Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: PGP Sleutel  (gelezen 4733 keer)

PGP Sleutel
« Gepost op: 2018/12/30, 11:06:42 »
Via de: https://help.ubuntu.com/community/GnuPrivacyGuardHowto
is het mij gelukt (na veel gezwoeg) een PGP sleutel te maken om mezelf te identificeren.
Nu wil ik die sleutel exporteren naar de Ubuntu server: http://keyserver.ubuntu.com/
en krijg ik de volgende foutmelding: Error handling request
Error handling request. Exception raised.

Zoals wel vaker met -voor mij- ingewikkeld Engels begrijp ik het weer eens niet.
Kan iemand mij uitleggen wat er verkeerd gaat of wat ik niet goed doe?
Xubuntu 22.04.3 LTS
Gemeente Assen

Offline vanadium

  • Lid
Re: PGP Sleutel
« Reactie #1 Gepost op: 2018/12/30, 13:04:16 »
Je kan ook eens de tweede methode proberen, waarbij je je sleutel doorgeeft via een webform in je browser.

Re: PGP Sleutel
« Reactie #2 Gepost op: 2018/12/30, 14:53:12 »
Maar dat is in de browser toch de pagina van de keyserver ?

Als ik de opdracht bij 1 heb uitgevoerd met mijn sleutel verwacht ik een 'output'  (content of the file)  die ik aan de server moet sturen, maar er komt geen output?
Ik denk dat dit te ingewikkeld voor mij is :(
« Laatst bewerkt op: 2018/12/30, 14:54:47 door Polleke »
Xubuntu 22.04.3 LTS
Gemeente Assen

Offline vanadium

  • Lid
Re: PGP Sleutel
« Reactie #3 Gepost op: 2018/12/30, 15:05:54 »
Er worden daar twee verschillende methodes aangeven om de sleutel aan de server door te geven. Eén methode is via een commando, en ik begrijp dat dit nu voor jou fout gaat. Een tweede methode is via de website.

Met de eerste methode geef je de sleutel rechtstreeks door met het commando "gpg --send-keys --keyserver keyserver.ubuntu.com $GPGKEY". Tenzij je de omgevingsvariabele $GPGKEY hebt gedefineerd zoals aangegeven onder "Setting the key to be the default", moet je in plaats van $GPGKEY wel je specifieke sleutel invullen.

In de tweede methode maak je eerst een bestand aan met je "geëxporteerde" sleutel erin. De inhoud van dat bestand, mykey.asc in de folder waar je het commando hebt uitgevoerd, moet je in het formulier plakken op http://keyserver.ubuntu.com/   

Re: PGP Sleutel
« Reactie #4 Gepost op: 2018/12/30, 15:33:18 »
Wat ik allemaal aan het doen ben weet ik niet :( Ik denk voor veel linux gebruikers een probleem).
De sleutel is nu op de ubuntu server aangekomen ( ik weet nu al niet meer hoe) en ik krijg nu een gmail briefje van launchpad met een versleutelde boodschap en dan begint de ellende opnieuw: een gpg extensie om gmail berichten te ontstleutelen wordt niet meer ondersteund en de alternatieve methode is dan om het versleutelde bericht als  "opgpm.txt" op te slaan.
Dat heb ik met tekstblok gedaan in de Home map, vervolgens doe ik in de Terminal en dan krijg ik dit:
polleke@polleke-Akoya-P4130-D-MD8302-2469:~$ gpg -d opgpm.txt
gpg: can't open 'opgpm.txt': Bestand of map bestaat niet
gpg: decrypt_message failed: Bestand of map bestaat niet
 
Xubuntu 22.04.3 LTS
Gemeente Assen

Offline vanadium

  • Lid
Re: PGP Sleutel
« Reactie #5 Gepost op: 2018/12/30, 15:45:40 »
Het lijkt er op dat het bestand, opgpm.txt, tegen je verwachting in, zich niet in je home folder bevindt ("~", wat staat voor "/home/<jelogin>").

Re: PGP Sleutel
« Reactie #6 Gepost op: 2018/12/30, 17:05:49 »
/home/polleke/

Ik ben achterlijk :(
Ik zie nu dat er geen extensie txt aan het bestand is gekoppeld dus ik heb er nu opgpm.txt van gemaakt

Ga ik nu naar de terminal:
polleke@polleke-Akoya-P4130-D-MD8302-2469:~$ gpg -d opgpm.txt
gpg: geen geldige OpenPGP-gegevens gevonden.
gpg: decrypt_message failed: Onbekende systeemfout
polleke@polleke-Akoya-P4130-D-MD8302-2469:~$


Xubuntu 22.04.3 LTS
Gemeente Assen

Re: PGP Sleutel
« Reactie #7 Gepost op: 2018/12/30, 18:36:41 »
Het is gelukt!

The key bladiebladiebl was successfully validated by Launchpad.

Wat was nu de fout (dank zij google gevonden: op de terminal foutmelding) er ontbrak een - in het opgpm.txt bestand.
Ik zat wat streepjes te tellen en zag dat er een aan het begin  ontbrak. die toegevoegd.

Laat niemand mij vragen het nog een keer te doen want dan ben ik gelijk het spoor bijster.
Met grote opluchting DANK.
Xubuntu 22.04.3 LTS
Gemeente Assen