Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Herinstaleren Grub  (gelezen 2330 keer)

Re: Herinstaleren Grub
« Reactie #25 Gepost op: 2015/06/13, 13:33:27 »
Bij boot repair moet men drie commando's geven waarvan de laatste apt-get install-yboot-repair enz...
Dat werd   gedaan maar er kwamen er enkele onduidelijke antwoorden en kon ik niet verder.

Re: Herinstaleren Grub
« Reactie #26 Gepost op: 2015/06/13, 13:38:27 »
Je moet drie afzonderlijke commando's invoeren, bij de laatste apt-get install-yboot-repair enz, kreeg ik een antwoord dat ik in Efi enz
aanpassingen moest uitvoeren. Daar hield het voor mij op.

Offline ajjp

  • Lid
Re: Herinstaleren Grub
« Reactie #27 Gepost op: 2015/06/13, 14:35:33 »
Ik begrijp dat je de tweede optie geprobeerd hebt: Boot repair installeren in Ubuntu. Maar als Ubuntu zelf niet goed werkt, lijkt me dat de slechtste keus.
Waarom niet de eerste optie: een ISO op een USB-stick maken en vanaf die stick booten?
Na Recommended repair kun je dan ook een rapport op laten maken. Dat geeft de experts op dit forum de mogelijkheid je zeer gericht te helpen.
Bij mij was het probleem pas geheel opgelost toen ik (na ook weer uitzoeken hoe dat moest) de laatste regel uit het rapport uitgevoerd had:
Citaat
Please do not forget to make your BIOS boot on sda1/EFI/ubuntu/shimx64.efi file!
Iets dergelijks zou bij jou ook kunnen spelen, gelet op je opmerking dat je de melding kreeg dat je iets in de EFI moest aanpassen.
Nog even volhouden dus.

Offline jolo

  • Lid
Re: Herinstaleren Grub
« Reactie #28 Gepost op: 2015/06/13, 15:29:38 »
Dus je had het gedaan via de instructies van https://help.ubuntu.com/community/Boot-Repair 2nd option : install Boot-Repair in Ubuntu. Had je dat wel gedaan via kopiëren en plakken? Want in die derde regel die je gepost hebt, ontbreken twee spaties. Verder kan je de derde regel pas uitvoeren, wanneer de twee eerste regels uitgevoerd zijn, zonder foutmeldingen. Had je verder ook deze Engelstalige hyperlink gecheckt Boot-repair wont install in 14.04? Of als het installeren uiteindelijk lukt, deze hyperlink Boot Repair - EFI Mode.

Wellicht kun je het zoals ajjp al zei, het proberen met een Boot repair cd of usb-stick. Alhoewel hier iemand en bug heeft gemeld voor de Boot repair op cd https://bugs.launchpad.net/boot-repair/+bug/1235001 De Boot repair usb-stick zou je kunnen aanmaken met Unetbootin.

Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Re: Herinstaleren Grub
« Reactie #29 Gepost op: 2015/06/13, 15:39:29 »
Ik krijg teveel informatie, ik zal een nieuwe Topic openen onder Herinstallatie GruB  2 , en uitleggen wat ik stap voor stap gedaan heb .

DarkEra

  • Gast
Re: Herinstaleren Grub
« Reactie #30 Gepost op: 2015/06/13, 18:37:24 »
Een nieuw topic openen over hetzelfde verhaal, alleen omdat je teveel info krijgt, heeft weinig nut en is niet echt toegestaan. Hou het bij één topic en vraag gewoon of iemand een duidelijk antwoord heeft of het nog een keer zou willen uitleggen als je het niet begrijpt.

Uitleggen wat je stap voor stap hebt gedaan kan ook in dit draadje naar mijn mening.

Re: Herinstaleren Grub
« Reactie #31 Gepost op: 2015/06/13, 19:06:20 »
Er is haast niemand die twee bladzijden gaat doornemen, daarom een resume in de nieuwe topic

[Moderator Edit: we gaan hier gewoon verder met het gestelde probleem]
« Laatst bewerkt op: 2015/06/13, 19:35:24 door Joshua Orbit »

Offline Nero

  • Lid
Re: Herinstaleren Grub
« Reactie #32 Gepost op: 2015/06/13, 19:56:16 »
Ik geraak stilaan ook de draad kwijt... Dat krijg je er van als je rap wilt zijn :-[

