Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: UBUNTU problemen  (gelezen 6569 keer)

Offline nickellya

  • Lid
UBUNTU problemen
« Gepost op: 2011/04/17, 18:19:34 »
Hallo allemaal.Ik heb een Dell vostro notebook gekocht in Duitsland bij Notebooks-billiger.Daar stond bij dat er geen Windows op het systeem zat dus ging ik ervanuit dat er niets opzat en dat ik er dan zelf home Premium kon opzetten.Nu blijkt er Ubuntu op te zitten.Ik kan er niet mee omgaan.De dvd van Windows doet het niet en het systeem geeft aan dat het autorun niet kan vinden.Wat nu,hoe kan ik Ubuntu eraf krijgen.Er zit wel een Windows toets op mijn keybord.Wie kan me helpen?

Offline heir4c

  • Lid
Re: UBUNTU problemen
« Reactie #1 Gepost op: 2011/04/17, 18:44:16 »
Welkom op het forum.
Maar eigenlijk zit je wat verkeerd vind ik. Je vraagt hier om Ubuntu van je netbook te halen op een Ubuntu-forum.  =D
Nou ja...
Hij vind dus de autorun niet. Dat heeft dus niets met ubuntu of wat OS ook te maken.
Je boot toch op vanaf de dvd? Dus in je bios moet je dat zo instellen dat hij van de cd/dvd speler boot.

Wat er ook opstaat op je computer van OS, als je opboot met de dvd van windows zou die automatisch moeten beginnen met de installatie. Dus je start hoogst waarschijnlijk de dvd op IN Ubuntu.
En anders werk er een paar dagen mee. Ubuntu/Linux is een goed OS. ("die van wc-eend prefereren wc-eend" he  =D ;))
Wat bevalt er jou eigenlijk niet aan? Altijd interessant om dat eens te horen.

Met vriendelijke groeten,
heir4c
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline jan11000

  • Lid
Re: UBUNTU problemen
« Reactie #2 Gepost op: 2011/04/17, 18:45:05 »
Voor als je het niet zou weten linux is beter dan windows.

http://sites.google.com/site/computertip/grub#TOC-Grub-verwijderen-terug-naar-uitslui
Aan de rechterkant staat hoe te doen.

Offline heir4c

  • Lid
Re: UBUNTU problemen
« Reactie #3 Gepost op: 2011/04/17, 18:47:11 »
Jan, gaat dat wat uithalen? Er staat geen windows op, dus.... ???
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline Tom

  • Lid
Re: UBUNTU problemen
« Reactie #4 Gepost op: 2011/04/17, 18:57:27 »
Geen Windows erop , jeetje wat een gelukzak. XD
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: UBUNTU problemen
« Reactie #5 Gepost op: 2011/04/18, 02:19:48 »
Ik zou haast zeggen daar begint het gedonder al. :P
Zelf weet ik niet hoe het zit met de laatste versies van Windows, na XP heb ik (voor anderen) meerdere malen de neiging gehad om dingen de 'windows' uit te knikkeren, maar moet de HD niet eerst geformateerd worden?
Eerder (en misschien nu ook?) is het zo dat hij een harde schijf met linux niet zag.
Dus een live-cd waar in ieder geval iets op staat als gparted en dan de boel formateren naar NTFS, voordat er Windows op kan.

Overigens een windows-toets valt mee te leven hoor, al heb ik liever een penguin op mijn toetsenbord (misschien een gat in de markt?).
Maar ik kan me aansluiten bij Heir4c, probeer het eens een paar dagen...
Je kunt je er geen buil aan vallen, tenzij je de allernieuwste games of virussen per direct wilt hebben. Is het laatste minder of niet van belang dan is Ubuntu een prima OS.
Ik zou er eens een paar nachtjes over slapen, en heel hard denken over waar ik de notebook voor wil gebruiken.

