Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Overstappen van kde naar xfce  (gelezen 2315 keer)

Jean_

  • Gast
Overstappen van kde naar xfce
« Gepost op: 2008/08/21, 09:05:23 »
Hoi,

Dit gaat om een wat oudere pentium II waar hardy server op draait die ik wat sneller wil krijgen. Ik heb een aantal vragen:

1. Hoe groot is mn snelheidswinst ongeveer als ik xfce als DE ga installeren?
2. Ik gebruik x11vnc om vanuit mn desktop op die pc te rommelen, dat gaat erg traag met kde, levert x11vnc nog problemen op met xfce?
3. Zijn er dingen die ik moet weten in termen van verminderde functionaliteit? Dus niet wat betreft grafisch, ik snap dat dat wat soberder is, daar heb ik geen moeite mee en is zelfs welkom daar.
4. Ik neem aan dat wine met bv newsleecher wel werkt op xfce?
5. Ik neem aan dat ik xfce gewoon naast kde kan installeren maar er dan voor kan kiezen om in xfce (automatisch) in te loggen zonder allemaal dialogen.
6. Kan bv gparted wel draaien onder xfce?

Ik kan nog wel meer vragen bedenken maar ik laat het hier even bij.

Thx.

Jean_

  • Gast
Overstappen van kde naar xfce
« Reactie #1 Gepost op: 2008/08/21, 10:36:44 »
Never mind, ik wil daar toch xfce dus merk het dan wel...

Eider

  • Gast
Overstappen van kde naar xfce
« Reactie #2 Gepost op: 2008/08/21, 11:09:11 »
Je kunt ze gewoon allebei naast elkaar installeren en dan kijken welke het beste bevalt.  Als je uitlogt en vervolgens een andere sessie kiest met KDE/Xfce dan kun je een andere grafische schil gebruiken.
Alle programma's die je al gebruikte kun je ook onder Xfce blijven gebruiken.

Jean_

  • Gast
Overstappen van kde naar xfce
« Reactie #3 Gepost op: 2008/08/21, 13:19:17 »
Ja ik zie het. Bevalt wel goed, stukje sneller als kde op die machine.
Thx.

Offline Idzme

  • Lid
    • http://idzme.wordpress.com/
Overstappen van kde naar xfce
« Reactie #4 Gepost op: 2008/08/21, 14:34:00 »
bij xfce4 zul je zeker winst zien in de snelheid van je pc.
Installeer de volgende paketten:

sudo apt-get install xfce4 xfce4-terminal xfce4-goodies xfce4-default-settings

daarna kun je in de sessions de keuze maken tussen xfce4 of kde4

wat ook een mooie en snelle window amanger is: Enlightenment e17, maar xfce4 zal wel voldoen.
Intel Pentium 4 630, 3000 MHz (15 x 200), 1024 MB (SDRAM), 2x ST3160021A (160 GB, 7200 RPM, Ultra-ATA/100)
Ubuntu 8.10-Xubuntu 8.10
Linux user #464441 / Ubuntu user # 23391
Mini-distro's en het laatste Linux nieuws: http://idzme.wordpress.com
www.twitter.com/basidz

Jean_

  • Gast
Overstappen van kde naar xfce
« Reactie #5 Gepost op: 2008/08/21, 15:42:14 »
Citaat van: Idzme
bij xfce4 zul je zeker winst zien in de snelheid van je pc.
Gaat wel, had meer verwacht, maar voldoet wel.

Citaat
Installeer de volgende paketten:
sudo apt-get install xfce4 xfce4-terminal xfce4-goodies xfce4-default-settings
sudo apt-get xubuntu-desktop voldeed ook, wellicht iets meer maar werkt.

Citaat
daarna kun je in de sessions de keuze maken tussen xfce4 of kde4
Kde 4 op een pentium 2? Nee hoor. :)

Citaat
wat ook een mooie en snelle window amanger is: Enlightenment e17, maar xfce4 zal wel voldoen.
Ik zie wel es hoe het loopt. Tis nog steeds wel traag. Ofschoon ik blij ben met de overstap, ik vind linux gewoon lekkerder en beter bij mij passen, was eerlijk gezegd xp op die ouwe bak best sneller wat ik tot nu toe gezien heb. En bv vnc (ik gebruik nu x11vnc, de enige die :0 kan weergeven) was ook stuk sneller.

