Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Belgische eid in google chrome  (gelezen 3622 keer)

Offline mhweb

  • Lid
Belgische eid in google chrome
« Gepost op: 2016/11/09, 20:02:00 »
Ik heb mijn eid cardreader geinstalleerd zoals aangegeven op de website van het belgische ministerie.
So far, so good. In eIDvieuwer zie ik mijn kaart en certificaten.
Inloggen op een website die mijn eid vereist lukt op firefox. Probleem is.. ik gebruik liever chrome.
Daar lukt me het inloggen niet. Ik heb al enkele links aangeklikt in vroegere topics hieronder, maar enkele comandos die ik in de terminal moest zetten, gaven foutmeldingen.
Mijn vraag dus... wat moet ik doen om dit werkend te krijgen.
Ik heb deze week een nieuwe installatie gedaan, en voordien lukte dit alles wel in Chrome. Het moet dus mogelijk zijn maar ik krijg het niet in orde.

Offline staf

  • Lid
Re: Belgische eid in google chrome
« Reactie #1 Gepost op: 2016/11/10, 06:30:46 »
Proefondervindelijk uitgevonden dat het in Chrome niet werkt, vroeger wel.. Firefox werkt zonder probleem.

Offline Power

  • Lid
    • Poweredby
Re: Belgische eid in google chrome
« Reactie #2 Gepost op: 2016/11/10, 09:32:32 »
In Google de extensie van de Eidviewer downloaden, werkt perfect.

groetjes
Roland

www.poweredby.be
Gepensioneerd piloot ( Tunis Air )

Offline mhweb

  • Lid
Re: Belgische eid in google chrome
« Reactie #3 Gepost op: 2016/11/10, 09:56:24 »
Die extentie had reeds toegevoegd. ik in chrome onder extenties reeds toegevoegd.
Als ik daar de certificaten ga bekijken staat er bij persoonlijk niets.
Bij certificaten staat niets wat naar het belgische root certificaat kan verwijzen ( zoals dat in firefox wel het geval is ) Ik heb daar een optie, certificaten toevoegen. Alleen weet ik daar niet hoe ik wat zou kunnen toevoegen, en waar dat dan wel te vinden zou zijn.
Als mijn id in de reader zit, kan ik in eid kaartlezer mijn kaart en certificaten zien. Daar kan je ze ook exporteren. ( heb ik al geprobeerd) maar het geexporteerde bestand op mijn bureaublad, wordt niet aanvaard bij importeren certificaten

Offline Power

  • Lid
    • Poweredby
Re: Belgische eid in google chrome
« Reactie #4 Gepost op: 2016/11/10, 10:24:12 »
Surf eens naar de website van e-contract, daar staat de uitleg van eid installeren in Google Chrome

http://e-contract.be/#/support#chrome

groetjes

Roland
Gepensioneerd piloot ( Tunis Air )

Offline mhweb

  • Lid
Re: Belgische eid in google chrome
« Reactie #5 Gepost op: 2016/11/10, 11:08:08 »
Op mijn scherm in chrome verschijnt  dat ik   id-chrome-mw-install-1.1.4-installer.jar  moest downloaden en installeren. ( er was een aanklikbare link, het bestand heb ik gedownloadet.
Hoe installeer ik dit in de terminal? Het staat nu in mijn map Downloads.
Het bestand was niet uitvoerbaar, en heb ik via eigenschappen uitvoerbaar gemaakt.
Daarna pas kon ik het installeren, zoals op de handleiding hierboven werd aangegeven.
De extentie Chrome eid was reeds toegevoegd in google chrome.

Toen ik daarna naar Intervat surfte en wou inloggen kreeg ik nog steeds dezelfde foutmelding.
 Uw elektronische identiteitskaart (eID) kon niet correct gelezen worden.

Controleer of uw eID correct in uw kaartlezer is geplaatst:
Sluit alle vensters van uw browser volledig af.
Controleer of uw kaartlezer correct is aangesloten.
Steek uw eID in de kaartlezer.
Start uw browser en probeer opnieuw aan te melden.
Als het probleem aanhoudt, raadpleeg onze veelgestelde vragen hier.
« Laatst bewerkt op: 2016/11/10, 11:30:24 door mhweb »

Offline Power

  • Lid
    • Poweredby
Re: Belgische eid in google chrome
« Reactie #6 Gepost op: 2016/11/10, 16:16:56 »
Open uw eid-viewer op het bureaublad

Als U van de overheidsdienst Financiën gebruik wil maken (Intervat).

Voor je begint, zorg je ervoor dat je identiteitskaart in de kaartlezer zit. Vervolgens:
1. Certificaten bekijken
Ga naar Bewerken > Voorkeuren > Geavanceerd > Encryptie en klik op ‘Certificaten bekijken’.
2. Certificaten aanvinken
Herhaal de onderstaande stappen voor de certificaten ‘Belgium Root CA2’ en ‘Belgium Root CA3’. Vind je maar één certificaat? Dan hoef je deze stappen uiteraard maar één keer uit voeren.
Zoek het  certificaat ‘Belgium Root CA2’ of ‘Belgium Root CA3’ en klik de lijn onder het pijltje aan.
Klik op ‘Bewerken…’.
Zet alle drie de vinkjes aan.
Klik op ‘OK’.
3. Voltooien
De configuratie is voltooid. Klik twee maal op OK om de Certificatenbeheerder en de Opties af te sluiten.
4. Laat uw viewer open op het bureaublad en open Google Chrome
Normaal zou het moeten werken, zo niet uw identiteitskaart uittrekken en terug plaatsen en bekijk of de lampjes knipperen.
Succes
Roland
www.poweredby.be
« Laatst bewerkt op: 2016/11/10, 16:18:58 door Power »
Gepensioneerd piloot ( Tunis Air )

Offline mhweb

  • Lid
Re: Belgische eid in google chrome
« Reactie #7 Gepost op: 2016/11/10, 18:04:45 »
Als ik in eid vieuwer mijn identiteitskaart open, zie ik :  de tabbladen Identity, card/pin en Certificates.  Erboven een munu met file, language en help.
Bij File staat preferences, maar als ik daar op klik, opent er een klein venstertje ( zie bijlage)
Ik kan dus de bewerkingen hierboven genoemd niet uitvoeren, ivm certificaten.
Heb ik misschien een andere eid reader?


Re: Belgische eid in google chrome
« Reactie #8 Gepost op: 2016/11/10, 19:37:58 »
@ mhweb ,

misschien? -->
Linux

Op Linux is het mogelijk om je eID te gebruiken met Google Chrome.
U vindt de nodige informatie hiervoor op:
http://code.google.com/p/eid-mw/wiki/ChromeLinux.

Even lezen en proberen ... de procedure is anders dan voor Firefox ( de procedure is in FF sterk vereenvoudigd en verloopt bijna vanzelf = installatie van de eIDBelgium-addon -> de certificaten moeten wel nog worden gemarkeerd als vertrouwd).

Tip: ...Je kan, bij language, de taal instellen op Nederlands...(wanneer jou ID - kaart er in steekt )

Of ook: ...https://chrome.google.com/webstore/detail/eid-chrome-extension/bkbdaodnaecdijpajecpncpdomgcoakc

en ook: zie afdruk scherm.  ...--> https://www.e-contract.be/#/support#chrome  ...hopelijk lukt het nu wel ( de boosdoener is géén Java ...).
Succes.

Groet,
spievensterke.
« Laatst bewerkt op: 2016/11/10, 20:07:52 door spievensterke »
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

Offline mhweb

  • Lid
Re: Belgische eid in google chrome
« Reactie #9 Gepost op: 2016/11/10, 20:25:58 »
@spievensterke,
Alle links die je gaf heb ik al tegengekomen en geprobeerd.
De procedure van de foto die je meestuurde inclusief.
De uitleg onderaan op https://github.com/fedict/eid-mw  heb ik geprobeerd maar ben er op vastgelopen . Sommige dingen ervan die ik in mijn terminal zette, gaf fouten als opdracht bestaat niet of bestand niet gevonden.

« Laatst bewerkt op: 2016/11/10, 23:15:57 door spievensterke »
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

Re: Belgische eid in google chrome
« Reactie #11 Gepost op: 2016/11/11, 09:59:16 »
@mhweb
In mijn win-periode, kon ongeveer 10 jaar geleden eid-belgium zowel in firefox, opera, explorer en chrome draaien.
Chrome was toen ook al mijn voorkeurbrowser.
Ik had toen eens een probleem waardoor ik met de hulplijn telefoneerde.
En weet je hoe ze het oplosten?
Installeer FireFox... en inderdaad daar werkte het direct.

Toen ik enkele jaren geleden begon met linux, stond op de website van eid-belgium nog een procedure vermeld om via chrome te kunnen werken.
Dat was een ingewikkeld gedoe waar ik niet aan begonnen ben.

Vandaag 2016/11 staat op de website van eid-belgium naast firefox niets meer vermeld over andere browsers.

Dat wil toch iets zeggen?

Hier werkt het dus, en dat is het belangrijkste, ook al is dat in firefox.
Als ik enkel voor programma's met de eid-reader naar firefox moet, is dat ok voor mij.
Mint Cinnamon fan  Mint cinnamon-21.2   (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)

Offline mhweb

  • Lid
Re: Belgische eid in google chrome
« Reactie #12 Gepost op: 2016/11/11, 11:55:53 »
Ik weet dat dit het alternatief is. Een oplossing is het echter niet.
Voorlopig zal ik het alternatief gebruiken. Misschien komt er voor dit  topic op een dag toch nog een kant en klare oplossing.