Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: XAMPP  (gelezen 4096 keer)

dany

  • Gast
XAMPP
« Gepost op: 2009/09/06, 20:28:10 »
Hallo, hierbij enkele vraagjes:

1. Ik heb Ubuntu op mijn laptop gezet met 10 GB '/' partitie en 150 GB '/home' partitie. De rootpartitie blijkt nu wat aan de krappe kant te zijn en ik zou die willen uitbreiden. Hoe, via welke software, kan ik dit het beste doen?

2. Ik heb XAMPP gedownload maar kan dit niet uitpakken met het commando 'tar xvfz xampp-linux-1.7.2.tar.gz -C /opt' in het terminalvenster. Hoe kan ik dit aanpakken?

Bedankt!

Dany

Re: XAMPP
« Reactie #1 Gepost op: 2009/09/06, 20:41:34 »
1) Met gparted http://gparted.sourceforge.net/ of met gparted van de Ubuntu live cd.

2)Rechtsklikken op het bestand, Hier Uitpakken kiezen, dan krijg je in dezelfde directory een mapje met de zelfde naam, hierin staat een README file hoe je het verder moet installeren. Maar kan je niet beter voor LAMP kiezen?
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: XAMPP
« Reactie #2 Gepost op: 2009/09/06, 20:43:29 »
XAMPP is niet nodig, je kunt gewoon LAMP gebruiken. open Synaptic, kies vervolgens Bewerken -> Pakketten markeren via taken. Kies vervolgens LAMP Server uit en installeer :) phpmyadmin bevindt zich ook in de pakketbronnen.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: XAMPP
« Reactie #3 Gepost op: 2009/09/06, 20:52:25 »
@cumulus007: weet je dat zeker? Met XAMPP kan ook iets anders worden bedoelt dan LAMP: http://www.apachefriends.org/en/xampp.html of http://www.xampp.nl/forum.html.
Klik links bovenin op Documentatie

Re: XAMPP
« Reactie #4 Gepost op: 2009/09/06, 20:54:27 »
XAMPP is hetzelfde als LAMPP, echter staat de X hier voor Windows, Linux of Mac OSX. het is Apache, PHP, MySQL en Perl in één pakket. In principe hetzelfde dus ;)

Re: XAMPP
« Reactie #5 Gepost op: 2009/09/06, 21:41:03 »
Of LAMP via Synaptic voor dany de beste keus is, hangt er helemaal van af wat hij precies wil.

Als hij een vergelijkbaar pakket wil als XAMPP onder Windows, dan heeft hij meer aan LAMPP (XAMPP voor Linux). LAMP bevat namelijk lang niet alles wat daar in zit.

@dany,

Je schrijft 'kan dit niet uitpakken'. Waarom niet? Wat krijg je voor foutmelding? Ben je misschien vergeten sudo voor het commando te zetten (je pakt uit in /opt, dus...)?

Re: XAMPP
« Reactie #6 Gepost op: 2009/09/07, 01:37:02 »
Hallo, hierbij enkele vraagjes:

2. Ik heb XAMPP gedownload maar kan dit niet uitpakken met het commando 'tar xvfz xampp-linux-1.7.2.tar.gz -C /opt' in het terminalvenster. Hoe kan ik dit aanpakken?

Bedankt!

Dany

Ubuntu is behoorlijk grafisch geworden de laatste jaren.
Dus waarom zou je met de terminal iets uitpakken als het ook kan door met de rechtermuis toets erop te klikken en dan voor "Hier uitpakken" te kiezen >

BTW zelf denk ik dat je vergeten bent eerst naar de map te gaan, of je moet voor de command het pad zetten, anders lukt het idd niet.

Laatste tip.

Leer eens af dingen te downloaden van het internet.
Gewoon "Installeren/ verwijderen gebruiken, of Synaptic.

Ubuntu = Linux
en is absoluut geen windows...
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Re: XAMPP
« Reactie #7 Gepost op: 2009/09/07, 09:30:15 »
Of LAMP via Synaptic voor dany de beste keus is, hangt er helemaal van af wat hij precies wil.

Als hij een vergelijkbaar pakket wil als XAMPP onder Windows, dan heeft hij meer aan LAMPP (XAMPP voor Linux). LAMP bevat namelijk lang niet alles wat daar in zit.

@dany,

Je schrijft 'kan dit niet uitpakken'. Waarom niet? Wat krijg je voor foutmelding? Ben je misschien vergeten sudo voor het commando te zetten (je pakt uit in /opt, dus...)?
Noem dan eens software die wel in XAMPP zit, maar niet te vinden is in de Ubuntu-softwarebronnen?

