Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: vraag stellen  (gelezen 2890 keer)

vraag stellen
« Gepost op: 2017/06/07, 22:42:37 »
Hallo allemaal

Ik ben nieuw hier (net geregisseerd ) en ik weet niet hoe ik een vraag stel.
Dit hier is puur geluk en ik weet niet eens of ik dit wel volgens de regels doe.

 IK heb net UBUNTU geinstalleerd ( internet download ) en het staat ook in de download map, maar hoe activeer ik het nu ?

Een ander besturingssysteem : dat is helemaal nieuw voor mij dus ik zal wel een domme indruk maken.
Wie biedt hulp?

Groeten
Peter.


Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: vraag stellen
« Reactie #2 Gepost op: 2017/06/07, 23:18:32 »
Hallo Peter,

Activeren? Zoals je Windows moet activeren misschien - met een licentie key? Dan is het antwoord: niet nodig. Ubuntu is open source. Het heeft geen eigendom. De licentie, die er wel degelijk op zit,  gaat over het open zijn en open blijven van Ubuntu.

In "onze wereld" zijn er geen installatie keys, alles is vrij en jij bent nu vrij man. Alles in het Software centrum mag je gewoon installeren. Tip: installeer alleen daar vandaan. Wil je toch wat anders, vraag het gewoon hier. Elke vraag over de Ubuntu, Mint en andere Linux systemen is welkom. Zo nodig wordt jouw vraag wel op de goede plek gezet. We zijn allemaal als dombo begonnen en dat zijn we niet vergeten.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Veel plezier hier.

groet,

Just

GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: vraag stellen
« Reactie #3 Gepost op: 2017/06/07, 23:52:41 »
Ik ben nieuw hier (net geregisseerd ) en ik weet niet hoe ik een vraag stel.
Ja dat weet je wel, gebruik je toetsenbord!  :)

IK heb net UBUNTU geinstalleerd ( internet download ) en het staat ook in de download map, maar hoe activeer ik het nu ?
Volgens mij heb je Ubuntu gedownload maar nog niet geïnstalleerd. Wellicht kan de tip van Pjotr je verder helpen, hoewel zijn link iets over dvd roept, en dat is oud en van vroeger. Een nieuwe Ubuntu of om het even welke Linux-distro brand je naar een usb (met een speciaal programma zoals Opstartschijfmaken of Unetbootin) en dan start je vanaf die usb en dan kun je kijken of dat besturingssysteem goed met jouw pc overweg kan en indien ja, dat ook installeren.

Een ander besturingssysteem : dat is helemaal nieuw voor mij dus ik zal wel een domme indruk maken.
Nee hoor. Domme vragen bestaan niet. Domme antwoorden wel daarentegen!

U is welkom hier.  :)

Offline jan11000

  • Lid
Re: vraag stellen
« Reactie #4 Gepost op: 2017/06/08, 05:29:38 »
Veel youtube kijken voordat je begint, dan zie je al een installatie.
Met google zoeken, "how to install ubuntu", dan krijg je uitleg en voorbeelden.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: vraag stellen
« Reactie #5 Gepost op: 2017/06/08, 10:41:28 »
Ook maar even de handleiding om Ubuntu op een USB-staafje te zetten (ten einde dat te gebruiken voor de installatie op de harde schijf):
https://sites.google.com/site/computertip/usbstaaf
« Laatst bewerkt op: 2017/06/08, 10:44:11 door Pjotr »

Re: vraag stellen
« Reactie #6 Gepost op: 2017/06/08, 10:52:12 »
U kunt voor installatie ook contact opnemen met een steunpunt https://kaart.ubuntu-nl.org/
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Re: vraag stellen
« Reactie #7 Gepost op: 2017/06/13, 10:24:42 »
Hallo allemaal

Het is even geleden want ik had dit hele  Ubuntu  'gedoe ' maar opgegeven. Maar ik probeer het nog een keer.

Heb een DVD gebrand en volgens het internet zou na het opnieuw opstarten van de computer er een keuze menu op het scherm moeten verschijnen.

Nou de dvd draait als een gek maar er verschijnt helemaal niets. Bureaublad en meer ook niet.
Ik weet uit bittere ervaring dat in zo'n geval ik iets fout doe.

Wie weet wat dat is  ?

Groeten
Peter.

Offline jan11000

  • Lid
Re: vraag stellen
« Reactie #8 Gepost op: 2017/06/13, 10:36:59 »
Je moet wel booten van je cd/usb stick.
dus of in bios instellen, eerst booten van cd,
of tijdens booten zie je op het scherm dat je een bepaalde toets kunt drukken, dan kun je eenmalig je boot apparaat kiezen, de toets is bij elke pc anders.(google hier op, en zet in je bios de reclame scherm uit, dan zie je meer tijdens booten).

