Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Nieuwe computer met Intel Pentium G3220 @ 3,0GHz  (gelezen 1849 keer)

Offline foss

  • Lid
Nieuwe computer met Intel Pentium G3220 @ 3,0GHz
« Gepost op: 2015/05/20, 16:07:59 »
Voor het eerst wil ik een nieuwe computer kopen. Met een zo hoog mogelijk rendement voor Ubuntu. [ eigenlijk Xubuntu ] die zo weinig mogelijk kost.  Zo hou ik geld over voor een betere monitor met het beste contrast, dan bedoel ik dat zwart bij mij ook zwart moet zijn als ik graphisch aan het werk ben of een film bekijk.
Toen ben ik tot de volgende conclusie gekomen:

Systeemkast: Cooler Master Elite 342
Voeding: Cooler Master Elite 460W ATX
Moederbord: Asus 1150 H81M-K
Geheugen: 4GB DDR3 1333Mhz
Processor: Intel Pentium G3220 @ 3,0GHz
GEEN Solid State Drive, want daar zie ik nut vooralsnog niet van in qua prijs en snelheid, Xubuntu is al snel genoeg. Alleen als je gaat renderen met annimaties heeft dat een voordeel.
Harddisk: 500GB  Seagate 7200rpm Sata 6Gbps
Optische Drive: CD/DVD Brander
Videokaart: On CPU Intel HD Graphics
Cardreader: Intern alles in één.

Kosten incl. btw en zonder besturing 349,- Euro.

Beeldscherm: iiyama X2483HSU
169,- Euro Euro.

Totaal dus 518,- Euro

Toetsenbord muis en speakers heb ik al. 8 jaar oud maar werken nog prima. Geen draadloos, kabel werkt sneller en veiliger en voorkomt straling.

Nu is mijn vraag doe ik hier goed aan dit aan te schaffen ? En zijn er eventuele problemen met deze hardware die aan mijn aandacht ontsnapt zijn.

Groet Foss.

Offline Henkp

  • Lid
Re: Nieuwe computer met Intel Pentium G3220 @ 3,0GHz
« Reactie #1 Gepost op: 2015/05/20, 16:46:14 »
@foss,

Dat ziet er allemaal goed uit.
Alleen zou ik zelf 8Gb intern ram geheugen er tegelijk in prikken. Daar ik 4 jaar geleden ook dacht dat ik met 4GB genoeg had en ik er toen ook Win 7 32Bit op draaide en dat toch niet meer aan kon.

Maar nu dat Win 7 er af is en ik nu alles 64Bit heb in gesteld, en ook nog een virtual box geïnstalleerd heb met Win 7 er op en ook 64Bit blijkt nu dat ik maar 2Gb kan toekennen aan die VM Box en dat is echt te weing heb er ook nog Ubuntu 15.05 op draaien. En daar heeft hij aan die  2Gb genoeg.

Dus al met al ben ik nu bijna genoodzaakt om van die  4GB er 8GB van te maken en los kost dat nu zo rond de € 67,00.

Verder wens ik je er veel plezier mee.

Henk

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Nieuwe computer met Intel Pentium G3220 @ 3,0GHz
« Reactie #2 Gepost op: 2015/05/20, 17:06:52 »
Je kan eens kijken op Tweakers, het basissysteem van deze maand zit qua budget ongeveer op gelijke hoogte: http://tweakers.net/reviews/4008/2/desktop-best-buy-guide-mei-2015-instap-en-basissysteem.html#basis

Alle onderdelen zijn goed op elkaar afgestemd, het systeem zal behoorlijk zuinig zijn maar toch goede prestaties hebben bij normaal gebruik. In dat artikel staat ook waarom er voor bepaalde onderdelen gekozen is en onderaan staan alternatieven of uitbreidingen waar je evt. voor kan kiezen.

Ik denk dat je met dat systeem meer waar voor je geld krijgt.

