Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST] Grub verdwijnt na opstarten Windows  (gelezen 12268 keer)

[OPGELOST] Grub verdwijnt na opstarten Windows
« Gepost op: 2010/09/11, 23:08:05 »
Beste allemaal,

Een tijdje geleden heb ik op mijn vaders laptop naast Windows XP ook Ubuntu 10.04 geïnstalleerd (dual-boot). Alles ging goed, Ubuntu werkt perfect, mijn vader is er gelukkig mee. Er is echter één probleem: elke keer als hij in Windows opstart (af en toe is dat helaas even nodig), verschijnt bij de volgende keer opstarten niet Grub, maar slechts de foutboodschap 'No modules found'.

Het is wel tijdelijk te fixen: Ubuntu LiveCD erin, in een live session opnieuw Grub installeren en alles doet het weer (met dank aan https://help.ubuntu.com/community/RecoveringUbuntuAfterInstallingWindows). Bij iedere volgende keer opstarten in Windows zal Grub er echter weer uitvliegen. Heeft iemand misschien een meer definitieve oplossing voor dit probleem?

Groetjes (ook namens mijn vader),
Barbara
« Laatst bewerkt op: 2010/11/22, 00:39:18 door Barbara0415715 »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Grub verdwijnt na opstarten Windows
« Reactie #1 Gepost op: 2010/09/11, 23:14:28 »
Is het een Dell computer? Dan zou er dit aan de hand kunnen zijn:
http://sites.google.com/site/computertip/fouten#TOC-Fout-van-Dell:-Grub-wordt-corrupt
(punt 13, rechterkolom)

Re: Grub verdwijnt na opstarten Windows
« Reactie #2 Gepost op: 2010/09/11, 23:15:35 »
Nee, een HP Compaq 6710b met Intel Centrino Duo.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Grub verdwijnt na opstarten Windows
« Reactie #3 Gepost op: 2010/09/11, 23:47:22 »
Hetzij Windows 7 zelf, hetzij een of ander Windowsprogramma knoeit blijkbaar met de MBR. Gebruikelijke verdachte is het antivirusprogramma. Welk programma is dat en hoe staat het ingesteld?

Re: Grub verdwijnt na opstarten Windows
« Reactie #4 Gepost op: 2010/09/12, 00:10:54 »
Norton Internet Security.
Heb je daar genoeg informatie aan? Zo niet, dan moet ik Windows bij hem opstarten (en zoals ik al schreef heeft dat nogal wat voeten in de aarde). Als ik het me goed herinner staan alle instellingen op de standaardwaarden, dus met firewall en al.

P.S. Het account verloopt op 15 mei 2011 (dus tot die tijd betaalt m'n vader ervoor), maar daarna wil hij over op AVG. Blijkt Norton de boosdoener voor het Grub-probleem, dan gaat hij er nu al uit.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Grub verdwijnt na opstarten Windows
« Reactie #5 Gepost op: 2010/09/12, 10:17:04 »
AVG is net zo goed, dus: verwijder Norton eens helemaal en zet AVG er eens voor in de plaats? Dan kun je proberen of het verschil maakt....

Offline HarzG

  • Lid
Re: Grub, Windows en Antivirus-progamma's
« Reactie #6 Gepost op: 2010/09/12, 12:07:10 »
P.S. Het account verloopt op 15 mei 2011 (dus tot die tijd betaalt m'n vader ervoor), maar daarna wil hij over op AVG. Blijkt Norton de boosdoener voor het Grub-probleem, dan gaat hij er nu al uit.
Er is nog een alternatief voor AVG, dat is Avast. Een gebruikersvoordeel van Avast is: het is ook met NL beschikbaar. De FreeAVG is niet NL.
Over de bruikbaarheid (wel/geen vertragingen, of conflicten met bijv. Thunderbird) kan ik niets zeggen, daar kan misschien tante Google helpen.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline Roc.am

  • Lid
Re: Grub verdwijnt na opstarten Windows
« Reactie #7 Gepost op: 2010/09/12, 14:12:40 »
[Een gebruikersvoordeel van Avast is: het is ook met NL beschikbaar. De FreeAVG is niet NL.]

AVG is er ook in het Nederlands en vraagt er niet om om te registreren, terwijl je Avast na een bepaalde gebruiks termijn wel moet registreren hoewel het evengoed gratis blijft.
Maar het doel is om te controleren of Norton Internet Security het opstarten van grub verknalt en dat kun je ook door Nortn te deinstalleren en dan zonder internet verbinding op te starten.
Mocht het zo zijn dat het probleem dan opgelost is kan er altijd nog een andere virusscanner geinstallerd worden. Deze kun je wel zolang je nog beveiligd bent alvast downloaden en op de harde schijf of zo opslaan, of achteraf via Ubuntu downloaden.

