Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST] Delen VirtualBox  (gelezen 1236 keer)

[OPGELOST] Delen VirtualBox
« Gepost op: 2011/09/28, 22:15:30 »
L.S.

Op mijn PC heb ik onder Ubuntu meerdere gebruikers aangemaakt. Omdat we ook af en toe nog Windows nodig hebben heb ik daarvoor een doorstart gemaakt via VirtualBox. Dit heb ik nu voor alle gebruikers gedaan met vervolgens voor iedere gebruiker een geheel opgetuigde Windows. Nu krijg ik het gevoeld at dit eenvoudiger moet kunnen: kan ik niet gewoon die Windowsmap bij alle gebruikers aankoppelen? Het zou een in ieder geval een hoop harde schijf-ruimte schelen als dat kan.

gegroet,
mrt
« Laatst bewerkt op: 2011/10/05, 11:09:20 door Plotinus »
Ach! Waren alle Menschen wijs, en wilden daarbij wel! De Aard waar haar een Paradijs, Nu isse meest een Hel.

Offline h2o

  • Lid
Re: Delen VirtualBox
« Reactie #1 Gepost op: 2011/09/28, 22:31:21 »
Je kunt een vdi bestand op een server (of een aparte computer als je die over hebt met native Windows XP of 7 voorzien) zetten en desnoods op die server via headless laten draaien . Dan is er maar één installatie noodzakelijk. Via beheer op afstand (kan bij WinXP en bij Win7) kun je dan vanaf een werkstation met een rdp client inloggen. Dat kan heel goed met Remmina.

Dan heb je ook nog een mogelijkheid om alleen het vdi bestand op de server te zetten en op ieder werkstation met Virtualbox een VM aan te maken die naar deze vdi verwijst. Dat gaat met een pure Linux omgeving goed via nfs. Nadeel is dat alle data via het LAN moet worden geladen en weggeschreven. Dat is behoorlijk trager dan via een rdp client naar een headless VM + VDI op een server.

De constructie via headless en rdp gaat best goed. Voordeel is dat je dan een back-up van een vdi kunt maken en die achter de hand kunt houden. Gaat er iets mis, gewoon de backup terugplaatsen.
Een aparte Windows XP of 7 computer via rpp benaderen gaat natuurlijk sneller, maar gaat daar iets fout, dan zit je aan een herinstallatie vast.

Wil je alles vanaf een en dezelfde computer laten lopen, dan is het voldoende om voor iedere gebruiker met Virtualbox een VM aan te maken en dan verwijzen naar één centraal vdi bestand, die bij voorkeur op een aparte partitie loopt.
Ik heb ook wel een geëxperimenteerd met een VDI die fysiek op een partitie stond, maar een gewoon vdi bestand is voldoende en makkelijk be back-uppen.
« Laatst bewerkt op: 2011/09/28, 22:37:32 door h2o »
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline illya89

  • Lid
Re: Delen VirtualBox
« Reactie #2 Gepost op: 2011/09/29, 07:44:37 »
Je kan ook gewoon een ntfs harde schijf delen die je dan kan instellen bij al je gebruikers zodat iedereen aan deze bestanden kan..

In het filmpje staat beschreven hoe dit moet. Wat er in windows moet gebeuren moet je dan gewoon bij elke gebruiker toepassen.

http://www.youtube.com/watch?v=8JrkbDebf-4&feature=share

Re: Delen VirtualBox
« Reactie #3 Gepost op: 2011/09/29, 20:17:38 »
Op 1 host-PC?

Vrij eenvoudig eigenlijk: maak de instellingen voor VirtualBox onder 1 gebruiker (jij zelf) volledig goed, goede VM en alles. Vervolgens verwijder je bij de andere gebruikers alles van VirtualBox, dat is het mapje .VirtualBox in de persoonlijke map.

Daarna je de .VirtualBox van de andere gebruikers een link naar jouw .VirtualBox
Code: (terminal) [Selecteer]
sudo ln --symbolic /home/jouwnaam/.VirtualBox /home/naamvandeander/.VirtualBoxLet op: het moet echt .VirtualBox zijn, ook met de hoofdletters.

Nu hebben als het goed is alle gebruikers jouw VirtualBox-instellingen, maar kunnen ze die niet wijzigen. Op zich is dat goed, dan kunnen ze ook niet bijvoorbeeld de VM verwijderen. Je wilt alleen vast wel dat ze de virtuele harde schijf kunnen wijzigen, daarvoor ga je naar het .VirtualBox mapje van jezelf, en dan naar HardDisks, en geef je via rechtermuisknop > eigenschappen de anderen schrijfrechten.

Re: Delen VirtualBox
« Reactie #4 Gepost op: 2011/10/05, 11:09:02 »
Dank voor de bijdragen; weer wat  geleerd. De oplossing van ovendenkamp leek het aantrekkelijkst, maar het is echter nog niet gelukt (foutmeldingen). Later als ik wat meer tijd heb daar maar eens goed induiken.
Ach! Waren alle Menschen wijs, en wilden daarbij wel! De Aard waar haar een Paradijs, Nu isse meest een Hel.