Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Mint 13 mss. standaard met 'cinnamon'?  (gelezen 15290 keer)

drum

  • Gast
Mint 13 mss. standaard met 'cinnamon'?
« Gepost op: 2011/12/21, 06:16:25 »
Las juist dit op het int.LinuxMint forum:


   
Citaat
Re: Another DE option for Mint 12 - Cinnamon

    New postby clem on Wed Dec 21, 2011 2:47 am
    I'm not going to argue whether Gnome Shell is a good or a bad desktop. It's just not what we're looking for. The user experience the Gnome team is trying to create isn't the one we're interested in providing to our users. There are core features and components we absolutely need, and because they're not there in Gnome Shell, we had to add them using extensions with MGSE. The extension system in Gnome Shell is handy but core parts of a desktop need to be able to communicate with each others and be integrated properly. The Gnome development team is not interested in the features we implemented, it's opposed to adding them to Gnome Shell, and it doesn't share our vision of a desktop. In other words, our work on Gnome 3 does not influence the development of Gnome Shell, Gnome Shell isn't going in a direction that is suitable for us, and we're not interested in shipping Gnome Shell "as is", or in continuing with multiple hacks and extensions.

    MATE is different. It just needs time to mature but it provides what most of our Gnome 2 users want. We're currently working on releasing version 1.2.0 (which unstable release is in testing at the moment). I personally have high hopes for MATE and whatever we do with Cinnamon, it's comforting people still have the choice to run what is now coming really close to what Gnome 2 was.

    Cinnamon is ALPHA but it starts with a stable fork of Gnome Shell 3.2.1 and the features present in MGSE. It works well and it's already a better implementation of what we want from a desktop than Gnome Shell and MGSE. Its aim isn't to reproduce exactly Gnome 2, like MATE does, but to innovate and do something new... By new, I don't mean new paradigms. There's a new generation of desktops out there, including Gnome Shell and Unity. These desktops are shiny, they look good and they're slowly gaining popularity. They're based on new and exciting technologies but they also come with a cost... they're re-inventing the way we use our computer. It's neither right or wrong of course, but it will only appeal to a certain category of users.. and there are a lot of people out there, myself included, who aren't convinced the traditional desktops were bad and who are concerned about not having a choice as more and more people switch towards these new technologies. With Cinnamon we're jumping on these new technologies and we're able to provide something that looks as modern as Unity and Shell, without reinventing the wheel when it comes to user experience. As a distribution we're also guaranteeing we can provide a desktop which implements the vision we have for Linux Mint. And finally, we can add much more many features, integrate our own technology into the desktop itself and do all of this cleanly as opposed to using patches and hacks.

    If I had to summarize all of this, I'd simply tell you: We pick the best components for our releases, but if we don't find what we're looking for, we get involved. Gnome Shell isn't what we want and we can't change it to our liking. The one thing we want for Linux Mint 13 is a desktop people can use and say "this is better than Gnome 2". It's ambitious, we made the first steps with MGSE, but more work is needed and we won't achieve this goal simply by writing extensions.


Blijkbaar is Clem met iets spectaculairs bezig, de alfa  Cinnamon 1.0.0 is reeds in de Mint 12 repository.


   
Citaat
apt update
    apt install cinnamon-session


Meer info: http://www.webupd8.org/2011/12/cinnamon-gnome-shell-fork-with-gnome2.html
Wellicht wordt dit de vervanger van MGSE.


   
Citaat
Remember, Cinnamon is in it's early development stages so expect to find bugs and missing features!


Denk eraan installeren op eigen risico daar dit in zijn kinderschoenen staat, het ziet er wel naar uit dat Clem met deze een serieuze gooi gaat doen om mint op nr.1 te houden bij distrowatch.
http://forums.linuxmint.com/viewtopic.php?f=205&t=89411

Offline midas

  • Lid
Re: Mint 13 mss. standaard met 'cinnamon'?
« Reactie #1 Gepost op: 2011/12/21, 06:54:32 »
Zoals ik het lees is het in de basis nog steeds Gnome 3....maar een alternatief voor de laag daarbovenop, oftewel Gnomeshell.

