Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: / partitie bijna vol, heb nog stukje over, kan dat er bij?  (gelezen 2163 keer)

/ partitie bijna vol, heb nog stukje over, kan dat er bij?
« Gepost op: 2017/04/07, 11:45:24 »
Dag allemaal,


ik heb al enkele keren als ik updates wil doen, de melding gekregen dat mijn / partitie, waar de installatie van Ubuntu 16.04 op staat, bijna vol is. Ik heb nog een stukje partitie van een 2,1MB dat vrij is. Weet iemand hoe ik mijn / groter kan maken zonder dat er aan mijn /home iets veranderd? Of hoe ik dat vrije stukje kan bij mijn / zetten?

Alvast heel vriendelijk bedankt voor de hulp.

Groetjes,

Els

Re: / partitie bijna vol, heb nog stukje over, kan dat er bij?
« Reactie #1 Gepost op: 2017/04/07, 11:51:50 »
Hallo, 2,1 MB toevoegen lost niets op. Hoe groot is je /-partitie? Heb je al eens gekeken of daar gigagrote bestanden in staan? Het programma Disk Usage Analyzer is daar handig voor, onder andere.

Edit. Of typ in een terminal
$ df -h
(zonder het $-teken).
De partitie die is aangekoppeld op / is degene waar het over gaat.
« Laatst bewerkt op: 2017/04/07, 11:55:05 door Paul Matthijsse »

Re: / partitie bijna vol, heb nog stukje over, kan dat er bij?
« Reactie #2 Gepost op: 2017/04/07, 12:01:34 »
Bedankt voor uw antwoord. Dit is de uitkomst van de terminal:

els@els-SATELLITE-PRO-A50-C:~$ df -h
Bestandssysteem Grootte Gebruikt Besch Geb% Aangekoppeld op
udev               3,9G        0  3,9G   0% /dev
tmpfs              791M     9,5M  781M   2% /run
/dev/sda1           12G      11G  341M  97% /
tmpfs              3,9G     428K  3,9G   1% /dev/shm
tmpfs              5,0M     4,0K  5,0M   1% /run/lock
tmpfs              3,9G        0  3,9G   0% /sys/fs/cgroup
/dev/sda7          211G      44G  157G  22% /home
tmpfs              791M      80K  791M   1% /run/user/1000


Die / dient bij mijn weten alleen voor de installatie van Ubuntu en misschien dat daar de updates ook in komen, omdat ik de melding krijg dat het bijna vol is wanneer ik updates wil doen.

Offline jan11000

  • Lid
Re: / partitie bijna vol, heb nog stukje over, kan dat er bij?
« Reactie #3 Gepost op: 2017/04/07, 12:01:50 »
Gebruik je encryptie?

Kijk bij elke partitie, en hoe vol zijn die.
Net gepost na je tabel.
Zelf gebruik ik 25 G, dus 25G vol van de totaal 60, van de / partitie.
Als je de pc met te kleine partitie gebruikt, dan kan de file systeem niet goed werken, je moet meer vrij laten zodat de pc op snelheid blijft, en defragmenteren te corrigeren, bij te volle schijven gaat dit niet werken.

Zoek met google hoe je pc schoon te maken, op te ruimen.
https://sites.google.com/site/computertip/schoon
Oude linux kernels en misschien temp files zoeken.
Heb je veel software geinstalleerd? misschien een aantal verwijderen.

Echte oplossing, vergroot je partitie.
Maak de andere iets kleiner, en vergroot dan je /
En maak eerst een backup van belangrijke bestanden, voordat je dit doet, voor als het mis gaat.
« Laatst bewerkt op: 2017/04/07, 12:18:07 door jan11000 »

Re: / partitie bijna vol, heb nog stukje over, kan dat er bij?
« Reactie #4 Gepost op: 2017/04/07, 12:15:11 »
Mijn / heeft nog 854MB vrij.