Groetjes,
Theo
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Re: UBUNTU problemen
« Reactie #6 Gepost op: 2011/04/18, 04:45:22 »
Ik sluit me in de rijen aan. Eenmaal een Linux Distro, nooit meer wat anders. Ik werk met een aantal nu, de leukste is Lucid Puppy Linux, die draait vanaf een USB stick van 16GB op de RAM, in elke PC of laptop die je kunt instellen op het opstarten vanaf USB en dat zijn de meesten. Dus altijd mijn Desktop mee in mijn broekzak.
Ubuntu is wat volwassener en echt geweldig, er is hier nog niet verteld wat voor software er allemaal GRATIS te downloaden is. Echt enorm veel, kom daar bij Windows maar eens om, zodra je iets aanklikt gaat de meter al lopen. Alle formats zijn te openen, alle audio af te spelen, meeste video-formaten worden ondersteund, kom daar in Windows maar eens om.
Het meest belangrijke vind ik nog de vrijheid, JIJ bepaalt wat je er op zet en niet mijnheer G. Je wordt geen richtingen ingeduwd waar je niet in wil, al wil ik 5 OS-en naast elkaar zetten dan kan dat, probeer Ubuntu maar eens naast Windows 7 te installeren, het lukt uiteindelijk wel maar het is een rampenplan.

Ook ik heb er aan moeten wennen, ergens vanaf september 2009 begonnen met 8.04, nu op 10.04. LTS, Ik kan me wel voorstellen nog eens een andere distro te proberen er zijn er vele en ook mooie. Maar Windows?? ECHT nooit meer. En als je dan perse iets moet draaien wat alleen op Windows draait dan heb je altijd Wine nog. Werkt prima als fake-windows ;) .

Doe jezelf een lol en blijf bij Ubuntu, soms een beetje meer nadenken, ik heb er veel van geleerd. Ondanks mijn ver gevorderde leeftijd ;)

IZI does it.
All Wless (Longshine router en AP's) PC1 10.04/64; ASRockN68; Dual AMD 64 Athlon(tm) II X2 240; RAM:2048DDR2; ATADiskWD320Gb; Nvidia GeForce 7025 / nForce 630a; Acer 19'' V193HQ - PC2: 10.04/32; Winfast MCP61M2MA vFAB1.0; BIOS Phoenix LTD v6.00 PG; AMD Athl. 64, 3500+; 2GbRAM; 320GbHDD Seagate ATA; RV535; Radeon X1650 Series - PC3 10.04/64 ASUS RS880; AMD Phenom II X4 3,2 Ghz; SDD OCZ-VERTEX2 +HDD

Offline Felix

  • Lid
    • Ubuntu Apeldoorn
Re: UBUNTU problemen
« Reactie #7 Gepost op: 2011/04/18, 06:14:23 »
Als je een windows cd of dvd hebt, en je start met die cd/dvd je laptop of desktop systeem op, dan kun je de harddisk die erin zit op nieuw partitioneren, waarna Linux (ubuntu in jouw geval) weg is, en je een schone windows installatie kunt uitvoeren ..

Maar zoals de anderen al zeiden, Linux is technisch vele malen beter dan Windows, en geeft nu en in de toekomst minder gezeur dan Windows zal doen .. Oké, in het begin is het mischien wat lastiger om Linux aan te leren of om het je zelf eigen te maken, maar als je het eenmaal een beetje onder de knie begint te krijgen dan wil ook jij niet anders meer ;)

Suc6!  O0
The box said "Requires Windows 95 or better." I can't understand why it won't work on my Linux computer...

if (argc > 1 && strcmp(argv[1], "-advice") == 0) { printf("Don't Panic!\n"); exit(42); }[

Ook te volgen via Twitter
Of via Facebook

drum

  • Gast
Re: UBUNTU problemen
« Reactie #8 Gepost op: 2011/04/18, 06:21:58 »
ik kan me enkel aansluiten bij mijn voorhangers hun posts