Eigenlijk hetzelfde wat Ubuntu doet met Unity.

Ik kan het alleen maar heel erg toejuichen en ik hoop dat Clem en team voor Mint 13 met een bruikbaar en werkend exemplaar van Cinnamon komen. Hoe meer keuze hoe meer blije gezichten...
Linux Mint 20.2 Cinnamon

Offline Ramana

  • Lid
Re: Mint 13 mss. standaard met 'cinnamon'?
« Reactie #2 Gepost op: 2011/12/21, 09:11:05 »
Gelijk ff geprobeerd. Moet zeggen dat het goed aanvoelt: de desktop is strak met een logische en makkelijke bediening. Heel mooi menu. en activiteiten linksboven alleen nog maar voor het overzicht van bureaubladen en openstaande applicaties (zoals KDE4 ook heeft).

Het is me nog niet gelukt om favorieten toe te voegen aan het menu (moet nog via de Gnome-shell)

 :)
 

Offline RikRik

  • Lid
Re: Mint 13 mss. standaard met 'cinnamon'?
« Reactie #3 Gepost op: 2011/12/21, 09:37:53 »
Among the features that we'll probably see in Cinnamon are GNOME2-like notifications and systray icons, option to change the panel position and other panel options like autohide, etc.

Ik vraag mij af of Cinnamon, Mint spectaculair zal verbeteren. Maar als ik de reactie van Ramana lees ben ik wel heel benieuwd  :)
Eerlijk gezegd hoop ik echt dat de ontwikkeling van Linux Mint vooruitstrevend, vernieuwend, zal zijn en dat er een moment komt dat veel Ubuntu met gnome-shell gebruikers een echte reden zien om over te stappen.
Persoonlijk zie ik op dit moment daar geen reden toe

Offline Tom

  • Lid
Re: Mint 13 mss. standaard met 'cinnamon'?
« Reactie #4 Gepost op: 2011/12/21, 10:43:24 »
Als Hij die Mate en dat MSGE laat vallen en alleen verder gaat met cinnemon ziet de toekomst voor Mint (main versie) er zeer goed uit ,zelfs uitstekend.
Heb al een afbeelding daarvan gezien en moet zeggen prachtig (persoonlijke smaak).
http://www.linuxmintusers.be/forum/index.php?topic=1601.msg20979;topicseen#msg20979
Dan zou Mint mijn tweede distro worden ,naast natuurlijk Xubuntu.
« Laatst bewerkt op: 2011/12/21, 10:46:16 door Wanda »
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline midas

  • Lid
Re: Mint 13 mss. standaard met 'cinnamon'?
« Reactie #5 Gepost op: 2011/12/21, 10:56:19 »
Unity heeft zowel sterke voor- als tegenstanders...maar het heeft het voordeel dat het een eigen gezicht heeft, straks wellicht op alle devices kan werken...en niet geheel onbelangrijk een mooie 2D-ondersteuning heeft zonder verlies van noemenswaardige functionaliteit.

Gnome-shell heeft als voordeel de uitbreiding met extensies. Heel flexibel en multifunctioneel maar het mist geheel de 2D-ondersteuning...in dat geval wordt je teruggeworpen in de fallback-mode wat eigenlijk geen alternatief genoemd mag worden.