Re: XAMPP
« Reactie #8 Gepost op: 2009/09/07, 12:55:54 »
2)Rechtsklikken op het bestand, Hier Uitpakken kiezen, dan krijg je in dezelfde directory een mapje met de zelfde naam, hierin staat een README file hoe je het verder moet installeren. Maar kan je niet beter voor LAMP kiezen?
Wat ik zou doen is, de .tar.gz bestand in /home/NAAM houden, en via de terminal:
NAAM@HOST ~ $ su
Wachtwoord:
NAAM@HOST ~ $ tar xvfz xampp-linux-1.7.2.tar.gz -C /opt
...
NAAM@HOST ~ $ /opt/lampp/lampp start
...
NAAM@HOST ~ $ /opt/lampp/lampp security
...
En waarom?
Want op de site staat, dat geen andere methode werkt.

Re: XAMPP
« Reactie #9 Gepost op: 2009/09/07, 14:07:12 »
Als hij een vergelijkbaar pakket wil als XAMPP onder Windows, dan heeft hij meer aan LAMPP (XAMPP voor Linux). LAMP bevat namelijk lang niet alles wat daar in zit.
Noem dan eens software die wel in XAMPP zit, maar niet te vinden is in de Ubuntu-softwarebronnen?
Goed lezen, svp. Ik heb het niet over de softwarebronnen maar over LAMP versus LAMPP. Als je LAMPP downloadt heb je daar gelijk phpMyAdmin en een FTP-server bij, om maar wat te noemen (er zit nog meer in - zie de XAMPP-site). Die zitten niet standaard in LAMP en moet je er zelf bij zoeken via Synaptic.
Bovendien lopen de versies in LAMPP niet zo gruwelijk achter als die in de repository en dat kán belangrijk zijn.
« Laatst bewerkt op: 2009/09/07, 14:13:22 door grizzler »

Re: XAMPP
« Reactie #10 Gepost op: 2009/09/07, 14:17:16 »
2)Rechtsklikken op het bestand, Hier Uitpakken kiezen, dan krijg je in dezelfde directory een mapje met de zelfde naam, hierin staat een README file hoe je het verder moet installeren. Maar kan je niet beter voor LAMP kiezen?
Wat ik zou doen is, de .tar.gz bestand in /home/NAAM houden, en via de terminal:
NAAM@HOST ~ $ su
Wachtwoord:
NAAM@HOST ~ $ tar xvfz xampp-linux-1.7.2.tar.gz -C /opt
...
NAAM@HOST ~ $ /opt/lampp/lampp start
...
NAAM@HOST ~ $ /opt/lampp/lampp security
...
En waarom?
Want op de site staat, dat geen andere methode werkt.
Dan zal in een of meerdere van de scripts al een pad aangegeven zijn naar opt.
Ik zal vanavond xampp eens op een andere plek installeren, eens kijken wat er gebeurd. :)
Maar ik blijf erbij dat je beter lamp of lampp en eventuele aanvullende programma's via de pakket manager kan installeren.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: XAMPP
« Reactie #11 Gepost op: 2009/09/07, 14:17:32 »
Grizzler: volgens mij verwar je nu LAMP en XAMPP...
« Laatst bewerkt op: 2009/09/07, 14:32:38 door Cumulus007 »

Re: XAMPP
« Reactie #12 Gepost op: 2009/09/07, 14:19:50 »
Hoe bedoel je?

Edit: Ik dacht dat je mijn bericht bedoelde Cumulus007, ik zie dat je het aangepast hebt.
« Laatst bewerkt op: 2009/09/07, 15:22:41 door Gijsbert »
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: XAMPP
« Reactie #13 Gepost op: 2009/09/07, 14:34:19 »
Ik zal vanavond xampp eens op een andere plek installeren, eens kijken wat er gebeurd. :)
Geloof me, neem de moeite hier maar niet voor.
Heb ik een keer gedaan in Linux Mint op een server (bij de eerste installatie had die geen /opt map).
Heb ik in plaats van /opt, voor /var gekozen.
Toen ik het wou gebruiken (vraag me niet of het om opstarten of browsen ging, te lang geleden), zocht XAMPP naar een /opt map, hoewel ik het in /var installeerde.

dany

  • Gast
XAMPP
« Reactie #14 Gepost op: 2009/09/07, 19:43:52 »
Er is meer aan de orde, denk ik: wanneer ik 'SU' in het terminalvenster tik krijg ik 'su: Verificatiefout'. Ik heb,zoals hier al gezegd, XAMPP uitgepakt via 'Hier uitpakken', daarna geprobeerd om die map dan te kopi¨eren in /opt, en kreeg dit als foutbericht: 'Kan de map ‘lampp’ niet kopiëren omdat u geen rechten heeft om deze aan te maken in het doel.'

