Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Xubuntu en grafische software voor installeren/verwijderen  (gelezen 1739 keer)

Offline Klasux

  • Lid
Xubuntu en grafische software voor installeren/verwijderen
« Gepost op: 2019/01/29, 20:58:46 »
Ik gebruik nu Xubuntu 18.04. De vorige versie bevatte het Software Center, een heerlijk eenvoudig programma waarmee ik programma's kon installeren en verwijderen. Dat heeft 18.04 niet meer. Ik heb door zoeken en navragen geconcludeerd dat Synaptic het aangewezen programma is om nu te gebruiken, maar dat is allemaal wat technischer, hoewel het wel meer mogelijkheden heeft.
Weet een van jullie de reden dat de ontwikkelaars ervoor hebben gekozen om Software Center eruit te laten?
Ik heb trouwens ook Gnome Software Center geïnstalleerd om een gemakkelijke grafische interface te hebben. Dat is ook een fijn programma. Wel gek dat het LibreOffice niet herkent als zijnde geïnstalleerd, want dat heb wél gedaan. Kan de reden zijn dat het een gemaakt is voor de gnome-desktopomgeving en dat het onder xfce niet correct werkt?

Excuses  overigens voor de dubbele berichten. Ik heb ze geprobeerd te wissen, maar dat lukt niet!
« Laatst bewerkt op: 2019/01/29, 21:50:21 door Klasux »

Re: Xubuntu en grafische software voor installeren/verwijderen
« Reactie #1 Gepost op: 2019/01/29, 21:52:25 »
Weet een van jullie de reden dat de ontwikkelaars ervoor hebben gekozen om Software Center eruit te laten?
Van mij hadden ze het ook mogen laten zoals het was. Beviel mij ook wel.

Ik heb door zoeken en navragen geconcludeerd dat Synaptic het aangewezen programma is om nu te gebruiken, maar dat is allemaal wat technischer, hoewel het wel meer mogelijkheden heeft.
Synaptic gebruik ik nu ook. Het is zo moeilijk niet hoor.
Je zoek, en daarna selecteert de -application- wat je wilt installeren en alles wat daarbij nodig is geeft synaptic vanzelf wel aan.

En het valt mij op dat ik steeds vaker in terminal installeer. De programma's die ik al ken eigenlijk vrijwel altijd. Synaptic gebruik ik vooral als ik voor mij onbekende programma's zoek.

sudo apt-get install --programmanaam--
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline HWE64

  • Lid
Re: Xubuntu en grafische software voor installeren/verwijderen
« Reactie #2 Gepost op: 2019/01/29, 23:31:41 »
Ik heb Xubuntu 18.04.1 LTS en volgens mij heb ik wel een Gnome Software Centre?????
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline ajjp

  • Lid
Re: Xubuntu en grafische software voor installeren/verwijderen
« Reactie #3 Gepost op: 2019/01/30, 09:59:42 »
Ik heb ook Xubuntu 18.04, met Gnome-Software, maar die herkent LibreOffice wel degelijk als geïnstalleerd. Ik heb overigens LibreOffice 6.0 via een PPA. Als ik het me goed herinner omdat het via Software niet compleet geïnstalleerd werd, maar het zou ook kunnen omdat bij installatie van Xubuntu 18.04 niet de meest recente stabiele versie van LibreOffice werd geïnstalleerd.

Re: Xubuntu en grafische software voor installeren/verwijderen
« Reactie #4 Gepost op: 2019/01/30, 12:00:08 »
Hmm, ik draai Xubuntu 18.10 en heb LO v6.0.7.3 zonder PPA. Misschien dat die versie standaard meekomt met 18.10 en heeft 18.04 een oudere versie van LO?

Offline HWE64

  • Lid
Re: Xubuntu en grafische software voor installeren/verwijderen
« Reactie #5 Gepost op: 2019/01/30, 12:35:07 »
L.O. in Xubuntu 18.04.1 LTS heeft standaard 6.0.7.3 in het Software Centre. De snap versie is L.O. 6.1.4.2
« Laatst bewerkt op: 2019/01/30, 12:46:32 door HWE64 »
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline vanadium

  • Lid
Re: Xubuntu en grafische software voor installeren/verwijderen
« Reactie #6 Gepost op: 2019/01/30, 12:36:00 »
Ik zou denken dat ook Xubuntu 18.04 standaard met het Gnome softwarecentrum komt.

@Paul, huidige versie voor 18.10 (Ubuntu i.p.v. Xubuntu, maar maakt hier niet uit) is 6.1.4.2, van"cosmic-universe". Blijkbaar is je computer dan niet bijgewerkt? In 18.04 zal dat inderdaad een oudere versie zijn.

