Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Nieuwe ideeën om Ubuntu te promoten.  (gelezen 29444 keer)

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: Nieuwe ideeën om Ubuntu te promoten.
« Reactie #25 Gepost op: 2010/08/09, 21:58:11 »
Die organisatie is overigens: "Slim" ->www.slim.nl
Ah, ik wordt gelijk doorgestuurd naar: http://slim.nl/ws/default.aspx
.aspx! :P

Anyhow,
Verder? Zijn er al scholen of bibliotheken in Nederland/België die Edubuntu al gebruiken? Dit kan erg goed zijn om vele aantallen te gelijk kennis te laten maken met Linux.
Ben ik het mee eens! Hoe of wat heb ik nog geen idee over...
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Re: Nieuwe ideeën om Ubuntu te promoten.
« Reactie #26 Gepost op: 2010/08/10, 14:40:50 »
Als we nu eens een open brief maken over Edubuntu en deze naar vele scholen sturen. En dan vooral ook de nadruk leggen op dat hun oude hardware vaak erg lang nog word ondersteund in tegenstelling tot Windows. Ik denk dat er aardig wat scholen wel op willen ingaan, omdat de aanschaf van een nieuwe partij computers aardig wat geld kost. Geld dat ze net zo goed kunnen besparen. Ook voor de "speciale" leerling heeft Ubuntu gratis software, dat kan ook handig zijn om te vermelden.
http://brainstorm.ubuntu.com/contributor/Doenietwil/solutions/ Bekijk mijn ideën eens, niemand anders neemt de moeite

Offline Ronnie

  • Lid
    • ronnie.vd.c
Re: Nieuwe ideeën om Ubuntu te promoten.
« Reactie #27 Gepost op: 2010/08/10, 14:55:31 »
Een open brief kan een school bewuster maken van het feit dat er wat anders is dan Windows, maar ik verwacht niet dat er veel scholen zijn die gaan overstappen.

Ik denk dat het verstandiger is om met één school te gaan samenwerken en daar langzaam een uitrol van Edubuntu te realiseren. Hierbij zullen een heel aantal problemen voorkomen. Bijvoorbeeld, zijn er programma's waarvoor geen linux software beschikbaar is, kunnen de leerlingen wennen aan de nieuwe interface, waar ligt dat aan en hoe is dit op te lossen.

Zodra de implementatie bij die school gedaan is, en er duidelijk op een rijtje staat wat voor problemen er allemaal zijn opgetreden samen met de oplossing ervan. Dan denk ik dat je andere scholen kunt overhalen om ook gebruik te maken van Edubuntu.

Ook vind ik de standaard Edubuntu erg kinderachtig, en zou er op een middelbare school niet graag achter zitten. Voor basisscholen is dit zeker wel interresant.
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal

Phr3ak

  • Gast
Re: Nieuwe ideeën om Ubuntu te promoten.
« Reactie #28 Gepost op: 2010/08/10, 15:20:09 »
Scholen zitten vaak met les programma's zowel op papier, die dan eventueel naar programmatuur verwijzen, en tsja .. Die programma's worden voornamelijk voor windows geschreven :)

Ik zou me dan in eerste instantie gaan richten op de infrastructuur zoals ik al reeds eerder heb mogen uitrollen bij een school, daar heb je veel meer kans van slagen, dan dat je in ene alle desktops wilt gaan vervangen in een school :)

En zoals ik al eerder aanhaalde, scholen kopen hun software bij Slim, en die biedt de software tegen 90% van de kostprijs aan, dus dan vervalt al gauw het eerste argument om linux te gaan gebruiken ..

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: Nieuwe ideeën om Ubuntu te promoten.
« Reactie #29 Gepost op: 2010/08/10, 15:45:57 »
En zoals ik al eerder aanhaalde, scholen kopen hun software bij Slim, en die biedt de software tegen 90% van de kostprijs aan, dus dan vervalt al gauw het eerste argument om linux te gaan gebruiken ..
kortingen tot wel 90% bedoel je...
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Re: Nieuwe ideeën om Ubuntu te promoten.
« Reactie #30 Gepost op: 2010/08/10, 18:29:18 »
Als iemand dan een mooie brief kan schrijven en we maken een petitie kunnen we dat hier opsturen http://slim.nl/ws/Contact.aspx.
Misschien hebben we dan hulp nodig van de engelse ubuntu ect. maar we kunnen denk ik best wel genoeg petitie tekenaars krijgen.
http://brainstorm.ubuntu.com/contributor/Doenietwil/solutions/ Bekijk mijn ideën eens, niemand anders neemt de moeite

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: Nieuwe ideeën om Ubuntu te promoten.
« Reactie #31 Gepost op: 2010/08/10, 19:12:54 »
slim.nl ziet eruit als een organisatie dat hard- en software verkoopt. Wat wil je bereiken?
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Phr3ak

