Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: WLan probleem: rhea_c_atheros_wlan_140 driver op Laptop Packard Bell  (gelezen 7053 keer)

ted

  • Gast
Ubuntu, wat een verademing na Windows XP. Alles werkt op het draadloze netwerk na. Ik zag al dat Atheros een enorm probleem vormt. Dus heb ik alle tips uitgeprobeert maar helaas zonder succes. Ik heb in dualboot XP op schijf 1, Ubuntu 8.04 op schijf 2 en Ubuntu 8.10 op 3. In windows werkt mijn Wlan goed, in Ubuntu lukt het niet.
Waar haal ik de driver in .inf formaat vandaan of, hoe zet ik de ar5211.sys om in een .inf of, hoe maak ik van het exe-bestand een inf bestand? Ik kom er niet meer uit.
De orginele driver is te vinden op: http://support.packardbell.com/nl/item/index.php?pn=PB42B01586&g=2000
Wie weet het antwoord en kan mij helpen?

Offline Drummies

  • Lid
WLan probleem: rhea_c_atheros_wlan_140 driver op Laptop Packard Bell
« Reactie #1 Gepost op: 2008/11/01, 21:46:51 »
ted  probeer onderstaande link eens

site pjotr123
Gestopt als aktief Forumlid 17/10/2011

ted

  • Gast
WLan probleem: rhea_c_atheros_wlan_140 driver op Laptop Packard Bell
« Reactie #2 Gepost op: 2008/11/01, 22:13:39 »
Dag Drummies,
Dank voor de snelle reactie. ik ga het proberen via jouw advies en geef nog door of lukt. Bedankt alvast, vr gr ted

ted

  • Gast
WLan probleem: rhea_c_atheros_wlan_140 driver op Laptop Packard Bell
« Reactie #3 Gepost op: 2008/11/01, 22:51:04 »
Dag Arie, helaas lukt het nog steeds niet. Ook de informatie via de site van Pjotr 123  (ingezonde door Drummie met dank) mocht niet baten. Ik zag elders in het forum de suggestie om een USB-stick te nemen. Mijn Netgear stick doet het meteen, echter op 14% snelheid. Vanwaar mijn verwoede pogingen de ingebouwde netwerkkaart op gang te krijgen. Ik probeerde het ook al via Beheer > Windows draadloos netwerk etc. maar hiervoor heb ik een punt-inf bestand nodig. En waar haal ik dat vandaan. Ergens in het forum vond ik enige dagen terug een tip hoe een punt-exe bestand te unzippen. Maar ik kan het niet meer vinden. Het was iets in het terminalvernster intikken zoals : unzip .inf   Wie weet het antwoord?
P.s. voor allen: ik probeer de oplossing te vinden in zowel Ubuntu 8.04 als 8.10. Zodra het lukt zijn denk ik vele mensen geholpen. vr gr Ted

Offline petervs

  • Lid
WLan probleem: rhea_c_atheros_wlan_140 driver op Laptop Packard Bell
« Reactie #4 Gepost op: 2008/11/01, 22:55:47 »
ted, je het inderdaad nog proberen met de windows-driver.
Installeer eerst via synaptic (Systeem>Beheer>Synaptic pakketbeheer) het pakket NDISGTK
Zie ook (onderaan): http://wiki.ubuntu-nl.org/ProblemenMetDraadlozeNetwerkkaartenOplossen

Ndisgtk vind je dan terug onder Systeem>Beheer>Windows draadloosnetwerk Aansturingssoftware

De windowsdriver (.inf) kun je hiervan halen:
http://www.atheros.cz/
Ubuntu MATE 16.04

ted

  • Gast
WLan probleem: rhea_c_atheros_wlan_140 driver op Laptop Packard Bell
« Reactie #5 Gepost op: 2008/11/01, 23:14:57 »
Dag Schiemanski, dank voor de reactie. Ik heb de driver gedownload maar die is in punt- tar.gz of punt-tar.bz2 formaat. In DOS en Windows ken ik redelijk goed de weg maar in Linux is het nog even oefenen. Hoe krijg ik hem uitgepakt of omgezet in punt-inf formaat? Alvast dank namens allen en mij in het bijzonder. vr gr Ted

