Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: avi/mp4 doormidden knippen?  (gelezen 2804 keer)

avi/mp4 doormidden knippen?
« Gepost op: 2016/02/05, 16:10:36 »
Is een 1.5gb avi/mp4 filmpje makkelijk in twee stukken doormidden te knippen?

Converteren duurt me veel te lang. En bewerken is ook niet echt de oplossing.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: avi/mp4 doormidden knippen?
« Reactie #1 Gepost op: 2016/02/05, 16:33:58 »
Hoi Rabbit,

Jahoor, goed te doen. Maar mag het met de commandoregel of wil je beslist een GUI. Dat laatste weet ik niet. En wil je hem grof in twee stukken of moet het precies op een bepaald punt?

Dit zou de opdracht voor een mp4 zijn:

avconv -i 'input.mp4' -vcodec copy -acodec copy -ss 00:00:00 -t 00:10:00 'output.mp4'
Dit hakt de eerste 10 minuten eraf. De bestandsnamen natuurlijk aanpassen en eerst naar de betrokken map navigeren met cd.

Het klinkt veel ingewikkelder dan het echt is.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline MKe

  • Lid
Re: avi/mp4 doormidden knippen?
« Reactie #2 Gepost op: 2016/02/05, 16:34:41 »
mencoder -ss 00:30:00 -endpos 00:00:05 -oac copy -ovc copy originalfile -o newfile
Maakt een nieuw bestand waarin het stuk van 30s tot 35s uit het originele bestand staat. Dus wat je doet is de lengte van je filmpje eerst bepalen, reken ruwweg de helft ervan uit, run deze commando 2x, eerst van 00:00:00 tot het midden van je filmpje en dan vanaf het midden tot het eind.

edit: ha, gelijk met Just die avconv gebruikt. dat kan natuurlijk net zo goed :)
« Laatst bewerkt op: 2016/02/05, 17:39:41 door MKe »
Mijn blokkendoos blog: http://mke21.wordpress.com/

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: avi/mp4 doormidden knippen?
« Reactie #3 Gepost op: 2016/02/05, 16:39:09 »
Hoi MKe,

Mencoder is geen standaard ding in mijn Xubuntu, vandaar.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline MKe

  • Lid
Re: avi/mp4 doormidden knippen?
« Reactie #4 Gepost op: 2016/02/05, 17:40:51 »
Tja dat weet ik niet, ik gebruik arch, die heeft geen standaard   8-)

Re: avi/mp4 doormidden knippen?
« Reactie #5 Gepost op: 2016/02/05, 17:55:27 »
transcode zit in *buntu pakketten zie: http://packages.ubuntu.com/trusty/transcode
Daarin zit oa avisplit: http://linux.die.net/man/1/avisplit
MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556

Re: avi/mp4 doormidden knippen?
« Reactie #6 Gepost op: 2016/02/05, 18:03:54 »
Dank jullie. Daar kan ik wel weer mee aan het stoeien.
Er moet een lange trouwvideo in stukjes geknipt worden om beter bewerkbare bestanden te krijgen.

@just en MKe
Ik zit ook steeds meer op het randje om me toch maar eens meer te gaan verdiepen in de terminal commando's. Proggies is dan meestal wel handig maar als ik zo eens terug kijk herinner ik me dat dos de klus vaak veel sneller geklaard had, of makkelijk waar de proggies moeilijk deden. Dan denk ik soms ook hier te lezen dat dat met terminal ook die kant op neigt.

Ik markeer deze als opgelost, maar aanvullende tips en adviezen zijn altijd welkom.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: avi/mp4 doormidden knippen?
« Reactie #7 Gepost op: 2016/02/05, 18:28:47 »
Ik heb eens gekeken. Transcode is ook een programma voor in de terminal.  Daar schiet je dus niets mee op.

Rabbit, ik loop al langer met de gedachte iets op papier of op video te zetten om het werken met de terminal uit te leggen. In tien minuten allemaal een terminal-tijger, dat moet kunnen!