  • Gast
Re: Nieuwe ideeën om Ubuntu te promoten.
« Reactie #32 Gepost op: 2010/08/10, 19:53:40 »
En dan nog .. Wie gaat de ondersteuning verlenen aan een infrastructuur op een school, die op Linux werkt ? Ik vrees voor je, dat je daarvoor niet bij de doorsnee leraar moet zijn, die het netwerk in zijn maag gesplitst heeft gekregen om dat er eventjes erbij te doen, laat staan dat zo'n iemand op allerlei internet fora's gaat rondstruinen om hulp te zoeken :)

Re: Nieuwe ideeën om Ubuntu te promoten.
« Reactie #33 Gepost op: 2010/08/10, 20:23:36 »
Brief is een goed idee.

@Ph3ak: Niet iedere school koopt bij Slim. Mijn (voormalige) school koopt direct bij de uitgever.

Phr3ak

  • Gast
Re: Nieuwe ideeën om Ubuntu te promoten.
« Reactie #34 Gepost op: 2010/08/10, 20:43:25 »
Brief is een goed idee.

@Ph3ak: Niet iedere school koopt bij Slim. Mijn (voormalige) school koopt direct bij de uitgever.

Dat kan ook, maar dan nog krijgen ze dusdanige kortingen, dat het haast niet de moeite loont, om überhaupt een blik te werpen op Linux ;)

Offline Roc.am

  • Lid
Re: Nieuwe ideeën om Ubuntu te promoten.
« Reactie #35 Gepost op: 2010/08/10, 20:49:58 »
Ik denk ook dat je het niet op de software moet spelen maar op de ijzerwaar.
Als de pc's te traag worden gaat men nieuwe kopen. Daar kan men wel behoorlijk op besparen. Een nieuwe pc kost wel een paar honderd euri.  ;)

- Roc

Phr3ak

  • Gast
Re: Nieuwe ideeën om Ubuntu te promoten.
« Reactie #36 Gepost op: 2010/08/10, 20:52:49 »
Ik denk ook dat je het niet op de software moet spelen maar op de ijzerwaar.
Als de pc's te traag worden gaat men nieuwe kopen. Daar kan men wel behoorlijk op besparen. Een nieuwe pc kost wel een paar honderd euri.  ;)

- Roc

Ook die kopen ze met korting ;)


Re: Nieuwe ideeën om Ubuntu te promoten.
« Reactie #37 Gepost op: 2010/08/10, 21:06:59 »
@Ph3ak: Korting op de PC's kregen we inderdaad. Maar korting op de software bij de uitgever niet.
En onze school heeft al niet heel veel geld, dus ze zouden met Linux mooi kunnen besparen.

Phr3ak

  • Gast
Re: Nieuwe ideeën om Ubuntu te promoten.
« Reactie #38 Gepost op: 2010/08/10, 21:10:17 »
@Ph3ak: Korting op de PC's kregen we inderdaad. Maar korting op de software bij de uitgever niet.
En onze school heeft al niet heel veel geld, dus ze zouden met Linux mooi kunnen besparen.

Dan hebben ze mooi een hoop centen laten liggen, als je aangeeft bij b.v. Microsoft, dan kun je zelfs daar met korting kopen als onderwijsinstelling :)

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: Nieuwe ideeën om Ubuntu te promoten.
« Reactie #39 Gepost op: 2010/08/10, 21:13:25 »
@Ph3ak: Korting op de PC's kregen we inderdaad. Maar korting op de software bij de uitgever niet.
En onze school heeft al niet heel veel geld, dus ze zouden met Linux mooi kunnen besparen.
Reken je dan gelijk de omscholing er ook even bij?

Persoonlijk vind ik het niet zo'n goed idee wanneer wij organisaties proberen over te halen om Ubuntu te gebruiken. Ten eerste kom je nogal moeilijk binnen. Ten tweede kun je heel makkelijk een slechte indruk achterlaten. Ik denk dat ubuntu-nl zich wel met betere zaken kan bezighouden.

Iets in de richting van doorgeefcd, of bij bieb vind ik een stuk mooier en realistischer plan.
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Re: Nieuwe ideeën om Ubuntu te promoten.
« Reactie #40 Gepost op: 2010/08/10, 21:24:19 »
@Wazzaaaa: Omscholing is niet nodig. Ik kan ze gratis helpen. En als je een beetje een Windows-indeling maakt, dan helpt het al.

Offline Ronnie

  • Lid
    • ronnie.vd.c
Re: Nieuwe ideeën om Ubuntu te promoten.
« Reactie #41 Gepost op: 2010/08/10, 21:38:53 »
Mensen, graag meer ontopic...

Ook het promoten naar instellingen/bedrijven is niet helemaal de taak van Ubuntu-NL. Dat is meer een taak voor organisaties als Niov.