Offline foss

  • Lid
Re: Nieuwe computer met Intel Pentium G3220 @ 3,0GHz
« Reactie #3 Gepost op: 2015/05/20, 17:26:22 »
Ik had topic inderdaad twee maal aangemaakt, voor de soft en hardware divisies, wist niet dat dat niet mocht, excuses.  :D

Offline foss

  • Lid
Re: Nieuwe computer met Intel Pentium G3220 @ 3,0GHz
« Reactie #4 Gepost op: 2015/05/20, 17:30:10 »
Henkp, ik heb daar inderdaad ook over getwijfeld, om naar 8 gig te gaan. Ben al zo lang met 2 gig bezig dat ik niet eens meer in de gaten heb dat 8 gig al lang de norm is...terwijl ik al de vlag uithang bij 4.  :D Dan gaan we er gewoon 8 van maken. Dankjewel.

Offline foss

  • Lid
Re: Nieuwe computer met Intel Pentium G3220 @ 3,0GHz
« Reactie #5 Gepost op: 2015/05/20, 17:44:45 »
Het punt is, het is allemaal heel verleidelijk om de boel op te krikken bij nieuwkoop. Voor je het weet zit je driedubbel over je budget. Voor 0.2 meer kloksnelheid ben je meteen 100 Euro meer kwijt. Dus ik ben het anders gaan aanpakken. In plaats van te denken een Ubuntu turbo gti supercharger te maken eerst even terug naar de basis waarom Ubuntu eigenlijk bestaat. Natuurlijk om de licht gewicht distro.
Toen had ik mezelf weer onder controlle.  :D En ben eens goed aan uitzoeken hoe je deze skelter zoe goedkoop mogelijk van een motor kunt voorzien. Toen kwam ik op bovenstaande constructie.
Die 4 G ga ik vervangen door 8 G...en over ssd ben ik nog aan het twijfelen.  Wie overtuigd mij om wel of geen ssd te gebruiken.

Greets Foss.
« Laatst bewerkt op: 2015/05/20, 17:57:31 door foss »

Offline Henkp

  • Lid
Re: Nieuwe computer met Intel Pentium G3220 @ 3,0GHz
« Reactie #6 Gepost op: 2015/05/20, 17:56:41 »
Die SSD die kan altijd nog, en die wordt met de dag goedkoper.  =D

Offline foss

  • Lid
Re: Nieuwe computer met Intel Pentium G3220 @ 3,0GHz
« Reactie #7 Gepost op: 2015/05/20, 18:58:08 »
Henkp, Dankjewel! Dat had ik nodig, lang leve dit Ubuntuforum.
Dan Ga ik NU bestellen, met 8 g geheugen en zonder ssd.
Kan niet wachten en verheug me erop dat hij over 2 weken binnen staat en Ubuntu/Xubuntu wederom mag gaan installeren...en pjotr zijn site weer van voor tot achter en van links naar rechts kan gaan uitspitten. hahaa....zonder adblocker bij hoge uitzondering!

https://sites.google.com/site/computertip/

Thanks en tot ziens!

Groet Foss.

Offline foss

  • Lid
Re: Nieuwe computer met Intel Pentium G3220 @ 3,0GHz
« Reactie #8 Gepost op: 2015/05/20, 18:59:04 »
En Johan van Dijk ook bedankt!

Offline foss

  • Lid
Re: Nieuwe computer met Intel Pentium G3220 @ 3,0GHz
« Reactie #9 Gepost op: 2015/05/20, 19:09:58 »
Femke 98, waar zit dan de winst van een ssd?

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Nieuwe computer met Intel Pentium G3220 @ 3,0GHz
« Reactie #10 Gepost op: 2015/05/20, 19:11:52 »
Femke 98, waar zit dan de winst van een ssd?
Snelheid?
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline RikRik

  • Lid
Re: Nieuwe computer met Intel Pentium G3220 @ 3,0GHz
« Reactie #11 Gepost op: 2015/05/20, 19:15:37 »
Seagate Desktop HDD, 1TB, 3.5" voor 56€
Voor een 1TB SSD  ben je ongeveer 560€ kwijt,

Offline Henkp

  • Lid
Re: Nieuwe computer met Intel Pentium G3220 @ 3,0GHz
« Reactie #12 Gepost op: 2015/05/20, 19:22:55 »
@foss,

Ik zeg doen, alleen als je het geld er voor over heb en ook hebt. Een ander kan makkelijk praten.
Natuurlijk is een SSD sneller en ja als je over gaat naar een SSD HD moet je alles op nieuw installeren, maar met een goede back-up moet dat toch ook snel genoeg te doen zijn.

