Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Grub2  (gelezen 2553 keer)

Offline joku

  • Lid
Grub2
« Gepost op: 2009/10/31, 11:17:01 »
Heb bij update naar 9.10 voor veiligheid gekozen en op vragen over over gebruik bestaande menu.lst bevestigend geantwoord ipv te kiezen voor versie van 9.10
Kan ik dat nog veranderen en zo ja hoe is dan de procedure?
Staat vast ergens maar kan het niet zo vinden en  de bekende bomen en het bos niet meer zien is ook wel van toepassing

Joku

Re: Grub2
« Reactie #1 Gepost op: 2009/10/31, 11:37:00 »
In onze documentatie is het een en ander over Grub2 te vinden: http://wiki.ubuntu-nl.org/community/Grub2

Offline joku

  • Lid
Re: Grub2
« Reactie #2 Gepost op: 2009/10/31, 12:15:17 »
deze had ik gezien maar durf de stap even niet te wagen. Temeer omdat ik nu wel een goed werkende 9.10 lijk te hebben maar in het grubmenu staat nog steeds 9.04. Hoe kan dat?

Joku

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Grub2
« Reactie #3 Gepost op: 2009/10/31, 12:50:08 »
deze had ik gezien maar durf de stap even niet te wagen. Temeer omdat ik nu wel een goed werkende 9.10 lijk te hebben maar in het grubmenu staat nog steeds 9.04. Hoe kan dat?

Dat staat toch in dat artikel? Na een upgrade van 9.04 naar 9.10 blijft grub1. Installatie van grub2 kan na de upgrade:
sudo apt-get install grub2
Als je niet durft moet je het (nog) niet doen, kan altijd later nog.
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Dave

  • Lid
Re: Grub2
« Reactie #4 Gepost op: 2009/10/31, 12:53:39 »
In onze documentatie is het een en ander over Grub2 te vinden: http://wiki.ubuntu-nl.org/community/Grub2

das een mooi stukje werk

Offline Eddie

  • Lid
Re: Grub2
« Reactie #5 Gepost op: 2009/10/31, 19:41:28 »
In onze documentatie is het een en ander over Grub2 te vinden: http://wiki.ubuntu-nl.org/community/Grub2

das een mooi stukje werk

Het ziet er leuk uit en er zal heel wat werk in zitten, maar kunnen jullie me uitleggen wat b.v. hier bedoeld wordt:
Grub2 wordt gebruikt bij een NIEUWE installatie van Ubuntu versie 9.10 (Karmic). Bij een upgrade van Jaunty 9.04 naar Karmic 9.10 kan de (hieronder genoemde) installatieprocedure voor versie Jaunty 9.04+ worden gebruikt.

Ik heb een 'automatische' update gedaan en ben van alles wat hier over de installatieprocedure staat niets tegengekomen. Had ik dat eerst moeten doen, moet ik het alsnog doen, wat is 9.04+???

Mijn update naar 9.10 is volledig in puin gedraaid, het enige wat ik nog op mijn beeldscherm zie is wat gekleurde strepen.


M.vr.gr.
Eddie

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Grub2
« Reactie #6 Gepost op: 2009/10/31, 19:56:26 »
Ik heb een 'automatische' update gedaan en ben van alles wat hier over de installatieprocedure staat niets tegengekomen.
Na de upgrade van 9.04 naar 9.10 blijf je grub1 behouden. Bij een eventuele herstel van grub moet dus grub1 worden hersteld.

Werkt 9.10 (met grub1) goed (wat helaas bij jou niet zo blijkt te zijn) kan een upgrade naar grub2 worden uitgevoerd.
Klik links bovenin op Documentatie

Offline joku

  • Lid
Re: Grub2
« Reactie #7 Gepost op: 2009/10/31, 20:05:15 »
Juist.

grub1 wil ik herstellen maar dat lukt niet. Althans de tekst wijzigt niet.
Zou ik natuurlijk handmatig kunnen aanpassen, maar dat lijkt mij onfatsoenlijk passeren van een toch kennelijk aanwezige fout.

joku

Offline Eddie

  • Lid
Re: Grub2
« Reactie #8 Gepost op: 2009/10/31, 20:43:40 »
Na de upgrade van 9.04 naar 9.10 blijf je grub1 behouden. Bij een eventuele herstel van grub moet dus grub1 worden hersteld.