Offline nickellya

  • Lid
Re: UBUNTU problemen
« Reactie #9 Gepost op: 2011/04/18, 07:15:15 »
Bedankt voor alle antwoorden en tips maar ik had tot nu toe nog nooit van Ubuntu gehoord.De naam Linux kwam me wel bekend voor.Maar ik wilde graag een Notebook om in de vakanties ook met mijn kinderen en kleindochter te kunnen skypen.Ze wonen in de VS en ze is onze eerste en enige kleinkind.Ze is nog geen jaar oud dus zo schattig.We wonen in Duitsland dus heb uk deze Dell bij Notebooks-billiger gekocht.Er stond bij dat er geen Windows opzat dus ik dacht een lege computer te krijgen.Er zat Ubuntu 8.10 op en een cd met drivers.Die deed het niet en ik kreeg een melding"kan autorun niet vinden''.Ik ben gaan updaten maar daar ging het mis want ik kreeg meldingen van gebroken pakketten e.d. Geprobeerd bij Dell drivers te downloaden,lukt ook niet.Skype downloaden lukt niet.Ik ben er het hele weekend al mee bezig en weet niet meer wat te doen. >:( :-HELLEPP!

Offline Jan E.

  • Lid
Re: UBUNTU problemen
« Reactie #10 Gepost op: 2011/04/18, 09:00:05 »
Nickellya, Wat je wilt moet in principe gewoon met Ubuntu kunnen. Alleen hebben ze je een notebook verkocht met een wat oude versie van Ubuntu. Het versienummer 8.04 staat voor jaar 2008, maand 4. We zijn intussen aangeland bij 11.04, die binnenkort uitkomt (over 11 dagen). Nou kan ik je van alles gaan vertellen hoe dat werkt met die versie-nummers, maar dat zal je vast niet boeien, denk ik zo maar.  =D

Ik vermoed dat de CD die er bij zat, een Windows-driver CD is. Die dus niet werkt op een computer waarop Linux staat. Is ook niet nodig, want bij Linux zijn de meeste drivers gewoon ingebakken en wat er niet in zit, kan je gewoon downloaden vanaf Internet.

Maar eerst moeten we proberen dit probleem op te lossen. Dit forum is voorzien van een vrij goede zoekfunctie. Op die manier vond ik deze link, ook van iemand met Ubuntu 8.04 en ook met gebroken pakketten: http://forum.ubuntu-nl.org/software-en-configuratie/u-heeft-2-gebroken-pakketten-op-uw-systeem-gebruik-het-filter-'gebroken'-om-de/

Mijn zoekvraag was [gebroken pakketten]. Gewoon proberen. Lukt het niet, zoek dan iemand in de buurt van de grens, die je kan helpen.


Dell Vostro 3360
Ubuntu 20.04

Offline heir4c

  • Lid
Re: UBUNTU problemen
« Reactie #11 Gepost op: 2011/04/18, 09:50:05 »
nickellya, mmm.... Als dat een nieuwe netbookje is dan vind ik dat ze je geen goede service gegeven hebben, die winkel.
Die Ubuntu-versie is inderdaad al 2,5 jaar oud en word niet meer ondersteund. Dit is een tussentijdse versie die slechts 1,5 jaar ondersteund word. De LTS (Long Term Support) versie word 3 jaar ondersteund dus daar moeten we zien te geraken.

Als je geen windows cd kan bemachten/kopen ergens, dan lijkt het me de enige oplossing je hier te helpen met upgraden naar een nieuwe versie, namelijk de 10.04.2 LTS versie.

Dit kan je op twee manieren doen.

1) Je upgrade de huidige versie op naar de nieuwe versie via de update-manager.
2) Je doet een gehele nieuwe installatie.

Dus als je al dan niet een windows cd kan geraken, we zullen je wel helpen met het in orde brengen van je netbookje.

Dát betekent ubuntu: "Mens zijn met de mensen"
(de letterlijke betekenis is: Ik ben omdat jullie er zijn.)

Dus laat iets weten en deze Ubuntu/Linux gemeenschap zal jou verder helpen.

Met vriendelijke groet,
heir4c
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Re: UBUNTU problemen
« Reactie #12 Gepost op: 2011/04/18, 10:29:19 »
Met je Windows installatie DVD is het eigenlijk niet moeilijk;

Ga in je Bios en stel in dat de computer eerst boot vanuit de DVD-speler (Cd-rom).
Kies Save en exit.

Vervolgens steek je de DVD in je lader.

Doe een volledige herstart (met die DVD erin)

Kies voor snel formatteren van je schijf (Windows kiest automatisch voor NTFS).

Na die format, kan je in het menu kiezen voor installeren.