Ik denk dat we ons als team veel nuttiger kunnen maken door ons te richten op thuisgebruikers.
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal

Re: Nieuwe ideeën om Ubuntu te promoten.
« Reactie #42 Gepost op: 2010/08/10, 21:59:51 »
Misschien dat we posters kunnen maken en die op kunnen hangen op openbare plekken? Net als we met de release parties posters ophangen, maar dan nu gewoon als promotie.

Phr3ak

  • Gast
Re: Nieuwe ideeën om Ubuntu te promoten.
« Reactie #43 Gepost op: 2010/08/10, 23:44:32 »
@Ph3ak: Korting op de PC's kregen we inderdaad. Maar korting op de software bij de uitgever niet.
En onze school heeft al niet heel veel geld, dus ze zouden met Linux mooi kunnen besparen.
Reken je dan gelijk de omscholing er ook even bij?

Persoonlijk vind ik het niet zo'n goed idee wanneer wij organisaties proberen over te halen om Ubuntu te gebruiken. Ten eerste kom je nogal moeilijk binnen. Ten tweede kun je heel makkelijk een slechte indruk achterlaten. Ik denk dat ubuntu-nl zich wel met betere zaken kan bezighouden.

Iets in de richting van doorgeefcd, of bij bieb vind ik een stuk mooier en realistischer plan.

Heb op zich een vrij relaxte houding tegenover het fenomeen: "Linux" .. Dus, wat een ieder wilt gebruiken is haar of zijn keuze .. En tsja, als men naar mijn mening vraagt, dan slaat het win win balletje al gauw de kant van Linux op .. Dus, dan zijn de meeste mensen vaak in no time over :)

En ik probeer niets of niemand over te halen, heb er zelf ook een bloedhekel aan, als er Jehova's aan mijn deur staan te rammelen ;)

Re: Nieuwe ideeën om Ubuntu te promoten.
« Reactie #44 Gepost op: 2010/08/10, 23:50:46 »
De discussie over de geef-het-door-cd is afgesplitst. Over dit idee graag in de volgende draad verder discussieren:

http://forum.ubuntu-nl.org/promotie-40/nieuwe-ideeen-om-ubuntu-te-promoten-57417/

Re: Nieuwe ideeën om Ubuntu te promoten.
« Reactie #45 Gepost op: 2010/08/11, 00:03:28 »
Bij HCC zijn er veel lokale groeperingen. Is het niet mogelijk daar meer mee te gaan doen: lezingen, hulp bij installaties. Vraagt wel veel tijd van vrijwilligers maar ik kan me voorstellen dat ook deze groeperingen nog wel eens naar onderwerpen zoeken voor dat soort avonden. Als er dan een standaard presentatie beschikbaar is als start punt is het voor vrijwilligers ook eenvoudig dit een keer te doen.
Geldt ook voor wijkcentra waar men met diverse bijeenkomsten mensen actief proberen te krijgen, maar dat vraagt wel veel tijd.

Bij de HCC is het hcc-linux platform opgericht. Ik ben namens ubuntu-nl lid van dit platform. Dit platform promoot binnen (en buiten) de HCC linux. Ik heb al een paar keer een lezing over Ubuntu gegeven bij de HCC, en ook andere leden van dit platform hebben dezelfde lezing gegeven. De lezing is op de releaseparty wiki te vinden:

http://wiki.ubuntu-nl.org/community/ReleasepartyWiki/Documenten

(presentatie ubuntu introductie)

Re: Nieuwe ideeën om Ubuntu te promoten.
« Reactie #46 Gepost op: 2010/08/11, 00:11:20 »
Het idee over ubuntu promotie via bibliotheken is ook afgesplitst. Verder discussieren over dit idee kan hier:

http://forum.ubuntu-nl.org/promotie-40/nieuwe-ideeen-om-ubuntu-te-promoten-57418/

Phr3ak

  • Gast
Re: Nieuwe ideeën om Ubuntu te promoten.
« Reactie #47 Gepost op: 2010/08/11, 01:16:38 »
Ben niet zo van de lezingen e.d. val daar zelf al heel gauw bij in slaap :)

Saai ben ik hé ;)

Re: Nieuwe ideeën om Ubuntu te promoten.
« Reactie #48 Gepost op: 2010/08/11, 01:42:43 »
Misschien dat we posters kunnen maken en die op kunnen hangen op openbare plekken? Net als we met de release parties posters ophangen, maar dan nu gewoon als promotie.

Offline heir4c

  • Lid
Re: Nieuwe ideeën om Ubuntu te promoten.
« Reactie #49 Gepost op: 2010/08/11, 06:59:54 »
Dat doe ik nu al aan mijn raam, en ook wat screenshots van het bureaublad hangen er op, met een paar mogelijkheden zichtbaar, dus een paar programma's geopend erop en/of het menu uitgeklapt zodat men kan zien wat erin zit. Al heel wat kijklustigen gehad.
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu