Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Xubuntu 16.04: spontaan in slaap na een paar seconden.  (gelezen 1285 keer)

Xubuntu 16.04: spontaan in slaap na een paar seconden.
« Gepost op: 2016/05/29, 12:46:43 »
Dag,

Ik heb net op mijn Acer Aspire 3650 Xubuntu 16.04 geïnstalleerd. Toen ik dat direct van de USB-stick probeerde ging de laptop na een paar seconden spontaan in de slaapstand. Vervolgens heb ik Xubuntu gestart vanaf de live-DVD stick, dat ging zonder slapen, installatie vanaf de desktop gestart. Ook gelukt. Maar als ik nu start valt het apparaat telkens weer spontaan in slaap. Zo snel dat ik zelfs nauwelijks tijd heb om logfiles ofzo te bekijken.

Iemand een idee wat hier aan de hand zou kunnen zijn?

Bart.

Re: Xubuntu 16.04: spontaan in slaap na een paar seconden.
« Reactie #1 Gepost op: 2016/05/29, 15:40:14 »
Waar ik hierbij altijd het eerste naar kijk is de koeling.

Gaat de laptop echt in slaapstand of gewoon uit?
Gebeurt het (steeds) sneller als als je de laptop meteen weer aan probeert te zetten?

Re: Xubuntu 16.04: spontaan in slaap na een paar seconden.
« Reactie #2 Gepost op: 2016/05/29, 16:21:13 »
Waar ik hierbij altijd het eerste naar kijk is de koeling.

Gaat de laptop echt in slaapstand of gewoon uit?
Gebeurt het (steeds) sneller als als je de laptop meteen weer aan probeert te zetten?
Lijkt me sterk dat dat het is. Met 14.04.1 werkte het prima, als ik vanaf de USB-stick met de installatie voor 16.04 kies voor proberen ipv installeren gaat het ook goed. Als het iets met de koeling is zou 'ie dan ook in sleep mode moeten gaan. Het is echt sleep trouwens, als ik de aan/uit-knop indruk moet ik mijn wachtwoord geven en ga ik verder waar ik gebleven was.

Bart.

Offline jan11000

  • Lid
Re: Xubuntu 16.04: spontaan in slaap na een paar seconden.
« Reactie #3 Gepost op: 2016/05/29, 18:25:56 »
En wat gebeurd als je steeds met de muis blijft bewegen?
Misschien kun je in de instellingen alles met slaapstand uitzetten, als het met de muis werkt.

Misschien vind je hier nog iets wat je kunt proberen.
https://help.ubuntu.com/community/BootOptions

Re: Xubuntu 16.04: spontaan in slaap na een paar seconden.
« Reactie #4 Gepost op: 2016/05/29, 20:30:28 »
En wat gebeurd als je steeds met de muis blijft bewegen?
Misschien kun je in de instellingen alles met slaapstand uitzetten, als het met de muis werkt.

Misschien vind je hier nog iets wat je kunt proberen.
https://help.ubuntu.com/community/BootOptions
Muis blijven bewegen helpt niet. Ook dan hetzelfde effect. Dit gaat zo snel dat ik onmogelijk een instelling kan wijzigen. Het gebeurt al tijdens het booten vanaf de USB stick. Als ik één keer gekozen heb voor "try Xubuntu" werkt het prima. Nu probeer ik vanuit de live CD "sudo update-grub2" te doen om de opties te proberen die op de pagina staan die je noemt, maar dat lukt ook niet :-(.

/usr/sbin/grub-probe:error:failed to get canonical path of /cow.

Offline jolo

  • Lid
Re: Xubuntu 16.04: spontaan in slaap na een paar seconden.
« Reactie #5 Gepost op: 2016/05/29, 20:38:01 »
Draait de laptop dan alleen op accu? Of is ook de voedingsadapter ingeplugd? Zijn de accu en de voedingsadapter nog wel in orde?
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline jan11000

  • Lid
Re: Xubuntu 16.04: spontaan in slaap na een paar seconden.
« Reactie #6 Gepost op: 2016/05/29, 21:18:31 »
https://sites.google.com/site/computertip/geenbeeld
Hier heb je een voorbeeld om je grub aan te passen, dit is gewoon een voorbeeld hoe.
Je hoeft ook niet grub update te doen, want je wijziging is maar eenmalig, dwz na reboot is je wijziging weg.
Dus booten, naar grub gaan, wijzigen, dan testen, na reboot is het weer weg.
Later als het werkt kun je dat met update grub doen.

Re: Xubuntu 16.04: spontaan in slaap na een paar seconden.
« Reactie #7 Gepost op: 2016/05/30, 18:03:57 »
Hier heb je een voorbeeld om je grub aan te passen, dit is gewoon een voorbeeld hoe.
Je hoeft ook niet grub update te doen, want je wijziging is maar eenmalig, dwz na reboot is je wijziging weg.
Ok, dat werkt. Maar de opties waarvan ik me kan voorstellen dat ze effect zouden kunnen hebben leiden niet tot resultaat.

acpi=off
acpi=force
acpi.power_nocheck=1

Al met al ben ik nog steeds niet verder. Ik ga vanavond eens een andere 16.04 distro proberen, gewoon om te kijken of het werkt. Ik hou jullie op de hoogte.

Re: Xubuntu 16.04: spontaan in slaap na een paar seconden.
« Reactie #8 Gepost op: 2016/05/30, 18:24:45 »
Net Ubuntu 16.04 er op gezet. Zelfde resultaat. Ik ga voorloopig maar terug naar Xubuntu 14.04. Ik vind het een raar verhaal al met al.

Re: Xubuntu 16.04: spontaan in slaap na een paar seconden.
« Reactie #9 Gepost op: 2016/05/30, 21:48:58 »
Ik had dit ook voor en heb het voorlopig als volgt opgelost:

Vooraleer iets te doen in de nieuwe installatie
Installeer dconf-editor
stel in bij:   org / gnome / desktop / lockdown:   disable-lock-screen   V
HERSTART
 :)

Van slapen is dan wel geen sprake meer...  :(

Ik vermoed dat dit een bug is, want zelfs tijdens de installatie vanaf USB moest voortdurend met de muis bewogen worden om de installatie volledig te laten afwerken.
Mint Cinnamon fan  Mint cinnamon-21.2   (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)

Re: Xubuntu 16.04: spontaan in slaap na een paar seconden.
« Reactie #10 Gepost op: 2016/05/31, 21:35:50 »
Installeer dconf-editor
stel in bij:   org / gnome / desktop / lockdown:   disable-lock-screen   V

Ik vermoed dat dit een bug is, want zelfs tijdens de installatie vanaf USB moest voortdurend met de muis bewogen worden om de installatie volledig te laten afwerken.
Ik heb 14.04.4 er weer op gezet. Nergens last van. Ik zet 16.04 er wel eens naast binnenkort, dan ga ik die dconf-instelling proberen. Het is een hobby-laptop, niet mijn primaire systeem gelukkig. Ik laat weten of het gewerkt heeft. Kan wel even duren.