Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: afluistersoftware  (gelezen 13077 keer)

Offline BorisM

  • Lid
    • http://www.brandeveen-motoriek.com
afluistersoftware
« Gepost op: 2011/12/13, 08:38:48 »

De politie heeft afluistersoftware op enkele pc's geplaatst en wel op afstand.

Iemand enig idee? Ook op linux ? Ben benieuwd wat men hier over weet..

Alles komt goed, je weet echter nooit wanneer..

Re: afluistersoftware
« Reactie #1 Gepost op: 2011/12/13, 08:57:32 »
link?
The box said: "Requires Windows XP or better."
So i installed Linux.


Steunpunt Leiden en omstreken

Re: afluistersoftware
« Reactie #2 Gepost op: 2011/12/13, 09:00:32 »
Ik denk dat Linux niet in de opleiding zit van de politie.

Ten andere dat is een schending van de privacy (dus niet zo algemeen toegepast ...... ) !

Je moet de politie niet verdenken van laakbare feiten, dat is geen gezonde houding.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort


Offline emiel1976

  • Lid
Re: afluistersoftware
« Reactie #4 Gepost op: 2011/12/13, 09:12:01 »
Tja die regels zijn door hun vrij te interpreteren is gebleken.

In Linux denk ik niet en als je, je pc goed beveiligd dan is de kans ook klein dat ze het in Windows voor elkaar krijgen.
Houd je in en uitgaande data in de gaten en je weet of er iets gaande is.
Ben alleen bang dat als je iets vreemds ziet, dat het niet van de politie is.

Offline Tom

  • Lid
Re: afluistersoftware
« Reactie #5 Gepost op: 2011/12/13, 09:12:29 »
Ik heb daar geen problemen mee ,daarbij moet je dus zelf maar oppassen welke Mail of dergelijke je aanklikt dus openmaakt. :)
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline emiel1976

  • Lid
Re: afluistersoftware
« Reactie #6 Gepost op: 2011/12/13, 09:16:09 »
Het is veiliger dat de politie je afluistert dan iemand anders. Kunnen ze gelijk je pc tegen ongewenste gasten beschermen. XD

Re: afluistersoftware
« Reactie #7 Gepost op: 2011/12/13, 09:52:30 »

De politie heeft afluistersoftware op enkele pc's geplaatst en wel op afstand.

Iemand enig idee? Ook op linux ? Ben benieuwd wat men hier over weet..


Je bent me net voor, ik wilde hier net een topic over openen.
Dit is toch te belachelijk voor woorden... al had ik niet anders verwacht.

Gesloten software :')
« Laatst bewerkt op: 2011/12/13, 10:07:17 door RandomUserName »

Re: afluistersoftware
« Reactie #8 Gepost op: 2011/12/13, 10:46:55 »
Ik denk niet dat dit mag. Telefoons van verdachten aftappen mocht al  niet meer en laatst bleek dat men in Drenthe dat nog wel deed en de minister heeft ze hoogstpersoonlijk een waarschuwing afgegeven dat dat niet meer mag.

Dus als dat niet meer mag via telefoons, waarom dan wel via computers ???

Offline Roel1963

  • Lid
Re: afluistersoftware
« Reactie #9 Gepost op: 2011/12/13, 11:31:09 »
Kwalijk tot zeer kwalijk. Vooral bij de tekst "de minister geeft toe" bekruipt mij een zeer onbehaaglijk gevoel.

Re: afluistersoftware
« Reactie #10 Gepost op: 2011/12/13, 12:31:21 »
Hola, femke je vergeet de vrije interpretatie: ook al denk je dat je niets verkeerds doet, het kan altijd anders uitgelegd worden juridisch.

Vandaar dat een overstap naar licentie-vrije software (lees: geen EULA) een absolute must is geworden, wil je gevrijwaard blijven van problemen.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline Roel1963

  • Lid
Re: afluistersoftware
« Reactie #11 Gepost op: 2011/12/13, 13:12:26 »
Ach, als je niets te verbergen hebt, wat maakt het dan uit.

Als je niks te verbergen hebt, zou je er dan bezwaar tegen hebben hier je IP adres te posten, met daarbij meteen een link naar webcams in iedere kamer van je huis, zodat mensen die daar belang bij hebben, constant kunnen zien waar je je bevindt en wat je aan het doen bent?

Plus je denkt toch niet dat ze het bij iemand zullen doen die zich netjes gedraagt, wel? Zo iemand die een voorbeeldige burger is, die geen strafbare feiten heeft gepleegd in zijn leven.

Dat zegt niets. Ik ben gedurende de laatste 12 jaar 24x aangehouden, met name voor alcoholcontrole (volgende keer vraag ik een jubileum-lintje), twee keer daarvan werd er ook nog eens gevraagd of de auto even mocht worden doorzocht. Beide keren zat er al een agent op de bijrijdersstoel het dashboard-kastje open te maken alvorens ik antwoord gegeven had.

Dus nee, een fatsoenlijke burger zijn geeft absoluut geen garantie.