Offline vanadium

  • Lid
Re: vraag stellen
« Reactie #9 Gepost op: 2017/06/13, 11:24:03 »
Je installeert een nieuw besturingssysteem. Afhankelijk van je ervaring zal dat niet "zomaar" gaan: als het de eerste keer is moet je toch wel wat inlezen. Als je éénmaal een linux hebt geïnstalleerd, dan is het een tweede keer al heel wat gemakkelijker (met Windows trouwens net zo).

Naar die site https://sites.google.com/site/computertip/Home werd je al verwezen. Het is een Nederlandstalige site, van een linuxgebruiker voor nieuwe linuxgebruikers, opgesteld in een heel duidelijke taal en met duidelijke stappenplannen om Ubuntu te installeren. Linux Mint is een afgeleide van Ubuntu met een andere werkomgeving: de site ondersteunt zowel Ubuntu als Mint. Als je kiest Ubuntu te installeren, lees dan de secties voor Ubuntu: begin met "E. Kennismaking met Ubuntu en installeren".

Re: vraag stellen
« Reactie #10 Gepost op: 2017/06/13, 11:26:35 »
Hallo Jan 11000

Nou ik heb het allemaal gedaan ( ook met wat internet hulp  )

CD rom staat bovenaan alles opgeslagen en nog steeds niks !

Wat nu ?

Peter.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: vraag stellen
« Reactie #11 Gepost op: 2017/06/13, 11:46:11 »
Hoi Peter,

Het stelt meestal weinig voor, maar het is wel bij elke PC net even anders. Daarom ook hebben we een heel stel mensen die als steunpunt hulp bieden. Die hulp voor de installatie is gratis, dus wat let je? Je bent echt de eerste niet, we hebben al talloze gebruikers op weg geholpen. Altijd gezellig, zoiets.

Ik ben steunpunt voor Zoetermeer. Je bent van harte welkom. Zit je niet in de buurt? Hier is de kaart met alle steunpunten. Zoom maar een paar keer in met een dubbelklik in jouw regio. Dan zie je er meer!

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: vraag stellen
« Reactie #12 Gepost op: 2017/06/14, 19:31:43 »
Hallo allemaal

Ik heb na lang werken eindelijk Ubuntu weten te downloaden maar hoe start ik het nu ? ( het staat in de 'downloadmap' )

En jullie hebben mij nog steeds niet verteld hoe ik een vraag stel wanneer die niet een reactie is op een ander bericht .

IK ben nieuw hier dus heb maar even geduld met me.

Groeten
Peter.

p.s   in een eerder bericht blijk ik mezelf 'geregisseerd'   i.p.v  geregistreerd te hebben; dat was een goed begin !

Re: vraag stellen
« Reactie #13 Gepost op: 2017/06/14, 19:38:29 »
Ik neem aan dat je een ISO hebt gedownload, zo ja dan moet je deze op een DvD branden of op een USB stick plaatsen.
Hoe je dat moet doen voor een DvD kan je hier lezen https://sites.google.com/site/computertip/dvdbranden en hier voor het maken van een USB stick https://sites.google.com/site/computertip/usbstaaf
Vervolgens moet je zorgen dat je PC opstart vanaf de DvD of de USB stick.
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Re: vraag stellen
« Reactie #14 Gepost op: 2017/06/14, 19:48:32 »
Hai

Ik krijg alleen maar een wild draaiende dvd en vervolgens het bureaublad.

Groeten
Peter.

Re: vraag stellen
« Reactie #15 Gepost op: 2017/06/14, 19:51:14 »
Heb je de opstartvolgorde in je bios al aangepast https://sites.google.com/site/computertip/bios ?
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Re: vraag stellen
« Reactie #16 Gepost op: 2017/06/14, 19:57:23 »
Hallo Maasnet

USB CDROM staat met stip op nummer 1.

Peter.

Re: vraag stellen
« Reactie #17 Gepost op: 2017/06/14, 22:32:38 »
En jullie hebben mij nog steeds niet verteld hoe ik een vraag stel wanneer die niet een reactie is op een ander bericht .
Peter, klik op het knopje 'Index' linksboven in het hoofdscherm van dit forum. Dan kies je de rubriek waarin je wilt posten, in jouw geval zou ik 'Installatie' kiezen. Klik daarop en dan zie je op de nieuwe pagina die verschijnt bovenin een knop met de tekst 'Nieuw topic'. Geef dat een kop (een titel) mee en stel je vraag.

PS. Dit wist je al want dit huidige topic heb je precies zo aangemaakt!  ;)

PS2. Je schrijft in een van je laatste posts dat je dvd aan het ratelen is maar je vervolgens alleen maar je bureaublad krijgt te zien. Dat kan heel wel het bureaublad van je live-dvd zijn! Zie je niet ergens een icoon met 'Installeer Ubuntu' op dat bureaublad?