Offline Idzme

  • Lid
    • http://idzme.wordpress.com/
Overstappen van kde naar xfce
« Reactie #6 Gepost op: 2008/08/21, 17:10:36 »
het scheelt wel hoor, of je xubuntu-desktop installeert, of alleen de basis paketten. Heb dat eens gedaan op een pII geinstalleerd, liep verschrikkleijk traag. Terwijl een commandline install met icewm en rox filer (of xfce4) heel goed liep. Dat kun je ook nog proberen: commandline install met xubuntu (voor meer info zie mijn weblog http://idzme.wordpress.com/2008/05/31/xfce4-commandline-install/ of zoek op dit forum naar blokkendoos en Woteb ). Verder kun je ook nog kijken naar Puppy linux of bijvoorbeeld Tinyme als ditsro.

succes,

idzme
Intel Pentium 4 630, 3000 MHz (15 x 200), 1024 MB (SDRAM), 2x ST3160021A (160 GB, 7200 RPM, Ultra-ATA/100)
Ubuntu 8.10-Xubuntu 8.10
Linux user #464441 / Ubuntu user # 23391
Mini-distro's en het laatste Linux nieuws: http://idzme.wordpress.com
www.twitter.com/basidz

Jean_

  • Gast
Overstappen van kde naar xfce
« Reactie #7 Gepost op: 2008/08/21, 17:42:36 »
Ok, bedankt voor je tip. Die ga ik een dezer dagen dan eens proberen. Ik had ook al kubuntu-desktop er in zn geheel op gezet na install van hardy server en daar kan ook nog wel behoorlijk in gesnoeid denk ik, misschien doe ik zelfs de hele kubuntu-desktop weg.

Dus dr staat wel meer op wat er af kan ja.

Edit: oja ook x11vnc is een vereiste, ik werk meestal via vnc op die pc, tenminste met grafische pakketten zoals newsleecher dan.

Jean_

  • Gast
Overstappen van kde naar xfce
« Reactie #8 Gepost op: 2008/08/21, 18:15:54 »
Ps, het enige verschil wat ik zie tussen je commandline install op je site en je post hier in dit topic is gdm.

'x-window-system-core' heb ik al neem ik aan. :)
'thunar firefox kopete thunderbird abiword ksnapshot' heb ik niet nodig.

Als dat minimaal zo een werkende DE oplevert waar ik verder mee kan is dat wat ik ga doen zeg.

Offline Idzme

  • Lid
    • http://idzme.wordpress.com/
Overstappen van kde naar xfce
« Reactie #9 Gepost op: 2008/08/21, 18:19:00 »
Citaat van: Jean_
Ok, bedankt voor je tip. Die ga ik een dezer dagen dan eens proberen. Ik had ook al kubuntu-desktop er in zn geheel op gezet na install van hardy server en daar kan ook nog wel behoorlijk in gesnoeid denk ik, misschien doe ik zelfs de hele kubuntu-desktop weg.

Dus dr staat wel meer op wat er af kan ja.

Edit: oja ook x11vnc is een vereiste, ik werk meestal via vnc op die pc, tenminste met grafische pakketten zoals newsleecher dan.
ik heb op mijn commandline install ook vnc draaien, werkt prima.
Ik zou als je daar tijd en zin in hebt zeker een clean install doen (commandline systeem install) en dan opbouwen met de paketten die je nodig hebt.

Volgens mij heeft Woteb hier standaard scriptjes voor op zijn site:
http://www.oudvaders.nl/tools.htm

en zoals gezegd staat er wat infoop mijn blog.

have fun!! en geniet van de flexibiliteit van Linux!! :)


edit:
zie nu je ander post:
je moet ff volgen wat er op mijn blog staat, gdm heb je wel nodig da's om grafisch in te loggen. Natuurlijk kun je de programma's zelf aanvullen.

deze dus:

sudo apt-get install x-window-system-core gdm xfce4 xfce4-terminal xfce4-goodies thunar firefox kopete thunderbird abiword xubuntu-default-settings ksnapshot

dan heb je echt een basis systeem. Vergeet niet na de commandline install het volgende te doen:

sudo apt-get update
sudo apt-get upgrade

dan de genoemde paketten installeren

sudo reboot en gaan met die banaan!
Intel Pentium 4 630, 3000 MHz (15 x 200), 1024 MB (SDRAM), 2x ST3160021A (160 GB, 7200 RPM, Ultra-ATA/100)
Ubuntu 8.10-Xubuntu 8.10
Linux user #464441 / Ubuntu user # 23391
Mini-distro's en het laatste Linux nieuws: http://idzme.wordpress.com
www.twitter.com/basidz

Jean_

  • Gast
Overstappen van kde naar xfce
« Reactie #10 Gepost op: 2008/08/21, 19:22:33 »
Citaat van: Idzme
Volgens mij heeft Woteb hier standaard scriptjes voor op zijn site:
http://www.oudvaders.nl/tools.htm
Ja grappig.
Citaat
sudo apt-get install x-window-system-core gdm xfce4 xfce4-terminal xfce4-goodies thunar firefox kopete thunderbird abiword xubuntu-default-settings ksnapshot
dan heb je echt een basis systeem. Vergeet niet na de commandline install het volgende te doen:
sudo apt-get update
sudo apt-get upgrade
dan de genoemde paketten installeren
sudo reboot en gaan met die banaan!
kopete thunderbird, en abi-word heb ik daar niet nodig hoor, tis web/file/etc server en nzb downloader. En als filemanager ga ik daar pcman gebruiken, dies klein en snel en ok (tabs) al zal ik voor de zkerheid thunar maar meenemen.

Maar voor de rest, ik heb er zin in, ik ga het morgen omzetten.

Bedankt !

Jean_

  • Gast
Overstappen van kde naar xfce
« Reactie #11 Gepost op: 2008/08/22, 09:51:29 »
Hm,

Ik zet deze post ff hier neer en ga weer verder zoeken, misschien heeft ondertussen iemand een idee.
Situatie:
Eerst hardy server install met netwerk opzetten etc.
Daarna sudo apt-get install kubuntu-desktop
Daarna sudo apt-get install xubuntu-desktop

Wil ik nu sudo apt-get remove kubuntu desktop doen, zegtie 'not installed, so not removed'.
Ik heb al in kde ingelogd om te kijken ofie dan wel wil, en in root shell, en als jean, no go.
Ook geprobeerd, opnieuw install kubuntuy-desktop, daar isie maar heel kort mee bezig, de 1e install duurde veel langer, al die fonts enzo. En daarna weer remove, duurt ook heel kort, dus de hele zooi staat er gewoon nog op.

Ik ga nu proberen om het echt handmatig te doen, eerst met -s kijken wat er precies met apt-get install allemaal opgezet wordt, dan dat een voor een verwijderen.

Als iemand ondertussen een beter idee heeft hoor ik dat graag.

Edit: Dat wordt me te onoverzichtelijk, ik ga hardy maar opnieuw erop zetten, lekker fris en schoon.

Edit2, anderhalf uur later, xfce draait op een schoon systeem. Ik heb mn apt-regel bewaard, die post ik straks nog ff.

Jean_

  • Gast
Overstappen van kde naar xfce
« Reactie #12 Gepost op: 2008/08/22, 14:31:46 »
Klaar. Servers draaien weer, shares/vnc/etc doen het allemaal en het gaat een stuk sneller!
Lekker opgeruimde machine en weer stuk meer zelfvertrouwen met linux/ubuntu.
[big smile]

Samenvatting:

Na een schone hardy server install was dit mn install regel voor xfce:

sudo apt-get install xorg gdm xfce4 xfce4-terminal xfce4-goodies thunar xubuntu-default-settings pcmanfm xlockmore gnome-mount mc synaptic gdebi file-rollerDaarna dus:
sudo apt-get update
sudo apt-get upgrade
sudo reboot
Na de reboot kreeg ik mooi grafisch login window en kon aan de slag.

Goeie link voor opzetten nfs (file sharing over netwerk): http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=249889

Jean_

  • Gast
Overstappen van kde naar xfce
« Reactie #13 Gepost op: 2008/09/04, 09:13:02 »
Het muisje had nog een staartje..

Ik heb xp teruggezet en de pc werkt daar sneller op. Vnc werkt een stuk sneller, download werkt een stuk sneller. Het zal wel aan de wat oudere hardware liggen, het is een oude pentium 2. Beetje jammer maar als het zo beter werkt, tja..

Offline Ubert

  • Lid
Overstappen van kde naar xfce
« Reactie #14 Gepost op: 2008/09/06, 22:04:33 »
trouwens waarom gebruik je ipv vnc niet xdmcp. (eerst ff aanzetten via aanmeldvenster) dit werkt echt veeeel sneller dan vnc alleen wel een nadeel dat je eerst moet afmelden.


gr ubert

Offline woteb

  • Lid
Overstappen van kde naar xfce
« Reactie #15 Gepost op: 2008/09/06, 22:14:26 »
Als je op dit forum gaat zoeken op 'blokkendoos' en hier http://forum.ubuntu-nl.org/topic/28192 eens een kijkje neemt, dan heb informatie om een Ubuntu zelf te bouwen wat merbaar veel sneller draait dan Windows XP en de standaard Xubuntu.
Deze week nog bij een collega thuis geweest om iets met een router te fröbelen en daar hebben ze een spiksplinternieuwe computer met MS Vista en 4 GB memory. Mijn laptop (zie mijn ondertekening voor de specificaties) trok dat systeem er met het allergrootste gemak helemaal uit. En nog veel functioneler ook.

Wat ik nu schrijf draait op een uitgeklede Ubuntu (Gnome), en dat is ook merkbaar sneller dan de standaard Xubuntu. Neem dus een kijkje op bovengenoemde link zou ik zeggen.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Offline Dave

  • Lid
Overstappen van kde naar xfce
« Reactie #16 Gepost op: 2008/09/06, 22:30:08 »
Om op een hogere post terug te komen, installeer je ze naast elkaar is het leuk om te kunnen kiezen en te vergelijken maar op een dergelijke pc zou ik toch een schone installatie van xfce prefereren want alles van KDE zit toch in het systeem en zie je lijst van toepassingen alleen al.