Re: afluistersoftware
« Reactie #12 Gepost op: 2011/12/13, 13:20:38 »
(..)
Dat zegt niets. Ik ben gedurende de laatste 12 jaar 24x aangehouden, met name voor alcoholcontrole (volgende keer vraag ik een jubileum-lintje), twee keer daarvan werd er ook nog eens gevraagd of de auto even mocht worden doorzocht. Beide keren zat er al een agent op de bijrijdersstoel het dashboard-kastje open te maken alvorens ik antwoord gegeven had.
(..)

Aangehouden of staande gehouden? :o

Offline Roel1963

  • Lid
Re: afluistersoftware
« Reactie #13 Gepost op: 2011/12/13, 13:23:42 »
Aangehouden of staande gehouden? :o

Nadat de auto was aangehouden werd ik staande gehouden.

Offline Roel1963

  • Lid
Re: afluistersoftware
« Reactie #14 Gepost op: 2011/12/13, 13:54:21 »
Dat je wordt aangehouden voor een alcoholcontrole vind ik normaal. Daar maak ik mij niet druk om, evenals als je te hard rijd en je wordt daarvoor aangehouden. Is ook niets mis mee.
Ik vind deze voorbeelden dan ook niet in dit rijtje thuishoren. Dit zijn regels waar jij je aan moet houden en als ze vermoeden dat je gedronken hebt of er is een grootschalig onderzoek hiernaar, moet je niet zeuren maar gewoon meewerken.

Klopt. Maar eerst je auto induiken en daarna pas vragen of het eigenlijk wel mag vind ik niet correct.

Je lijkt wel zo iemand die net zoals in Wegmisbruikers, die wordt aangehouden en die gelijk over de rooie gaat. Is nergens voor nodig. In mijn tijd dat ik 10 jaar lang taxichauffeur was, ben ik ook tig keer aangehouden, met klant en al in de auto, die daarna te laat op afspraak kwam. En wij taxichauffeurs waren altijd het haasje, want ja.............als er niets gevonden kon worden, dan vonden ze evengoed wel wat.
En ik heb mij daar altijd netjes bij gehouden, zodat men niets op of aan kon merken.

Je kent me duidelijk niet.

Over de webcams: Ik heb geen webcams, dus tja............

Maar je zou het niet erg vinden om je hele huis openbaar te maken voor webcams? Je hebt immers niets te verbergen?

Offline BorisM

  • Lid
    • http://www.brandeveen-motoriek.com
Re: afluistersoftware
« Reactie #15 Gepost op: 2011/12/13, 15:07:13 »
http://www.nrc.nl/nieuws/2011/12/12/klpd-gebruikt-software-om-computers-verdachten-af-te-luisteren/
http://tweakers.net/nieuws/78722/nederlandse-politie-gebruikt-spionagesoftware.html

Het wordt volgens de politie alleen volgens de regels gebruikt.

Wat zouden de regels zijn en wie controleert de controleur?
Als ik zulke regels niet kan vinden  gaan mij de haren rechtovereind staan.
« Laatst bewerkt op: 2011/12/13, 15:21:40 door BorisM »
Alles komt goed, je weet echter nooit wanneer..

Offline BorisM

  • Lid
    • http://www.brandeveen-motoriek.com
Re: afluistersoftware
« Reactie #16 Gepost op: 2011/12/13, 15:10:59 »
Ik denk niet dat dit mag. Telefoons van verdachten aftappen mocht al  niet meer en laatst bleek dat men in Drenthe dat nog wel deed en de minister heeft ze hoogstpersoonlijk een waarschuwing afgegeven dat dat niet meer mag.

Dus als dat niet meer mag via telefoons, waarom dan wel via computers ???

Beste vistaus, dus je denkt dat alles wat niet mag ook niet gebeurt?
Zodra het aan het licht komt dan moet men wat.
Geloof mij als je zou weten wat er buiten ons gebeurd dan sliep je niet lekker.....


http://tweakers.net/nieuws/77293/hackers-bundestrojaner-spyware-slecht-ontworpen-en-illegaal.html

Hehe het is een trojan naar het lijkt....
« Laatst bewerkt op: 2011/12/13, 15:18:41 door BorisM »
Alles komt goed, je weet echter nooit wanneer..

Re: afluistersoftware
« Reactie #17 Gepost op: 2011/12/13, 16:03:32 »
Welke degelijke crimineel gebruikt dan ook Windows? :P

Offline BorisM

  • Lid
    • http://www.brandeveen-motoriek.com
Re: afluistersoftware
« Reactie #18 Gepost op: 2011/12/13, 16:17:38 »
Welke degelijke crimineel gebruikt dan ook Windows? :P

iedereen  denkt de KLPD..... XD XD
Alles komt goed, je weet echter nooit wanneer..

Re: afluistersoftware
« Reactie #19 Gepost op: 2011/12/13, 16:26:54 »
Ik denk niet dat dit mag. Telefoons van verdachten aftappen mocht al  niet meer en laatst bleek dat men in Drenthe dat nog wel deed en de minister heeft ze hoogstpersoonlijk een waarschuwing afgegeven dat dat niet meer mag.