Voor één keertje is natuurlijk ergens onzin, maar als je het nou vaker hebt is de terminal zo enorm handig. Je knalt je opdracht erin en Vlaf, klaar. Niks nadenken, niks klikken hier, daar en waar ook al weer.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: avi/mp4 doormidden knippen?
« Reactie #8 Gepost op: 2016/02/05, 19:14:24 »
Ja dat kan ik me voorstellen. Kreeg je in die andere os iets hardnekkigs niet verwijderd dan dook je ook even in dos. Na 98 was dat ver afgelopen en dat heb ik regelmatig gemist ook.
Ik werk graag met visuele knoppen, maar soms is core gewoon zo veel handiger.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline MKe

  • Lid
Re: avi/mp4 doormidden knippen?
« Reactie #9 Gepost op: 2016/02/05, 20:02:05 »
Tja ik werk tegenwoordig andersom. Door het eerst in de terminal een gebruik alleen een grafisch programma als dat handiger is, waar die niet heel vaak gebeurt

Offline vanadium

  • Lid
Re: avi/mp4 doormidden knippen?
« Reactie #10 Gepost op: 2016/02/06, 09:33:09 »
Tja ik werk tegenwoordig andersom. Door het eerst in de terminal een gebruik alleen een grafisch programma als dat handiger is, waar die niet heel vaak gebeurt
Dat is dan een beetje zoals Richard Stallman. Leven op de terminal, vooral in emacs dan, en enkel eens X opstarten als er eens een plaatje wat anders belicht moet worden  =D

Om mij niet schuldig te maken aan vervuiling van draadjes: avidemux werd nog niet genoemd. Dit is een grafisch programma voor "linear editing", lees onder meer knippen en plakken.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: avi/mp4 doormidden knippen?
« Reactie #11 Gepost op: 2016/02/06, 09:44:36 »
Om mij niet schuldig te maken aan vervuiling van draadjes: avidemux werd nog niet genoemd. Dit is een grafisch programma voor "linear editing", lees onder meer knippen en plakken.

Ik heb er regelmatig van gehoord, maar nog nooit mee gewerkt. Heb je er ervaring mee, Vanadium? Is het qua snelheid redelijk vergelijkbaar met opdrachten in de terminal?

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: avi/mp4 doormidden knippen?
« Reactie #12 Gepost op: 2016/02/06, 10:15:34 »
Ik heb eens naar dat Avidemux gekeken. Dat viel me wel wat tegen. Geen Help bestand te vinden, geen Nederlandse vertaling en ik krijg het gewoon in twee delen knippen niet voor elkaar. En dan ben ik zeker niet onervaren wat betreft videobewerken.

Er is weer wel een actief Avidemux forum, maar dat is natuurlijk niet Nederlandstalig.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: avi/mp4 doormidden knippen?
« Reactie #13 Gepost op: 2016/02/06, 11:57:11 »
Ja,nou ja,is dat tegenwoordig nog een bezwaar?Als je geen Engels kent,dan heb je sowieso weinig te doen op het internet..
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Offline vanadium

  • Lid
Re: avi/mp4 doormidden knippen?
« Reactie #14 Gepost op: 2016/02/06, 15:41:35 »
Ik heb eens naar dat Avidemux gekeken. Dat viel me wel wat tegen. Geen Help bestand te vinden, geen Nederlandse vertaling en ik krijg het gewoon in twee delen knippen niet voor elkaar. En dan ben ik zeker niet onervaren wat betreft videobewerken.
Qua snelheid is het natuurlijk niet te vergelijken met de commandolijn.

Avidemux is een beetje zoals het onvolprezen virtualdub in Windows. Je kan stukken in video knippen, toevoegen, verplaatsen, filters toepassen op videobeelden, en transcoderen.

Om een stuk uit te knippen markeer je eerst het gedeelte dat uitgeknipt moet worden. Je kan de video afspelen. Knippen doe je echter best op keyframes, dus als je in de buurt bent van waar je moet knippen, gebruik je de icoontjes met dubbele pijltjes om van keyframe naar keyframe te springen. Ben je ter plaatse, dan markeer je als begin van de selectie met knop A. Je gaat naar het einde en markeert met knop B. Dan zoals in de tekstverwerker: delete, of cut/copy als je wil verplaatsen, kopiëren.

Verzeker je dat Video en Audio beiden staan op "Copy" (dan transcodeer je niet), en dat je uitvoerformaat ook goed staat (vb. mp4). Dan bewaren.

Re: avi/mp4 doormidden knippen?
« Reactie #15 Gepost op: 2016/02/06, 16:35:49 »
jvegt
ik loop al langer met de gedachte iets op papier of op video te zetten om het werken met de terminal uit te leggen. In tien minuten allemaal een terminal-tijger, dat moet kunnen!


