Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Probleem met installatie Ubuntu 8.04 naast WinXP  (gelezen 973 keer)

peter9030

  • Gast
Probleem met installatie Ubuntu 8.04 naast WinXP
« Gepost op: 2008/08/03, 15:39:24 »
Systeemoverzicht:
     PC met 4 HD
     HD1: IDE van 40Gb met XP geïnstalleerd
     HD2: IDE van 60Gb volledig leeg voor installatie van Ubuntu
     HD3 & HG4: 2 SATA schijven van 500Gb voor data

XP staat op SCSI(0,0,0) (SDA).
Bij de installatie gekozen voor installatie op schijf SCSI(0,1,0) (SDB).
Installatie start en verloopt zonder problemen.
Na de installatie herstart ik de pc en krijg volgende melding:
     Loading Gbud
     Error 22
Ik kan dus nog Ubuntu, nog XP opstarten.
Na het herstellen van XP met fixmbr heb ik het programma "unetbootin-windows-248.exe" geladen en de bijhorende handelingen uitgevoerd. Na dit te hebben gedaan start Grub op zonder problemen. Ik kan kiezen om XP op te starten en dit werkt. Wanneer ik echter kies om Ubuntu op te starten krijg ik terug de melding "error 22".
Ik heb reeds een herinstallatie gedaan van Ubuntu maar met hetzelfde resultaat. Kan iemand mij hierbij helpen?

bedankt,
Peter

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Probleem met installatie Ubuntu 8.04 naast WinXP
« Reactie #1 Gepost op: 2008/08/03, 15:58:26 »
Zet Ubuntu op dezelfde harde schijf als Windows. Naast elkaar dus, op eigen partities, op één en dezelfde fysieke harde schijf. Een besturingssysteem hoort namelijk te staan op die fysieke harde schijf, die als eerste staat vermeld in de opstartvolgorde in het BIOS.

Het kan wel anders, maar dan maak je het veel te ingewikkeld voor jezelf. Ik raad dat af, want dat is iets voor gevorderden.

Zo zet je Ubuntu eenvoudig naast Windows, op dezelfde schijf:
http://computertip.googlepages.com/tweevoudigopstartbaarubuntu

peter9030

  • Gast
Probleem met installatie Ubuntu 8.04 naast WinXP
« Reactie #2 Gepost op: 2008/08/03, 17:22:54 »
pjotr123, bedankt voor je antwoord. Het is me inderdaad bekend dat het eenvoudiger is wanneer je de beide op 1 HD zet.
Ik wens ze echter gescheiden te houden. Ik ben reeds enige tijd aan het zoeken, via Google, naar een oplossing, maar tot nu toe zonder succes. Ik probeerde reeds om de HD met WinXp als "Slave" te zetten en de HD voor Ubuntu als "Master". Dit heeft als resultaat dat Grub nu wel Ubuntu start, maar nu krijg ik "error 22" wanneer ik WinXP probeer op te starten.
Alle hulp is dus nog steeds welkom.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Probleem met installatie Ubuntu 8.04 naast WinXP
« Reactie #3 Gepost op: 2008/08/03, 18:09:21 »
OK..... Zet /boot op de XP-schijf. Gebruik er 500 MB voor, meer hoeft niet. De rest van Ubuntu kun je dan elders installeren.

Offline jan11000

  • Lid
Probleem met installatie Ubuntu 8.04 naast WinXP
« Reactie #4 Gepost op: 2008/08/03, 19:44:04 »
Je hebt sata en ide schijven.
Grub en ubuntu zien de volgorde van de schijven dus niet hetzelfde.
Dus 1e hd is bij grub anders dan ubuntu, probleem is dat ubuntu grub installeerd, en dus de 1e hd ia dus anders  dan wat grub ziet, die in textmode opstart.

Je had met supergrub kunnen opstarten (is een bootable cd), dan direct ubuntu of xp kiezen, dan had je kunnen opstarten, dit is om te booten zonder probleem op te lossen.

Indien grub werkt, dan kun je dmv van op "e" duwen een andere hd kiezen, en dan proberen om op te starten. Zo elke hd nummer testen. Op "b" duwen om te booten.
Hierna wel de "menu.lst" in de map grub aanpassen naar de goede hd nummer.
Nummer hd is 0,0 0,1 1,0 1,1 etc 1e is hd nummer en 2e is partitie nummer.
Voorbeeld

title      Ubuntu 8.04.1, kernel 2.6.24-19-generic
root      (hd0,1)
kernel      /vmlinuz-2.6.24-19-generic root=UUID=e8d265e8-dcc6-4ea2-b990-39a8eeac3c27 ro quiet splash
initrd      /initrd.img-2.6.24-19-generic


Dit moet je dus in het vervolg altijd doen, indien er linux kernel update is, dus de menu.lst wijzigen voordat je rebooten doet. En de hd nummer opschrijven voor de volgende keer.

Indien grub niet goed is, dus niet opstart, dan met supergrub, grub installeren, en de hd nummer wijzigen.

peter9030

  • Gast
Probleem met installatie Ubuntu 8.04 naast WinXP
« Reactie #5 Gepost op: 2008/08/04, 07:43:08 »
bedankt jan11000, de volgorde was inderdaad niet dezelfde. In Ubuntu was de linux-schijf HD1, terwijl dit in Grub HD3 was.
Ik heb via Supergrub Ubuntu opgestart en in menu.lst HD1 vervangen door HD3 en na een reboot werkte alles zoals het hoorde. WinXP en Ubuntu starten beiden op zonder problemen.