Cinnamon zal het ongetwijfeld heel goed doen op desktop en laptop (krimpende markt?)....het grote voordeel wanneer je je toelegt op een specifiek segment. Wanneer de 2D-ondersteuning goed geregeld is dan zal het ongetwijfeld een hit worden!
Linux Mint 20.2 Cinnamon

Re: Mint 13 mss. standaard met 'cinnamon'?
« Reactie #6 Gepost op: 2011/12/21, 11:10:58 »
Aan de ene kant vind ik het wel goed dat ze nu eindelijk eens een nieuw, innovatief design gaan brengen bij Mint. Maar aan de andere kant wordt de versnippering erg groot komend jaar. Er zijn al aardig wat DE's, maar dat wordt in 2012:

-GNOME Shell
-Unity
-Elementary Luna
-MATE
-Cinnamon
-KDE
-E17

Nuja, de lijst kan nog langer, maar even kijkend naar de grote, populaire spelers/veel in het nieuws... (overigens vind ik wel dat Clement dat Cinnamon-menu erg heeft afgekeken van Lancelot en dat vind ik persoonlijk geen compliment) Ja, dan wordt het toch weer een aardige versnippering. Jammer, want 2012 ZOU aardig wat nieuwe gebruikers kunnen lokken gezien het feit dat Win 8 dan RTM gaat. We weten al dat vele mensen Win 8 op de desktop niet zien zitten, dus eigenlijk zouden we hier wat meer krachten moeten bundelen om die mensen aan te trekken. Waarom combineren we niet Unity met Cinnamon en Luna?
« Laatst bewerkt op: 2011/12/21, 11:12:29 door Vistaus »

Re: Mint 13 mss. standaard met 'cinnamon'?
« Reactie #7 Gepost op: 2011/12/21, 11:57:24 »
Puur visueel vind ik het weinig bijzonder, het lijkt op Gnome Shell ondersteboven met een eigen menu.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Mint 13 mss. standaard met 'cinnamon'?
« Reactie #8 Gepost op: 2011/12/21, 12:10:49 »
Uitstekende ontwikkeling. Het houdt rekening met wat veel mensen willen: een bekende, "vanzelfsprekende" manier om hun toepassingen te vinden. Plus een makkelijke manier om desgewenst de instellingen van het besturingssysteem te veranderen.

Een besturingssysteem, en zeker het meest zichtbare onderdeel daarvan: het menu, moet m.i. zo logisch en vertrouwd mogelijk aanvoelen. En vooral onopvallend en nederig op de achtergrond blijven, want waar het naar mijn mening om gaat bij een besturingssysteem, zijn slechts drie dingen: de toepassingen, de toepassingen en de toepassingen.

Geen wonder dat Mint zoveel in populariteit stijgt, de laatste tijd. De hoofdontwikkelaar heeft m.i. een bijzonder goede visie.  :)
« Laatst bewerkt op: 2011/12/21, 12:14:42 door Pjotr »

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: Mint 13 mss. standaard met 'cinnamon'?
« Reactie #9 Gepost op: 2011/12/21, 12:36:45 »
Nieuwe ontwikkelingen zijn imho altijd goed, want dat geeft meer keus voor de gebruikers  ;)

Dat cinnamon ziet er goed, intuïtief en overzichtelijk uit. Alles op één balk, een snelstarter linksonder, ik durf het bijna niet te zeggen, maar het lijkt erg veel op KDE 4, zoals Ramana ook al aangaf.
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Offline RikRik

  • Lid
Re: Mint 13 mss. standaard met 'cinnamon'?
« Reactie #10 Gepost op: 2011/12/23, 22:27:04 »
Cinnamon desktop kan ook geïnstalleerd worden in Ubuntu 11.10

http://www.omgubuntu.co.uk/2011/12/cinnamon-project-keeps-gnome-2-style-desktop-alive/

Re: Mint 13 mss. standaard met 'cinnamon'?
« Reactie #11 Gepost op: 2011/12/24, 12:54:21 »
Dus iedereen is van mening dat Gnome 3 op niets trekt en begint met een alternatief/fork?

