Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: (opgelost) ipodlinux / kapotte ipod  (gelezen 1059 keer)

(opgelost) ipodlinux / kapotte ipod
« Gepost op: 2010/01/21, 16:36:36 »
Miserie,

deze morgen ontdekte ik ipodlinux en dat leek me toch wel verdomd fijn: het is een stuurprogramma voor je ipod dat je naast de gewone firmware kan draaien. Het enige probleem is dat ik een 5.5 heb, waardoor je het programma'tje niet kan installeren via de gewone installatieprocedure, maar dat je eerst de partities op je ipod wat moet herschikken. En natuurlijk is het daar misgegaan:

de ipod met windowsindeling bestaat uit 2 partities: eentje van 99 mb (voor de firmware), de rest wordt gebruikt voor muziek. wat je moet is de grootste partitie afkoppelen, daaruit een kleine partitie maken waarop je ipodlinux kan draaien, en opnieuw je muziekpartitie aanmaken. Ik heb mijn partitieafgekoppeld en alles verwijders, maar na een reset van m'n computer werkt m'n ipod niet meer: bij het opstarten zie ik enkel het appeltje en hoor ik het geluid van een harde schijf die probeert te starten maar telkens uitvalt... ik kan het ding ook niet meer op m'n computer aansluiten, het werkt dus m.a.w. voor geen meter meer...

iemand een oplossing?
« Laatst bewerkt op: 2010/01/23, 00:45:33 door kenvanroose »

Re: ipodlinux / kapotte ipod
« Reactie #1 Gepost op: 2010/01/22, 12:29:24 »
Typisch geval van een kapod. Klinkt inderdaad als een vastgelopen harde schijf. Zo worden de meeste ipods kapods. Dat gebeurt ook in de windows software van de ipod. Heeft denk ik weinig met linux te maken.
Soms helpt het om de batterij eerst helemaal op te laden en vervolgens gewoon aan itunes te hangen tot dat itunes herkent dat er een aanhangt en vervolgens opnieuw herstellen. Maar die hard disks zijn super kwetsbaar. Mijn partner zweert bij ipod en dat heeft hem al 3 kapods gekost.  Mijn oude zwart/wit creative Zen touch draait ook met een hard disk maar die blijft maar draaien.
Er zijn kleine bedrijfjes die je ipod kunnen voorzien van een (betere) nieuwe harde schijf. Aan te raden. Zelf vind ik linux voor ipod niet echt beter werken dan de orginele versie.
www.thevintageknob.org, Het Online Audio-museum

(opgelost)Re: ipodlinux / kapotte ipod
« Reactie #2 Gepost op: 2010/01/23, 00:45:08 »
In elk geval is de linux-installatie nog niet gelukt. Ik heb wel mijn schijf kunnen repareren, was een beetje dom van me om te panikeren: de handleiding zegt duidelijk: met software alleen kan je je ipod NIET kapotmaken. eventjes aan een windowsmachine gehangen en dat hielp: windows detecteerde de ipod, itunes vroeg of de kapotte ipod moest hersteld worden, en voila, dat was dat.

Aan iedereen die dit tegenkomt, geen schrik dus:

- hang je ipod eventjes aan een machine met itunes
- als die niks doet: probeer te herstarten (selectknop en menu knop lang ingedrukt houden)
- als ie nog niets doet: probeer nog eens te herstarten (select en menu) en/of ga in 'disk mode' (select en play lang ingedrukt houden)

Normaalgezien zal je zien dat de ipod herkend wordt, als itunes start wordt er gevraagd of hij hersteld moet worden.

ipodlinux heb ik dus voorlopig in de koelkast gestopt, ben momenteel rockbox aan het proberen. niet helemaal tevreden over, maar in elk geval krijg ik deze wel geïnstalleerd op de ipod video 5.5