Mijn /home heeft nog 167GB vrij.

DarkEra

  • Gast
Re: / partitie bijna vol, heb nog stukje over, kan dat er bij?
« Reactie #5 Gepost op: 2017/04/07, 12:23:53 »
Oudere kernels misschien die achter gebleven zijn en zo plaats in nemen?

Re: / partitie bijna vol, heb nog stukje over, kan dat er bij?
« Reactie #6 Gepost op: 2017/04/07, 12:24:42 »
Ik heb geen flauw idee wat het kan zijn. Mijn stuk / is 13GB, ik dacht dat dat wel groot genoeg was, blijkbaar niet.

Re: / partitie bijna vol, heb nog stukje over, kan dat er bij?
« Reactie #7 Gepost op: 2017/04/07, 12:27:47 »
Ik heb geprobeerd een schermafdruk te maken maar dat wil niet meewerken.

Ik had gedacht om een stukje van mijn /home bij aan mijn / te plakken met GParted maar ik kan dat blijkbaar niet doen. Met dat herschalen lukt niet.

DarkEra

  • Gast
Re: / partitie bijna vol, heb nog stukje over, kan dat er bij?
« Reactie #8 Gepost op: 2017/04/07, 12:30:21 »
Als je zelf partitioneert dan zal 50 GB voor de Root partitie  meer op zijn plaats zijn en heb je wat adem ruimte. Check even hoeveel kernels je nog hebt geinstalleerd staan en verwijder de oudere maar laat op zijn minst twee staan.

Re: / partitie bijna vol, heb nog stukje over, kan dat er bij?
« Reactie #9 Gepost op: 2017/04/07, 12:34:33 »
Bedankt! Maar nog een vraagje: moet ik dan heel mijn installatie opnieuw doen, om aan die schijven wat te veranderen en dingen te verwijderen? Ik denk niet dat er nog oude versies op staan want ik heb deze laptop nieuw gekocht en toen alles eraf gesmeten en Ubuntu 160.4 er op gezet.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: / partitie bijna vol, heb nog stukje over, kan dat er bij?
« Reactie #10 Gepost op: 2017/04/07, 12:37:10 »
Verwijder oude kernels met purge-old-kernels:
https://sites.google.com/site/computertip/schoon#TOC-Verwijder-oude-kernels
(punt 5, rechterkolom)

Dat is de grootste klap, verwacht ik.

Overigens is dit probleem een illustratie van wat er mis kan gaan als je een aparte /home-partitie in het leven roept. Daarom ben ik daar ook tegen.

DarkEra

  • Gast
Re: / partitie bijna vol, heb nog stukje over, kan dat er bij?
« Reactie #11 Gepost op: 2017/04/07, 12:39:49 »
Heeft er niks mee te maken of je die nieuw hebt gekocht en Ubuntu 16.04 erop hebt gezet, elke keer als je een kernel update mee krijgt wordt deze toegevoegt aan het rijtje dus kan het zijn dat de oudere kernels zijn blijven staan, plaats in beslag nemen èn je deze zelf moet gaan verwijderen.

Probeer het eens met wat Pjotr voor stelde.

Re: / partitie bijna vol, heb nog stukje over, kan dat er bij?
« Reactie #12 Gepost op: 2017/04/07, 12:45:09 »
Dat zal ik zeker proberen, morgen waarschijnlijk, ik moet nu weg. Bedankt allemaal voor de goeie hulp en uitleg.

Offline vanadium

  • Lid
Re: / partitie bijna vol, heb nog stukje over, kan dat er bij?
« Reactie #13 Gepost op: 2017/04/07, 12:58:10 »
Oude kernels verwijderen, zoals Pjotr aangeeft. Standaard blijven alle kernels staan, en dat kost telkens goed halve gigabyte. De eenvoudigste manier om kernels weg te nemen lijkt mij evenwel het commando:
sudo apt autoremove
Als je er een aparte homepartitie op nahoudt (anders ook trouwens), is het een goed idee nu en dan eens dit commando uit te voeren om de ruimte weer vrij te maken. Een beetje jammer dat het OS dit niet automatisch doet, maar zo is het nu eenmaal. Op zich is je 12 GB ruim voldoende voor een / partitie, op voorwaarde dat je oude kernels opruimt.

