Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Geen internetverbinding LAN/WLAN zodra Ubuntu 14.04 LTS server aan LAN hangt  (gelezen 3074 keer)

Offline HochstJo

  • Lid
    • Limbo-WebServer
Sinds ruim een week nu heb ik problemen met mijn internetverbinding.

Situatie:
Ik heb voorheen nooit (jarenlang!!!) problemen gehad met de internetverbinding maar nu opeens was mijn internetverbinding weg.
De WiFi-modem webpagina was zelfs niet meer te benaderen of was zéééééér langzaam (net als de internetverbinding).
Zowel mijn LAN alsook mijn WLAN apparaten hadden geen/nauwelijks verbinding meer.
Op de LAN zit dus o.a. de webserver.

Inmiddels van provider een nieuw Wifi-modem ontvangen met (helaas) hetzelfde resultaat: geen of soms internet (veelal heel traag).
Nu blijkt na veel uitproberen dat de oorzaak zit in het LAN-gedeelte en nog specifieker de web server.
Zowel internetverbinding van LAN alsook WLAN wordt hierdoor zwaar verstoord.
Bij loskoppelen van webserver werkt alles weer perfect, maar zodra ik de werver weer aan het LAN hang is het hopeloos!
Server start gewoon op en is helemaal up-to-date.
Iemand enig idee wat er aan de hand kan zijn, waar ik moet kijken/zoeken?

Alvast bedankt.
Groet Jo
« Laatst bewerkt op: 2015/01/26, 09:00:00 door HochstJo »
Groet,
Jo

Offline EZ-man

  • Lid
Re: Geen internetverbinding zodra Ubuntu 14.04 LTS server aan LAN hangt
« Reactie #1 Gepost op: 2015/01/22, 11:05:21 »
Kan je een diagnose stellen m.b.v. de Troubleshouting Guide op de internationale Ubuntu Wiki :
   https://help.ubuntu.com/community/CommunityHelpWiki
   https://help.ubuntu.com/community/TroubleShootingGuide

aanvulling :
  zijn er sterke wifi-signalen uit de buurt?

Offline jan11000

  • Lid
Re: Geen internetverbinding zodra Ubuntu 14.04 LTS server aan LAN hangt
« Reactie #2 Gepost op: 2015/01/22, 12:47:39 »
Wifi uitzetten, heb je dan nog steeds problemen?

Je server maakt teveel verbindingen naar het internet, waardoor alles vertraagt.
Je wordt vanaf internet belaagd, DOS aanval? Kijk wat je netwerk doet als je de server aanzet, en hoeveel verkeer er over gaat.
Met ifconfig kijken, veel data over het internet laten gaan, dan weer ifconfig, dan zie je fouten met ontvangen/verzenden.
Misschien slechte utp kabel? Sluit de server aan op andere kabel.

Hardware problemen van je server, andere netwerkkaart inbouwen?
Start de server op met een ubuntu livecd, heb je dan ook problemen?

In je router, controleer alle instellingen,
want er zit normal ook een firewall in je router, en die kan bij teveel/verkeerde verkeer je internet dicht gooien/afremmen.
Dus lees handleiding goed door. Als je firewall/router gaat dicht gooien dan heb je misschien problemen met software die verkeerde dingen doet, of van het internet uit.
« Laatst bewerkt op: 2015/01/22, 12:49:19 door jan11000 »

Re: Geen internetverbinding zodra Ubuntu 14.04 LTS server aan LAN hangt
« Reactie #3 Gepost op: 2015/01/22, 19:18:00 »
aanvulling :
  zijn er sterke wifi-signalen uit de buurt?

