Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Komt python mijn noden tegemoet?  (gelezen 2058 keer)

Komt python mijn noden tegemoet?
« Gepost op: 2009/11/28, 19:29:29 »
Hoi,

Even een situatieschets: Ik heb een project voor school samen met een vriend, wij hebben ervoor gekozen om een multiplayer RPG te maken (dat is een soort spelletje). Nu, onze school is nogal Windows-minded, waardoor wij op school VB.NET krijgen, ik deed daarvoor ook al enkele jaren thuis VB6.

Daarom leek mij de basis simpel: Backend servers worden geschreven in VB6, omdat daar ook veel databasekoppelingen in zitten en wat moeilijkere dingen bevat dan de frontend ("Client").

Nu ik zelf pro-Ubuntu ben, vind ik het wat jammer dat m'n eigen spelletje m'n eigen besturingssysteem niet ondersteunt. (Heb het wel al laten werken met Wine, maar is toch niet hetzelfde vind ik..).

Ik zal waarschijnlijk toch blijven focussen op VB6, omdat ik dat het best kan voor school, zal mij de beste resultaten geven. Maar ik zou ook wel graag willen dat het werkt in Python, of dat ik het misschien wel op het einde kan voorstellen als cross-platform.

Nu vraag ik me af of ik met Python eigenlijk wel kan wat ik met VB6 kan. (Lees verder voor je hierop tegenin gaat): Het is geen 3D, maar 2D game, en ik verzorg dus alle onderliggende code, m'n maat maakt de lay outs, animaties, enzovoort, in Flash. Nu, in VB6 is er een makkelijke plugin waarmee flash te benaderen valt, gewoon inladen en laten spelen. Maar het is interactief, dus ik moet ook strings naar én van Flash kunnen ontvangen. Nu vraag ik me af, Flash is redelijk cross platform, of er een soort van plug ins zijn waarmee ik dat in Python ook kan, want als dat werkt, moet ik alleen wat ifs zetten en wat socketverbindingen leggen, wat zeker moet lukken in python.

Ik hoef eigenlijk alleen een schermpje te hebben, met daarin flash, want alles wordt gezien in flash maar gedaan op de VB6 servers.


Dus, is er een niet te moeilijke manier waarin dit mogelijk is, als er al een manier is?

Alvast bedankt!
Carharttguy

Offline charclo

  • Lid
Re: Komt python mijn noden tegemoet?
« Reactie #1 Gepost op: 2009/11/28, 21:44:58 »
Java is platform-onafhankelijk, goed geschikt voor de backend van een spel mee te schrijven en als ik op google kijk zijn er ook bindings naar flash te vinden.

Ik denk niet dat python geschikt is voor de backend van een spel mee te schrijven omdat het hier te traag voor is.

(Visual basic is geen echte programmeertaal  :) )
« Laatst bewerkt op: 2009/11/28, 21:49:05 door charclo »
HP Pavilion dv6660eb - Intel Core 2 Duo T7250 2 GHz - 2 GB ram - Nvidia GeForce 8400M GS 128 MB --> Dualboot Ubuntu en Windows Vista
P4 2.6 GHz - 1GB ram - NVIDIA GS7600 - 20 inch Benq widescreen --> Dualboot Ubuntu en Windows XP

Re: Komt python mijn noden tegemoet?
« Reactie #2 Gepost op: 2009/11/28, 21:51:58 »
Python is ook platformonafhankelijk. Je kunt er best een backend mee schrijven, kijk maar naar PySol.

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: Komt python mijn noden tegemoet?
« Reactie #3 Gepost op: 2009/11/29, 15:23:48 »
Ik hoef eigenlijk alleen een schermpje te hebben, met daarin flash, want alles wordt gezien in flash maar gedaan op de VB6 servers.
Kun je die verbinding met de server niet vanuit flash of iets dergelijks regelen? Dan ben je namelijk gelijk klaar, en is het "cross platform".
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Re: Komt python mijn noden tegemoet?
« Reactie #4 Gepost op: 2009/11/29, 16:21:13 »
Ik hoef eigenlijk alleen een schermpje te hebben, met daarin flash, want alles wordt gezien in flash maar gedaan op de VB6 servers.
Kun je die verbinding met de server niet vanuit flash of iets dergelijks regelen? Dan ben je namelijk gelijk klaar, en is het "cross platform".