Nu heb je 3 a 4 uren tijd nodig om de installatie te vervolledigen .

Let op met de keuze van je toetsenbord én je landinstelling. Je kan dat later nog veranderen maar in Windows is dat een klus !

Maar eerlijk is eerlijk; met Ubuntu ben je beter af; alles legaal, gratis en veiliger.
(Flikker die DVD van Windows in je vuilnisbak lol)

Met deze site kan je direct aan de slag met Ubuntu: http://sites.google.com/site/computertip/directdoen

Bovendien heb je de expertise van een aantal gebruikers mocht er onverhoopt iets fout gaan; probeer dat maar eens met Windows .....
Dit forum kan je best in je bookmarks zetten (doe ik ook ) van je browser.

Een recente versie van Ubuntu is wel aangewezen; download de ISO van 10.04-2 en brandt deze op een lage snelheid.
Vervolgens boot je met die cd-rom (geen DVD je leest het goed) en kies voor een volledige installatie (schijf wissen en volledig benutten). Na een goed half uurtje heb je je verse installatie ! (vergelijk dat maar eens) Completiseer je installatie en je hebt een super goede computer om mee te werken.
GRATIS !
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: UBUNTU problemen
« Reactie #13 Gepost op: 2011/04/18, 13:32:16 »
nickellya, ik woon in Arnhem, ik weet niet waar je in Duitsland woont, maar je mag langskomen. Ik zet Ubuntu 10.04 LTS erop binnen een uur met alles wat er op wilt hebben, kom maar langs.
Als je het zelf wilt doen is het ook best mogelijk. Ga naar www.ubuntu.com en download op een andere computer Ubuntu 10.04.2 LTS (misschien is het nu al 10.04.3 , maar dat maakt niet uit dat zie je vanzelf, 10.04 LTS voor desktop als je een notebook hebt en deze: http://xrl.in/8u3j als je een netbook hebt (dit is de 10.10 versie), jij praat echter over een cdrom die is bijgeleverd, dus ik neem aan dat het een notebook is.!! , 10.04 LTS wordt nog een tijd ondersteund en als jij die tijd met Ubuntu werkt dan upgrade je naar 12.04 in no time, daar lach je dan om. En de rest lach je uit ;) . Skype moet je niet van het net (vanuit Skype.com) downloaden, dat zit gewoon in de Ubuntusoftware op hun server en pluk je er als pakket zo vanaf, niks moeilijk downloaden en werkt als de beste. Ik Skype me suf (j.m.schaaij) en heb er zelfs een gratis nummer aanhangen, bel +3184-8304039 en je komt op mijn skype terecht, ik ben er alleen niet altijd ;) laat je nummer achter en ik bel terug.
Maar goed op een andere PC dus die 10.04 LTS notebook downloaden en die branden op een schijf als image!! (iso), dus niet als data of iets dergelijks. Die schijf stop je in je noteboek en hij start op, je kiest voor installeren, je kan eerst even uitproberen ook nog als je wilt. Zo een schijf noemen ze een Live-CD, ik gebruik die om er windows systemen mee te repareren!! Als ik perse moet anders niet trouwens. Liever niet. Je kan ook een USB stick gebruiken trouwens. Is iets ingewikkelder.
Goed, CD erin (wel in de BIOS zetten dat er eerst vanaf CD-ROM moet worden opgestart als hij dat nu niet doet, dat is vaak F8 aanslaan als je machine aan het opstarten is, je kan dan kiezen voor de CD-ROM, maar die F8 kan ook anders zijn, ligt aan je moederbord, kan even uitzoekerij zijn) je kiest voor Taal, Landinstelling  soort toetsenbord, moet jij even mee uitkijken want je zal geen US toetsenbord hebben maar een Germaans ;). Gewoon even typen in het vakje en je ziet of de tekens er juist uitkomen.  Dan installeren met als optie "hele schijf gebruiken". Als je gevraagd wordt te formatteren kies je voor Ext 2, 3 of 4, persoonlijk gebruik ik ext4, nooit problemen.  Als dat is gebeurd dan vraagt het systeem zelf de schijf te verwijderen en opnieuw op te starten. Dit alles wel doen terwijl je op het net zit!!
Dan zegt het systeem dat je moet upgraden, de updates vliegen je in Ubuntu om de oren, is niet lastig, gaat allemaal vanzelf, maar geeft wel aan hoe hard er aan gewerkt wordt om alles te verbeteren en veilig te houden. Een dure virusscanner hoef je niet te gebruiken ik heb nog nooit 1 virus binnen gehad. De linux firewall kan je wel gebruiken, daar vraag je tegen die tijd maar om. Goed upgraden duurt even, maar daarna is je systeem geheel klaar en kan je gaan kiezen wat je er wel en niet op wilt, waaronder Skype, dat vind je onder "toepassingen/ubuntu softwarecentrum". De extra behoeften vind je allemaal onder systeem/beheer/synaptic , daar zitten alle pakketten kant en klaar in, de dingen die je op je notebook niet wilt die vink je uit en die je wel wil vink je aan, wel opletten dat je geen dependecies wist die andere programma's nodig hebben. Maar mocht dat gebeuren dan is daar in Synaptic ook weer een oplossing voor.
Echt stuur die Windows-CD per aangetekende post naar Bill en raak het nooit meer aan, nergens voor nodig, in de loop der jaren bespaar je honderden tot duizenden Euroś afhankelijk van je behoeften.
Waarom denk je dat de meeste servers in de gehele wereld op Linux lopen, omdat windows zo safe is? Dacht het niet, gewoon omdat, als het eenmaal loopt het gewoon blijft lopen, tot de dood er op volgt, in jouw geval hoop ik dat dat de dood van je notebook is hhahah ;)  En echt, zelfs na deze eerste oefening heb jij al beter in de gaten wat een computer is en doet, dat maakt het werken ermee alleen maar leuker. Windows wil je dom houden want dan verdienen ze meer aan je.
Er staan mogelijkheden in om me te bereiken in deze post, dat mag dus anders stond het er niet.