Offline petervs

  • Lid
WLan probleem: rhea_c_atheros_wlan_140 driver op Laptop Packard Bell
« Reactie #6 Gepost op: 2008/11/01, 23:20:16 »
ted, het is 'n gewoon zip-bestandje wat je kan uitpakken. Wel de windowsdriver pakken (blauw vinkje) en niet de linuxdriver.
Ubuntu MATE 16.04

ted

  • Gast
WLan probleem: rhea_c_atheros_wlan_140 driver op Laptop Packard Bell
« Reactie #7 Gepost op: 2008/11/01, 23:49:51 »
Hoi Schiemanski, ik heb de driver gedownlaod (windowsversie) en uitgepakt. Hij staat op het bureaublad. Vervolgens via Systeem > Beheer > Windows geinstalleerd (het net5211.inf bestand) Nu staat het bestand in het schermpje geinstalleerd met de opmerking - hardware aanwezig: ja. Maar ik heb nog steeds geen Wlan-netwerk. Voor de volledigheid, ik heb de aanwezige 2 drivers via Systeem > Beheer > Hardwaredrivers uitgeschakeld. Kan het zijn dat ik de oplossing van Pjort 123 moet terugdraaien (zie de suggestie van Drummies). Je houdt een biertje van me tegoed...........

ted

  • Gast
WLan probleem: rhea_c_atheros_wlan_140 driver op Laptop Packard Bell
« Reactie #8 Gepost op: 2008/11/02, 00:08:57 »
Nog een toevoeging van Ted voor allen:inden ik via Toepasingen > hulpmiddelen > Terminalvenster : intik : lspci krijg ik het onderstaande in beeld: Onder 00.06.0 staat de controller vermeld.

ted@ted-packardbell:~$ lspci
00:00.0 Host bridge: VIA Technologies, Inc. CN333/CN400/PM880 Host Bridge
00:00.1 Host bridge: VIA Technologies, Inc. CN333/CN400/PM880 Host Bridge
00:00.2 Host bridge: VIA Technologies, Inc. CN333/CN400/PM880 CPU Host Bridge
00:00.3 Host bridge: VIA Technologies, Inc. CN333/CN400/PM880 Host Bridge
00:00.4 Host bridge: VIA Technologies, Inc. CN333/CN400/PM880 Host Bridge
00:00.7 Host bridge: VIA Technologies, Inc. CN333/CN400/PM880 Host Bridge
00:01.0 PCI bridge: VIA Technologies, Inc. VT8237/VX700 PCI Bridge
00:06.0 Ethernet controller: Atheros Communications Inc. Atheros AR5001X+ Wireless Network Adapter (rev 01)
00:10.0 USB Controller: VIA Technologies, Inc. VT82xxxxx UHCI USB 1.1 Controller (rev 80)
00:10.1 USB Controller: VIA Technologies, Inc. VT82xxxxx UHCI USB 1.1 Controller (rev 80)
00:10.2 USB Controller: VIA Technologies, Inc. VT82xxxxx UHCI USB 1.1 Controller (rev 80)
00:10.3 USB Controller: VIA Technologies, Inc. USB 2.0 (rev 82)
00:11.0 ISA bridge: VIA Technologies, Inc. VT8235 ISA Bridge
00:11.1 IDE interface: VIA Technologies, Inc. VT82C586A/B/VT82C686/A/B/VT823x/A/C PIPC Bus Master IDE (rev 06)
00:11.5 Multimedia audio controller: VIA Technologies, Inc. VT8233/A/8235/8237 AC97 Audio Controller (rev 50)
00:11.6 Communication controller: VIA Technologies, Inc. AC'97 Modem Controller (rev 80)
00:12.0 Ethernet controller: VIA Technologies, Inc. VT6102 [Rhine-II] (rev 74)
01:00.0 VGA compatible controller: VIA Technologies, Inc. CN400/PM800/PM880/PN800/PN880 [S3 UniChrome Pro] (rev 02)
ted@ted-packardbell:~$