Offline Klasux

  • Lid
Re: Xubuntu en grafische software voor installeren/verwijderen
« Reactie #7 Gepost op: 2019/01/30, 13:11:56 »
Weet een van jullie de reden dat de ontwikkelaars ervoor hebben gekozen om Software Center eruit te laten?
Van mij hadden ze het ook mogen laten zoals het was. Beviel mij ook wel.

Ik heb door zoeken en navragen geconcludeerd dat Synaptic het aangewezen programma is om nu te gebruiken, maar dat is allemaal wat technischer, hoewel het wel meer mogelijkheden heeft.
Synaptic gebruik ik nu ook. Het is zo moeilijk niet hoor.
Je zoek, en daarna selecteert de -application- wat je wilt installeren en alles wat daarbij nodig is geeft synaptic vanzelf wel aan.

En het valt mij op dat ik steeds vaker in terminal installeer. De programma's die ik al ken eigenlijk vrijwel altijd. Synaptic gebruik ik vooral als ik voor mij onbekende programma's zoek.

sudo apt-get install --programmanaam--
Ik ga het dan voorlopig met Synaptic proberen. Bedankt voor je reactie!

Offline Klasux

  • Lid
Re: Xubuntu en grafische software voor installeren/verwijderen
« Reactie #8 Gepost op: 2019/01/30, 13:16:47 »
Ik heb ook Xubuntu 18.04, met Gnome-Software, maar die herkent LibreOffice wel degelijk als geïnstalleerd. Ik heb overigens LibreOffice 6.0 via een PPA. Als ik het me goed herinner omdat het via Software niet compleet geïnstalleerd werd, maar het zou ook kunnen omdat bij installatie van Xubuntu 18.04 niet de meest recente stabiele versie van LibreOffice werd geïnstalleerd.
Ik heb LibreOffice 6.1 geïnstalleerd. Gnome Software biedt 6.0 aan. Misschien is dat de oorzaak.

Offline Klasux

  • Lid
Re: Xubuntu en grafische software voor installeren/verwijderen
« Reactie #9 Gepost op: 2019/01/30, 13:20:05 »
Ik heb Xubuntu 18.04.1 LTS en volgens mij heb ik wel een Gnome Software Centre?????
Ja, dat is Gnome Software (zonder 'centre'). Ik heb het zelf moeten toevoegen, zat er niet bij. Ook geen ander software-installatie-programma. Jammer.

Re: Xubuntu en grafische software voor installeren/verwijderen
« Reactie #10 Gepost op: 2019/01/30, 15:52:05 »
... Ik heb het zelf moeten toevoegen, zat er niet bij. Ook geen ander software-installatie-programma. Jammer.

U bent niet goed geïnformeerd of niet goed gekeken. In het Xubuntu 18.04 startmenu vindt u in het menu aan de linkerkant de knop: Software en dat is het software centrum, is gewoon standaard aanwezig met alle denkbare programma's om te laten installeren.
Xubuntu 22.04.3 LTS
Gemeente Assen

Re: Xubuntu en grafische software voor installeren/verwijderen
« Reactie #11 Gepost op: 2019/01/30, 16:27:02 »
Wat een bak! Ik draai helemaal geen Xubu 18.10 maar 18.04! Ik heb 18.10 in oktober gedownload maar... ben 'm vergeten te installeren. ;) Dat terwijl ik altijd elke nieuwe release erop zet. Ben druk een bedrijfje op te zetten, dat zal de oorzaak zijn. Maar ik kan nu wel jouw onderstaande opmerking bevestigen: Gnome Softwarecentrum zit standaard in Xubuntu 18.04 (want zelf installeer ik dat gedrocht niet). 

Ik zou denken dat ook Xubuntu 18.04 standaard met het Gnome softwarecentrum komt.

@Paul, huidige versie voor 18.10 (Ubuntu i.p.v. Xubuntu, maar maakt hier niet uit) is 6.1.4.2, van"cosmic-universe". Blijkbaar is je computer dan niet bijgewerkt? In 18.04 zal dat inderdaad een oudere versie zijn.
18.04 heeft dus LO v6.0.7.3 - zonder PPA - aan boord.

Excuses voor mijn verkeerde info!

Groet, Paul.