Moest natuurlijk zijn:sudo mount /dev/sda10 /mnt
ls -l /mnt/boot/

Dus sda10 ipv sda1

Re: Herinstaleren Grub
« Reactie #33 Gepost op: 2015/06/13, 20:38:31 »
1 Ubuntu 14.4  geinstalleerd naast windows 8.1 werkt goed.
2 Om web TV te kunnen ontvangen heb ik via Xs4all  silverlight (moonlight) geinstalleerd en toen begon de ellende. Het was dus niet via
   pipelight.
3 Ik kon  Ubuntu software centrum niet meer in, aan/uit ging het software scherm.
4Ik heb van alle kanten info gekregen en geprobeerd, maar nee.
5 Daarna heb ik maar Ubuntu opnieuw geinstalleerd.
6 na het opstarten via boot kreeg ik geen Ubuntu maar een melding dat de Grub niet goed was, dit hele verhaal staat ook in de Topic       
    ( installatie silverlight helemaal fout).
7 Ik ben daarna een nieuwe Topic begonnen onder de naam (herinstalleren Grub)
8 Ik heb alles uitgevoerd wat mogelijk was.
9 Ik heb daarna het advies opgevolgd van EZ man via de Engelse site.
10 De eerste optie was om een disk te maken en de tweede (waar ik voor koos) de live cd. Alles liep goed tot op de laatste twee     regels. Ik citeer:  /usr/share/boot-save/gui-g2slaunch.ch: line33: hash: gksudo: not found
                                /usr/share/boot-save/gui-g2slounch.ch: line35: hash: gksu: not found
Daarna kreeg ik van Boot Repair een verbodsbord met tekst:
The current session is in Legasy mode. Please reboot the computer, and use this software in an EFI session. Hiermee schakelt  u deze functie in. For example, use a live-USB of Boot -Repair -Disk-64bit (www.sourceforge.net/p/boot-repair-cd)After making sure your BIOS
is set up to boot in EFI mode.
Ik denk dat het beste is dat de persoon die hiermee bekend is kontakt met mij zoekt , ik kan hem terug bellen zodat hij geen kosten
 maakt. We kunnen dan stap voor stap door het probleem.
Pieter Buitendijk
[Knip: geen telefoonnummers meedelen in de topics aub; is in je eigen belang, voor contact ga via PB's]

[Moderator Edit: om verwarring uit te sluiten Topic opgeschoond, en overtollige reacties verwijderd]
« Laatst bewerkt op: 2015/06/13, 22:45:04 door Joshua Orbit »

Offline EZ-man

  • Lid
Re: Herinstaleren Grub
« Reactie #34 Gepost op: 2015/06/13, 23:06:14 »
Beste Pieter,
ik ben een dagje weggeweest en zie dat het topic wat uit de hand gelopen is. Ik zal proberen uit te leggen wat me opvalt.

Nero en anderen doen goed werk, maar op een of andere wijze schiet het telkens uit de bocht omdat je het inzicht ontbreekt hoe de verschilende instructies zich tot elkaar verhouden (en win8 is erg complex op de hdd). De uitgebreide instructies van Nero hebben betrekking op het juist aankoppelen van de partities. Boot-Repair kan dit ook, maar dan m.b.v. een instellingen-menu en een druk op de knop.

Boot-repair kan op twee manieren worden gebruikt. Dit is al uit aangeduid, maar er is niet bij verteld wat het verschil tussen beiden is:

  -  Optie 1     Als het linux-systeem niet goed opstart dan gebruik je een LiveCD versie,
                             dus brand je een cd of maakt een opstartbare USB.

  -  Optie  2    Voor wijzigingen van grub op een goedlopend linux-systeem,
                              kan je Boot-repair als programma installeren in Linux (Mint / Ubuntu / ...)
                              (die optie heb je een aantal berichten terug gedaan en is in jouw geval niet wenselijk)

Oplossingsrichting A
Dus in jouw situatie moet Boot-repair op een CD worden gebrand. Branden heeft mijn persoonlijke voorkeur boven het maken van een USB (want dat vergt weer een heleboel moeilijke instructies en dat kan ook fout gaan ).

De Boot-repair CD bevat naast het reparatieprogramma zelf, ook het programma GParted en hiermee kan je eventueel de harde schijf anders indelen. Laat alle partities met rust tenzij je heel bewust weet wat je doet (win8 is erg complex qua hdd). Schuiven met windows-partites (ook die hele kleine systeem partities) is uit den boze, dat moet je aan Windows over laten.

Oplossingsrichting B
Voor het installeren van Linux naast Win8 (UEFI-mode) zijn extra handleidingen. Welke handleiding heb je voorheen gebruikt?
 
Pas een schone installatie van Ubuntu uitvoeren als alles goed staat ingesteld in BIOS:
 - Secure Boot staat tijdelijk uit (pas weer aan als Ubuntu keurig opstart).
 - UEFI-mode staat aan


Ten Slotte
Dit alles is als een leidraad te gebruiken. Improvisaties op detail-niveau zijn mogelijk, afhankelijk van de lokale omstandigheden. Kom je problemen tegen tijdens de Ubuntu-installatie vraag dan hier hoe het moet.

