Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST] Wat installeren?  (gelezen 1485 keer)

Jarva

  • Gast
[OPGELOST] Wat installeren?
« Gepost op: 2009/09/26, 11:57:59 »
Hallo allemaal.

Ik zit er over te denken om Linux te gaan proberen. Na weken speuren op internet kom ik tot de conclusie dat Ubuntu meest gebruiksvriendelijke versie is.
Nu enkele vragen.
Welke versie / smaak kan ik het beste pakken?
Is open source wel veilig? immers idereen knutselt eraan dus kwaadaardigen kunnen er expres "gaten" inbakken?
Kan ik het straffeloos naast WindowsXP installeren? Ja, ik heb een image gemaakt van mijn HD.
Tevens de recovery-console installed van XP om de opstartsector te kunnen herstellen om in absolute noodgevallen bij mijn XP te kunnen.
Ik ben (helaas) zo gek met mijn XP dat ik zelfs geen Windows 7 of Vista of wat dan ook van een draak van een OS naast mijn XP duld.

Ik heb een dual core Intel van 2 GIG. 2GIG ram. Nvidia 8800 serie met 512 ram video. LG flatron als scherm.
MSI moederboard. SATA2 schijf en fikker. 18 GIG max. beschikbaar voor Linux.

Ik heb GEEN idee wat ik met Ubuntu wil. Wat leuke games. Films kijken. Films branden. Evt. fotobewerking.
Emailen niet, daar heb ik XP voor. Mails zijn te belangrijk om kwijt te raken. Multitasking + meerdere users ingelogd is niet nodig. Ik ben de enige die met de machine werkt.

Als iemand een antwoord weet, alvast enorm bedankt !!
« Laatst bewerkt op: 2009/09/26, 14:40:42 door Jarva »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Wat installeren?
« Reactie #1 Gepost op: 2009/09/26, 11:59:43 »
Hier vind je waarschijnlijk voldoende antwoorden:
http://sites.google.com/site/computertip

Re: Wat installeren?
« Reactie #2 Gepost op: 2009/09/26, 12:05:42 »
Citaat
Welke versie / smaak kan ik het beste pakken?
Gewoon de Ubuntu 9.04. Werkt die niet goed, heb je bijvoorbeeld hardwareproblemen, dan kun je het beste versie 8.04 nemen.
Citaat
Is open source wel veilig? immers idereen knutselt eraan dus kwaadaardigen kunnen er expres "gaten" inbakken?
Niet iedereen kan zomaar sleutelen aan code, dat zou waanzinnig zijn. Alleen programmeurs die expliciete toegang hebben gekregen, kunnen meewerken aan de Linux-kernel, Firefox of welke software dan ook.
Citaat
Kan ik het straffeloos naast WindowsXP installeren? Ja, ik heb een image gemaakt van mijn HD.
Jazeker, dat kan.
Citaat
Ik heb GEEN idee wat ik met Ubuntu wil. Wat leuke games. Films kijken. Films branden. Evt. fotobewerking.
Houd er rekening mee dat Windows-software niet zomaar werkt op Linux of andere platformen. Dat is vrij logisch, het is er immers niet voor gemaakt. Met de software Wine, welke Windows-programmacode beschikbaar maakt voor Linux, kun je een heel arsenaal aan programma's draaien, hetzij niet altijd snel, stabiel of goed.

Jarva

  • Gast
Re: Wat installeren?
« Reactie #3 Gepost op: 2009/09/26, 12:07:04 »
Hartelijk dank voor het snelle antwoord.
Site net doorgenomen, is zeer verhelderend. Alleen, moet ik nu versie 8 LTS nemen of versie 9?
Keuze wordt wel 32-bits gezien driver-ondersteuning.


Re: Wat installeren?
« Reactie #5 Gepost op: 2009/09/26, 12:12:19 »
Hartelijk dank voor het snelle antwoord.
Site net doorgenomen, is zeer verhelderend. Alleen, moet ik nu versie 8 LTS nemen of versie 9?
Keuze wordt wel 32-bits gezien driver-ondersteuning.
In principe maakt dat weinig uit. Alle beschikbare (opensource)-drivers zitten ingebouwd in Linux zelf en voor elk stuk hardware wordt automatisch een bijbehorende driver geladen. Drivers voor Nvidia- en ATI-videokaarten zijn niet opensource, maar die kun je gemakkelijk installeren via Systeem -> Beheer -> Hardwarestuurprogramma's.

