Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: dualboot op 2 schijven installeren.  (gelezen 2243 keer)

Offline Dump

  • Lid
dualboot op 2 schijven installeren.
« Gepost op: 2013/10/31, 20:01:38 »
Hoi allen.
Ik overweeg een windows 7 installatie op de eerste harde schijf te zetten en een Ubuntu 12.04 installatie op de tweede harde schijf te doen.
Moet ik nog ergens op letten en kan ik dan bij de opstart van de computer even goed kiezen welke installatie ik dan wil openen?
Ik wil dit gaan doen nadat ik nu al meerdere malen wat problemen heb ondervonden met de installatie op 1 harde schijf met beide systemen.
Ik weet dat het op 1 schijf kan maar dit is een probeersel. Ik heb de kast niet echt nodig. Ik gebruik hem alleen voor het downloaden.
Gr. Dump.
P.s. De eerste dagen kan ik niet echt reageren op jullie antwoord daar ik het even te druk heb. Maar de vraag is dan ik ieder geval al voorgelegd.
Ik was een newbie maar blijf een leek. Sorry.

Offline koos4401

  • Lid
Re: dualboot op 2 schijven installeren.
« Reactie #1 Gepost op: 2013/10/31, 23:10:26 »
Ik heb al zoiets: sda met Windows(OS en Data apart) en sdb met meerdere Linuxen (polyboot dus) De linuxen zijn strèng gescheiden: allemaal hun eigen home, applicaties en zo.
Sdb heb ik in de BIOS als tweede opstartmogelijkheid (ná DVD-speler). Gaat er wat mis, dan is gebleken dat de opstart ahw automatisch in Windows (eerste schijf) vervalt. Bevalt goed.
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: dualboot op 2 schijven installeren.
« Reactie #2 Gepost op: 2013/10/31, 23:26:02 »
Samen op één harde schijf is het makkelijkste en simpelste. Anders moet je steeds in het BIOS de opstartvolgorde van de harde schijven gaan lopen veranderen....

Re: dualboot op 2 schijven installeren.
« Reactie #3 Gepost op: 2013/11/01, 08:18:59 »
Ubuntu op de 2e schijf zetten kan op meerdere manieren.

1. Kies voor installatie naast Windows. Hier kan je daarna de schijf selecteren.

2. Je koppeld tijdelijk de Windows schijf los en installeert Ubuntu op de 2e schijf. Je hebt dan wel nader hand grub te laten leren dat er ook een Windows installatie is.

3. Je maakt handmatig een partitie tabel op de 2e schijf.

Verder is het handig om grub op de Ubuntu schijf te zetten. Dan start je computer bij het verwijderen van die schijf gewoon weer standaard in WIndows.

Re: dualboot op 2 schijven installeren.
« Reactie #4 Gepost op: 2013/11/01, 08:34:27 »
Tegenwoordig kan je bij meeste pc en laptops tijdens het opstarten door middel van een toets
bv. ESC of F10 etc  kiezen welke hard disk gestart moet worden .
Ik zelf heb dus
Een schijf met  Windows 7 gedaan.
En een schijf met Ubuntu
en een Schijf met oude Windows Vista
En ik kies dus in de eerste secondes van het opstarten via ESC toets welke besturing disk ik neem

Geen zorgen met Ubuntu voor morgen
Ik Gebruik > Ubuntu : recentste versie.
Deze pc = 64 bits met X64-processor3.30 GHz