Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu Home-partitie vergroten  (gelezen 3276 keer)

Ubuntu Home-partitie vergroten
« Gepost op: 2008/05/31, 17:52:46 »
Ik weet dat deze vraag hier al veel staat maar geen van de gegeven oplossingen werkt. Ik doe een dual-boot met Windows Vista en ik wil heel graag de Home-partitie van Ubuntu vergroten. Ik heb al een aantal programma's geprobeerd (waarvan ik van sommige de naam niet meer weet):

GParted LiveCD: Start de partitie-manager niet.
GParted: Laat me de partitie niet aanpassen omdat de partitie niet geunmount kan worden.
Parted: Laat me de partitie niet aanpassen omdat de partitie niet geunmount kan worden.
QtParted: Laat me de partitie niet aanpassen, wel formatteren.

Ik gebruik Ubuntu 8.04.

Ubuntu Home-partitie vergroten
« Reactie #1 Gepost op: 2008/05/31, 18:50:08 »
Gewoon de Ubuntu Live cd opstarten en daar voor Gparted kiezen. Als je Gparted vanuit de geinstalleerde Ubuntu draait kan je de schijf inderdaad niet unmounten.
Wat ik vreemd vind is dat Gparted Live niet start heb je de M5SUM uitgevoerd?
En verder krijg je eerst een terminal achtig scherm waar je keuzes kan doen gewoon kiezen wat als eerste staat, hierna start Gparted grafisch op.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Ubuntu Home-partitie vergroten
« Reactie #2 Gepost op: 2008/05/31, 19:05:00 »
Ik krijg 1 of andere foutmelding als ik GParted probeer te starten. Hij zegt dat mijn monitor niet herkend kan worden terwijl Ubuntu hem meteen herkend na installatie.

Edit: GParted vanaf de Ubuntu Live CD gestart. Ik kan de Vistapartitie niet verkleinen :S

Ubuntu Home-partitie vergroten
« Reactie #3 Gepost op: 2008/05/31, 20:15:03 »
Ik heb nu maar in Vista geboot en vanuit Vista vrije ruimte gecreeerd. Echter, wanneer ik nu GParted open kan ik alleen maar de Vista-partitie en de Root-partitie vergroten met deze vrije ruimte en niet de Linux-swap of Linux-Home partitie.

Hoe kan dit?

Edit: En volgens QtParted is de vrije ruimte "hidden".
En de GParted LiveCD werkt nu ook :)

Ubuntu Home-partitie vergroten
« Reactie #4 Gepost op: 2008/05/31, 22:35:40 »
Als het goed is dan is de HD verdeeld in de volgende vakken
( moet dit ff uit mijn glazen bol doen dus zeg maar of het fout is)

=vista= | =/= | =/home= | =swap=

Deze 4 partities hebben alleen ruimte aan de achterkant.
De achterkant is dan ook de zijde waar je kan vergroten of verkleinen.
Je kan dit niet doen aan de voorkant waar de data staat.
Want dan was het appeltje eitje geweest.

Je kan nu 2 dingen doen.

(the dirty way)
1e, De vrij gekomen ruimte achter die vista partitie als partitie formateren in ext3 formaat.
Nu kan je een map aanmaken of aan een bestaande map ( de grootste) die partitie mounten in Ubuntu.
Op die manier pipe je die ruimte naar je /home of de grootste map die erin staat zodat die meer ruimte krijgt.

2e is wat moeilijker.
stel wat ik hierboven deed is de volgorde van Ubuntu  =/= | =/home= | =swap=
Probleem is nu dat de /  (root) tussen die vrije ruimte zit.

Je zal dan met allerhande kunstgrepen een partitie moeten maken, de / verplaatssen naar die ruimte, vervolgens verkleinen en dan de /home groter maken.

Doe dit soort werk het liefst in Gparted, dus partities verkleinen ed....

Ik vind de makkelijkste en snelste manier om een tekstfile te maken met wat ik allemaal geinstalleerd heb in Ubuntu en dan Ubuntu gewoon opnieuw installeren, mja jij bent ik niet ...

In ieder geval kan je bij een nieuwe install wel alle partities meteen in orde maken zoals je wilt.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Ubuntu Home-partitie vergroten
« Reactie #5 Gepost op: 2008/06/01, 11:29:44 »
Maar ik ga niet alles opnieuw installeren dus dat gaat niet door ;)

Probleempje bij het partities maken: ik heb er al 4 dus er kan er geen meer bij.