Ja dit gaat, met AS 3.0, m'n vriend kan enkel AS 2.0, en weet niets af van netwerkverbindingen, dus is dat niet echt een optie.

Citaat
Java is platform-onafhankelijk, goed geschikt voor de backend van een spel mee te schrijven en als ik op google kijk zijn er ook bindings naar flash te vinden.

Ik denk niet dat python geschikt is voor de backend van een spel mee te schrijven omdat het hier te traag voor is.

(Visual basic is geen echte programmeertaal  Smiley )

Het is alleen de client die python moet worden, servers blijven Visual Basic. En ik weet dat er veel gezaagt wordt op Visual Basic, maar ik zeg dat de grenzen van een programmeertaal bij de persoon achter de computer zitten, en niet in de computer. Ik ben er dus zeker van dat ik wel een client-server RPG op de been krijg. :)

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: Komt python mijn noden tegemoet?
« Reactie #5 Gepost op: 2009/11/29, 18:47:55 »
Ik hoef eigenlijk alleen een schermpje te hebben, met daarin flash, want alles wordt gezien in flash maar gedaan op de VB6 servers.
Kun je die verbinding met de server niet vanuit flash of iets dergelijks regelen? Dan ben je namelijk gelijk klaar, en is het "cross platform".
Ja dit gaat, met AS 3.0, m'n vriend kan enkel AS 2.0, en weet niets af van netwerkverbindingen, dus is dat niet echt een optie.
Maar jij kunt programmeren toch? Dan moet het je ook wel in AS 3.0 lukken... Dat lijkt mij de meest nette oplossing namelijk.

Over de achterkant in VB zullen we het maar niet hebben :P
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Re: Komt python mijn noden tegemoet?
« Reactie #6 Gepost op: 2009/11/29, 19:55:10 »
Ik hoef eigenlijk alleen een schermpje te hebben, met daarin flash, want alles wordt gezien in flash maar gedaan op de VB6 servers.
Kun je die verbinding met de server niet vanuit flash of iets dergelijks regelen? Dan ben je namelijk gelijk klaar, en is het "cross platform".
Ja dit gaat, met AS 3.0, m'n vriend kan enkel AS 2.0, en weet niets af van netwerkverbindingen, dus is dat niet echt een optie.
Maar jij kunt programmeren toch? Dan moet het je ook wel in AS 3.0 lukken... Dat lijkt mij de meest nette oplossing namelijk.

Over de achterkant in VB zullen we het maar niet hebben :P

Jah inderdaad, maarja AS 3.0 is wel heel wat om te leren in vergelijking met VB6 of VB.net  XD enja, ook, ik doe de servers al helemaal, als ik dan nog héél de client zou moeten doen, moet haalbaar blijven ook  :D Het is inderdaad de meest nette oplossing, maar moet zeggen, haat Flash een beetje, dat programmeren met die timeline, en dan nog eens objecten in timelines enzo, vind ik toch wat raar :p

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Re: Komt python mijn noden tegemoet?
« Reactie #7 Gepost op: 2009/11/29, 21:50:22 »
Python is niet te traag voor jouw specifieke spelletje (eigenlijk ook niet voor 3D games tenzij je vele berekeningen moet doen, maar vaak gebeuren zaken zoals 3D in een aparte C-library die vanuit Python wordt aangesproken)

Flash in Python is wat moeilijker, maar je zou een Webkitbased platform kunnen gebruiken zoals QtWebkit. Dus PyQt / PySide in combinatie met het QtWebkit platform. Dat ondersteunt Flash.
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: Komt python mijn noden tegemoet?
« Reactie #8 Gepost op: 2009/11/29, 22:10:43 »

Jah inderdaad, maarja AS 3.0 is wel heel wat om te leren in vergelijking met VB6 of VB.net  XD enja, ook, ik doe de servers al helemaal, als ik dan nog héél de client zou moeten doen, moet haalbaar blijven ook  :D Het is inderdaad de meest nette oplossing, maar moet zeggen, haat Flash een beetje, dat programmeren met die timeline, en dan nog eens objecten in timelines enzo, vind ik toch wat raar :p
Jij moet de client toch sowieso doen? Waarom zou je python of wat dan ook ertussen zetten als het direct vanuit AS kan. Volgens mij hoef je verder niets met flash te doen, gewoon zorgen dat ie met de server communiceert. Net zoals dat python ding anders zou moeten doen...
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!