Offline jan11000

  • Lid
Re: / partitie bijna vol, heb nog stukje over, kan dat er bij?
« Reactie #14 Gepost op: 2017/04/07, 13:13:39 »
Als je een partitie wilt vergroten of verkleinen,
dit doe je vanaf een bootable cd, met gparted.
Download de laatste versie van bijv ubuntu of gparted livecd, zorg dat je gelijke of nieuwere versie gebruikt dan je linux systeem.

boot vanf cd/usb stick,
start gparted,
zorg dat je de partities niet gemount zijn, dan gaat dit niet,
Dan eerst verkleinen,
misschien partitie schuiven om de lege plaats goed te zetten,
daarna de andere vergroten.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: / partitie bijna vol, heb nog stukje over, kan dat er bij?
« Reactie #15 Gepost op: 2017/04/07, 15:38:59 »
@vanadium: purge-old-kernels is veel gerichter dan autoremove. Daarom is-ie veiliger om toe te passen. Bovendien houd je met purge-old-kernels standaard één reservekernel over, en dat is ook verstandig.  :)

nahjo

  • Gast
Re: / partitie bijna vol, heb nog stukje over, kan dat er bij?
« Reactie #16 Gepost op: 2017/04/07, 17:32:44 »
Bovendien houd je met purge-old-kernels standaard één reservekernel over, en dat is ook verstandig.  :)
Ik wil de veiligheid niet in gevaar brengen maar  ;) in mijn update script voor Ubuntu server 14.04 heb ik apt-get autoremove staan en er blijft keurig 1 oudere kernel staan. Is dat toevallig alleen bij de server editie?
sudo apt-get -qq update
sudo apt-get -y upgrade
sudo apt-get -y dist-upgrade
sudo apt-get -y -qq autoremove
« Laatst bewerkt op: 2017/04/07, 18:53:59 door nahjo »

Re: / partitie bijna vol, heb nog stukje over, kan dat er bij?
« Reactie #17 Gepost op: 2017/04/07, 18:12:20 »
Naast oude kernels kunnen het ook logbestanden zijn. Mijn / van 16 GB was onlangs ook bijna vol. Een -lhS /var/log gaf aan dat er twee logbestanden van elk 1,3 GB aanwezig waren, kern.log en syslog.1. Heb ze beide verwijderd en kon weer even verder, maar nu zijn beide logs al weer 702 MB groot, elk.

En aan de draadstartster, reserveer de volgende keer 16 GB voor je /, dat blijkt bij mij al een aantal jaren goed te werken. Ik gebruik overigens om hele goede redenen ook een aparte /home-partitie. Zeker voor mensen die met Linux beginnen raad ik dat van harte aan, want stukken veiliger qua dat je niet zo gauw je mails en je persoonlijke documenten en Firefox-bookmarks kwijt kunt raken.

Verder moet je het advies volgen dat hierboven is gegeven over het vergroten van je /-partitie met gparted. Houd er wel rekening mee dat dat een tijdrovende handeling kan zijn.