IZI does it!!
All Wless (Longshine router en AP's) PC1 10.04/64; ASRockN68; Dual AMD 64 Athlon(tm) II X2 240; RAM:2048DDR2; ATADiskWD320Gb; Nvidia GeForce 7025 / nForce 630a; Acer 19'' V193HQ - PC2: 10.04/32; Winfast MCP61M2MA vFAB1.0; BIOS Phoenix LTD v6.00 PG; AMD Athl. 64, 3500+; 2GbRAM; 320GbHDD Seagate ATA; RV535; Radeon X1650 Series - PC3 10.04/64 ASUS RS880; AMD Phenom II X4 3,2 Ghz; SDD OCZ-VERTEX2 +HDD

Offline heir4c

  • Lid
Re: UBUNTU problemen
« Reactie #14 Gepost op: 2011/04/18, 13:55:52 »
[Moderator-Edit:

Mensen, kalm aan, even afwachten wat nickellya wilt. Ik begrijp jullie best dat jullie ubuntu willen aanpraten maar opdringen is ook weer niet goed he...  :)
Het gaat er hem hier tenslotte om wat hij/zij wil.
Als ze er toch windows op wil dan is het maar zo. Ubuntu aanraden is goed maar...
Het hangt maar af of ze een windows cd hebben.

Met vriendelijke groet,
heir4c]
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Re: UBUNTU problemen
« Reactie #15 Gepost op: 2011/04/18, 14:36:49 »
Beste Heir4c,

Ik begrijp de achtergrond van je opmerking, het is niet goed iemand iets door de strot te duwen, als Nickellya meeleest: dat is ook zeker niet de bedoeling. Ik zie de uitingen hier meer als enthousiasme voor een product, een geweldig product zelfs. Binnen een forum dat je bij Windows ook nergens aantreft op deze wijze. Dat ik het breder heb uitgelegd komt ook voort uit dat enthousiasme, op het net staat dat natuurlijk ook duidelijk. Daarbij is het een Windows-mens niet duidelijk dat je beter niet vanaf skype.com kunt downloaden denk ik. Maar Nickellya moet niets hij/zij mag. Zoals dat met alles in deze wereld zou moeten zijn, maar ja.... je kent de wereld vast. Hier mag het aanbod worden aangenomen, ik denk dat niemand hier zich dan voelt afgewezen ofzo.

Nogmaals, ik begrijp je opmerking, die  is zeker niet onterecht, ik hoop dat bij deze duidelijk is dat in ieder geval wat mij betreft het gewoon enthousiasme is en geen dwingelandij.

Nog geen 2 jaar ben ik er mee bezig en in die tijd heb ik zoveel geleerd, ik vind het geweldig. Er draait bij ons nu een netwerkje van 7 desktops/laptops (en groeiend), volledig draadloos, onder Ubuntu met afstanden tot de basis tot 100 meter (bebouwd). Alle machines halen met gemak 11 Mb/s binnen op een basis van 100 Mb/s, waarvan er binnenkort nog één bij komt. Product: Longshine http://xrl.in/8u49 als ik voor de importeur een beetje reclame mag maken, ik heb er geen aandelen in. 
Ik heb 1 keer geprobeerd er een windowsmachine tussen te krijgen, hoe het kan weet ik niet, maar werken deed het niet.

Dus Heir4c, vanuit jouw functie snap ik je, beetje temperen moet soms, maar laat duidelijk zijn alles mag niets moet, ik ben het met je eens.

Succes met je job verder!

IZI does it.
All Wless (Longshine router en AP's) PC1 10.04/64; ASRockN68; Dual AMD 64 Athlon(tm) II X2 240; RAM:2048DDR2; ATADiskWD320Gb; Nvidia GeForce 7025 / nForce 630a; Acer 19'' V193HQ - PC2: 10.04/32; Winfast MCP61M2MA vFAB1.0; BIOS Phoenix LTD v6.00 PG; AMD Athl. 64, 3500+; 2GbRAM; 320GbHDD Seagate ATA; RV535; Radeon X1650 Series - PC3 10.04/64 ASUS RS880; AMD Phenom II X4 3,2 Ghz; SDD OCZ-VERTEX2 +HDD

Offline heir4c

  • Lid
Re: UBUNTU problemen
« Reactie #16 Gepost op: 2011/04/18, 14:43:25 »
Hey, izingqondo, het was ook niet specifiek enkel op jou bedoeld hoor en ik snap heel goed de redenering erachter. Maar ik wilde het hier al even wat 'tegenhouden' anders word het te. Dat snap je wel.

Dus niets aan de hand, enkel even oproep om de vraag in het oog te houden.  :)

En job is een zwaar woord hoor.  =D


Met vriendelijke groet,
heir4c
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Re: UBUNTU problemen
« Reactie #17 Gepost op: 2011/04/18, 22:36:48 »
Ben ik nu mis of niet ?

De TS vraagt toch om een Home Premium te installeren, dus ik ga er vanuit dat die een installatie-DVD heeft ervan.

Persoonlijk heb ik een argument gegeven om dat NIET te doen, maar ook een uitleg van hoe het wel te doen.

Maar de TS geeft blijkbaar geen antwoord meer dus ik denk dat het al opgelost is .....

Wel raar om dat op een Ubuntu-forum te vragen, maar ja wij zijn hier nu eenmaal behulpzamer dan ergens anders XD.

Ik hoop toch dat hij/zij Ubuntu een kans geeft!
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline nickellya

  • Lid
Re: UBUNTU problemen
« Reactie #18 Gepost op: 2011/04/19, 09:57:53 »
Ja,ik wil inderdaad Ubuntu uitproberen aangezien jullie zo tevreden zijn.Ik ga overstag!!!Nog bedankt voor jullie hulp,ik zal het nog wel vaker nodig hebben denk ik. XD

Re: UBUNTU problemen
« Reactie #19 Gepost op: 2011/04/19, 11:17:58 »
Dat is een positieve noot !!!

WELKOM bij Ubuntu (en dit forum) !

Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline heir4c

  • Lid
Re: UBUNTU problemen
« Reactie #20 Gepost op: 2011/04/19, 11:43:48 »
Welkom op het forum!
En veel plezier met Ubuntu.