Of (zelfs wat verder weg maar binnen bereik) op hetzelfde wifi-kanaal? Wifi-kanaalconflicten kunnen ook flink donderen.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline HochstJo

  • Lid
    • Limbo-WebServer
Re: Geen internetverbinding zodra Ubuntu 14.04 LTS server aan LAN hangt
« Reactie #4 Gepost op: 2015/01/23, 12:22:08 »
Dank allen met de adviezen. Ik ga komend weekend eens aan de slag. In de tussentijd in ieder geval een NAS besteld die o.a. als webserver zal gaan dienen. Wil niet zeggen dat ik niet zal blijven stoeien met mijn "oude" PC webserver.  ^-^
« Laatst bewerkt op: 2015/01/23, 13:27:24 door HochstJo »
Groet,
Jo

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Geen internetverbinding zodra Ubuntu 14.04 LTS server aan LAN hangt
« Reactie #5 Gepost op: 2015/01/23, 12:52:08 »
Je hebt toch niet (per ongeluk) een DHCP server geïnstalleerd?
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline HochstJo

  • Lid
    • Limbo-WebServer
Re: Geen internetverbinding zodra Ubuntu 14.04 LTS server aan LAN hangt
« Reactie #6 Gepost op: 2015/01/23, 13:26:53 »
Nee, ik heb helemaal niks veranderd. Opeens viel de verbinding weg. Kwam soms terug en was dan zéér traag en viel dan weer weg. Dan weer was ie een dag lang weer super snel om vervolgens weer zeer traag te worden en helemaal weg te vallen. Uiteindelijk bij het loskoppelen van de server van het LAN bleek alles weer te werken... Zal voor de zekerheid toch eens controleren.

Offline HochstJo

  • Lid
    • Limbo-WebServer
Re: Geen internetverbinding zodra Ubuntu 14.04 LTS server aan LAN hangt
« Reactie #7 Gepost op: 2015/01/23, 14:26:31 »
Ik lees net in een ander forum online.gebruikers.eu dat je op de wifi modem (ik heb van Online de Huawei HG655D) poort 8080 niet zelf manueel moet toewijzen omdat deze bij default al aan een andere service is gekoppeld. Dit heb ik dus wel en zou dat dan inderdaad de/een oorzaak kunnen zijn? Er staat helaas niet bij waaraan deze dan gekoppeld is....

Offline HochstJo

  • Lid
    • Limbo-WebServer
Re: Geen internetverbinding zodra Ubuntu 14.04 LTS server aan LAN hangt
« Reactie #8 Gepost op: 2015/01/23, 17:24:40 »
En jawel, poort 8080 mag blijkbaar niet gebruikt worden. Uitgezet en alles werkt weer. Andere poort gekozen en alles werkt nog steeds. Dus iedereen die een Huawei HG655D wifi modem van Online heeft: niet zelf poort 8080 toewijzen aan een apparaat!

Offline HochstJo

  • Lid
    • Limbo-WebServer
Re: Geen internetverbinding zodra Ubuntu 14.04 LTS server aan LAN hangt
« Reactie #9 Gepost op: 2015/01/26, 08:59:20 »
Bij nader inzien toch niet opgelost. Het ging opeens een hele tijd goed maar toen was de pret weer voorbij....
« Laatst bewerkt op: 2015/01/26, 15:55:22 door HochstJo »
Groet,
Jo

Offline redmar

  • Vertaalteam
Het klinkt een beetje alsof je teveel verbindingen opzet. De meeste thuis-routers kunnen maar een beperkt aantal verbindingen tegelijk open houden. Je kan dit herkennen aan het feit dat een nieuwe webpagina opent heel lang duurt, en dan ineens in de volledige pagina geladen. Dit komt omdat firefox eerst heel lang moet wachten totdat er een poort vrij komt, en dan is ineens alles op normale snelheid.
Watvoor programma's draai je op de webserver, of op je netwerk? Dingen als torrents (transmission/popcorn time) of iets als tor openen veel verbindingen.

Offline HochstJo

  • Lid
    • Limbo-WebServer
Ik draai helemaal niets van dat alles. Ik heb enkel een webserver (met niet werkende mailserver) draaien. Echter als ik de server inspecteer met NetHogs zie ik heel veel TCP verkeer van mijn server naar port 80 van enkele IP adressen in de VS. Dit tracht ik nu te blokkeren via mijn router maar ondanks alles er blijft er verkeer plaatsvinden met 1 IP adres (nu zichtbaar)  ondanks dat ik alles (TCP/UDP) van mijn server naar port 80 van dat IP geblokkeerd heb...

JohPoe

  • Gast
misschien kan je met
sudo netstat -natpeens kijken wat er staat te luisteren en welke poorten er verbinding hebben.