Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST] undefined video mode  (gelezen 2503 keer)

[OPGELOST] undefined video mode
« Gepost op: 2009/01/21, 17:03:59 »
L.S.

Ik heb Ubuntu geïnstalleerd, naast Windows, op een recente labtop. Dit loopt prima, maar recent start hij altijd op met ongeveer de volgende melding:

Starting up...
Undefined video mode number: 318
press (Enter) to see available video modes etc.

Na 30 seconden start hij prima op. Als ik 'Enter' in toets krijg ik een lijst van video-modes waaruit ik kan kiezen, wat ook goed afloopt. Maar liefst heb ik natuurlijk gewoon dat hij vanzelf doorstart zonder die 30 seconden. Iemand een oplossing?

gegroet,
mrt
« Laatst bewerkt op: 2009/04/12, 19:42:24 door Plotinus »
Ach! Waren alle Menschen wijs, en wilden daarbij wel! De Aard waar haar een Paradijs, Nu isse meest een Hel.

Re: undefined video mode
« Reactie #1 Gepost op: 2009/01/21, 18:56:26 »
Wat voor een grafische kaart heb je?
Als je het niet weet, geef dit commando in de terminal sudo lshw -html > hardware.html dit genereert een html file in je home directory met alle hardwareinfo van je PC/Laptop.


Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: undefined video mode
« Reactie #2 Gepost op: 2009/01/22, 23:12:23 »
Beste Gijsbert,

Ik zie het volgende: Mobility Radeon HD 3650,
maar ook: Mobile 4 series Chipset PCI Express Grapic Port

Zegt dit je iets???

Ik heb deze informatie uit een berg wanordelijke data moeten halen want hek genoeg zag ik niets in Firefox; toch het medium om html te ontsluiten in plaats van Gedit  (dacht ik).



gegroet,
mrt
Ach! Waren alle Menschen wijs, en wilden daarbij wel! De Aard waar haar een Paradijs, Nu isse meest een Hel.

Offline Milly

  • Lid
Re: undefined video mode
« Reactie #3 Gepost op: 2009/04/10, 03:03:03 »
Ik heb het zelfde probleem, sinds kort (na een kluster updates, maar weet niet meer welke).
"Undefined video mode" , maar dan met nummer 2f6.

Mijn videokaart:
description: VGA compatible controller
product:    GeForce 8500 GT
vendor:    nVidia Corporation
physical id: 0
bus info:    pci@0000:02:00.0
version:    a1
width:    64 bits
clock:    33MHz
capabilities: pm msi pciexpress vga_controller bus_master cap_list
configuration:   
driver   =   nvidia
latency   =   0
module   =   nvidia

Op de computer single boot Ubuntu 8.04 64 bits.

Maar.... m'n andere computer, met dual boot win2000/ubuntu 8.04 32-bits, zegt precies hetzelfde. En daar zit een 82865G Integrated Graphics Controller van Intel in.
Het lijkt me dus niet aan de video kaart te liggen, want met die van Plotinus erbij gaat het hier al over 3 verschillende.
Wie half luistert, hoort alleen zichzelf.
Linux sinds aug 2008 (na 22 jaar Windows (!) > never again)
Desktop met Linux Mint 21.2 Cinnamon als werkpaard;
stokoude Dell laptop met Win10; Chromebook om online tv te kijken

Offline Jan E.

  • Lid
Re: undefined video mode
« Reactie #4 Gepost op: 2009/04/10, 08:16:24 »
Dit probleem heb ik ook een paar keer gehad. Bij mij ontstond het als ik met de startupmanager een usplash scherm wilde veranderen. Die startupmanager vraagt dan om een bepaalde resolutie, maar die van mijn scherm staat er niet bij. Resultaat: undefined video mode tijdens het opstarten.

Oplossing gevonden op de site van Pjotr123:
http://sites.google.com/site/computertip/Home
In mijn geval werkt het om de resolutie geheel weg te halen in het hieronder genoemde bestandje.


In de tweede plaats kan het zo zijn, dat de resolutie van uw scherm verkeerd staat in usplash.conf.

Let op: het toepassen van de onderstaande oplossing heeft alleen zin, wanneer de resolutie in usplash.conf verkeerd staat.  Staat die goed of staat er geen enkele resolutie in, dan kunt u het onderstaande beter niet toepassen.

Zo lost u het op:

a. Toepassingen - Hulpmiddelen - Terminalvenster

Tik in (of kopieer en plak):

gksudo gedit /etc/usplash.conf

druk op Enter

b. Wijzig de waarden van de xres en yres als volgt:

xres=1024

yres=768

Bestand opslaan en sluiten.

c. Daarna in de terminal:

sudo update-initramfs -u

druk op Enter
(uw wachtwoord blijft onzichtbaar, zelfs geen sterretjes, dat hoort zo)

Let op: dit is een ingrijpende bewerking, waar uw computer even de tijd voor nodig heeft. Breek deze bewerking niet voortijdig af, door het terminalvenster te snel te sluiten!

d. Herstart nu uw computer.
« Laatst bewerkt op: 2009/04/10, 08:19:28 door Jan E. »


Dell Vostro 3360
Ubuntu 20.04

Re: undefined video mode
« Reactie #5 Gepost op: 2009/04/12, 19:41:54 »
L.S.

Bedankt allemaal; alleen geen van de aangedragen oplossingen bleek te werken (wellicht het toch niet helemaal goed uitgevoerd, al betwijfel ik dat). Dus, na een helder moment, de stoute schoenen maar aangetrokken en ... Ubuntu 9.04 geïnstalleerd. Probleem opgelost!

gegroet,
mrt
Ach! Waren alle Menschen wijs, en wilden daarbij wel! De Aard waar haar een Paradijs, Nu isse meest een Hel.