Maar of het echt nodig is dat laat ik geheel aan de TS over. Wat ik al eerder zij die SDD worden alleen maar goedkoper, en dat is de grootste winst, vooral als je een bepaald bedrag voor ogen heb, waar je uiteindelijk toch al wat overheen gaat, als wat de bedoeling was.

Offline Henkp

  • Lid
Re: Nieuwe computer met Intel Pentium G3220 @ 3,0GHz
« Reactie #13 Gepost op: 2015/05/20, 19:34:06 »
Seagate Desktop HDD, 1TB, 3.5" voor 56€
Voor een 1TB SSD  ben je ongeveer 560€ kwijt,

Tja en dan te bedenken dat je met een SSD dan ongeveer 20 seconden sneller opstart. =D
Bedrijfsmatig kan ik mij daar nog wel wat bij voorstellen, maar niet als hobby.

Offline Henkp

  • Lid
Re: Nieuwe computer met Intel Pentium G3220 @ 3,0GHz
« Reactie #14 Gepost op: 2015/05/20, 19:47:24 »
Seagate Desktop HDD, 1TB, 3.5" voor 56€
Voor een 1TB SSD  ben je ongeveer 560€ kwijt,

Je hebt helemaal geen SSD van zoveel nodig! Voor een normale installatie is 120 GB. genoeg, verder zet je alles op een NAS of externe HD.

En ja, winst is te behalen in snelheid!! En dat merk je echt! Mijn installatie start op met 10/12 seconden, met 3 seconden is de pc weer uit.

Citaat
Voor een normale installatie is 120 GB. genoeg, verder zet je alles op een NAS

Nou of 120 GB genoeg is dat is nog te betwijfelen, ik heb dat al normaal nodig met al de programma's die ik er nu op heb staan.
En om dan ook nog eens een extra Nas aan te schaffen, of dat niets kost?. en lekker bewerkelijk allemaal zeg. En extra stroom verbruik.

Het lijkt op die manier wel of dat je weer terug gaat naar het floppy tijdperk =D
Een extra externe HD is daar ook voor te gebruiken maar om die nu hele dagen aan je pc te hangen lijkt mij nu ook niet zo gezond, voor zowel de pc als de externe HD, die is leuk voor een back-up.
Maar meer ook niet.

En mijn Pc gaat met een Sata HD ook uit in 4 seconden.

Offline RikRik

  • Lid
Re: Nieuwe computer met Intel Pentium G3220 @ 3,0GHz
« Reactie #15 Gepost op: 2015/05/20, 19:47:55 »
Seagate Desktop HDD, 1TB, 3.5" voor 56€
Voor een 1TB SSD  ben je ongeveer 560€ kwijt,

Je hebt helemaal geen SSD van zoveel nodig!
Ik wel  ;)

Offline foss

  • Lid
Re: Nieuwe computer met Intel Pentium G3220 @ 3,0GHz
« Reactie #16 Gepost op: 2015/05/20, 20:28:42 »
Ik had een begroting van 500,- Euro met 10 procent marge. Post onvoorzien om het maar zo te zeggen. Ik heb bedongen met diegene waar ik de computer koop dat ze die 8 gig geheugen PLUS een hdd van 1 TB installeren, in plaats van 500 GB..das 500 gb extra voor 50 euro, voila!
Dan ga ik inderdaad geen ssd aanschaffen voor minimaal het 8 voudige in Euro's, voor nog minder dan 20 sec. extra snelheid. Dan slaap ik 2 minuten korter per nacht en heb ik die ssd ruimschoots ingehaald.
Het gaat er ook niet om of men het kan betalen of niet, het gaat erom dat je niet meer moet uitgeven dan nodig is.
En met dit systeem van in totaal 568,- Euro kan ik royaal de komende 4 a 5 jaar uit de voeten. Ik kan alles doen wat nodig is. Zelfs redelijk complexe graphische berekeningen.
Duss...Ik wil jullie allemaal bedanken, ook bij de koop van een computer is het van belang dat het Ubunto forum geraadplaagd word.
Ik ben er wederom veel met opgeschoten. Nogmaals dank!

Groet Foss.

