Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: In ruststand begint ventilator te blazen  (gelezen 2558 keer)

In ruststand begint ventilator te blazen
« Gepost op: 2012/05/06, 12:32:06 »
Ik heb 12.04 geïnstalleerd,
als mijn laptop in ruststand( het scherm wordt zwart na 5 minuten niet gebruik) is
begint mijn ventilator te blazen alsof hij heel hard aan het werk is, terwijl hij volgens mij juist in rust stand is.
Zo snel ik de computer weer activeer (door met de muis te bewegen) komt de ventilator weer tot rust.
Weet iemand of met een instelling te maken heeft en of dit in te stellen is ergens?
Het gaat om de sony laptop uit mijn onderschrift
een intel core 5i met 4 gb werkgeheugen en eeen ati radeon videokaart (5600 serie)


« Laatst bewerkt op: 2012/05/06, 12:39:45 door RobertPeter »
Asus Vivobook Ryzen7   Ubuntu 22.04.1 Gnome


Haastige spoed is alleen maar goed om vlooien te vangen.

Re: In ruststand begint ventilator te blazen
« Reactie #1 Gepost op: 2012/05/23, 17:20:45 »
iemand enig idee?
Asus Vivobook Ryzen7   Ubuntu 22.04.1 Gnome


Haastige spoed is alleen maar goed om vlooien te vangen.

Re: In ruststand begint ventilator te blazen
« Reactie #2 Gepost op: 2012/05/23, 17:34:44 »
Als de laptop niet heet wordt als hij in de ruststand springt maar gewoon koel blijft zou dat erop kunnen wijzen dat de ventilators niet worden geregeld, waardoor ze op 100% draaien (en dus veel lawaai maken). Maar dat heb ik tot nu toe voornamelijk bij vaste computers gezien. Controleer dus of de laptop koel blijft in rust.

Wat ik ook zou proberen, is kijken of hetzelfde probleem optreedt met Ubuntu 10.04. Die heeft intussen 2 jaar updates gehad. Ubuntu 12.04 is net een maand oud. De algemene vuistregel is dat je het best 3 maanden of meer na het uitkomen kunt upgraden (dan komt de eerste puntversie uit, 12.04.1, vergelijkbaar met een Service Pack bij Windows of een Combo-update van Mac OS X. Ook voor die systemen geldt trouwens een vergelijkbaar advies).

Als de laptop gewoon koel blijft is het probleem alleen vervelend maar niet gevaarlijk. In dat geval kun je het je prima permitteren even te wachten totdat er een update komt die dat fixt. In het andere geval (laptop wordt wel heet) kun je beter Ubuntu 10.04 proberen of (desnoods tijdelijk) een andere Linuxdistributie.

EDIT: heb je het Gesloten stuurprogramma voor je ATI-kaart geïnstalleerd? Zo niet, installeer het, en kijk of het helpt. Zo ja, deïnstalleer het even en kijk of het helpt.
« Laatst bewerkt op: 2012/05/23, 17:37:26 door Gymnasiast »
NOBODY expects the Spanish Inquisition!

Re: In ruststand begint ventilator te blazen
« Reactie #3 Gepost op: 2012/05/23, 19:36:07 »
Als de laptop niet heet wordt als hij in de ruststand springt maar gewoon koel blijft zou dat erop kunnen wijzen dat de ventilators niet worden geregeld, waardoor ze op 100% draaien (en dus veel lawaai maken). Maar dat heb ik tot nu toe voornamelijk bij vaste computers gezien. Controleer dus of de laptop koel blijft in rust.
Hij blijft wel koel voor zover ik het zo kan voelen, zijn er goede programma's die de temperatuur kunnen meten?

Wat ik ook zou proberen, is kijken of hetzelfde probleem optreedt met Ubuntu 10.04. Die heeft intussen 2 jaar updates gehad. Ubuntu 12.04 is net een maand oud. De algemene vuistregel is dat je het best 3 maanden of meer na het uitkomen kunt upgraden (dan komt de eerste puntversie uit, 12.04.1, vergelijkbaar met een Service Pack bij Windows of een Combo-update van Mac OS X. Ook voor die systemen geldt trouwens een vergelijkbaar advies).