En de partities zitten als volgt:

Vista
Vrije ruimte
/
Linux-swap
/home

Ubuntu Home-partitie vergroten
« Reactie #6 Gepost op: 2008/06/01, 14:56:40 »
Citaat
Probleempje bij het partities maken: ik heb er al 4 dus er kan er geen meer bij
Je kan er nog wel 100 aanmaken.

Beetje een ervenis van MS is dat iedereen altijd primaire partitie's zit te maken, en sja..
Daar kan je er maar 4 van hebben.

Linux is een stuk gemoederlijker, want het zal hem/haar origineel worst zijn op wat voor soort partitie die staat.....

hmz, je partitie opbouw is nu niet helemaal idiaal te noemen he ??

eg: Vista - Vrije ruimte - / - Linux-swap - /home
Beter was geweest:
Vista - Vrije ruimte - / -  /home - Linux-swap

Dit al om mee te beginnen, misschien voor de volgende keer ??

Ik wil eer niet aan beginnen om je uit te leggen hoe je nu de / verplaatst naar die vrije ruimte en vervolgens in 1 ruk door de oude / vernietigd ( anders kan je niet meer booten)
om op deze manier de vrije ruimte te verplaatssen.
Erger nog is dat de swap er ook nog eens tussen zit...

Nee dit word nix.

Enigste simpele manier is dus van die vrije ruimte een logische partitie te maken, Dus geen primaire, dan die partitie ext3 formateren.
En tot slot in Ubuntu zelf die partitie te mounten aan een map in je /home.

Neem nu bij voorkeur de map die de meeste ruimte vreet.

De vrije ruimte word nu als het ware door een pipe ontzichtbaar gegeven aan de map in je /home map en op die manier heb je weer even lucht.

Maar nogmaals, van voor af aan beginnen, dus alle Ubuntu partities vernietigen met Gparted en Ubuntu er opnieuw op zetten zal je meer plezier doen en geven.
Je kan dan meteer alles netjes op je PC zetten zoals het hoort, dir zal ook de performance een boost geven....
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Ubuntu Home-partitie vergroten
« Reactie #7 Gepost op: 2008/06/01, 15:06:38 »
Ik ga dat laatste maar doen ja, tenzij er iemand anders nog iets beters weet.

En dat van die indeling van de partities: Dat heb ik niet bewust gedaan. Ik heb het gewoon zo gedaan zoals het bij de dual-boot in de Documentatie staat.

Ubuntu Home-partitie vergroten
« Reactie #8 Gepost op: 2008/06/01, 22:16:05 »
Hmzz ?
ff gekeken bij:
http://www.ubuntu-nl.org/documentatie/installatie/installatie_gutsy_aparte_home/
En klopt, zal het met Johan overleggen, alhoewel meningen altijd kunnen verschillen.....

Normaal houd ik bij een minimale install aan:
- / -  /home - swap

Die swap altijd achteraan omdat die zelden tot nooit gebruikt word.
Hij word alleen intensief gebruikt indien je de PC in slaapstand zet, iets wat ik ook niet aanraad..
De kop van de HD hoeft dus alleen van het begin tot aan de /home te bewegen of in het meest gunstigst staat hij in het midden van de schijf.
Als je /home daar staat kan hij sneller de data eraf jassen.

je / (root) vooraan voor het booten en dit is toch de kleinste partitie normaal gesproken.

En geloof me een clean install is zo gebeurd.
Soms installeer ik wel 3 a 4 x over indien iets niet naar me zin verloopt of is.
Kwestie van streven naar de perfecte installatie die zich later toch beloond.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

xubuntufan01

  • Gast
Ubuntu Home-partitie vergroten
« Reactie #9 Gepost op: 2008/06/02, 17:14:01 »
Citaat van: Vistaus
Ik weet dat deze vraag hier al veel staat maar geen van de gegeven oplossingen werkt. Ik doe een dual-boot met Windows Vista en ik wil heel graag de Home-partitie van Ubuntu vergroten. Ik heb al een aantal programma's geprobeerd (waarvan ik van sommige de naam niet meer weet):

GParted LiveCD: Start de partitie-manager niet.
GParted: Laat me de partitie niet aanpassen omdat de partitie niet geunmount kan worden.
Parted: Laat me de partitie niet aanpassen omdat de partitie niet geunmount kan worden.
QtParted: Laat me de partitie niet aanpassen, wel formatteren.

Ik gebruik Ubuntu 8.04.
Waarom wil je je Ubuntu-partitie vergroten. Is het misschien niet een idee om er een externe harde schijf aan te hangen. Wil je de partitie vergroten om met grote videobestanden over weg te kunnen? In dat geval is het raadzaam om de partitie te formatteren met het zogeheten XFS-bestandssysteem. Dit bestandssysteem is volgens mij veel geschikter voor grote bestanden als video.

Vriendelijke groet,

Xubuntufan01

Ubuntu Home-partitie vergroten
« Reactie #10 Gepost op: 2008/06/02, 17:43:56 »
Ik wil hem vergroten omdat ik nu maar 24,9 GB voor Ubuntu heb gereserveerd. En aangezien ik graag expirimenteer met dingen raakt de schijf natuurlijk gauw vol. Dus wil ik meer ruimte reserveren. Bovendien komt dit de prestaties ook ten goede.

En Gandyman: even een vraagje:
Als u zegt dat de swap bijna nooit gebruikt wordt, is het dan misschien een idee om die bij een clean install kleiner te maken? Volgens de documentatie moet ie namelijk minstens even groot zijn als je geheugen. Dus heb ik hem 2 GB groot gemaakt.

Ubuntu Home-partitie vergroten
« Reactie #11 Gepost op: 2008/06/02, 18:44:11 »
We hanteren als vuistregel dezelfde grote of 1 1/2 X de grote van je moederbord geheugen.

Het waarom moge duidelijk zijn.
Stel jij hebt je browser open staan en nog 8 programma's waaromder een foto prog ed, zal je geheugen a 2 Gig misschien wel vol staan met al deze dingen.

Op het moment dat je hem in slaapstand zet word dit alles naar de swap geschreven.

Goed dit is de theoretische kant van het verhaal natuurlijk.

In de praktijk zal dit zelden tot nooit voorkomen.
Open maar een een zooi proggie's , eventueel met een film erbij en open dan Terminal .
Typ nu top in terminal en bekijk hoeveel swap er gebruikt word.
Blijf nu proggie's openen totdat je aan de 1 of 2 Gig komt.

Denk dat je met een lach op je gezicht zit te kijken naar de zooi die ontstaat op je desktops....

Wanneer je 1 Gig reserveerd is dit voldoende voor de swap.
Zeker wanneer je niet die slechte gewoonte hebt om de pc in de slaapstand te zetten :P

Even terugkomend op de ruimte die nodig is...

Ubuntu word behoorlijk volwassen atm.

Indien je een / hebt van 10 a 12 Gig zal dit nooit een probleem worden.

Lekker veel installeren zal je leren dat voor de /home toch wel snel 30G of meer nodig is.
Ik houd hem veel groter, mja,
ik heb alleen HDtjes van 500Gig X4=2 T. erin zitten, dus ruimte zat.
En de rest gaat naar mijn NAS server toe.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Ubuntu Home-partitie vergroten
« Reactie #12 Gepost op: 2008/06/02, 19:27:44 »
Bedankt :)

Het is zo dat ik een dual-boot heb met Vista. Vista móet ik noodgedwongen gebruiken omdat de 5-in-1 kaartlezer niet goed werkt onder Ubuntu. Niemand die een oplossing weet dus ik zal Vista moeten houden, helaas.
Ik heb een laptop met een harde schijf van 250 GB. Zo'n 57 GB is in gebruik op Vista (wat ik nog ga verkleinen, maar goed na een clean install van Ubuntu kan ik straks makkelijker nieuwe ruimte toevoegen). Meer dan 46 GB kon ik niet vrijmaken van Vista, rare Vista ook :S
Verder heb ik nu 24,9 GB voor de /home. Straks komt daar nog zo'n 46 GB bij, waarvan een deel voor de grotere /root.
Dan doe ik 1 GB naar de swap. Meer heb ik niet nodig want ik zet hem maar iets van 1 keer in de 3 maanden in de slaapstand.

Ubuntu Home-partitie vergroten
« Reactie #13 Gepost op: 2008/06/07, 19:06:39 »
Bedankt voor alles :D Ik heb weer een verse installatie van Ubuntu 8.04 met nu zo'n 12 GB voor /, 1 GB voor Swap en 61 GB voor /home. En ik heb het nu in de andere volgorde gedaan:

Vista
/
/home
Swap

Is al een stuk beter dan eerst :) Alleen wel raar van Vista: Ik heb zo'n 167 GB voor Vista (hij herkent het zelf als 101 GB) en daarvan is maar 51 GB in gebruik. En toch kan ik de Vista-partitie niet  verkleinen.

Maar goed: Eind goed al goed ;)