Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Picasa op Xubuntu 18.04.3  (gelezen 1773 keer)

Offline Hsapiens

  • Lid
Picasa op Xubuntu 18.04.3
« Gepost op: 2021/01/02, 14:27:44 »
Behalve op een laptop met Ubuntu waar Picasa 3.0.0 al jaren perfect op werkt wil ik Picasa ook gebruiken op een oude PC met Xubuntu 18.04.3. Ik heb Picasa 3.0.0-build-5744.02.deb gedownload en mbv software installatie geinstalleerd. De belangrijkste bestanden zijn opgeslagen in /opt/Google/Picasa
Maar Picasa kan niet worden geopend. Enkele seconden nadat ik op het icoon heb geklikt verdwijnt dat uit beeld, zonder enig resultaat. Kan iemand mij een oplossing aan de hand doen.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Picasa op Xubuntu 18.04.3
« Reactie #1 Gepost op: 2021/01/02, 14:48:25 »
Hmm, Picassa werd al enige jaren geleden door Google verlaten. Het is wellicht geen goed idee om je fotocollectie hier verder aan toe te vertrouwen.

Re: Picasa op Xubuntu 18.04.3
« Reactie #2 Gepost op: 2021/01/11, 18:17:48 »
Digicam werkt prima op Ubuntu, inclusief geotags. De kaarten van openstreetmaps zijn zelfs beter dan dit van Googlemaps.
De geotags in Picasa werkten in Windows al niet meer, tenzij tbv geotags een aparte commandoregel in het register was opgenomen. Dat had ik gedaan, maar nu ik ben overgestapt naar Linux, hoeft dat niet meer.

Offline Jenske

  • Lid
Re: Picasa op Xubuntu 18.04.3
« Reactie #3 Gepost op: 2021/01/16, 13:39:57 »
Digikam (met k, niet met c) is mijn fotobibliotheek-programma dat ik al meer dan 8 jaar met grote tevredenheid gebruik.
Kan alvast véél meer dan Picasa ooit kon. Het enige dat Digikam niet zo héél goed kan: gezichten herkennen. Of beter: het herkent wel dat er gezichten op een foto staan, maar de herkenning zélf -- dit is Pavlos, dat is Melina -- verloopt niet goed. Da's wat mij betreft ook helemaal niet erg, want elk algoritme zal ook weer je processor zwaarder belasten.
Mogelijk ook een nadeel: Digikam is, voor zover ik kan inschatten, niet zo goed in het gebruik van cloud-gebaseerde foto-databases.
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Offline Hsapiens

  • Lid
Re: Picasa op Xubuntu 18.04.3
« Reactie #4 Gepost op: 2021/01/20, 14:19:18 »
Bedankt voor deze suggestie. Zodra ik tijd kan vrijmaken ga ik er mee aan de slag. Hoewel ik de oorspronkelijke vraag niet als opgelost beschouw, kan wat mij betreft het onderwerp worden gesloten

Offline vanadium

  • Lid
Re: Picasa op Xubuntu 18.04.3
« Reactie #5 Gepost op: 2021/01/20, 14:46:26 »
Hoewel ik de oorspronkelijke vraag niet als opgelost beschouw, kan wat mij betreft het onderwerp worden gesloten
Voor een stuk wel: het is niet onwaarschijnlijk dat niet meer onderhouden software op een nieuwere versie van linux niet meer werkt. Je kan ook Shotwell, dat standaard met een volledige installatie van Ubuntu meekomt, eens bekijken.

Offline M_aD

  • Forumteam
Re: Picasa op Xubuntu 18.04.3
« Reactie #6 Gepost op: 2021/01/21, 19:16:33 »
Offtopic: Vergeet niet te upgraden naar 20.04 of een verse installatie uit te voeren binnenkort. In April bereikt Xubuntu 18.04 het einde van zijn levenscyclus (EOL - End Of Life) en wordt er geen ondersteuning meer voor geboden.

Hou er ook rekening mee dat 20.04 enkel als 64 Bit iso beschikbaar is, 32 bit behoort tot het verleden en zijn dus geen iso's meer voor beschikbaar.
« Laatst bewerkt op: 2021/01/21, 19:18:16 door M_aD »
Ubuntu CoC Signed.
Ubuntu Member sinds Oktober 2020.