Offline ajjp

  • Lid
Re: Xubuntu en grafische software voor installeren/verwijderen
« Reactie #12 Gepost op: 2019/01/30, 17:31:05 »
Citaat
18.04 heeft dus LO v6.0.7.3 - zonder PPA - aan boord.
@HWE64 en Paul Matthijsse,
Dan is de reden dat ik het via PPA heb gedaan, dat ik niet alle gewenste onderdelen van LO met de installatie van Xubuntu 18.04 had meegekregen. Ik weet niet of dat standaard is of door een foutje kwam.

Offline PKing

  • Lid
Re: Xubuntu en grafische software voor installeren/verwijderen
« Reactie #13 Gepost op: 2019/01/30, 18:04:34 »
Ik heb op drie computers Xubuntu 18.04 LTS gezet, en op alle drie staat gewoon het software centrum.
Moest er even naar zoeken want ik gebruik meestal synaptic:-)
Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04

Offline HWE64

  • Lid
Re: Xubuntu en grafische software voor installeren/verwijderen
« Reactie #14 Gepost op: 2019/01/30, 19:07:19 »
Citaat
18.04 heeft dus LO v6.0.7.3 - zonder PPA - aan boord.
@HWE64 en Paul Matthijsse,
Dan is de reden dat ik het via PPA heb gedaan, dat ik niet alle gewenste onderdelen van LO met de installatie van Xubuntu 18.04 had meegekregen. Ik weet niet of dat standaard is of door een foutje kwam.
@ajjp, toen de Xubuntu 18.04.1 LTS uitkwam heb ik deze gedownload en geinstalleerd. Ik heb alleen KeePassXC via ppa want de snap uit de repo werkt niet goed.
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline Klasux

  • Lid
Re: Xubuntu en grafische software voor installeren/verwijderen
« Reactie #15 Gepost op: 2019/01/30, 19:16:48 »
Blijkbaar heb ik niet goed gekeken, gebaseerd op de laatste reacties op mijn vraag over het software center. Gnome Software is dus onderdeel van Xubuntu 18.04 LTS. Volgens sommige gebruikers een gedrocht, dus ik probeer voorlopig Synaptic. Bedankt voor de reacties! Ik zet het topic nu op opgelost.

Re: Xubuntu en grafische software voor installeren/verwijderen
« Reactie #16 Gepost op: 2019/01/30, 21:10:37 »
Gnome Software is [...] Volgens sommige gebruikers een gedrocht, dus ik probeer voorlopig Synaptic.
Ter verduidelijking, Gnome Software bevalt mij minder omdat er tijdens de installatie van software nog wel eens wat misgaat naar mijn ervaring, het ding blijft hangen of doet dingen op de achtergrond of - waarom gebeurt er niets? Komt bij dat daar commerciële software vrij uitbundig naar voren wordt geschoven, streaming muziekdiensten bijvoorbeeld, of Skype dat van Microsoft is.

Feit is wel dat een beginnende gebruiker veel baat kan hebben bij de opzet van Gnome Software: je zoekt een muziekspeler of een spelletje en die dingen staan netjes allemaal bij elkaar. Niet nodig dus om de precieze namen van software te kennen, dat is een groot voordeel.

Maar een ervaren gebruiker heeft denk ik meer aan Synaptic, bijvoorbeeld omdat het aanbod van software daar (volgens mij) groter is, omdat je met externe depots (ppa's) kunt werken en nog zo wat goede redenen. Maar ieder z'n of h'r heug natuurlijk!

Offline ajjp

  • Lid
Re: Xubuntu en grafische software voor installeren/verwijderen
« Reactie #17 Gepost op: 2019/01/30, 21:51:06 »
Citaat
Maar een ervaren gebruiker heeft denk ik meer aan Synaptic, bijvoorbeeld omdat het aanbod van software daar (volgens mij) groter is, omdat je met externe depots (ppa's) kunt werken en nog zo wat goede redenen.
Inderdaad meer aanbod in Synaptic. Maar in Synaptic kun je volgens mij niet de keuze maken tussen "gewoon" en SNAP; in Gnome Software wel. Probeer maar eens met Chromium of LibreOffice. Of zie ik een instelling over het hoofd in Synaptic?

Re: Xubuntu en grafische software voor installeren/verwijderen
« Reactie #18 Gepost op: 2019/01/31, 12:23:22 »
Nee, Synaptic lijkt dat niet te ondersteunen. Misschien hebben de ontwikkelaars daar goede redenen voor, het installeren van een snap of flatpak kan soms problemen geven, bijvoorbeeld als je rechtsklikt op een bestand en zegt Openen met... Soms gebeurt er dan niets als je een snap hebt geïnstalleerd. Dat is ongetwijfeld te verhelpen, maar toch...