Offline petervs

  • Lid
WLan probleem: rhea_c_atheros_wlan_140 driver op Laptop Packard Bell
« Reactie #9 Gepost op: 2008/11/02, 12:00:41 »
Het kan zijn dat er nu 'n andere driver nog in de weg zit. Kun je de uitkomst geven van:
Citaat
lshw -C network
Misschien zien we daar welke driver er eventueel nu gebruikt wordt.
gr peter
Ubuntu MATE 16.04

ted

  • Gast
WLan probleem: rhea_c_atheros_wlan_140 driver op Laptop Packard Bell
« Reactie #10 Gepost op: 2008/11/02, 17:47:58 »
Dag Peter, hierbj de gevraagde uitdraai van de invoer. Kun je iets mee? De Via Technologies > eth0 is het bekabelde netwerk.
Ik hoop dat je de oplossing weet. vr gr Ted

ted@ted-packardbell:~$ lshw -C network
WARNING: you should run this program as super-user.
  *-network:0 UNCLAIMED  
       description: Ethernet controller
       product: Atheros AR5001X+ Wireless Network Adapter
       vendor: Atheros Communications Inc.
       physical id: 6
       bus info: pci@0000:00:06.0
       version: 01
       width: 32 bits
       clock: 33MHz
       capabilities: cap_list
       configuration: latency=128 maxlatency=28 mingnt=10
  *-network:1
       description: Ethernet interface
       product: VT6102 [Rhine-II]
       vendor: VIA Technologies, Inc.
       physical id: 12
       bus info: pci@0000:00:12.0
       logical name: eth0
       version: 74
       serial: 00:40:d0:95:41:bb
       width: 32 bits
       clock: 33MHz
       capabilities: bus_master cap_list ethernet physical
       configuration: broadcast=yes driver=via-rhine driverversion=1.4.3 latency=128 maxlatency=8 mingnt=3 module=via_rhine multicast=yes
  *-network:0 DISABLED
       description: Ethernet interface
       physical id: 1
       logical name: pan0
       serial: 42:28:b4:12:31:a9
       capabilities: ethernet physical
       configuration: broadcast=yes driver=bridge driverversion=2.3 firmware=N/A multicast=yes
  *-network:1
       description: Wireless interface
       physical id: 2
       logical name: wlan0
       serial: 00:18:4d:ff:30:f9
       capabilities: ethernet physical wireless
       configuration: broadcast=yes ip=192.168.1.7 multicast=yes wireless=IEEE 802.11bg
ted@ted-packardbell:~$

ted

  • Gast
WLan probleem: rhea_c_atheros_wlan_140 driver op Laptop Packard Bell
« Reactie #11 Gepost op: 2008/11/02, 18:30:56 »
Ik vond elders op het forum deze oplossing voor een andere Atheroskaart. Ik zie dat het een tar.gz bestand is. Kan iemand aangeven of hierin een oplossing schuilt voor mijn kaart? vr gr Ted

Ik ben een complete nieuweling in het gebruik van Linux en ik heb de afgelopen dagen mijn
atheros ar5007eg wireless adapter proberen te installeren.

Met behulp van handleidingen hier en op het net ben ik er uiteindelijk uitgekomen.

Aangezien de handleiding die ik hier vond iets verouderd was (qua links) heb ik hem nog even
opnieuw geschreven zoals het bij mij gelukt is.

************************


Eerst de geïnstalleerde Atheros HAL uitschakelen in 'Systeem-Hardware drivers'.
Let op: de andere optie aangevinkt laten! Daarna opnieuw opstarten.

Deze downloaden:

http://snapshots.madwifi.org/madwifi-ha … 801.tar.gz

Zorg dat je de build-essential package hebt geinstalleerd zo niet, typ in de terminal:
sudo apt-get install build-essential

Ga in de terminal naar de directory waar je de download staat en typ in:

tar xfz madwifi-hal-0.10.5.6-r3835-20080801.tar.gz
cd madwifi-hal-0.10.5.6-r3835-20080801
make
sudo make install
sudo modprobe ath_pci
sudo reboot

************************

Mocht iemand er wat aan hebben wink

Offline petervs

  • Lid
WLan probleem: rhea_c_atheros_wlan_140 driver op Laptop Packard Bell
« Reactie #12 Gepost op: 2008/11/02, 18:59:34 »
Misschien wordt ndiswrapper niet geladen. Geef eens dit commando:
Citaat
sudo modprobe ndiswrapper
(Er wordt om je wachtwoord gevraagd, je ziet niet dat je deze invult)

Die oplossing die je gevonden hebt geldt voor de AR242x oftewel AR5007EG. (heb ik ook)
Bij mijn weten is dit niet geschikt voor jouw kaart.
Ubuntu MATE 16.04

WLan probleem: rhea_c_atheros_wlan_140 driver op Laptop Packard Bell
« Reactie #13 Gepost op: 2008/11/02, 19:00:09 »
Is er al wel een wireless netwerkkaart geactiveerd?
Kun je zien bij > systeem > beheer > hardware drivers

Die moet je disabelen.

