Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: werkgroep  (gelezen 3555 keer)

dj technics

  • Gast
werkgroep
« Gepost op: 2009/06/24, 21:27:36 »
he,

ik heb heir twee laptops staan die via wlan met internet zijn verbonden. hiervoor stond er xp op bijde computers en via een werkgroep kon ik bestanden en dergelijke uitwisselen tussen de twee. nu wil ik hetzelfde doen maar nu staat er op de ene ubuntu 9.04 en op de ander ubuntu 9.04 netbook remix. ik ben er al achter gekomen dat die ook kan met een werkgroep maar niemand kon mij voorheen vertellen hoe ik die moet instellen. zou iemand mij kunnen helpen

bedankt

dj technics

Offline Ronnie

  • Lid
    • ronnie.vd.c
Re: werkgroep
« Reactie #1 Gepost op: 2009/06/25, 00:05:32 »
Het beste kun je met een ssh-server werken.

Bij ssh heb je een server en een client:
Server: Op deze computer staan de bestanden die je vanuit een andere computer wilt benaderen
Client: Vanaf deze computer wil je de bestanden van de server bekijken

Een computer kan een server en een client tegelijk zijn

Op de server installeer je openssh-server
TERMINAL (copy-paste)
sudo apt-get install openssh-server

GUI
via Systeem -> Beheer -> Synaptic -> zoeken naar openssh-server

Daarna kies je bij de client voor:
Locaties -> Verbinden met Server... -> Kies voor SSH en vul dan bij server, het ip-adres van de server en vul ook de gebruikersnaam van een persoon op de server in
« Laatst bewerkt op: 2009/06/25, 00:07:34 door Ronnie »
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: werkgroep
« Reactie #2 Gepost op: 2009/06/25, 00:19:30 »
Klik links bovenin op Documentatie

dj technics

  • Gast
Re: werkgroep
« Reactie #3 Gepost op: 2009/06/25, 00:34:42 »
bedankt
ene is al gelukt omdat ik op de en een widget heb waar mijn ip instaat. nu is alleen nog de vraag hoe kom ik aan het ip van de andere? die widget daar instaleren is geen optie want da is die netbook remix en daar hebt ge geen bureaublad.

dj technics

  • Gast
Re: werkgroep
« Reactie #4 Gepost op: 2009/06/25, 00:39:52 »
owja en kan ik die zo instellen dat die ssh verbinding automatisch bij het opstarten word gemaakt?

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: werkgroep
« Reactie #5 Gepost op: 2009/06/25, 00:42:08 »
bedankt
ene is al gelukt omdat ik op de en een widget heb waar mijn ip instaat. nu is alleen nog de vraag hoe kom ik aan het ip van de andere? die widget daar instaleren is geen optie want da is die netbook remix en daar hebt ge geen bureaublad.
Open een terminal en voer het commando ifconfig uit.
Achter inet addr: staat het ip adres.
Misschien niet de meest gebruiksvriendelijke methode, maar hiervan ben ik zeker dat het werkt. Ik gebruik geen Netbook Remix namelijk ;)

dj technics

  • Gast
Re: werkgroep
« Reactie #6 Gepost op: 2009/06/25, 12:00:17 »
netbook remix is hetzelfde als de gewone maar de insterface is wat aangepast

maar ok bedankt het werkt

dj technics

  • Gast
Re: werkgroep
« Reactie #7 Gepost op: 2009/06/25, 13:58:35 »
dat ssh protocol, werkt da alleen over een lokaal netwerk of kan ik ook bv van op school met mijn netbook inloggen op mijn pc thuis?

Re: werkgroep
« Reactie #8 Gepost op: 2009/06/25, 15:48:27 »
Dat kan, maar...

Ik neem aan dat jij thuis een router hebt,
deze moet daarvoor ingesteld worden. (Portforwarding).
Hoe dit moet is afhankelijk van je router(typte / merk).

Op deze site staat voor (bijna) alle routers uitgelegd hoe dat moet:
http://portforward.com/

Welke poort daarvoor gebruikt wordt weet ik zo niet. (volgens mij poort 22)

Edit:
Je moet hier een vast ip voor hebben (computer die je gebruikt als server)
« Laatst bewerkt op: 2009/06/25, 15:50:14 door rick.blub »
Volop Ubuntu 12.04 gebruiker.

dj technics

  • Gast
Re: werkgroep
« Reactie #9 Gepost op: 2009/06/25, 19:55:40 »
ik heb hier de standaard telent modem naar ne switch van de switch gaat ie naar de digitale tv en een de pc van mijn ma en dan gaat die naar een acces point die zo naar mijn twee laptops gaat. zowel switchals acces point zijn van d-link. moet ik die router of switch dan configureren?

Re: werkgroep
« Reactie #10 Gepost op: 2009/06/25, 22:20:16 »
Als het goed is die switch geen switch of die modem niet allen een modem.