Met vriendelijke groet,
heir4c
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline nickellya

  • Lid
Re: UBUNTU problemen
« Reactie #21 Gepost op: 2011/04/19, 11:58:36 »
Hallo,ik heb alweer hulp nodig.Bij mijn laptop merk ik inderdaad zo´n metaalachtig klikgeluid
Sommige laptops: parkeerklik-slijtage vermijden
10. Bij sommige typen laptop-harde schijfjes is er een ernstig probleem. Niet bij alle: dat hangt af van het merk en type harde schijf. Onder andere de Acer Aspire One 150 met 120 GB harde schijf heeft er last van.

Het probleem speelt in veel soorten Linux, soms ook bij Ubuntu (afhankelijk van het type harde schijf). Er is dan bij sommige laptops namelijk, om de paar seconden, een duidelijke klik van de harde schijf te horen (inparkeren en direct weer uitparkeren).

Bij sommige harde schijven klinkt het meer als tikken, maar tik of klik: er is hetzelfde aan de hand. De firmware van het laptop-harde-schijfje wil de schijf veel te agressief parkeren, wegens energiebesparing.

Dat is zeer ongezond voor de schijf, en verkort aanzienlijk de levensduur ervan. Sommige besturingssystemen hebben een daarom een ingebouwde correctie voor deze firmware-fout, maar veel soorten Linux (waaronder soms ook Ubuntu, afhankelijk van het type harde schijf)

Oplossing:

Zet allereerst het energiebeheer goed:
Systeem - Voorkeuren - Energiebeheer
Tabblad "Op accustroom": haal het vinkje weg bij: Harde schijven stilzetten indien mogelijk.

Daarna:

Toepassingen - Hulpmiddelen - Terminalvenster
tik in (kopieer en plak):

sudo hdparm -B 254 /dev/sda

druk op Enter.

Nu houdt het akelige geklik eindelijk op.

Maar als ik dit in mijn terminal in getyped heb en op enter druk staat er sumo password.Maar mijn cursor blokkeert en ik kan dus niets intypen.


Maar ik heb het nogmaals geprobeerd en HOERA,STILTE!!
« Laatst bewerkt op: 2011/04/19, 12:19:48 door nickellya »

Offline heir4c

  • Lid
Re: UBUNTU problemen
« Reactie #22 Gepost op: 2011/04/19, 13:05:17 »
Dat is zo als je je ww intikt in de terminal. Je ziet niets ook geen sterretjes. Dat is ter beveiliging, niet alleen als er iemand mee kijkt over je schouder maar zeker als er een systeembeheerder (of een hacker/cracker) meekijkt, als je ww zichtbaar zou zijn dan zou hij die ook kunnen zien in zijn terminal/console. (Nog maar net geleerd op mijn cursus linux  ;))

En voor verdere problemen maak je best telkens een nieuw topic aan, zo kunnen we alles goed uiteenhouden, anders word het een rommeltje.  =D

Met vriendelijke groet,
heir4c
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline nickellya

  • Lid
Re: UBUNTU problemen
« Reactie #23 Gepost op: 2011/04/21, 08:04:20 »
Oké.dat zal ik doen.Ik heb inmiddels Ubuntu 10.4.2 LTS. Kan ik deze het beste houden of moet ik naar de 10.10 toe?Ik heb ook Skype geinstalleerd en begin plezier aan Ubuntu te krijgen.Bedankt allemaal en sorry voor de botte aanvang met te vragen hoe ik Ubuntu kon verwijderen maar ik had totaal nog nooit van Ubuntu gehoord. XD

Re: UBUNTU problemen
« Reactie #24 Gepost op: 2011/04/21, 10:06:14 »
Citaat
Ik heb inmiddels Ubuntu 10.4.2 LTS. Kan ik deze het beste houden of moet ik naar de 10.10 toe?

Vooreerst, welkom op het forum.
Mijn raad is om gewoon bij deze 10.4.2 LTS-versie te blijven, LTS staat voor Long Term Support, die is heel stabiel.  :D
Laptop MSI U123 (160 GB) 1 GB ramMint Cinnamon 18 LTS
Laptop Toshiba Tecra  (80GB) 2 GB ram Fedora 24
Dell Latitude D600 Pentium M 1400MHz 512MB ram
Bouwjaar 2003 met Debian 8 (Jessie)