Dan in de terminal:

sudo apt-get install linux-backports-modules-intrepid-generic

dan weer naar  > systeem >  beheer >hardware drivers->

en dan: enable 5xxx series of Atheros 802.11 wireless lan cards

Tussen door voor de zekerheid een volledige herstart geven..

Offline petervs

  • Lid
WLan probleem: rhea_c_atheros_wlan_140 driver op Laptop Packard Bell
« Reactie #14 Gepost op: 2008/11/02, 19:02:49 »
Citaat van: Maarten123
Is er al wel een wireless netwerkkaart geactiveerd?
Kun je zien bij > systeem > beheer > hardware drivers

Die moet je disabelen.

Dan in de terminal:

sudo apt-get install linux-backports-modules-intrepid-generic

dan weer naar  > systeem >  beheer >hardware drivers->

en dan: enable 5xxx series of Atheros 802.11 wireless lan cards

Tussen door voor de zekerheid een volledige herstart geven..
Voor 8.10 lijkt me dit 'n goede tip.
Ubuntu MATE 16.04

ted

  • Gast
WLan probleem: rhea_c_atheros_wlan_140 driver op Laptop Packard Bell
« Reactie #15 Gepost op: 2008/11/02, 23:12:04 »
Beste mensen, ik heb nu echt alles gedaan. Helaas zonder resultaat. Om teleurstellingen te voorkomen bij anderen te voorkomen probeer ik hierbij te beschrijven wat ik heb gedaan:
Ik heb ubuntu 4.10 opnieuw geinstalleerd en de updates gedaan. Alles werkt behalve de draadloze verbinding. Via Systeem > Beheer > Hardwaredrivers zie ik de driver staan die Linux zelf heeft geinstalleerd. Indien ik in de terminal de opdracht:   lshw -C network ingeef zie ik staan dat de driver is uitgeschakeld. Via systeem heb ik hem ook uitgeschkeld en gereboot. Vervolgesn voerde ik de opdrachten uit zoals mij werden geadviseerd: ik tikte in:  sudo apt-get build-essential  waarna alles installeerde. Vervolgens weer reboot. Daarna via Systeem> de driver aangeklikt. Weer gereboot. Helaas geen resultaat. Ook via hetterminalvenster krijg ik niet te zien dat de driver werkt.
Daarna heb ik het via de windowsinstallatie geprobeerd. Dus de NDISwrapper geinstaleerd en via het scherm de driver (staat op mijn bureaublad) geinstallerd. Weer gereboot. Vervolgens de driver geactiveerd. Helaas nog geen resultaat.
Ik denk nu alles te hebben gedaan wat mogelijk is. Ik vrees dat er niets anders opzit dan een kabel nar zolder te trekken. Mijn Netgearstick doet het weliswaar wel maar slecht op 13% van de snelheid. En dat is zoals door andaren aangegeven ook niet echt werkbaar.
Mocht iemand nogeen gouden idee hebben, graag. Ik probeer het zonder meer uit. En wie weet, helpen we hiermee de anderen met een Atheros probleem een stukje verder.
In ieder geval allemaal van harte bedankt. Het doet mij goed zulke enthousiaste hulpverleenrs aan te treffen. Alleen daarom a lblijf ik me tUBUNTU en het Forum werken. Het is overrigens alleen een puinhoop met deze Packard Bell Laptop. De PC ś van mijn zoontje (10 jaar) en dochtertje (8 jaar) doen het uitstekend. En beide kids werkenmet veel plezier in UBUNTU. vr gr Ted

Offline Petervdw

  • Lid
WLan probleem: rhea_c_atheros_wlan_140 driver op Laptop Packard Bell
« Reactie #16 Gepost op: 2008/11/02, 23:22:35 »
Aan ted
Als draadloos het echt heel slecht doet, geef ik altijd het advies om een kabel te trekken. Eenvoudig, betrouwbaar en goedkoop. Als het in een huis erg omslachtig wordt, (betonnen vloeren, ontsierend) dan kun je altijd nog denken aan netwerkadapters. Bijvoorbeeld van Devolo. Via het lichtnet krijg je daarmee een prima verbinding. Al een paar keer geïnstalleerd, en prima. Wel wat duurder als een kabeltje.
Vr.groet, peter