Offline EZ-man

  • Lid
Re: Nieuwe computer met Intel Pentium G3220 @ 3,0GHz
« Reactie #17 Gepost op: 2015/05/20, 20:51:37 »
Dan ga ik inderdaad geen ssd aanschaffen voor minimaal het 8 voudige in Euro's, voor nog minder dan 20 sec. extra snelheid. Dan slaap ik 2 minuten korter per nacht en heb ik die ssd ruimschoots ingehaald.

Bravo: nuchter en realistisch. Laat je de kop niet gek maken Foss. Goede keus. 

Offline foss

  • Lid
Re: Nieuwe computer met Intel Pentium G3220 @ 3,0GHz
« Reactie #18 Gepost op: 2015/05/20, 21:03:13 »
EZ-man ;)

Offline RikRik

  • Lid
Re: Nieuwe computer met Intel Pentium G3220 @ 3,0GHz
« Reactie #19 Gepost op: 2015/05/20, 21:14:26 »
En mijn Pc gaat met een Sata HD ook uit in 4 seconden.
Het lukt me om de klep van de laptop te sluiten en te openen in 1 s
1 seconde om te openen en dan één muisklik om de pc te starten, maximaal 2 s starttijd, en dat met een normale HD  =D

Re: Nieuwe computer met Intel Pentium G3220 @ 3,0GHz
« Reactie #20 Gepost op: 2015/05/21, 00:33:01 »
Mocht de pauzestand prima werken op je computer; dan heb je helemaal geen SSD nodig : in amper 10 seconden heb je terug een operationeel systeem.

Zo doe ik dat: 's nachts computer volledig uit en overdag regelmatig in pauzestand zetten en ontwaken. Kan geen SSD tegenop en zeker niet voor die prijzen.

Mocht een snelle boot noodzakelijk zijn, is er nog steeds een schijvenaanbod van 7200Rpm die ook snel(ler) booten.

Laat je niet gek maken met de aankoop van SSD's; voorlopig zijn de prijzen nog veel te hoog tov conventionele schijven.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline Henkp

  • Lid
Re: Nieuwe computer met Intel Pentium G3220 @ 3,0GHz
« Reactie #21 Gepost op: 2015/05/21, 11:36:56 »
Citaat
Heb je 10.000 proggies er op staan of zo?!

Ik heb een computer om alle mogelijke programma's op te draaien en uit te testen, van wat er mij ook werkelijk goed bevalt.
Zo dat ik dan ook weet waar ik het over heb, als een een of ander programma niet goed werkt.

En laat dat nu net mijn hobby zijn.  =D

Dus dat heeft totaal niets met gelijk hebben te maken!.

Maar alleen gratis advies geven, niet meer en niet minder. =D =D

Offline Henkp

  • Lid
Re: Nieuwe computer met Intel Pentium G3220 @ 3,0GHz
« Reactie #22 Gepost op: 2015/05/21, 17:34:50 »
Citaat
dan heb je aan 120 GB. echt voldoende.

Wat voor de een voldoende is, dat hoeft voor de andere ook niet zo te zijn.
Om het op zo manier te brengen, is het wel heel erg kortzichtig. Om dat jij wel aan 120 GB genoeg heb schijnbaar. =D

En mijn back-ups daar heb ik zelf 2 externe USB HD voor van 500 GB, een voor mijn werk pc en de andere voor mijn Laptop.
Maar die hang ik er aan wanneer dat ik dat nodig acht om een back-up te maken en als die klaar is gaat die er weer vanaf. =D
« Laatst bewerkt op: 2015/05/21, 17:37:37 door Henkp »

Offline foss

  • Lid
Re: Nieuwe computer met Intel Pentium G3220 @ 3,0GHz
« Reactie #23 Gepost op: 2015/05/22, 18:51:29 »
Nog even een update , een NAS heeft bijna niemand. Lauter en alleen de mensen die in een gevorderd linux stadium zitten. In de gemiddelde huis en keuken huishoudens heeft 95 % nog nooit van NAS gehoord.
Punt twee, ik kan geen enkel bericht betrappen op non emancipatie of discriminerend gedrag naar vrouwen toe.
Dus Femke98, blijf to the point graag, hou uw emoties onder controlle.

Foss.

Offline Henkp

  • Lid
Re: Nieuwe computer met Intel Pentium G3220 @ 3,0GHz
« Reactie #24 Gepost op: 2015/05/22, 20:05:11 »
Zonder een NAS, ben ik meer in mijn sas!  =D =D