Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: home op een sd kaart  (gelezen 734 keer)

Offline tvrman

  • Lid
home op een sd kaart
« Gepost op: 2008/07/05, 21:19:32 »
All,
vraagje kan ik mijn home op een sd kaart zetten en deze vervolgens onder ubuntu gebruiken m.a.w. de data staat op sd ipv de harde schijf, dit omdat ik een eeepc bezit met ubuntu erop maar nog maar weinig vrije opslag ruimte heb,

thanks

home op een sd kaart
« Reactie #1 Gepost op: 2008/07/05, 21:47:28 »
Volgens mij moet dat wel lukken dat je van je sd kaart op kan starten.
Zelf heb ik Ubuntu 8.04 en open Suse 11.0 op een externe usb disk staan en kan hiervan op starten. Kreeg alleen te horen dat USB langzamer is, mij maakt het niet zoveel uit en eerlijk gezegd ik heb er nog niks van gemerkt.
Het zou leuk zijn als je nog eens schrijft of het werkt.
Ik ben namelijk van plan om ook een eeePC aan te schaffen.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline tvrman

  • Lid
home op een sd kaart
« Reactie #2 Gepost op: 2008/07/05, 22:03:13 »
Hallo Gijs,
Bedankt voor je antwoord, ik heb een tijdje geleden via de live cd van ubuntu deze op een usb stick gezet en vervolgens deze getest op mijn viao notebook dit draait uitstekend, nu heb ik een eeepc aangeschaft (kleiner e.d. leuk speeltje enz), en meteen uitgeprobeerd met de usb stick deze laten opstarten en tada werken ubuntu draait ok, inderdaad lijkt het wel trager maar het werkt wel,teminste op de wifi na dit is een driver issue , maar deze is up te daten.
Inmiddels heb ik de iso gedownload van eeebuntu.org en deze geinstalleerd opde asus , wonderfull echt leuk om te zien dat het allemaal werkt.
Een ding is een probleem na de installatie en de updates heb je nog maar 200 mb over (als je de 4 gig versie hebt als ik), en dit kan een probleem worden om bv je mail te gebruiken  dan is voor opslag nog weinig over,
vandaar dat ik een 8 gig classe 6 kaartje erin heb zittten om deze te gebruiken voor opslag.
Ben dus hard opzoek naar een oplossing hiervoor.

Ps intern geheugen is 512 mb, en de snelheid valt enigszins goed mee, ubuntu draait zonder hikups op de asus.

mvg
Tidde

home op een sd kaart
« Reactie #3 Gepost op: 2008/07/05, 23:21:27 »
Bedankt voor je antwoord Tidde. Ik wacht nog even de komst af van de Acer eeePC ik begrijp dat deze wat betere specs heeft. Ik hoorde vandaag in een winkel dat er nog een aantal fabrikanten met een eeePC komen. Afhankelijk van de prijs/kwaliteit verhouding wacht ik nog een paar weken, voor ik een beslissing neem.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline ohjajoh

  • Lid
home op een sd kaart
« Reactie #4 Gepost op: 2008/07/06, 01:39:17 »
Je home op een sd-kaartje gaat prima! fsck wil wel bij bijna iedere boot de sd checken maar heeft nog nooit errors gevonden.
Mijn / is op de ssd (4gig), mn swap en /home op de sd(8gig). De volgende keer ga ik /var ook als een aparte partitie op de sd zetten.... Omdat de /home minder vaak wordt aangesproken dan de rest zijn er geen snelheidsverminderingen, ik merk het alleen als ik iets groots aan het uitpakken ben. En mocht mn /home te klein worden koop ik er toch gewoon een van 16gig...

Het enige enge is om per ongeluk je sd eruit te halen terwijl dat ding aanstaat, een keer gebeurd, fsck heeft het wel kunnen redden...

sudo apt-get autoremove is wel een opdracht om te onthouden!

Voor de rest is het vooral wennen aan het scherm; horizontaal scrollen en alt-leftclick-move acties.

(heb er 1gig werkgeheugen inzitten en dat hielp enorm in de performance)