Dus als dat niet meer mag via telefoons, waarom dan wel via computers ???

Beste vistaus, dus je denkt dat alles wat niet mag ook niet gebeurt?
Zodra het aan het licht komt dan moet men wat.
Geloof mij als je zou weten wat er buiten ons gebeurd dan sliep je niet lekker.....


http://tweakers.net/nieuws/77293/hackers-bundestrojaner-spyware-slecht-ontworpen-en-illegaal.html

Hehe het is een trojan naar het lijkt....

Ik bedoelde volgens de wet. Wil niet zeggen dat het niet gebeurd, immers is dat duidelijk in dit topic dat het wel gebeurd. Maar ik bedoel dat het volgens de wet volgens mij niet mag en de minister zou dus in kunnen grijpen.

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: afluistersoftware
« Reactie #20 Gepost op: 2011/12/13, 17:09:53 »
V.w.b. telefoons, leest eens: http://tweakers.net/nieuws/53705/dagelijks-bijna-1700-telefoontaps-in-nederland.html

Oude cijfers, na lang steggelen via een WOB-procedure verkregen.
Let wel: de taps van inlichtingendiensten zijn hierin niet meegenomen. Ook betreft het hier enkel telefoons, en dus niet het aantal gesprekken wat daarmee gepleegd wordt.
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Re: afluistersoftware
« Reactie #21 Gepost op: 2011/12/13, 17:27:01 »
Nou, na al die neppolitie-incidenten in Opgelicht zou ik toch wel wat warig zijn moest iemand zomaar mijn auto gaan doorzoeken zonder het te vragen...

Offline BorisM

  • Lid
    • http://www.brandeveen-motoriek.com
Re: afluistersoftware
« Reactie #22 Gepost op: 2011/12/13, 17:27:09 »
Citaat
Klopt. Maar eerst je auto induiken en daarna pas vragen of het eigenlijk wel mag vind ik niet correct.
Er is wel mer niet correct op de wereld, ik zou mij hier nu niet zo druk om maken. Zeker niet omdat ik dat al zo vaak bij de hand gehad heb. Nee, het is niet correct maar je kan er op een vriendelijke manier wel wat van zeggen. Dat deed ik altijd wel en ach, ze gaven mij daarna nog gelijk ook.

En nee, ik ken je niet. Jij kent mij ook niet. En dat is juist het moeilijke als je zulke discussies hebt. Je kan veel vertellen of schrijven, maar het kan anders overkomen als je de persoon niet kent.

Beste femke, wat het niet correcte gedrag van de agent aan gaat  heeft de steller helemaal gelijk.
Hij zal wel wel gedacht hebben oei ik zit fout toch maar even vragen.
Volgens de wet mag je als je met een verkeerscontrole bezig bent, ook alleen daar mee bezig zijn.
Welnu nu geeft oom agent een stopteken aan een bankrover (dit weet de agent) enz , dan mag de bankrover kennelijk doorrijden met alle gevolgen van dien. Het stopteken heeft niets met een verkeerscontrole te maken.
Dit is op dit moment actueel met degene die op de file inreed
Ik vind dat je als overheid toch binnen je eigen regels moet handelen.
Dat dit vaak niet gebeurt, heeft ook vaak met de kwaliteit van oom agent  te maken.
En als niemand zeurt is er ook niets gebeurd... hoorde ik wel eens.

Alles komt goed, je weet echter nooit wanneer..

Offline BorisM

  • Lid
    • http://www.brandeveen-motoriek.com
Re: afluistersoftware
« Reactie #23 Gepost op: 2011/12/13, 18:01:05 »
Ik zeg toch dat het niet correct is? Ik stel alleen maar dat je ook normaal en op een vriendelijk wijze dit aan de agent kan meedelen. En dan krijg je gewoon gelijk, maar feit is natuurlijk dat het al gebeurd is.
Maar IK zit er niet zo mee, als je niets te verbergen hebt in je auto, dan tja.......
Ik bedoel gewoon te zeggen dat je wel kan piepen achteraf, maar zeg er dan ook wat van als het gebeurd.
Je moest eens weten wat ik als taxichauffeur allemaal heb meegemaakt, en dan spreek ik dus echt uit ervaring! En dan is dit nog niets waar roel1963 heeft over heeft.


Helemaal mee eens, die taxi jongens en meiden krijgen wat te verduren zo nu en dan.

Alles komt goed, je weet echter nooit wanneer..

Offline Dave

  • Lid
Re: afluistersoftware
« Reactie #24 Gepost op: 2011/12/13, 18:29:00 »

Je moest eens weten wat ik als taxichauffeur allemaal heb meegemaakt, en dan spreek ik dus echt uit ervaring! En dan is dit nog niets waar roel1963 heeft over heeft.


In het kader van afluisteren(ontopic) hangen we inmiddels aan je lippen  =D