Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Stel jezelf voor (vervolg)  (gelezen 146249 keer)

Offline jd72

  • Lid
    • JD72
Re: Stel jezelf voor (vervolg)
« Reactie #125 Gepost op: 2013/05/29, 09:35:30 »
Nieuw hier, dus maar even netjes kennis maken... Ik ben Johannes, enthousiaste Apple-usr sinds OS9 (overgestapt van Windows na Win95). Maar de laatste jaren niet meer zo enthousiast. Nu plan ik een overstap naar Linux, maar ik kom daarbij veel hobbels tegen.

Ik heb nog een aantal oude Mac's staan (G3, G4 en G5) en alle experimenten met Linux tot nu toe zijn jammerlijk mislukt. Ik overweeg nu een nieuwe computer zelf te bouwen of zelf samen te stellen en te laten bouwen door iemand met meer ervaring. Daar kan ik overigens wel hulp bij gebruiken...

Wat ik heb gezien van het Linux systeem spreekt mij erg aan; de Open Source gedachte, het enthousiasme en doorzettingsvermogen van de gebruikers en forum-leden.

Ik hoop hier in eerste instantie inspiratie en concrete hulp te vinden. Nu ben ik echt nog een beginner (wel een snelle leerling!), maar ik hoop op termijn ook anderen waar mogelijk verder te helpen.

Hartelijke groet!
Johannes.
Een beginner als het gaat om Linux maar altijd bereid mee te denken...

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Stel jezelf voor (vervolg)
« Reactie #126 Gepost op: 2013/05/29, 16:34:41 »
Wat leuk dat je de overstap waagt, Johannes! :)

Nu scheelt het dat de overstap van Apple naar Ubuntu wat minder groot is, je bent al wat gewend aan het *nix achtige systeem. Mocht je 'face-to-face' hulp nodig hebben, klik dan bovenaan eens op 'Steunpunten'. Ik weet niet hoeveel mensen er in de buurt van Rhenen wonen die je hulp kunnen verschaffen, maar zij zullen je vast ook kunnen helpen met het in elkaar steken van een systeem. En anders kun je altijd hulp vragen over het internet.

Welkom!

Offline Algol

  • Lid
Re: Stel jezelf voor (vervolg)
« Reactie #127 Gepost op: 2013/06/01, 23:32:12 »
Ben enkele weken geleden voorzichtig met Ubuntu 12.10 begonnen, dual-boot naast Windows XP gezet.
Geleidelijk aan steeds enthousiaster geworden over de onderliggende filosofieën en de gebruikersvriendelijkheid.
Vooral de terminal met commando 'man XXX' is erg goed voor wat complexer werk.
En wat een snelheid vergeleken met Windows !

Toen maar 1 TB HDD bij de oorspronkelijke 80 (!) GB gezet in het relatief oude beestje (HP DC7600 SFF).
De hele boel gereorganiseerd, voor Windows nog maar een heel klein hoekje overgelaten (heb nog enkele 'onmisbare' windows progs).

Was al een heel eind op streek met een studie Windows Powershell, laat hierin nou veel van de commando's overeenstemmen met Ubuntu terminalcommando's  (beide blijken veel UNIX achtergrond te hebben).
Dus dat voorwerk komt toch nog goed van pas.
 
Als ik niet achter de comp zit, lees ik veel. Daarvoor aangeschaft: 'Ubuntu unleashed' 2013 edition Covering 12.10 & 13.04 van Matthew Helmke. Erg leerzaam en vind ik prettiger dan alles van display lezen.

Voorheen heb ik veel VBS-scriptjes gemaakt om allerlei taken te vereenvoudigen of beter te kunnen bewaken. Of om computerproblemen te kunnen simuleren of  voor het uitgebreider rekenwerk. Zo ontstond extra functionaliteit.
Ik weet nog niet in hoeverre Ubuntu zich hiervoor leent.

