Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Error 13 in Grub, ik weet het niet meer ....  (gelezen 973 keer)

Offline bootrob

  • Lid
Error 13 in Grub, ik weet het niet meer ....
« Gepost op: 2008/02/19, 23:10:21 »
Na het kapot gaan van de HD waar Ubuntu opstond(post 17-02, Hdb1 kapot) andere schijf erin en weer geinstalleerd, Nvidia geinstalleerd, codecs enz en toen naar Linsire om alles te testen en ik weet niet meer waar maar plots hele bureaublad leeg op boven en beneden een witte lege balk, met behulp van rechtsklik op balk alles weer teruggezet. Minor problem.
Gister avond draaide ik een Live CD van PCLinuxOS, so far so good, logde uit en na openen CD lade sloot ik PC af.
Vanmorgen bij opstart XP, error 13, press any key.....
Veel gelezen vanavond terwijl ik met schuin oog naar voetbal keek maar geen resultaat Pjotr zegt ergens dat het beter is dat Linux op 1e schijf staat en en XP op 2e, geldt dat nog in 7.10 ?
 fdisk -lu zegt dat boot op Hda3 staat maar cat /media/ hda0 of 1 of 2 of 3/boot.ini geeft nergens tekst, nada
In menu.lst staat windows boot op Hd0,2, dat klopt met bovenstaande(Hda3), veranderd in Hd0,0, error 22 no such partition.
Het lijkt of boot.ini verdwenen is.
Geen haast, ga plat, morgen weer vroeg dag

JimZ

  • Gast
Error 13 in Grub, ik weet het niet meer ....
« Reactie #1 Gepost op: 2008/02/20, 00:20:41 »
Uit de GRUB errorlist

Error 13: Slechte bestandssysteem-structuur
Deze fout treedt op wanneer het bestandssysteem
op de gevraagde partitie niet in orde is. Het programma
fsck kan hierbij helpen. Start je livecd en typ
fsck /dev/hdXY of fsck /dev/sdXY waarbij je X
door de juiste letter en Y door het juiste cijfer
van je partitie vervangt.
Gr,
Jim

Offline bootrob

  • Lid
Error 13 in Grub, ik weet het niet meer ....
« Reactie #2 Gepost op: 2008/02/20, 12:06:47 »
Heb gedaan zoals je schreef, krijg op Hda melding dat e.e.a. niet gevonden kon worden omdat geen Ext2 is
fsck /dev/hdb1/ (Linux schijf) prima, antw. clean, ......./,,,,,,, files, ....../....... blocks
voor de puntjes nauurlijk. cijfers, heb MAN fsck even zitten lezen maar dat is voorlopig nog veel koeterwaals voor mij

JimZ

  • Gast
Error 13 in Grub, ik weet het niet meer ....
« Reactie #3 Gepost op: 2008/02/20, 12:33:48 »
Het lijkt erop dat grub niet blij is met de windowspartitie.

Misschien eens booten van een Windows installatie CD en vanuit de herstelconsole een chkdsk /f uitvoeren op die partitie?

Gr,
Jim

Error 13 in Grub, ik weet het niet meer ....
« Reactie #4 Gepost op: 2008/02/20, 14:29:21 »
Fsck werkt niet voor NTFS-partities...

Dus je zal ergens een schijfcontrole-programma voor NTFS moeten vinden... Als je een windows-cd hebt, doe wat Jim2 gezegd heeft.

- SeySayux

EDIT: vertel me even of dit ook werkt, dan kan ik gelijk de grub-foutenlijst updaten.

- SeySayux
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Offline bootrob

  • Lid
Error 13 in Grub, ik weet het niet meer ....
« Reactie #5 Gepost op: 2008/02/21, 20:21:42 »
Xp cd kon ook niks, met ouwe W98 flop opgestart, fixboot fixmbr
Daarna ntldr niet aanwezig
In ieder geval was grub op zeker moment ook helemaal kapot dus had ik geen Linux EN XP meer, gelukkig heb ik backup op USB disk staan, weliswaar van 12 jan maar beter dan niks.Al mn fotos, muziek enz staan daar op, in Ubuntu had ik nog niks belangrijks staan.
Als je met knoppcilin (heb repairschijf van laatste C'T magazine) kijkt naar de bestanden in de kleine (9.8G) part van XP dan zie ik onder alle bestanden en documenten wartaal staan, dus ook rare tekens.
Blijkt dat boot sector en besturingssys veranderd is in FAT16 !!!!!!Heb nog een NTldr repair tutorial gedownload, alles via livecd. Werkte ook niet
Maar ik heb mijn oplossing gevonden, kreeg een mailtje van Norrod dat ze een HP notebook in de aanbieding hebben voor 399 eurie, alles drop en dran, Extra reepje mem dus 2 gig erin wegens langzame processor en Vista Home Basic. Besteld en morgen kan ik m ophalen.
Hierop kan mijn vrouw lekker de fotos sorteren, bewerken enz en op DEZE pc komt alleen Linux, het blijkt dat GRUB met bepaalde configuraties niet overweg kan alhoewel ik helemaal niks bijzonders in mn kast heb zitten.

Over en sluiten maar.

Je ziet me wel weer terug met 'normale' ubuntu probleempjes.

Nog even een vraagje, in MSDOS kan je met F3 de laatst ingetypte regel terughalen om bijv. te verbeteren, zoiets ook in Linuxterminal ?
groet

Offline ruujan

  • Lid
Error 13 in Grub, ik weet het niet meer ....
« Reactie #6 Gepost op: 2008/02/21, 20:30:08 »
Yup, pijltje omhoog en nog eens en nog eens en...

Oh ja, Windows is vergeetachtig. Na een reboot ben je alles kwijt. En Linux, ach, probeer maar.

Offline bootrob

  • Lid
Error 13 in Grub, ik weet het niet meer ....
« Reactie #7 Gepost op: 2008/02/21, 20:50:52 »
Pijltje up, tja had ik zelf kunnen bedenken maar Torvalds was me dus voor ........
Thnks