Jarva

  • Gast
Re: Wat installeren?
« Reactie #6 Gepost op: 2009/09/26, 12:18:05 »
Dank allemaal voor de zeer snelle antwoorden. Kan Microsoft nog wat van leren !

Pjotr verwees mij naar punt 4 van de site, daar lees ik een soort van "tegenstrijdigheid"?

Op 22 januari 2009 verscheen bijvoorbeeld de tweede puntuitgave van 8.04, die 8.04.2 heet. Die kan dus draaien op sommige splinternieuwe hardware, waarvoor niet-LTS-opvolger 8.10 al te oud is. Ook al heeft die een nieuwere kernel!

Dit klinkt verwarrend voor een newbie hoor.
Ik heb 9.04 binnen, is gebrand nu. Ga zo een installation wagen.

Re: Wat installeren?
« Reactie #7 Gepost op: 2009/09/26, 12:49:06 »
Om te kijken of je eventueel hardware problemen gaat tegenkomen, probeer dan eerst eens de LiveCD versie.
Bij het opstarten van de CD krijg je die mogelijkheid ook geboden.
Hier kun je spelen zoveel als je wil, alleen kun je nog geen applicaites toevoegen.
De LiveCd versie kan je een ruw beeld geven wat je kan verwachten van diverse applicaties die je zou willen gebruiken.
Zoals bijvoorbeeld browsen met FireFox.

Suc7
Ubuntu Pocket Guide and Reference - LinuxCommands.org - Manual Pages (man)

PC: Ubuntu 18.04 LTS /  Intel Core i5 8600 / Gigabyte B360M DS3H / Samsung 970 EVO / Corsair Vengeance LPX 16GB

Jarva

  • Gast
Re: Wat installeren?
« Reactie #8 Gepost op: 2009/09/26, 12:49:32 »
Pjotr en Cumulus007 dank voor jullie antwoorden. Helaas verloopt de installatie niet geheel vlekkeloos. Heb installatie afgebroken om gegevensverlies te voorkomen. Ubuntu wil of mijn gehele schijf gebruiken of 2.7 gig partitie. Waar Ubuntu die 2 gig vandaan haalt? Er is ongepartitioneerde ruimte van bijna 18 gig ter beschikking, maar die kan ik niet aangeven.

Ik denk dat ik van de week maar een 2e HD haal en me daar op ga uitleven. Dit is "niet te doen" voor een leek. Helaas.

Jarva

  • Gast
Re: Wat installeren?
« Reactie #9 Gepost op: 2009/09/26, 12:52:31 »
Donpedro, dank voor je antwoord, d livecd werkt optimaal. Helaas ziet dat Firefox in mijn ogen er niet uit, letters klein en ander type dan ik gewend ben. Wil graag explorer stijl hahaha .

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Wat installeren?
« Reactie #10 Gepost op: 2009/09/26, 14:34:04 »
Donpedro, dank voor je antwoord, d livecd werkt optimaal. Helaas ziet dat Firefox in mijn ogen er niet uit, letters klein en ander type dan ik gewend ben. Wil graag explorer stijl hahaha .

Na het installeren van wat extra lettertypes en het bijstellen van de lettergrootte, ziet Firefox er prima uit, hoor...  :)

De 2,7 GB kun je vergroten met de schuifbalk:
http://sites.google.com/site/computertip/installeren
(tweede plaatje)

Jarva

  • Gast
Re: Wat installeren?
« Reactie #11 Gepost op: 2009/09/26, 14:40:08 »
Installatie is gelukt, Windows heeft  50 gig minder, jammer dan :P
Die 18  gig vrije ruimte teruggegeven aan Windows, beide OS-en blij, hahahaha.

Re: [OPGELOST] Wat installeren?
« Reactie #12 Gepost op: 2009/09/26, 14:51:51 »
Hallo Jarva, veel succes met Ubuntu. Heb je posts gelezen en ik denk dat je aan dit verhaal ook nog wel wat hebt: http://linux.oneandoneis2.org/LNW.htm

Jarva

  • Gast
Re: [OPGELOST] Wat installeren?
« Reactie #13 Gepost op: 2009/09/26, 15:15:56 »
Dank voor link, ZEER verhelderend.