Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Installeren zonder altijd te moeten Downloaden en cd mappen (mounten) hoe ?  (gelezen 911 keer)

Hallo allemaal,

Ik ben meerdere pc's aan het installeren.

Nu moet er elke keer een paar honderd MB bij een installatie en de updates opgehaald worden.
Zou graag hulp/tips krijgen om dit te beperken.

Ik heb nu op 3 pc's Ubuntu 10.10 server geinstalleerd.
Op 2 pc's unbuntu 10.04 desktop

Nu wil ik graag op een van de servers ook de desktop installeren
Dat kan ik met sudo apt-get install ubuntu-desktop doen  (weer 309/539 mb)
Kan ik niet op de server gewoon de desktop cd mounten zodat die in sources.list komt te staan ?
Ik heb sudo apt-cdrom add gedaan met de server 10.10 cd er in dus nu moet die bij elke update (ik doe regelmatig sudo apt-get update en sudo apt-get upgrade) de server cd er in doen voor hij verder gaat omdat in de sources.list de cd is opgenomen.
Zou die dus graag weer uit de sources.list weg halen maar heb de rechten niet om die direct te verwijderen door de list te editen.
Ik weet als ik de desktop heb dat dit wel wil.

Kan iemand me helpen om cd-roms (of iso files) te mounten zodat ik de desktop vanaf cd kan installeren op de server en dus als ik sudo apt-get install ubuntu-desktop doe dat de server eerst op de cd gaat kijken en niet alles gaat downloaden wat ik al op cd heb staan ?

Volgende vraag is wellicht nog moeilijker.

Ik heb een WUS staan.
Voor de mensen die ANTI Bill Gates zijn, Windows Update Server.

Simpel gezegd de server kijkt elke 4 uur of er updates zijn voor Windows W2k3-Vista-Windows 2008 en Windows 7

De rest van de Windows machines (dat zal snel minder zijn want ik ga veel over zetten naar Ubuntu) kijkt dus netjes op de update machine en kan dus lokaal updaten.
Met andere woorden Vista SP2 is iets van 4?? mb
Die word door de update server een keer opgehaald.
De 3 vista machines in het netwerk krijgen die netjes lokaal ook binnen.

Kan ik soort gelijk ook met Ubuntu ?
Kan ik een server inrichten (en zoja hoe) dat die update server gaat spelen (zal daar een oud bakje voor in de lucht brengen die alleen die taak maar hoeft te doen)?
En zoja hoe doe ik dat ?
Kan wel een beetje informatie vinden maar allemaal net niet compleet dan wel ik ben als Windows gebruiker te onervaren om dit te begrijpen.

Ben nu 25 jaar met Bill zijn producten aan het spelen gestart met dos 4 en WP 4.2 dus dan moet je even omschakelen als je nu alles over wilt zetten naar Ubuntu.

Ik heb nu soms het gevoel zoals ik dat had toen ik na jaren NT 3.51 had gebruikt ik ineens NT 4 ging installeren.

Zoeken met je ogen open maar het gevoel hebben dat ik een blinddoek voor heb.

Dus mensen heel graag een redelijk simpele reactie die me veel data verkeer maar ook veel tijd zal besparen

Dank en een heerlijk weekend

Kleine aanvulling:

Welke GUI is het kleinst maar werkt prima ?
Dus kleiner dan Xubuntu

Dank voor de reacties.

Nog een aanvullend vraagje:

Kun je een USB stick mounten ?
Dan zou ik een 4 of 8 GB stick kunnen mounten bijv stick01
Als dat lukt kun je na het mounten dit in de sources.list opnemen.
Dan kun je dus volgens mij elke keer andere data op de stick zetten
Of wel als ik stick01 kan mounten dan zet ik de data van de desktop cd even op de stick en zal de server de data daar vanaf halen neem ik aan ?

Een GUI kleiner dan Xfce is niet zo moeilijk. Afhankelijk van de grafische poespas (die je waarschijnlijk niet wilt aangezien je lichter dan Xfce zegt) kom je uit bij de volgende keuzes:

LXDE (Lubuntu gebruikt deze)
IceWM (ook heel licht)
Openbox
Enlightenment

Je kan het ook nog over een andere boeg gooien:

De minimale installatie:
https://help.ubuntu.com/community/Installation/MinimalCD

Initieële download van 12,5 Mb.
Brand de download op een cd.
Zorg voor een bekabelde internetverbinding (geen draadloze verbinding want dat gaat moeizaam/ niet)
Boot vanaf de CD en type CliDe basis van Ubuntu zal dan worden geïnstalleerd. Na deze basis installatie moet je het volgende intypen: sudo tasksel
Dan kan je kiezen voor een enorme hoeveelheid grafische schillen.

Additionele info:
http://wiki.ubuntu-nl.org/community/UbuntuBlokkendoos
http://wiki.ubuntu-nl.org/community/UbuntuBlokkendoos/Modules#preview

Als u gebruik maakt van computers met dezelfde configuratie, kan je een image maken van de eerste installatie en deze uitrollen over alle computers waar u deze installatie wilt gebruiken.
openSUSE LEAP KDE
Kubuntu

Heel veel dank voor je reactie.

Miin oplossing was:

sudo apt-get install xorg gdm firefox xterm xfce4-terminal mousepad mc menu synaptic
Hiermee kan ik doen wat ik wilde doen.

Behalve dan mijn centrale update server daar kom ik nog niet uit.

Gewoon een centraal doosje die voor alle Ubuntu machines de updates op zal halen.
En niet elke machine die een voor een data op gaat halen.

Maar mijn gui "probleem" is opgelost.

2 van de machines staan mijn test cloudje te spelen webmin kom ik ver mee maar voor af en toe een GUI gebruiken is sudo apt-get install xorg gdm firefox xterm xfce4-terminal mousepad mc menu synaptic voor mij een prima oplossing.

Dank voor je reactie