Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: ATI Radeon HD 4850  (gelezen 2225 keer)

Noci

  • Gast
ATI Radeon HD 4850
« Gepost op: 2008/09/05, 21:03:24 »
Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum en voor het eerst begonnen met een op Linux gebaseerd OS.

Ik heb op mijn PC een dual boot configuratie met Ubuntu 8.04 64-bit en Vista 32-bit.
Ik moet zeggen dat ik mń petje af neem voor iedereen die aan de installatie CD heeft meegewerkt. Ik heb nog nooit zo makkelijk een nieuw OS geinstalleerd. Het is zonder ook maar één enkel probleem verlopen en voor zover ik kan zien is alle hardware correct gedetecteerd.

Het enigste minpuntje is de visuele kwaliteit. Ik heb een ATI Radeon HD4850 512MB grafische kaart en die werkt niet 100% met de in Ubuntu meegeleverde drivers. (resolutie kan ik niet optimaal aanpassen en in het opstartscherm wat visuele foutjes)
Tevens hebben vrijwel alle 4800 serie kaarten een probleempje, de GPU(s) worden bloedheet. Dit is echter eenvoudig op te lossen door de koelingsventilator sneller te laten draaien, middels het modificeren van een gebruikersprofiel  in ATIś Catalyst Control Center.

Ik heb op de website van AMD/ATI gekeken en daar de laatste versie gedownload (ati-driver-installer-8-8-x86.x86_64.run)
Als ik echter dit probeer te installeren krijg ik de melding dat ik superuser rechten moet hebben.

Nu heb ik hier en daar al gelezen dat het gebruik van superuser rechten tot grote problemen kan leiden, dus ik wil daar voorzichtig mee zijn.

Kan iemand mij hier een duidelijke handelingsplan van geven? (ik ben niet bekend met linux commando's in een terminalvenster)

Alvast bedankt.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
ATI Radeon HD 4850
« Reactie #1 Gepost op: 2008/09/05, 21:26:24 »
Hmmm, 32 bits Ubuntu zou makkelijker zijn geweest voor je... onder andere Adobe Flash Player is er alleen voor 32 bits.

Installeren ATI stuurprogramma:

- gooi het zelf binnengehaalde bestand weg (!)

- doe daarna dit:
http://computertip.googlepages.com/directdoen
(nummer 2)

Wim_Jager

  • Gast
ATI Radeon HD 4850
« Reactie #2 Gepost op: 2008/10/04, 08:56:26 »
Misschien nog een late reactie in dit topic,

maar ik heb nu met succes het driver met Envyng geïnstalleerd, en zoals in de handleiding staat is het beter om later het fglrx driver te installeren.

Maar wanneer weet ik of er een -werkend- driver beschikbaar is? gisteren gaf Ubuntu de melding dat er drivers beschikbaar waren (fglrx neem ik aan), maar toen ik die geinstaleerd had wilde ubuntu alleen maar in vesa mode draien, waarna ik maar weer de versie van enyng geïnstaleerd heb.

Offline koen_92

  • Lid
ATI Radeon HD 4850
« Reactie #3 Gepost op: 2008/10/04, 14:55:53 »
Zelf vertrouw ik Envyng niet helemaal, en installeer ik de driver het liefst handmatig volgens deze how-to:
http://wiki.cchtml.com/index.php/Ubuntu

Wim_Jager

  • Gast
ATI Radeon HD 4850
« Reactie #4 Gepost op: 2008/10/05, 12:32:42 »
Waarom vertrouw je Evyng niet echt? Het gebruikt sudo rechten, maar het heeft mij wel op een makkelijke manier om een werkend ati driver geholpen.

Offline koen_92

  • Lid
ATI Radeon HD 4850
« Reactie #5 Gepost op: 2008/10/07, 20:14:00 »
Ik heb een hekel aan scripts van voor mij vage afkomst, die dan met rootrechten in mijn systeem gaan knoeien.