Albertappie
IK BEN BENIEUWD!!!!!!!!!! en alvast bedankt

Re: avi/mp4 doormidden knippen?
« Reactie #16 Gepost op: 2016/02/06, 16:38:39 »
Ja van mij mag je ook Just.

Gewoon beginnen met de basic dingen. Run, Stop (kill, toch?), directory, Copy, Delete (RM toch?), Move, Deltree, update, edit, dat soort simpele commando's. En hun mogelijkheden zoals DIR /s.

Hoe een simpel topicje over het spitsen van een avi toch héél interessant kan lopen. =D
« Laatst bewerkt op: 2016/02/06, 16:41:24 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: avi/mp4 doormidden knippen?
« Reactie #17 Gepost op: 2016/02/06, 18:44:24 »
Terminal opdrachten mogen lastig en complex zijn.
Vaak is er een GUI front-end voor deze progjes.
Even zoeken en je vindt:
WinFF voor ffmpeg (http://winff.org/html_new/)
DVDRip voor transcode en ffmpeg (https://www.exit1.org/dvdrip/)

Er zullen vast nog wel meer zijn.
Je moet zo denken...
In Linux wordt het wiel niet her-uitgevonden..
Als er een terminal opdracht die vaak gebruikt wordt en goed is, zal er wel iemand zijn die er een grafisch jasje er voor maak.
Andere voorbeelden van GUI front-end:
De grafische brander en scan programma's etc etc....
MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: avi/mp4 doormidden knippen?
« Reactie #18 Gepost op: 2016/02/06, 19:10:40 »
Als er een terminal opdracht die vaak gebruikt wordt en goed is, zal er wel iemand zijn die er een grafisch jasje er voor maakt.

Een goede front-end is altijd fijn. Maar een netjes op jouw situatie afgestelde opdracht is optimaal. de history opdracht onthoudt hem voor je en de volgende keer gaat het bijna vanzelf.

Echte systeembeheerders van bijvoorbeeld een serverpark hebben alleen de terminal. Die mannen en vrouwen zijn echt goed thuis in Linux. Wat dacht je, gaan die elke keer zitten tobben op een opdracht? Welnee! Je moet even weten hoe het werkt met die terminal. Daarna is het puur genieten.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: avi/mp4 doormidden knippen?
« Reactie #19 Gepost op: 2016/02/06, 19:16:50 »
Die kant wil ik ook wat meer op Just.
Een frontend werkt vrijwel altijd vertragend doordat dat front de back moet blijven volgen. Grafisch is nu eenmaal traag en zorgt ook sneller voor fouten. Bij grote handelingen wil er hier weleens een front-end definitief op grijs gaan.

Frontend is ook nog steeds toch wel hetgene wat ik graag gebruik. Maar sommige handelingen duren in front-end zó eindeloos lang dat ik me toch echt meer in het snellere back wil gaan verdiepen.
En qua netwerk denk ik ook dat het makkelijkere handelingen gaat brengen. Netwerkhulpmiddelen is best handig, maar een commando ping is veel sneller getypt.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: avi/mp4 doormidden knippen?
« Reactie #20 Gepost op: 2016/02/06, 19:28:40 »
Just,

Ikke ben ook niet vies van de terminal, integendeel.
En liefst zet ik deze nog in een script.
Persoonlijk hou ik niet van && en ; in een terminal opdracht.

Maar niet iedereen is gechameerd voor de terminal.
MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: avi/mp4 doormidden knippen?
« Reactie #21 Gepost op: 2016/02/06, 20:50:17 »
Hoi Maurice,

Ik vrees dat een boekje over de terminal niet gauw een bestseller zal worden :D . Daar ga ik me niet door laten tegenhouden. Het wordt ook geen diepgaand verhaal. Daar heb ik de kennis nou ook niet voor in huis. Maar ik kan wel dingen heel goed overbrengen. Vraag me niet waarom en ik ga me ook niet op de borst kloppen.

Ik geniet van al die mooie programma's hier in de Linux gemeenschap. Ik doe er graag iets voor terug. Het kleine succes van mijn boekje over Xubuntu is een puur genot. Dit forum is een heerlijke plek. Ik geniet van al de goede bijdragen, waaronder die van jou.

groet,

Just

GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline MKe

  • Lid
Re: avi/mp4 doormidden knippen?
« Reactie #22 Gepost op: 2016/02/06, 23:11:36 »
Als je er hulp bij nodig hebt, Just dan weet je me te vinden. Succes.