige dag verder!

Offline petervs

  • Lid
Re: iconen op bureaublad verkleinen
« Reactie #7 Gepost op: 2011/06/11, 20:30:29 »
Iets in die trend, ja... "Pictogram uitrekken" heet 't in openSUSE met Gnome. Ook voor inkrimpen.  :)

Maar dat geldt voor Ubuntu in de klassieke weergave (Gnome 2 dus), niet in Unity. Hoe 't in Unity is geregeld, mag Joost (of een ander) weten.  :P
In Unity (11.04) gaat dat uitrekken en inkrimpen hetzelfde als voorheen. Bij mij althans.
Ubuntu MATE 16.04