Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Keyboard shortcut maken in Kubuntu voor schermrotatie  (gelezen 589 keer)

Offline Jenske

  • Lid
Keyboard shortcut maken in Kubuntu voor schermrotatie
« Gepost op: 2024/02/04, 22:16:13 »
Hoe kan ik in Kubuntu een sneltoets / keyboard shortcut maken om middels enkele toetsen mijn scherm vlot te laten roteren van landscape naar portrait?

Nu moet ik altijd via instellingen en dan scherm en dan aanpassen en dan bevestigen.

Let op: Kubuntu, dus niet hetzelfde, veronderstel ik, als Ubuntu.
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Offline peer

  • Lid
Re: Keyboard shortcut maken in Kubuntu voor schermrotatie
« Reactie #1 Gepost op: 2024/02/05, 10:14:41 »
een shortcut maak je in 'Settings'-'Shortcuts'

Ik weet niet precies welke kommando's je nodig hebt om het scherm te draaien. In Xorg zal je 'xrandr' met de optie ´rotate' kunnen gebruiken om het scherm te kantelen. Ik heb geen idee hoe dit in Wayland gaat.

Ik zou een scriptje maken dat met 'xrandr' checkt in welk positie het scherm zich bevindt (normaal of geroteerd) en dan het scherm in de andere stand zetten met 'xrandr'.

Dit scriptje zou ik dan in de shortcuts koppelen aan een nog ongebruikte shortcut. Dan kun je met één shortcut de schermstand wisselen.

Offline bart85

  • Lid
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline. Geen grafische toepassingen voor systeembeheer.
You can never make a system 100% secure unless you unplug the machine from all networks, turn it off, lock it in a safe, smother it in concrete and never use it.

Offline peer

  • Lid
Re: Keyboard shortcut maken in Kubuntu voor schermrotatie
« Reactie #3 Gepost op: 2024/02/05, 12:03:57 »
die kende ik nog niet. Lijkt me zeer bruikbaar.