Persoonlijk: Geboren in WWII. In 1968 eerste aanraking met Electrologica X8 (main frame) voor wetenschappelijk rekenwerk in Algol60 (vandaar). Daarna tot aan pensioen altijd computers gebruikt als gereedschappen voor allerlei soorten technisch ontwikkelwerk en onderzoek aan (hardware) componenten. Dus veel zelf geprogrammeerd op allerlei machines (dat was jarenlang een vanzelfsprekende bezigheid, nu al lang niet meer).

Eerste computer thuis (Apple IIe). Dat was een sensatie, 64 kB RAM, helemaal zelf te bespelen ! Iedereen moest dat zien.
Uit nostalgie heb ik hem nog bewaard.
De Wet van Moore hebben we dubbel en dwars aan den lijve ondervonden !

Wie tot hier gekomen is, bedankt voor de aandacht.
Dual boot Ubuntu 14.04 LTS en dual boot Ubuntu 16.04 LTS, beide met iets van usoft.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Stel jezelf voor (vervolg)
« Reactie #128 Gepost op: 2013/06/02, 00:04:49 »
Alsnog: welkom!   :)
Voorheen heb ik veel VBS-scriptjes gemaakt om allerlei taken te vereenvoudigen of beter te kunnen bewaken. Of om computerproblemen te kunnen simuleren of  voor het uitgebreider rekenwerk. Zo ontstond extra functionaliteit.
Ik weet nog niet in hoeverre Ubuntu zich hiervoor leent.
Leent zich daar perfect voor: je kunt Linux laten opzitten, pootjes geven en door hoepels springen. Onbeperkt aanpasbaar. Letterlijk.  =D

Re: Stel jezelf voor (vervolg)
« Reactie #129 Gepost op: 2013/06/02, 00:20:40 »
Welkom! :-)

VBS is er niet op Linux maar wel iets sterk vergelijkbaars: Bash.

Offline Algol

  • Lid
Re: Stel jezelf voor (vervolg)
« Reactie #130 Gepost op: 2013/06/02, 14:41:42 »
Alsnog: welkom!   :)

Welkom! :-)

Bedankt voor de ontvangst.  =D
Dual boot Ubuntu 14.04 LTS en dual boot Ubuntu 16.04 LTS, beide met iets van usoft.

Offline loti

  • Lid
Re: Stel jezelf voor (vervolg)
« Reactie #131 Gepost op: 2013/06/02, 15:18:56 »
Algol, mijn petje af voor je reactie.

Offline loken116

  • Lid
Re: Stel jezelf voor (vervolg)
« Reactie #132 Gepost op: 2013/11/09, 19:58:30 »
Hoi ik ben Milan, woont in Nederland, Overijssel, Zwolle. Ben 13 jaar oud, ik vindt het leuk om met computers te werken en dit is de eerste keer dat ik Ubuntu gaat proberen, waarom ga je Ubuntu gebruiken?: Nou het lijkt mij een super mooie besturing systeem met mooie kleuren dan die standaard Windows 7 kleuren. Waarschijnlijk ben ik de jongste hier? hahaha nouwja boeie.. en ik heb een eigen YouTube kanaal :). Vedder vindt ik het leuk om voor mijn YouTube kanaal te uploaden :). ik zit inmiddels op de Grote school: Thorbecke Scholen gemeenschap. Ik doe speciaal onderwijs om dat ik in rekenen super slecht ben, als ik klaar ben van deze school wil ik een hoger onderwijs volgen en uiteindelijk vrachtwagen chauffeur worden zoals je meschien kunt zien op mijn YouTube kanaal :). Want ik upload veel filmpjes van: Euro Truck Simulator 2. 

Als jullie nog vragen hebben, Stel ze gerust ;).