Ahem, daar heb ik een... oplossing... voor ;)
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Re: Mint 13 mss. standaard met 'cinnamon'?
« Reactie #12 Gepost op: 2011/12/24, 13:26:13 »
@RikRik heb je dat al geprobeerd in Ocelot 11.10 ? Ik ben een beetje terughoudend omdat ik mijn Unity niet wil verliezen, vandaar.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: Mint 13 mss. standaard met 'cinnamon'?
« Reactie #13 Gepost op: 2011/12/24, 13:53:37 »
Cinnamon desktop kan ook geïnstalleerd worden in Ubuntu 11.10

http://www.omgubuntu.co.uk/2011/12/cinnamon-project-keeps-gnome-2-style-desktop-alive/
Heel mooi,dan hoef ik niet teveel te klooien,ik heb mijn Ubuntu op een pc staan die niet bootable is via usb.Tja bijna 10 jaar oud hè. =D
Kubuntu 20.04

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Mint 13 mss. standaard met 'cinnamon'?
« Reactie #14 Gepost op: 2011/12/24, 14:22:05 »
Jij of de pc? ;D

Re: Mint 13 mss. standaard met 'cinnamon'?
« Reactie #15 Gepost op: 2011/12/24, 15:58:54 »
Jij of de pc? ;D
Zou je bijna wel gaan denken. XD XD
Kubuntu 20.04

Offline RikRik

  • Lid
Re: Mint 13 mss. standaard met 'cinnamon'?
« Reactie #16 Gepost op: 2011/12/24, 16:12:42 »
@RikRik heb je dat al geprobeerd in Ocelot 11.10 ? Ik ben een beetje terughoudend omdat ik mijn Unity niet wil verliezen, vandaar.

Ik gebruik op dit moment Ubuntu 11.10  Gnone-shell met Cairo-dock en de extensie Frippery Bottom Panel.
Ik heb nog nooit zo'n mooie en functionele desktop gehad met Ubuntu.
Cinnamon heb ik niet geïnstalleerd, op dit moment zie ik geen meerwaarde van deze desktop.
Ik dacht dat Cinnamon alleen beschikbaar was voor Mint, net als Unity alleen maar voor Ubuntu, maar Unity kan ook in Mint geïnstalleerd worden
sudo apt-get install unity  :D
 

Re: Mint 13 mss. standaard met 'cinnamon'?
« Reactie #17 Gepost op: 2011/12/24, 17:40:48 »
Ahem, daar heb ik een... oplossing... voor ;)

Maar ja, KDE heeft zelf ook een fork "uitgelokt" toen ze begonnen te vernieuwen met KDE 4: http://www.trinitydesktop.org/  :rolleyes:
I'm just a simple guy who uses open source software. What's your excuse?

Offline midas

  • Lid
Re: Mint 13 mss. standaard met 'cinnamon'?
« Reactie #18 Gepost op: 2011/12/24, 17:46:19 »
En over Razor nog niet te spreken...ook een lean soort Qt-desktopmanager. Tja, voor elk wat wils tegenwoordig. Maar alles moet het wel gewoon doen. Met mijn ATI-kaart zit ik eigenlijk behoorlijk vast aan Unity. Ik draai Unity-2D en ben daar beslist niet rouwig om. Eigenlijk nog geen enkele foutmelding meegemaakt ;)
Linux Mint 20.2 Cinnamon

Offline midas

  • Lid
Re: Mint 13 mss. standaard met 'cinnamon'?
« Reactie #19 Gepost op: 2011/12/25, 09:38:42 »
Nu ook een heel mooie website speciaal over Cinnamon:

http://cinnamon.linuxmint.com/

Professioneel en mooi :)

Linux Mint 20.2 Cinnamon

Re: Mint 13 mss. standaard met 'cinnamon'?
« Reactie #20 Gepost op: 2011/12/25, 11:19:43 »
Ahem, daar heb ik een... oplossing... voor ;)

Maar ja, KDE heeft zelf ook een fork "uitgelokt" toen ze begonnen te vernieuwen met KDE 4: http://www.trinitydesktop.org/  :rolleyes:

Ja, alleen Trinity bestaat pas sinds KDE 4.2, dus die fork liet veel langer op zich wachten.

Re: Mint 13 mss. standaard met 'cinnamon'?
« Reactie #21 Gepost op: 2011/12/25, 11:20:32 »
@RikRik heb je dat al geprobeerd in Ocelot 11.10 ? Ik ben een beetje terughoudend omdat ik mijn Unity niet wil verliezen, vandaar.