Re: vraag stellen
« Reactie #18 Gepost op: 2017/06/15, 04:01:15 »
Beste Paul

Nee, ik zie niets. Dit zou toch niet zo veel moeite moeten kosten. Ik geloof dat ik er dan ook maar mee op houd en het bij Windows houd.

Ik wil iedereen die de moeite heeft genomen op mijn vragen te reageren hartelijk bedanken.

Groeten
Peter.

Offline HWE64

  • Lid
Re: vraag stellen
« Reactie #19 Gepost op: 2017/06/15, 07:20:40 »
Beste Paul

Nee, ik zie niets. Dit zou toch niet zo veel moeite moeten kosten. Ik geloof dat ik er dan ook maar mee op houd en het bij Windows houd.
Peter.
Peter , ik heb voor een jaar geleden er ook zo over gedacht maar toen heb ik contact opgenomen met een steunpunt (maasnet) en hij heeft me zelf 2maal persoonlijk heel goed geholpen :). Je zou nu even moeten doorzetten. : :evil:
Succes, Henk
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline ajjp

  • Lid
Re: vraag stellen
« Reactie #20 Gepost op: 2017/06/15, 10:14:42 »
Citaat
Dit zou toch niet zo veel moeite moeten kosten.
Het kost normaal gesproken ook niet veel moeite, als je de procedures maar correct volgt, en als het fout gaat duidelijk vermeldt wat je wel gedaan hebt. Dan kan er concreet advies gegeven worden.
Je ziet een bureaublad, maar wat/welk?
Verder vraag ik me af of je de DVD wel correct hebt gebrand. Gisterenavond stond het bestand (ik hoop de iso) nog in je downloadmap, toen maasnet met het advies kwam hoe de DVD te maken. Tien minuten later kwam je al terug met de melding dat het niet werkte. Ik zeg niet dat het onmogelijk is, maar het lijkt me erg snel. Is de DVD wel op lage snelheid gemaakt? Hoe en waarmee heb je een bootable DVD aangemaakt?

Re: vraag stellen
« Reactie #21 Gepost op: 2017/06/15, 12:11:00 »
Beste Paul

Nee, ik zie niets. Dit zou toch niet zo veel moeite moeten kosten. Ik geloof dat ik er dan ook maar mee op houd en het bij Windows houd.

Ik wil iedereen die de moeite heeft genomen op mijn vragen te reageren hartelijk bedanken.

Groeten
Peter.

Niet zo snel de moed laten zakken.
Autorijden leer je ook niet in 1 dag  ;)

Nogmaals waarom neem je geen contact op met een steunpunt https://kaart.ubuntu-nl.org/ ?
« Laatst bewerkt op: 2017/06/15, 12:13:25 door maasnet »
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: vraag stellen
« Reactie #22 Gepost op: 2017/06/15, 14:35:08 »
Hoi Peter,

Gebruik jij Windows 10? Het zou wel eens kunnen zijn dat jij telkens weer de getructe snelle opstart van Windows op je scherm ziet. Dat is echt een hardnekkig geval.

Onze Pjotr heeft dat in detail beschreven en dan vooral hoe je het kan omzeilen.

Wij snappen ook wel dat je hier goed moe van wordt, maar het is aan de andere kant heel lastig om vanachter ons beeldscherm te snappen wat jij weer meemaakt.

groeten,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: vraag stellen
« Reactie #23 Gepost op: 2017/06/15, 15:31:50 »
Hallo J.Vecht.

Natuurlijk is het moeilijk voor jullie, dat begrijp ik best.

Ik had er  eigenlijk een einde aan gebreid, maar toch nog even een update.

Ik heb gemerkt dat als ik bij het opstarten van mijn laptop steeds weer op f2 druk om in BIOS komen ( ik heb een Acer ) ik ook soms in een scherm terecht kom dat mij een keuze geeft of ik Windows of Ubuntu wil gebruiken. ( dus daar is Ubuntu gebleven, ra ra )
Wat is dat nu weer ?

Als ik dan Ubuntu kies, krijg ik de mededeling dat Windows niet gestart kan worden. Aanvullende informatie: " De toepassing of besturingssysteem ... het vereiste bestand ontbreekt of bevat fouten."

Ik krijg dan het advies de Windows opstartschijf opnieuw te laden of zoiets, maar die heb ik niet.
Ik geloof niet dat dit probleem eenvoudig zal worden opgelost, maar ik dacht jullie het vervolg/einde van deze 'soap' toch maar even te laten weten.

Groeten
Peter.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: vraag stellen
« Reactie #24 Gepost op: 2017/06/15, 15:40:37 »
Ik heb gemerkt dat als ik bij het opstarten van mijn laptop steeds weer op f2 druk om in BIOS komen ( ik heb een Acer ) ik ook soms in een scherm terecht kom dat mij een keuze geeft of ik Windows of Ubuntu wil gebruiken.
Heb je misschien een moderne UEFI i.p.v. een ouderwetse BIOS?
Daar zit een groot verschil in.........
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.