Werkt 9.10 (met grub1) goed (wat helaas bij jou niet zo blijkt te zijn) kan een upgrade naar grub2 worden uitgevoerd.
Hallo testcees,

Bedankt voor het scheppen van enige duidelijkheid. Helaas heeft juist het recovery mode commando 'repair grub' voor de grootste ellende gezorgd en ik weet niet hoe ik nu verder moet.

Het enige wat ik nog opgestart krijg is de recovery (tekst) mode van een oude kernel. De enige editor die dan nog werkt is 'vi'. Maar ik heb geen idee wat ik nu zou moeten herstellen, laat staan hoe. Kan ik evt. nog iets doen met een live-CD?


M.vr.gr.
Eddie

Offline Merel

  • Lid
Kan het nog wat ingewikkelder ?
« Reactie #9 Gepost op: 2009/10/31, 21:45:37 »
In onze documentatie is het een en ander over Grub2 te vinden: http://wiki.ubuntu-nl.org/community/Grub2
Kan wel zijn dat wij daar wijzer kunnen van worden en dat het "een mooi stukje werk" is. Maar met alle respect voor de vakkennis van de developers en voor diegenen die het allemaal weten en kunnen uitleggen, vraag ik mij toch af ... kan het soms nog wat moeilijker ?

Ieder operating system moet er naar streven om als het ware totaal onzichtbaar te blijven voor de gebruikers.
In de praktijk steken wij méér tijd (zowel met Windows als met Linux) in het knoeien met het OS, met Grub, met allerhande correcties, updates, en upgrades, als met de overblijvende tijd waarbij wij toepassingen mee draaien.
Elk software systeem is maar goed te noemen als de gebruikers zich weinig of niets moet aantrekken van de besturingssytemen of de programma's. Er is nog veel werk aan deze winkel.
Twee  oude desktops Windows XP + Ubuntu 14.04

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Grub2
« Reactie #10 Gepost op: 2009/10/31, 21:48:51 »
Helaas heeft juist het recovery mode commando 'repair grub' voor de grootste ellende gezorgd en ik weet niet hoe ik nu verder moet.
Dat zal een herstel van grub2 (standaard voor 9.10) hebben uitgevoerd terwijl grub2 (nog) niet geïnstalleerd was? Daar blijkt deze optie niet voor bedoeld maar dat is nu te laat. Hier heb ik ook geen pasklaar antwoord op maar ga er van uit dat herstel niet onmogelijk is. Iemand goede raad?

Het enige wat ik nog opgestart krijg is de recovery (tekst) mode van een oude kernel. De enige editor die dan nog werkt is 'vi'.
Kan je met de opdracht startx de desktop starten?

@Merel: ontopic? ;)
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Eddie

  • Lid
Re: Grub2
« Reactie #11 Gepost op: 2009/11/02, 00:27:36 »
Kan je met de opdracht startx de desktop starten?

Hallo testcees,

In recovery mode/root shell 'startx' ingetypt, en wat schetst mijn verbazing? Een werkende Ubuntu desktop!

Na herstarten in de generic mode komt ook het grafische scherm terug maar met twee paarse Ubuntu Studio logo's midden op het scherm waar een wit stukje over heen en weer wandelt. Bovendien is de schermresolutie slechts 640x480.

Ik heb een tijdje geprobeerd met nvidia-xconfig --mode=...x... de resolutie te verhogen. Mijn eerste poging was 1280x1024 maar dat ging fout: gekleurde strepen. Ook mijn fout want de monitor is 1024x768! Ook dat gaf alleen maar strepen. Ook nog geprobeerd 800x600 en 640x480. Nu start de generic mode helemaal niet meer op, soms krijg ik strepen en soms een zwart beeld. Vanuit recovery mode/root shell met 'startx' gaat altijd goed, zonder logo's in het beeld maar ook met resolutie op slechts 640x480.

Ik zou het liefst nu de nieuwe kernels van 9.10 (2.6.31-14-generic en 2.6.31-9-rt) aan de praat krijgen. Ik kan momenteel alleen iets doen met de oude 2.6.28-15. In /boot staan wel de diverse files van de nieuwe kernels. Zou het nu voldoende moeten zijn om deze kernels toe te voegen aan menu.lst? Is de UUID dan altijd hetzelfde?


M.vr.gr.
Eddie