Groetjes Milan

EDIT Timo: Toch even je YouTube link verwijderd, staat ook in de regeltjes. Niettemin welkom, hoor!
« Laatst bewerkt op: 2013/11/10, 08:37:22 door Timo »

Re: Stel jezelf voor (vervolg)
« Reactie #133 Gepost op: 2013/11/10, 07:53:16 »
Milan, welkom  :).
NOBODY expects the Spanish Inquisition!

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Stel jezelf voor (vervolg)
« Reactie #134 Gepost op: 2013/11/10, 08:38:42 »
Welkom, Milan! Ik kan uit ervaring vertellen, hoe eerder je Ubuntu gaat gebruiken, hoe beter. Ik wil nu niet meer anders. Goede keus!

Tot ziens in een van de topics! :)

Offline JDRay

  • Lid
Re: Stel jezelf voor (vervolg)
« Reactie #135 Gepost op: 2013/11/25, 15:53:20 »
Hallo!

Ik heb me aangemeld op dit forum omdat ik graag wil overstappen naar Ubuntu en véél meer wil weten.
Binnenkort wil ik een nieuwe laptop kopen zonder OS om er Ubuntu op te zetten.
Kan ik een vraag over de hardware configuratie gewoon in het hardwaregedeelte plaatsen?
Ik wil nl graag weten of de diverse onderdelen goed zullen werken onder Ubuntu.


Offline heir4c

  • Lid
Re: Stel jezelf voor (vervolg)
« Reactie #136 Gepost op: 2013/11/25, 16:08:41 »
Hallo welkom op het forum JDRay.
Vanzelfsprekend kan je daar je vraag neerpoten  :D
Daarvoor dient het forum.

Met vriendelijke groet,
Gerolf
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline JDRay

  • Lid
Re: Stel jezelf voor (vervolg)
« Reactie #137 Gepost op: 2013/11/25, 16:16:11 »
Dank je Gerolf!
Ga ik doen.

Groeten,
Ray

Offline Gunther

  • Lid
    • Gunther Horn
Re: Stel jezelf voor (vervolg)
« Reactie #138 Gepost op: 2013/12/24, 13:03:28 »
Heey Allemaal,

Heb sinds een ruime week nu denk ik Ubuntu 13.10 naast mijn Win 7 draaien. Daarvoor had ik voor een paar weekjes Mint om te proberen draaien op een kleine partitie.  het Systeempje dat ik gebruik in een Acer EEE PC 1005.

Deze 40 jarig  stamt nog uit het Sony HitBit MSX 1 tijdperk en is sinds dien moeiteloos de Dos en Windows wereld in gerold. Heel kort heb ik nog even dualboot naast XP jaren terug met een oudere versie (X)Ubuntu geexperimenteerd, Maar een Serieuze Switch was er nog niet van gekomen.

Heb nu 20Gb ingericht voor Ubuntu, en daarin wil ik het een en ander Experimenteren ook met Fotografie en beeldbewerking (Jah verschillende hobbies samenvoegen).

Tot nu toe na mijn eerste stapjes in Ubuntu vind ik het er allemaal Zeer indrukwekkend uit zien, en alles waar ik tot nu toe naar zocht is redelijk intuitief gevonden.
Al met al denk ik wel dat het forum hier een hele goeie Info bron is.

Grts,  Gunther
Niet gevraagd is nooit geweten.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Stel jezelf voor (vervolg)
« Reactie #139 Gepost op: 2013/12/24, 14:30:47 »
Welkom, Gunther!   :)

Overigens zal dat bescheiden netboekje waarschijnlijk een stuk sneller en soepeler draaien op een lichtgewicht familielid van Ubuntu, zoals Xubuntu.

Je kunt Ubuntu als volgt eenvoudig ombouwen naar Xubuntu:
https://sites.google.com/site/computertip/alternatief

Re: Stel jezelf voor (vervolg)
« Reactie #140 Gepost op: 2014/01/12, 08:24:31 »
Welkom Gunther ! Je zal zeker merken dat je met Ubuntu (al dan niet Xubuntu wat volgens mij ook een betere keuze is op die flaptop) alle kanten uit kan, en zeker voor je vooropgestelde hobby.
Persoonlijk ben ik al 5 jaar volledig over op Linux, en welgeteld 4 jaar op Ubuntu dat me tot op heden nooit in de steek heeft gelaten.
Ik lees dat je met 13.10 aan het werken bent; op zich niet erg, maar bedenk dat je met een LTS veel, en langer, plezier zal hebben wegens een heel leuke 5 jaar lange ondersteuning. Momenteel zit ik nu al op 14.04 LTS (alpha-fase) en ik kan je verzekeren dat die versie alles zal bieden wat je maar wenst; m.a.w. ik zou 13.10 zeker upgraden naar 14.04 LTS (of een schone installatie terug doen wat technisch beter is).

Veel plezier met Ubuntu, en welkom in onze gezellige gemeenschap.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline Tetje

  • Lid
    • opnieuwgestart (Christelijke Blog)
Re: Stel jezelf voor (vervolg)
« Reactie #141 Gepost op: 2014/01/20, 08:32:10 »
Hallo allemaal,
Ik zit al een tijdje op het forum, maar ik heb mijzelf nog nooit voorgesteld.

Mijn Forum naam is Tetje, ik ben 40 jaar, getrouwd en vader van 2 kinderen.
De PC is mijn hobby, waaronder experimenteren met Linux.

Naast mijn Windows7 Laptop en Windows 7 mediaspeler heb ik een PC met Ubuntu 12.04, een laptop met Xubuntu, een test PC met Ubuntu 12.04 en Linux Mint 13 Mate, een oud laptopje met Zorin OS 6 lite en nog een test PC met Xubuntu 12.04.

Ik ben het meest gecharmeerd van Xubuntu, voor leken naar mijn idee ideaal, vooral door de eenvoud.
De tips van de sites van Pjotr zijn ideaal, dank je Pjotr.

DELL Insparion 530 4GRAM 500GB + 1Tb HDD Dualboot Ubuntu 18.04 & Win7
HP 8510 : Linux Mint 18.2 xfce 64b  4GRam  128G SSD (Prive Laptop)
Packet Bell Dot_SE-750NL Dualboot Ubuntu 18.04 & Win10 2GRam test-netbook

Offline s_k

  • Lid
Re: Stel jezelf voor (vervolg)
« Reactie #142 Gepost op: 2014/01/21, 17:16:28 »
Dag mensen!

Hier spreekt Stijn, 29 jaar, uit Limburg.
Ik ben gek op het proberen en testen van dingen.
Of  nou audio-apparatuur is, Whiskey, Kaas of alternatieve besturingssystemen.
Linux is natuurlijk wel hèt 'klooi'-OS per uitstek, met al die verschillende distributies.
Mijn hoofdPC (i5-3570, 16gb geheugen, GeForce GTX650) draait gewoon Windows 7, maar mijn testbak (Core2Duo E8400, 4gb geheugen, GeForce 9600GT) draait sinds gisteren Xubuntu 13.10. En die bevalt wel héél goed!
Omdat ik niet continue met Linux werk, zie ik de stappen die de verschillende linux Distroś maken, en ze zijn gigantisch!
Het is dat ik heel erg gehecht ben aan Adobe Software (Lightroom, Audition, Premiere èn photoshop), anders zou ik overstappen serieus overwegen.
Nu is het dus puur 'voor de lol', maar intussen werk ik wel al de hele dag op m'n Linuxbakje.

Naast klooien met computers (oud en nieuw, ik heb ook een IBM Model M 286 en een Tulip Compact II uit jeugdsentiment, verder een Dell GX-1 voor retrogaming) ben ik een grote muziekfreak. met een, gestaag groeiende, collectie van 1200 LP's. Verder ben ik audiofiel en hobby ik wat aan met vintage audio, met name bandrecorders. Natuurlijk ga ik ook naar festivals (m.n. Lowlands) en concerten (m.n. in Tivoli, Paradiso en de Effenaar).
Verder fotografeer ik heel erg veel en graag. Niet professioneel, ik maak gewoon graag mooie plaatjes en ben daar best goed in, al zeg ik 't zelf.
Ook ben ik gek op auto's, met name Franse, Engelse en Britse. Financiele situatie maakt dat ik daar momenteel weinig mee kan doen (ik rijd in een spaansgebouwde duitser ;)), maar de liefde blijft!
Ik woon samen met m'n vriendin Andrea en m'n kater Frits.

Re: Stel jezelf voor (vervolg)
« Reactie #143 Gepost op: 2014/01/21, 20:38:15 »
Photoshop en Lightroom werken perfect met de laatste Wine.

Welkom op het forum trouwens! :)

Offline s_k

  • Lid
Re: Stel jezelf voor (vervolg)
« Reactie #144 Gepost op: 2014/01/22, 02:03:59 »
Hmmm, dan wordt Linux iets om te overwegen.
Al moet ik wel zeggen, ik heb nu al vier foutmeldingen gehad en één complete 'hanger' (toen ik terugkwam bij m'n PC na een paar uur).
Ik snap dat er meer uit Linux-achtigen te halen valt dan ik doe, als je je wil verdiepen in de terminalcommando's.
Maar na jaren Dos en HTML ben ik eigenlijk wel blij dat 't met Windows allemaal grafisch kan, al zal ik altijd een 'toetsenbordman' blijven. Ik muis amper.
Neemt niet weg dat geen enkele Linux hier helemaal probleemloos loopt. Anderzijds, voor een gratis OS is het natuurlijk ongekend goed.

Ik zit er wel over te denken om 't op m'n laptop (Dell E4300) te installeren. Enige probleem dat ik eigenlijk al sinds 't prille begin heb met Linux op laptops is dat de touchpad nooit echt lekker lijkt te werken. Typisch!

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Stel jezelf voor (vervolg)
« Reactie #145 Gepost op: 2014/01/22, 11:24:23 »
Al moet ik wel zeggen, ik heb nu al vier foutmeldingen gehad en één complete 'hanger' (toen ik terugkwam bij m'n PC na een paar uur).
Maak daar eens een aparte hulpvraag van? Je Linux zou namelijk oerstabiel moeten draaien. Zelf kan ik me de laatste vastloper niet eens herinneren, dat is jaren geleden.... Ontwikkelversies (alfa's en bèta's) op proefbakken uitgezonderd, natuurlijk.
Citaat
Enige probleem dat ik eigenlijk al sinds 't prille begin heb met Linux op laptops is dat de touchpad nooit echt lekker lijkt te werken. Typisch!
Maak dat eens specifieker in een aparte hulpvraag?

Re: Stel jezelf voor (vervolg)
« Reactie #146 Gepost op: 2014/01/22, 11:26:56 »
Een hanger maak ik inderdaad wel eens mee. Komt omdat Flash Player na een aantal YouTube-video's veel resources begint te vragen. Heb ik gemonitord dus dat is inderdaad echt zo. Heb het niet getest met Pepper, overigens. Maar buiten dat eigenlijk geen hangers.
Touchpads daarentegen heb ik nog nooit echt problemen mee gehad. Althans, niet dat ik me kan herinneren. Touchpad van huidige laptop werkt wederom perfect.

Offline s_k

  • Lid
Re: Stel jezelf voor (vervolg)
« Reactie #147 Gepost op: 2014/01/22, 14:16:53 »
@ Pjotr: Even een 'lijstje' verzamelen van de fouten voor ik een topic maak. Het is allemaal heel werkbaar, maar die foutmeldingen staan zo slordig. Mijn ubuntu software installer geeft elke keer dat ik 'm gebruik wel een foutmelding. Ik ben eigenlijk ook niet anders dan dat gewend van Linux 'out of the box'. Dat het gewoon regelmatig niet werkende/hangende programmatuur heeft. En ik weet, for a fact, dat m'n PC niet de schuldige is. Deels omdat ik het op heel veel verschillende computers heb, deels omdat ik weet hoe 'ie met een ander OS kan lopen.
Ik heb dus bij Linux-achtigen wel vaak een 'is dit normaal?'-gevoel.

Probleem met de touchpad; Hij is niet erg precies en reageert slecht op een stilstaande vinger. Als ik vlak bij een icoontje op knopje dat ik wil aanklikken ben en ik zet m'n vinger stil op die plek, schiet de muis vaak alsnog weg, ondanks dat ik m'n vinger stil houd. Ik klooi al aan met Linux sinds een jaar of tien en dit is een terugkerend probleem. Vroeger was 't zelfs onmogelijk om de touchpad traag genoeg te krijgen, dat is tegenwoordig dan weer wel te doen.
Aan m'n Linuxbak hangt een IBM servertoetsenbord met ingebouwd touchpad en dus ook een losse muis. Kan dus mooi vergelijken :D.

Overigens vraag ik me ook af hoe je kunt scrollen met een ingeduwd middelstemuisknopje/wieltje. Zal ongetwijfeld kunnen, maar mogelijk is daar een plugin voor nodig.
Eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat ik er nog naar moet zoeken ;).

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Stel jezelf voor (vervolg)
« Reactie #148 Gepost op: 2014/01/22, 14:26:34 »
@ Pjotr: Even een 'lijstje' verzamelen van de fouten voor ik een topic maak. Het is allemaal heel werkbaar, maar die foutmeldingen staan zo slordig. Mijn ubuntu software installer geeft elke keer dat ik 'm gebruik wel een foutmelding. Ik ben eigenlijk ook niet anders dan dat gewend van Linux 'out of the box'. Dat het gewoon regelmatig niet werkende/hangende programmatuur heeft. En ik weet, for a fact, dat m'n PC niet de schuldige is. Deels omdat ik het op heel veel verschillende computers heb, deels omdat ik weet hoe 'ie met een ander OS kan lopen.
Ik heb dus bij Linux-achtigen wel vaak een 'is dit normaal?'-gevoel.
Komt me totaal niet bekend voor, en ik ben al bijna acht jaar voltijds Linuxgebruiker.... Maak er eens een hulpvraag van in het juiste deelforum (Software en configuratie)?

Citaat
Probleem met de touchpad; Hij is niet erg precies en reageert slecht op een stilstaande vinger. Als ik vlak bij een icoontje op knopje dat ik wil aanklikken ben en ik zet m'n vinger stil op die plek, schiet de muis vaak alsnog weg, ondanks dat ik m'n vinger stil houd. Ik klooi al aan met Linux sinds een jaar of tien en dit is een terugkerend probleem. Vroeger was 't zelfs onmogelijk om de touchpad traag genoeg te krijgen, dat is tegenwoordig dan weer wel te doen.
Aan m'n Linuxbak hangt een IBM servertoetsenbord met ingebouwd touchpad en dus ook een losse muis. Kan dus mooi vergelijken :D.

Overigens vraag ik me ook af hoe je kunt scrollen met een ingeduwd middelstemuisknopje/wieltje. Zal ongetwijfeld kunnen, maar mogelijk is daar een plugin voor nodig.
Geen invoegtoepassing voor nodig, maar maak ook daar eens een hulpvraag van in het juiste deelforum (Hardware en drivers)?

Re: Stel jezelf voor (vervolg)
« Reactie #149 Gepost op: 2014/01/22, 14:32:45 »
Ik weet niet hoe het met IBM zit maar met diens opvolger Lenovo kan ik out-of-the-box scrollen met middelste muisknopje van Thinkpad. Die foutmelding zijn Ubuntu-eigen, niet Linux-eigen.