Hiervoor heb ik 11.04 gebruikt en daarbij had ik dit "probleem" niet.

Als de laptop gewoon koel blijft is het probleem alleen vervelend maar niet gevaarlijk. In dat geval kun je het je prima permitteren even te wachten totdat er een update komt die dat fixt. In het andere geval (laptop wordt wel heet) kun je beter Ubuntu 10.04 proberen of (desnoods tijdelijk) een andere Linuxdistributie.

EDIT: heb je het Gesloten stuurprogramma voor je ATI-kaart geïnstalleerd? Zo niet, installeer het, en kijk of het helpt. Zo ja, deïnstalleer het even en kijk of het helpt.

Heb ik inderdaad geïnstalleerd zal hem eens deïnstalleren.

thanx voor de responce


Ik heb inmiddeld het niet vrije stuurprogramma gedeḯnstalleerd en dat levert een flikkerend beeld op, dus ik heb hem opnieuw geïnstalleerd.
« Laatst bewerkt op: 2012/05/23, 20:06:25 door RobertPeter »
Asus Vivobook Ryzen7   Ubuntu 22.04.1 Gnome


Haastige spoed is alleen maar goed om vlooien te vangen.

Re: In ruststand begint ventilator te blazen
« Reactie #4 Gepost op: 2012/05/23, 20:08:08 »
Als de laptop niet heet wordt als hij in de ruststand springt maar gewoon koel blijft zou dat erop kunnen wijzen dat de ventilators niet worden geregeld, waardoor ze op 100% draaien (en dus veel lawaai maken). Maar dat heb ik tot nu toe voornamelijk bij vaste computers gezien. Controleer dus of de laptop koel blijft in rust.
Hij blijft wel koel voor zover ik het zo kan voelen, zijn er goede programma's die de temperatuur kunnen meten?

Wat ik ook zou proberen, is kijken of hetzelfde probleem optreedt met Ubuntu 10.04. Die heeft intussen 2 jaar updates gehad. Ubuntu 12.04 is net een maand oud. De algemene vuistregel is dat je het best 3 maanden of meer na het uitkomen kunt upgraden (dan komt de eerste puntversie uit, 12.04.1, vergelijkbaar met een Service Pack bij Windows of een Combo-update van Mac OS X. Ook voor die systemen geldt trouwens een vergelijkbaar advies).

Hiervoor heb ik 11.04 gebruikt en daarbij had ik dit "probleem" niet.

Als de laptop gewoon koel blijft is het probleem alleen vervelend maar niet gevaarlijk. In dat geval kun je het je prima permitteren even te wachten totdat er een update komt die dat fixt. In het andere geval (laptop wordt wel heet) kun je beter Ubuntu 10.04 proberen of (desnoods tijdelijk) een andere Linuxdistributie.

EDIT: heb je het Gesloten stuurprogramma voor je ATI-kaart geïnstalleerd? Zo niet, installeer het, en kijk of het helpt. Zo ja, deïnstalleer het even en kijk of het helpt.

Heb ik inderdaad geïnstalleerd zal hem eens deïnstalleren.

thanx voor de responce


Ik heb inmiddeld het niet vrije stuurprogramma gedeḯnstalleerd en dat levert een flikkerend beeld op, dus ik heb hem opnieuw geïnstalleerd.

Asus Vivobook Ryzen7   Ubuntu 22.04.1 Gnome


Haastige spoed is alleen maar goed om vlooien te vangen.

Re: In ruststand begint ventilator te blazen
« Reactie #5 Gepost op: 2012/05/24, 11:33:46 »
Klinkt dus als een specifieke 12.04-bug. Hopelijk wordt die opgelost met een update. Ik heb gezocht, maar dit probleem is niet bekend bij jouw model laptop. Ik zou even afwachten of er een update komt.
NOBODY expects the Spanish Inquisition!

Re: In ruststand begint ventilator te blazen
« Reactie #6 Gepost op: 2012/05/24, 11:38:45 »
Zal ik doen. ik wacht het wel af.
Asus Vivobook Ryzen7   Ubuntu 22.04.1 Gnome


Haastige spoed is alleen maar goed om vlooien te vangen.