Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Linux systeem volledig op wayland  (gelezen 1926 keer)

Offline bart85

  • Lid
Linux systeem volledig op wayland
« Gepost op: 2023/03/13, 17:51:53 »
Ik wil graag een Linux systeem volledig op wayland.
Welke distributie ondersteund dit het beste? Dus geen xorg en ook geen xwayland.
Welke programma's hebben beslist wel xwayland nodig? Waarschijnlijk Spotify, maar heb gezien dat er meerdere clients zijn voor Spotify.
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline. Geen grafische toepassingen voor systeembeheer.

Re: Linux systeem volledig op wayland
« Reactie #1 Gepost op: 2023/03/14, 15:46:34 »
Hallo, zie dit verhaal op Wikipedia, scroll ergens naar het midden, kopje Desktop Linux distributions.

Edit: link vergeten!

https://en.wikipedia.org/wiki/Wayland_(protocol)
« Laatst bewerkt op: 2023/03/14, 16:11:14 door Paul Matthijsse »


Offline bart85

  • Lid
Re: Linux systeem volledig op wayland
« Reactie #3 Gepost op: 2023/03/14, 18:45:17 »
Ubuntu en Debian gebruiken bij Gnome beide xwayland. Xwayland zorgt voor compability van programma's dat nog niet zijn overgestapt op Wayland. Xwayland zorgt voor display x11 naar Wayland.
Ik draai naast Ubuntu hier Arch met sway Wm.  Wil ik xwayland verwijderen dan moet ik herinstalleren. Een andere optie is Manjaro met sway smaak. Maar op de live iso zie ik dat ook deze nog xwayland gebruikt. Het lijkt erop dat nog geen Linux distro zo ver is dat het zonder xorg  (xwayland word door xorg geleverd) kan.
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline. Geen grafische toepassingen voor systeembeheer.

Offline Bloom

  • Lid
Re: Linux systeem volledig op wayland
« Reactie #4 Gepost op: 2023/03/14, 19:09:58 »
Ik begrijp niet wat het probleem is. Er zijn nog duizenden applicaties die een X server verwachten en anders niet goed of helemaal niet werken, daar dient xwayland voor. Onder de motorkap werkt alles met Wayland hoor.

Offline bart85

  • Lid
Re: Linux systeem volledig op wayland
« Reactie #5 Gepost op: 2023/03/14, 19:19:08 »
Misschien een stomme vraag van mij.

https://wiki.archlinux.org/title/wayland
Citaat
Security: XWayland is an X server, so it does not have the security features of Wayland
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline. Geen grafische toepassingen voor systeembeheer.

Offline Bloom

  • Lid
Re: Linux systeem volledig op wayland
« Reactie #6 Gepost op: 2023/03/15, 10:38:05 »
Dat is alvast geen probleem voor een thuisgebruiker met een privénetwerk achter een router.

Offline bart85

  • Lid
Re: Linux systeem volledig op wayland
« Reactie #7 Gepost op: 2023/03/15, 10:54:47 »
Citaat
Dat is alvast geen probleem voor een thuisgebruiker met een privénetwerk achter een router.
Kun je mij dat uitleggen waarom het geen probleem is?

https://security.stackexchange.com/questions/4641/why-are-people-saying-that-the-x-window-system-is-not-secure#:~:text=X11%20apps%20run%20as%20a,use%20it%20to%20become%20root.
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline. Geen grafische toepassingen voor systeembeheer.

Offline Bloom

  • Lid
Re: Linux systeem volledig op wayland
« Reactie #8 Gepost op: 2023/03/15, 14:00:37 »
Omdat je privénetwerk met privéklasse-adressen werkt die niet bereikbaar zijn vanaf het internet, TENZIJ je in je router daar een virtuele link voor definieert. Een "poort openzetten" heet dat ook wel.En behalve jij en je huisgenoten heeft niemand toegang tot je eigen privénetwerk. Als je tenminste je wifi goed beschermd hebt, dat spreekt vanzelf.