Offline Nero

  • Lid
Re: / partitie bijna vol, heb nog stukje over, kan dat er bij?
« Reactie #18 Gepost op: 2017/04/07, 18:55:20 »
Ik gebruiksudo du -xhd1 / | sort -rhom na te gaan welke de grootste slokkop is. Je kan dan verder de / vervangen door het pad van een verdachte map om zo te verfijnen.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: / partitie bijna vol, heb nog stukje over, kan dat er bij?
« Reactie #19 Gepost op: 2017/04/07, 19:43:36 »
Naast oude kernels kunnen het ook logbestanden zijn. Mijn / van 16 GB was onlangs ook bijna vol. Een -lhS /var/log gaf aan dat er twee logbestanden van elk 1,3 GB aanwezig waren, kern.log en syslog.1. Heb ze beide verwijderd en kon weer even verder, maar nu zijn beide logs al weer 702 MB groot, elk.
Probeer dat eens zo aan te pakken:
https://sites.google.com/site/computertip/fouten#TOC-De-omvang-van-de-logboekbestanden-in-var-log-loopt-de-spuigaten-uit
(punt 27, rechterkolom)

Offline vanadium

  • Lid
Re: / partitie bijna vol, heb nog stukje over, kan dat er bij?
« Reactie #20 Gepost op: 2017/04/07, 21:01:11 »
autoremove laat inderdaad een kernel staan. Verder verwijdert autoremove pakketten die niet meer nodig zijn, omdat er geen pakketten meer zijn die die nodig hebben. Als je een pakket verwijdert, wordt alleen dat verwijderd - niet de afhiankelijkheden. Met autoremove worden ook die afhankelijkheden verwijderd als ze voor geen enkel ander pakket meer nodig zijn.

Veilig, lijkt me, standaard, en zeer gemakkelijk: één lijntje in de terminal.

De grootte van de logs is inderdaad een andere mogelijke oorzaak van het probleem. Juist in gevallen van ruimteproblemen heeft linux de onhebbelijke gewoonte om het probleem nog erger te maken door massaal foutmeldingen te willen wegschrijven ...
« Laatst bewerkt op: 2017/04/07, 21:03:01 door vanadium »

swake

  • Gast
Re: / partitie bijna vol, heb nog stukje over, kan dat er bij?
« Reactie #21 Gepost op: 2017/04/07, 21:07:09 »
Als het niet lukt om een bijlage te posten omdat ze te groot is , upload ze dan naar www.imgdumper.nl
De link naar de afbeelding dan in je bericht hier in het forum posten .
Als je er een account maakt kun je achteraf de ge-uploade afbeelding terug verwijderen . Hierin kan ik voor jou niet beslissen of je een account aanmaakt of niet .
Ik zou wel graag eens een overzicht zien van je partities want ik zie dat de home partitie sda7 211 GB groot is .

Re: / partitie bijna vol, heb nog stukje over, kan dat er bij?
« Reactie #22 Gepost op: 2017/04/11, 16:39:04 »
Probeer dat eens zo aan te pakken
Dank, maar ik installeer 17.04 eind van de week en nu weer eens een keertje vers ipv. upgraden. Dan is dat probleempje vast weer verholpen.

DarkEra

  • Gast
Re: / partitie bijna vol, heb nog stukje over, kan dat er bij?
« Reactie #23 Gepost op: 2017/04/11, 16:51:36 »

En aan de draadstartster, reserveer de volgende keer 16 GB voor je /, dat blijkt bij mij al een aantal jaren goed te werken.
Doe het dan zoals Fedora het aanpakt, als je daar kiest voor standaard partitionering wordt er automatisch een / van 50GB aangemaakt. Iets wat ik al eerder aangeraden heb als je dan toch zelf wil partitioneren met een aparte / en /home, dan heb je wat meer adem ruimte.

Re: / partitie bijna vol, heb nog stukje over, kan dat er bij?
« Reactie #24 Gepost op: 2017/04/11, 22:02:42 »
Nou ja, 50 GB is wat aan de erg ruime kant voor een Linux-installatie als je het mij vraagt. Mijn standaard 16 GB-partitie raakt pas na een paar jaar bijna vol en na enige opruimwerkzaamheden kun je weer een poosje verder.

Ik denk dat een aparte Linux installatiepartitie van 16 of 24 GB ruim voldoende is voor normaal gebruik.