1. Wat voor aansluiting heb je?
2. Als ik het goed begrijp ziet jou netwerkje er zo uit:

                                  / - - -Pc Ma
modem - - - switch = =< - - - DigiTv
                                  \                             / - - - laptop 1
                                   \ - - - router = = = <
                                                                \ - - - laptop 2
Volop Ubuntu 12.04 gebruiker.

dj technics

  • Gast
Re: werkgroep
« Reactie #11 Gepost op: 2009/06/26, 14:57:42 »
ja zo ziet het er uit. maar ik denk wel dat de modem de modem is en de switch de switch ik weet ni wa ge daarmee bedoeld.

Re: werkgroep
« Reactie #12 Gepost op: 2009/06/27, 02:25:26 »
Er zijn modems met 1 uitgang ( lekker goedkoop)
Sommige van deze modems hebben wel een router functie erin zitten en daarom kan je er een switch achter hangen.
>Modems die geen router functie hebben kan dit niet, omdat ze dan niet meer ip adressen kunnen uitdelen.

Dan zijn er nog modems met ingebouwde router functie en ingebouwde switch met 4 uitgangen.
Als je dan meer dan 4 computers erachter wilt hangen zal je op 1 uitgang van dit modem wederom een switch moeten hangen, logische manier van uitbreiden.
Note: een goede router kan 254 computers van een ipadres voorzien.

Stel dat jij een modem hebt met ingebouwde router functie ?
En stel dat de bekabeling van jouw netwerk er zo uitziet als rick.blub heeft getekend heb je een probleem.

Je kan en mag niet zomaar 2 routers achter elkaar zetten.
Dan moet je in beide routers RIP aanzetten.
Alleen dan weet router 2 welke IP adressen er al uitgedeeld zijn op je netwerk door router 1.

In principe is dit geen wenselijke situatie, en kan je beter met switchen blijven werken om het eenvoudiger te houden.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Passant

  • Lid
Re: werkgroep
« Reactie #13 Gepost op: 2009/06/27, 16:05:19 »
Als het om een residentiële telenet aansluiting gaat, is het niet toegestaan een server te draaien. Hierdoor worden de gekende poorten geblokkeerd als je de VLAN waar jij op aangesloten bent, verlaat.

Bij telenet wordt aan de decoder van de digitale tv een ipadres gegeven van een VLAN die niet het internet op kan. De modem kan dus meerdere adressen toekennen (zonder NAT), je kan in de webinterface van de modem ook niet in trouwens.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: werkgroep
« Reactie #14 Gepost op: 2009/06/27, 18:33:51 »
Gandyman. Prima uitleg. Voor de volledigheid een paar opmerkingen/aanvullingen:
Note: een goede router kan 254 computers van een ipadres voorzien.
Dat is niet zozeer een beperking van de router hardware maar een classe C netwerk heeft maar 254 adressen (192.168.0.1 t/m 192.168.0.254)
Je kan en mag niet zomaar 2 routers achter elkaar zetten.
Dan moet je in beide routers RIP aanzetten.
Of meerdere netwerkjes maken. Mijn internet-router (10.0.0.0/8) is gekoppeld aan mijn interne router (192.168.1.0/24). Rip is niet nodig.
Alleen dan weet router 2 welke IP adressen er al uitgedeeld zijn op je netwerk door router 1.
Een router deelt geen adressen uit. Rip is voor een netwerk met meerdere routers. Met meerdere routers kan rip het kortste netwerkpad (minste hops) bepalen.
Klik links bovenin op Documentatie

dj technics

  • Gast
Re: werkgroep
« Reactie #15 Gepost op: 2009/06/29, 01:13:39 »
dus met telenet is dit niet mogelijk

Re: werkgroep
« Reactie #16 Gepost op: 2009/06/29, 12:03:32 »
Dat is niet zozeer een beperking van de router hardware maar een classe C netwerk heeft maar 254 adressen (192.168.0.1 t/m 192.168.0.254)

Nee hoor.
De DHCP in een normale router kan 255 ip adressen uitdelen.
Echter hij pakt zelf altijd (meestal) de 1e eg 192.168.0.1 , en dus blijven er nog maar 254 over voor computers die je eraan wilt hangen.

Citaat
Een router deelt geen adressen uit.

Klopt, dat doet de DHCP die in de router zit !
Echter wil voor deze mensen niet te diep in de materie duiken aangezien het geen experts zijn.
En omdat ieder router die in de winkel verkocht word een DHCP inzich draagt kan je dit rustig zeggen.

Citaat
Rip is voor een netwerk met meerdere routers. Met meerdere routers kan rip het kortste netwerkpad (minste hops) bepalen.

Wat RIP precies doet maakt niet uit.
Belangrijk is wel dat je het aanzet indien je binnen 1 IP reeks met meerdere routers gaat werken.

En dus kan dit belangrijk zijn voor de topic starten als hij dit doet.
Anders blijft hij tegen het probleem aanlopen dat pc1 die achter router 2 zit nooit bij pc3 kan komen die achter router 1 zit.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: werkgroep
« Reactie #17 Gepost op: 2009/06/29, 12:16:27 »
Gandyman: Mee eens dat deze technische details offtopic zijn voor de vraagsteller maar naast een gateway (de router) is er ook een broadcast adres (meestal .255) nodig dus telde ik maar 254 bruikbare adressen.
Klik links bovenin op Documentatie