Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Vragen over Xubuntu  (gelezen 760 keer)

Vragen over Xubuntu
« Gepost op: 2014/03/18, 13:07:23 »
Hoi allemaal,

Nieuwe gebruiker van Xubuntu en zit met een paar dingetjes.

1) Ik zag bij een kennis van mij (die me trouwens bekend gemaakt heeft met Linux en Xubuntu aanraadde) dat de bestandbeheerder van hem 2 schermen kan tonen zodat je kan draggen/droppen van de ene scherm naar de andere scherm. Ik kan dit niet vinden in de bestandsbeheerder van Xubuntu. Is dit wel mogelijk met de bestandsbeheerder van Xubuntu?

2) Ik zag ergens bleutooth staan. ik gebruik dit niet. Kan ik dit verwijderen? En hoe doe ik dat?

3) Volgens mijn kennis kan ik Xubuntu aanpassen zoals ik het wil hebben. Hoe doe ik dat? En wat kan er aangepast worden?

4) Zijn er nog sites waar ik op kan kijken voor tips en tricks?

Bedankt voor jullie hulp!

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Vragen over Xubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2014/03/18, 13:17:37 »
Werk dit direct-doen-lijstje voor Xubuntu eens af; dat zal al een hoop van je vragen beantwoorden, denk ik:
https://sites.google.com/site/computertip/direct-doen-xubuntu

Succes!   :)

Re: Vragen over Xubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2014/03/18, 14:09:55 »
1) Ik zag bij een kennis van mij (die me trouwens bekend gemaakt heeft met Linux en Xubuntu aanraadde) dat de bestandbeheerder van hem 2 schermen kan tonen zodat je kan draggen/droppen van de ene scherm naar de andere scherm.
Control+t opent een nieuw tabblad in Thunar. Je kunt ook een tweede instantie van Thunar openen door cntr+n te typen.

2) Ik zag ergens bleutooth staan. ik gebruik dit niet. Kan ik dit verwijderen? En hoe doe ik dat?
Kijk eens bij Menu - Instellingenbeheerder - Apparatuur - Bluetooth.

3) Volgens mijn kennis kan ik Xubuntu aanpassen zoals ik het wil hebben. Hoe doe ik dat? En wat kan er aangepast worden?
Zo goed als alles kun je naar je hand zetten, dat is een van de prettigste punten van Xubuntu. Van een eenvoudige handeling als het veranderen van de bureaubladachtergrond (tip: rechtsklik op je bureaublad en kies Bureaubladinstellingen) via thema-aanpassingen (tip, Menu - Instellingenbeheerder - Uiterlijk/Vensterbeheerder/Themaconfiguratie/Vensterbeheerder bijstellen) tot aan het zwaardere werk zoals de scrollbalk die je rechts in je browser ziet, van kleur doen verschieten of de titelbalk van een applicatie twee centimeter hoog maken (slaat nergens op maar het kan wel).

4) Zijn er nog sites waar ik op kan kijken voor tips en tricks?
Ja naast de site van Pjotr is er een artwork site, weet zo gauw het adres niet uit m'n hoofd, plus talloze andere sites. Maar ga eerst maar eens de Xubuntu die je hebt tweaken en peepen, daar ben je wel even zoet mee. Veel plezier.

Offline jan11000

  • Lid
Re: Vragen over Xubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2014/03/18, 15:57:38 »
Krusader installeren dan heb je 2 schermen, er zijn meer programma's die dit hebben.
xfe explorer is er ook een.
Zoeken op, file manager, in software centrum.

Re: Vragen over Xubuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2014/03/18, 20:24:24 »
Krusader installeren dan heb je 2 schermen, er zijn meer programma's die dit hebben.
xfe explorer is er ook een.
Zoeken op, file manager, in software centrum.

Krusader met de halve KDE-omgeving lijkt me niet echt aan te raden in dit geval. Normaal heb ik niks tegen KDE-programma's buiten KDE installeren maar er zijn net zulke goede orthodoxe bestandsbeheerders voor GNOME (en dus ook Xfce), zoals GNOME Commander, Double Commander en, welke je zelf al noemt, Xfe. (en als je GNOME 3 gebruikt is Emperor een hele goede die ook nog makkelijk is)

Re: Vragen over Xubuntu
« Reactie #5 Gepost op: 2014/03/18, 20:28:17 »
hoi

bedankt voor jullie reactie!
ik zie ook net dat ik libreoffice of openoffice mis. hoe krijg ik deze op mijn systeem?

Offline jan11000

  • Lid
Re: Vragen over Xubuntu
« Reactie #6 Gepost op: 2014/03/18, 20:28:21 »
Krusader, daar zitten veel functies en mgelijkheden in, is dus een zeer goede programma,

En zelf vind ik onzin dat altijd de kde wordt aangehaalt, met extra paketten die geinstalleerd worden.
Dat maakt niks uit en dit is geen windows, dus langzamer wordt het ook niet.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Vragen over Xubuntu
« Reactie #7 Gepost op: 2014/03/18, 20:29:53 »
hoi

bedankt voor jullie reactie!
ik zie ook net dat ik libreoffice of openoffice mis. hoe krijg ik deze op mijn systeem?
Als volgt:
https://sites.google.com/site/computertip/direct-doen-xubuntu#TOC-Installeer-Libre-Office
(punt 2.3, linkerkolom)

.... maar beter is het, om 't hele lijstje eens af te werken. Is gelijk een snelcursus Xubuntu. :)

Re: Vragen over Xubuntu
« Reactie #8 Gepost op: 2014/03/18, 22:11:34 »
Krusader, daar zitten veel functies en mgelijkheden in, is dus een zeer goede programma,

Ja, maar dat hangt er ook vanaf hoeveel van die mogelijkheden je gebruikt hè...

Wat ik al zei: normaal zeg ik ook niks als het om KDE-pakketten gaat, vind het meestal ook onzin, maar in dit geval zie ik er voor Krusader geen voordeel in.