Ik gebruik op dit moment Ubuntu 11.10  Gnone-shell met Cairo-dock en de extensie Frippery Bottom Panel.
Ik heb nog nooit zo'n mooie en functionele desktop gehad met Ubuntu.
Cinnamon heb ik niet geïnstalleerd, op dit moment zie ik geen meerwaarde van deze desktop.
Ik dacht dat Cinnamon alleen beschikbaar was voor Mint, net als Unity alleen maar voor Ubuntu, maar Unity kan ook in Mint geïnstalleerd worden
sudo apt-get install unity  :D
 

Cinnamon kan ook in 11.10 geinstalleerd worden. Zie OMG Ubuntu.

Offline RikRik

  • Lid
Re: Mint 13 mss. standaard met 'cinnamon'?
« Reactie #22 Gepost op: 2011/12/25, 11:26:13 »
@RikRik heb je dat al geprobeerd in Ocelot 11.10 ? Ik ben een beetje terughoudend omdat ik mijn Unity niet wil verliezen, vandaar.

Ik gebruik op dit moment Ubuntu 11.10  Gnone-shell met Cairo-dock en de extensie Frippery Bottom Panel.
Ik heb nog nooit zo'n mooie en functionele desktop gehad met Ubuntu.
Cinnamon heb ik niet geïnstalleerd, op dit moment zie ik geen meerwaarde van deze desktop.
Ik dacht dat Cinnamon alleen beschikbaar was voor Mint, net als Unity alleen maar voor Ubuntu, maar Unity kan ook in Mint geïnstalleerd worden
sudo apt-get install unity  :D
 

Cinnamon kan ook in 11.10 geinstalleerd worden. Zie OMG Ubuntu.

Dat stond al in deze topic  :D

Offline RikRik

  • Lid
Re: Mint 13 mss. standaard met 'cinnamon'?
« Reactie #23 Gepost op: 2012/01/08, 19:24:20 »
Among the features that we'll probably see in Cinnamon are GNOME2-like notifications and systray icons, option to change the panel position and other panel options like autohide, etc.

Ik vraag mij af of Cinnamon, Mint spectaculair zal verbeteren. Maar als ik de reactie van Ramana lees ben ik wel heel benieuwd  :)
Eerlijk gezegd hoop ik echt dat de ontwikkeling van Linux Mint vooruitstrevend, vernieuwend, zal zijn en dat er een moment komt dat veel Ubuntu met gnome-shell gebruikers een echte reden zien om over te stappen.
Persoonlijk zie ik op dit moment daar geen reden toe


Ik was een beetje sceptisch over cinnamon als verbetering van mint 12 maar nu ik er zelf mee werk vind ik Mint 12 met deze desktop heel prettig werken.  Cinnamon staat standaard in softwarebeheer van mint en na de installatie heb je een inlog keuzemogelijkheid erbij. Het mooie van cinnamon is dat het zeer overzichtelijk is en je kan je favoriete programma's vast zetten op de onderste taakbalk, het is volgens mij geen desktop die de pc zwaar belast.
Cinnamon zou wel eens de standaard desktop van de toekomstige Mint kunnen worden.

Offline midas

  • Lid
Re: Mint 13 mss. standaard met 'cinnamon'?
« Reactie #24 Gepost op: 2012/01/24, 09:21:12 »
Cinnamon versie 1.2 is net uitgebracht...en ik ben bang dat het alle windowmanagers (shells) die gnome 3 als basis hebben vér achter zich gaat laten:

http://cinnamon.linuxmint.com/?p=119

Yeah, met één muisklik de good old indeling met 2 werkbalken...en jippie, desktop-effecten geheel regelbaar en met één vinkje uitschakelbaar. Voor mij is de keuze straks in april/mei al gemaakt :D

 
Linux Mint 20.2 Cinnamon