Re: XAMPP
« Reactie #15 Gepost op: 2009/09/07, 19:55:22 »
Maar waarom neem je niet gewoon LAMPP? Dat is veel gemakkelijker te installeren.

Maar goed:
Doe alt+f2, typ gksu nautilus en druk op enter. Voer je wachtwoord in en Nautilus verschijnt als root. Navigeer naar de plek waar jij XAMPP hebt gedownload en pak het uit naar /opt. Geïnstalleerd!

Re: XAMPP
« Reactie #16 Gepost op: 2009/09/07, 20:47:15 »
Grizzler: volgens mij verwar je nu LAMP en XAMPP...
Nee. LAMPP=XAMPP. Dat pakket haal je van de XAMPP-site. LAMP is wat je via Synaptic ophaalt.
« Laatst bewerkt op: 2009/09/07, 20:54:52 door grizzler »

Re: XAMPP
« Reactie #17 Gepost op: 2009/09/07, 20:54:02 »
Er is meer aan de orde, denk ik: wanneer ik 'SU' in het terminalvenster tik krijg ik 'su: Verificatiefout'. Ik heb,zoals hier al gezegd, XAMPP uitgepakt via 'Hier uitpakken', daarna geprobeerd om die map dan te kopi¨eren in /opt, en kreeg dit als foutbericht: 'Kan de map ‘lampp’ niet kopiëren omdat u geen rechten heeft om deze aan te maken in het doel.'
Dat klopt. Zie mijn posting van gisteren. Je moet sudo gebruiken. Probeer eens (in een terminal):
sudo tar -xvfz xampp-linux-1.7.2.tar.gz -C /opt

Je kunt ook de al uitgepakte map naar /opt kopiëren door nautilus te starten met root rechten (zie de posting van Cumulus007).
« Laatst bewerkt op: 2009/09/07, 21:06:26 door grizzler »

Re: XAMPP
« Reactie #18 Gepost op: 2009/09/07, 21:06:02 »
Ik zal vanavond xampp eens op een andere plek installeren, eens kijken wat er gebeurd. :)
Geloof me, neem de moeite hier maar niet voor.
Heb ik een keer gedaan in Linux Mint op een server (bij de eerste installatie had die geen /opt map).
Heb ik in plaats van /opt, voor /var gekozen.
Toen ik het wou gebruiken (vraag me niet of het om opstarten of browsen ging, te lang geleden), zocht XAMPP naar een /opt map, hoewel ik het in /var installeerde.
Ik heb even het script bekeken, alles verwijst naar /opt, als je het inderdaad ergens anders wilt zetten moet je al die paden in het script aanpassen. Goed idee voor script kiddy's maar niet voor mij. :P
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: XAMPP
« Reactie #19 Gepost op: 2009/09/08, 00:36:12 »
Allemaal lekker blijven werken op de windows manier....
Downloaden en dan proberen te installeren, en dan ?

Sja tegen problemen aanlopen.

@ Dany

Je lijkt me nu niet echt een ervaren Linux gebruiker.
Neem nu mijn raad aan.

Installeer voorlopig alleen wat je in de repository vind.

Je wilt zo graag een server, terwijl je volgens mij nog veel te weinig kennis hebt, maar ik geef het op de wereld te redden dus installeer je gek en experimenteer je wilt.

Open de Terminal en typ tasksel

Vink aan welke rommel je nodig denkt te hebben , bijv. "lamp"
en installeer later de laatste P erbij

voila je bent klaar.

Scheelt iedereen een boel tijd en gerotzooi en jij hebt je server.....

 :o
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Re: XAMPP
« Reactie #20 Gepost op: 2009/09/08, 08:53:08 »
Er is meer aan de orde, denk ik: wanneer ik 'SU' in het terminalvenster tik krijg ik 'su: Verificatiefout'. Ik heb,zoals hier al gezegd, XAMPP uitgepakt via 'Hier uitpakken', daarna geprobeerd om die map dan te kopi¨eren in /opt, en kreeg dit als foutbericht: 'Kan de map ‘lampp’ niet kopiëren omdat u geen rechten heeft om deze aan te maken in het doel.'
Ik neem aan dat je onvoldoende rechten hebt?
Om dit aan te passen, ga naar Systeem > Beheer > Gebruikers en groepen.
Klik op Ontgrendelen, en tik je wachtwoord in (of van een andere gebruiker die je systeem kan beheren).
Dan Eigenschappen > Gebruikersrechten.
En daar je rechten aanvinken.