Pieter,
ik wil eerst een reactie van je horen voordat je aan de slag gaat met wat ik hier vertel.
Ik wil van je weten of je het begrijpt.

[edit: bovenstaande is later nog aangepast]
« Laatst bewerkt op: 2015/06/14, 07:28:21 door EZ-man »

Re: Herinstaleren Grub
« Reactie #35 Gepost op: 2015/06/14, 09:44:57 »
Hallo EZ-man,
Wat is boot repair op een cd branden, ik gebruik elke keer  dezelfde cd waar ik  14 .04 op heb staan en waar alles mee geinstalleerd heb.
Bedoel je hier dezelfde cd mee.
De handelingen die ik gedaan heb zijn boven uw bericht weergegeven.
Kan ik niet alles gewoon wissen, maar wel windows laten staan.

Offline jan11000

  • Lid
Re: Herinstaleren Grub
« Reactie #36 Gepost op: 2015/06/14, 10:03:58 »
Niet meer van sourceforge.net iets downloaden, ze stoppen tegenwoordig spyware/reclame software in de download paketten, voor windows weet ik het zeker, dus voor linux zal dit ook wel zo zijn.
https://www.reddit.com/r/linux/comments/3988gb/sourceforge_is_still_distributing_spyware_which/

Kijk of de software te downloaden is van de website van de maker.(http://sourceforge.net/p/boot-repair/home/Home/ blijkbaar is dit op sourceforge).

 boot repair, https://help.ubuntu.com/community/Boot-Repair

Offline EZ-man

  • Lid
Re: Herinstaleren Grub
« Reactie #37 Gepost op: 2015/06/14, 10:14:45 »
Een nadrukkelijk advies:
Meer opzoek- en leeswerk verrichten alvorens wijzigingen aan te brengen voorkomt erger. Er is veel tijd verstreken tussen eerste bericht en vandaag.

Lees eerst het volgende en laat alles bezinken :
      http://www.tweaking4all.nl/os-tips-en-trucs/uefi-dual-boot-windows81-ubuntu/

Opnieuw installeren van Linux kan, maar ook dat vergt improvisaties (met win8 en voor mij onbekende lokale omstandigheden) en ik verwacht in dit geval gelijksoortige problemen.

Ik wil daarom voorstellen om vandaag alleen leeswerk te doen (en zelf meer kennis te vergaren via het internet).

Offline jolo

  • Lid
Re: Herinstaleren Grub
« Reactie #38 Gepost op: 2015/06/14, 20:36:56 »
@EZ-man, je adviseert de TS dus de boot-repair-disk ISO op een CD te branden. Dit terwijl ik in mijn vorig bericht had gemeld, dat er voor de boot-repair-disk op cd er een bugmelding loopt. Die inhoud dat de UEFI mode van de boot-repair-disk 64 bit wel werkt met een USB-stick, maar echter niet met een cd/dvd+/-r(w).

Ik heb dit gecontroleerd op de hoofd pc uit mijn onderschrift. Als ik die pc opstart vanaf een bootable boot-repair-disk 64 bit USB-stick, dan kan ik in het BIOS bootmenu daadwerkelijk de UEFI USB-stick selecteren. Doe ik hetzelfde met een bootable boot-repair-disk cd-rw, dan kan ik wel uit het BIOS bootmenu de gewone dvd-speler selecteren, maar niet de UEFI dvd-speler. Hetgeen wel mogelijk is met een Ubuntu 14.04 64 bit installatie dvd+rw.

Dus ik raad het de TS aan een boot-repair-disk 64 bit aan te maken op een USB-stick. Via Unetbootin of eventueel via Ubuntu' Opstartschijf aanmaken.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline EZ-man

  • Lid
Re: Herinstaleren Grub
« Reactie #39 Gepost op: 2015/06/14, 21:49:01 »
Jolo, dank voor de correctie. Ik hoop dat het snel tot resultaten leidt (boot-repair is een soort haarlemerolie).

Re: Herinstaleren Grub
« Reactie #40 Gepost op: 2015/06/22, 13:37:48 »
De opgave van Tweaking4all.nl uitgevoerd. Alles werkt.
Boot repair ging niet, bij de laatste regel kwam het antwoord dat boot repair niet gevonden kon worden.
Maar zoals er nu uitziet is alles weer goed. Iedereen bedankt.

Offline EZ-man

  • Lid
Re: Herinstaleren Grub
« Reactie #41 Gepost op: 2015/06/22, 14:10:14 »
Eind goed, alles nog beter. Dank voor de terugmelding en goed om te horen dat die instructie van www.tweaking4all.nl  >> uefi dual-boot windows81 ubuntu  duidelijk genoeg is.