Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Wake On Lan werkt soms niet  (gelezen 3077 keer)

Offline Ronnie

  • Lid
    • ronnie.vd.c
Wake On Lan werkt soms niet
« Gepost op: 2009/10/05, 20:31:46 »
ik heb nog een probleem met WOL. Als de computer 5 minuten uitstaat, kan ik met het WOL commando deze weer aanzetten. Maar staat de computer een dag uit, dan werkt het niet meer.

Iemand een idee waar dat aan kan liggen?
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal

Offline tabasco

  • Lid
Re: Wake On Lan werkt soms niet
« Reactie #1 Gepost op: 2009/10/10, 13:29:19 »
Je router / switch zal waarschijnlijk in een soort sleep of protective mode gaan.
Ik kan je helaas niet vertellen hoe je deze wakker houdt, wellicht een instelling...?

Offline ertai

  • Lid
    • programming
    • http://www.ertai.nl
Re: Wake On Lan werkt soms niet
« Reactie #2 Gepost op: 2009/10/10, 13:38:02 »
Heeft dat niet te maken met stroom? Is er een optie op het moederbord om deze aan/uit te zetten met een jumper? De WOL moet namelijk wel permanent een klein beetje stroom hebben om wat te kunnen. Vaak blijft ook het netwerk-lampje branden als er stroom op blijft.
Is je vraag opgelost? Markeer het als [OPGELOST] in de titel van je bericht!

Offline Ronnie

  • Lid
    • ronnie.vd.c
Re: Wake On Lan werkt soms niet
« Reactie #3 Gepost op: 2009/10/10, 17:54:27 »
Het lampje op het moederbord onder de PCI-slot brand, als WOL aan staat. Ook het lampje bij de UTP in de router brand. Daar lijkt alles goed te gaan.
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal

Offline tabasco

  • Lid
Re: Wake On Lan werkt soms niet
« Reactie #4 Gepost op: 2009/10/11, 10:44:50 »
beide lampjes zeggen in dit geval niets. Er is uiteraard stroom toevoer.
Zoals ik al eerder zei gaat je router na enige tijd zonder netwerk activiteit in een soort veiligheidsmode. Deze wordt pas weer actief als je vanaf de aangesloten computer weer netwerk activiteit initialiseert. Het heeft dus waarschijnlijk te maken met de software in je router en verder niets met je computer hardware en/of software

Offline Ronnie

  • Lid
    • ronnie.vd.c
Re: Wake On Lan werkt soms niet
« Reactie #5 Gepost op: 2009/10/11, 17:05:22 »
beide lampjes zeggen in dit geval niets. Er is uiteraard stroom toevoer.
Zoals ik al eerder zei gaat je router na enige tijd zonder netwerk activiteit in een soort veiligheidsmode. Deze wordt pas weer actief als je vanaf de aangesloten computer weer netwerk activiteit initialiseert. Het heeft dus waarschijnlijk te maken met de software in je router en verder niets met je computer hardware en/of software

Wordt deze "veiligheidsmode" toegepast per poort? Want over de andere poorten van de router loopt bijna continu data. Zo ja, weet je ook of/hoe je dit uit kunt zetten. De router is een "Thompson Speedtouch 510"
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal

Offline tabasco

  • Lid
Re: Wake On Lan werkt soms niet
« Reactie #6 Gepost op: 2009/10/12, 19:10:15 »
als je even googled op wol problemen dan kom ik nog bij het volgende;

Zorg dat je ip adres van de wol-pc een static ip adres heeft (dus niet via dhcp) buiten de bestaande dhcp ip range.
(Ik ga nu even gokken: misschien dat na een paar uur de dhcp lease is vrijgegeven en dat je daarom je pc niet meer via wol kunt gebruiken met het bekende ip adres wat door de dhcp is toegewezen...)

Offline Ronnie

  • Lid
    • ronnie.vd.c
Re: Wake On Lan werkt soms niet
« Reactie #7 Gepost op: 2009/10/12, 22:52:31 »
Ik ga het eens proberen. De server had wel een statisch IP-adres, maar stom genoeg viel deze binnen de DHCP range.
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal

Offline tabasco

  • Lid
Re: Wake On Lan werkt soms niet
« Reactie #8 Gepost op: 2009/10/12, 23:15:52 »
Mocht het niet lukken, schets je situatie dan eens iets duidelijker.
Opbouw netwerk?
modem/router?
Server+functies?

Vanaf welk werkstation/server wil je welk werkstation/server benaderen?