- Roc

Offline jolo

  • Lid
Re: Grub verdwijnt na opstarten Windows
« Reactie #8 Gepost op: 2010/09/12, 14:43:43 »
AVG is net zo goed, dus: verwijder Norton eens helemaal en zet AVG er eens voor in de plaats? Dan kun je proberen of het verschil maakt
Daar is denk ik niet iedereen het mee eens. Zie bijvoorbeeld deze hyperlink Antivirusprogramma's 2010. Als Norton AntiVirus GRUB uit het MBR verwijderd zou hebben, waar zou dan die 'No modules found'  foutmelding vandaan komen?

Over 'No modules found' vond ik nog wel deze thread Ubuntu 10.04: GRUB bootloader crashes.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline HarzG

  • Lid
Re: Grub verdwijnt na opstarten Windows
« Reactie #9 Gepost op: 2010/09/12, 16:51:20 »
AVG is er ook in het Nederlands en vraagt er niet om om te registreren, terwijl je Avast na een bepaalde gebruiks termijn wel moet registreren hoewel het evengoed gratis blijft.
@Rac.am: Tsss, ik heb inderdaad verouderde informatie gebruikt (toen ik nog AVG gebruikte was het niet NL in de gratis-versie).

@jolo: Norton AntiVirus 2010 is qua herkenning van virussen en ook in de geringere vertraging van het systeem (veel) beter dan eerdere versies.

Maar toen ik via de link van jolo verder bladerde, zag ik Avast er ook goed uit de test komen (beter dan AVG).

Als je Windows moet/wilt gebruiken, dan is het een optie om helemaal niet op internet te gaan of met de browser Firefox en de add-on NoScript te werken.
Bij de virusscanner zijn er meerdere bruikbare programma's mogelijk. 
Ben je niet zo'n "gecertificeerde systeembeheerder", geen probleem - dan vraag je anderen om ondersteuning (zoals hier). Maar het kan dus ook een afweging zijn een scanner te gebruiken die iemand in je omgeving ook gebruikt.
De uitleg die je in fora over virusscanners tegenkomt, is "wisselend" in correctheid en kwaliteit. Bij de keuze voor een "privé-helpdesk" kan je beter hetzelfde programma gebruiken.
Zodra je dan een vraag hebt, kan misschien de schoonzus/buurman helpen met een begrijpelijke uitleg over de installatie en de meldingen van de scanner. Dat kan ook over een onschuldige reactie van een scanner gaan die je niet verwacht. Avast heeft standaard "geluid aan" en er komt na een scan eerst een onderzeeër-achtige "pinnnngg" en een gesproken melding. Als je dat niet weet, schrik je even "oje, nu ben ik gehackt en zij praat tegen mij" (het is een vrouwenstem).


Even weer terug naar het probleem met Grub. Het kan misschien opgelost worden via de link van jolo. Dat kan dus betekenen dat je i.p.v. Grub2 (gebruikt in de laatste Ubuntu-versies) een downgrade uitvoert naar Grub1.
Maar er is ook nog een 2e optie. Installeer Grub niet in de MBR maar in de bootrecord van de Ubuntu-partitie. Hierna start je Windows en schrijft als beheerder een verwijzing naar Ubuntu in de Windows bootloader (via het zogenaamde chainloading). Hierna laat je in de Windows bootloader de MBR weer overnemen met "fixmbr". (Ik heb geen stap-1-2-3-handleiding hiervoor paraat, dat is eigenlijk plan B als het ook helemaal niet wil met Grub1.)
Of het probleem dan echt over is met de Windows bootloader, weet ik niet. Er zijn blijkbaar Windows-programma's van bepaalde pc-leveranciers die elke wijziging van een MBR als een beschadiging zien en dat telkens repareren tijdens de boot. Deze programma's doen volgens mij meer dan alleen het bewaken van de MBR. Je zou dus in extremo een beschermingsprogramma van Windows moeten uitschakelen om de problemen op te lossen. Dat is voor de veiligheid van de pc als geheel geen wenselijk scenario.

Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Re: Grub verdwijnt na opstarten Windows
« Reactie #10 Gepost op: 2010/09/12, 17:53:26 »
Via de link van jolo kwam ik op:
http://sourceforge.net/apps/mediawiki/bootinfoscript/index.php?title=Boot_Problems:Windows_Writes_To_MBR
Hier staan probleem, oorzaak en mogelijke oplossingen omschreven. Gezien het feit dat het om een HP gaat, zal het wellicht dus de Credential Manager, Recovery Manager, ProtectTools, PC Angel of Backup and Recovery zijn die in de MBR schrijft, zodat Grub overschreven wordt.

Wat is jullie advies:
- Terug naar Grub Legacy? (als ik het vanaf de UbuntuCD doe via Synaptic, overschrijft hij dan vanzelf Grub2? Of moet ik de omslachtige manier gebruiken van http://ubuntuforums.org/showpost.php?p=9338226&postcount=41)
- Er is een HP_Recovery-schijf voor Windows. Zal ik die NTFS-partitie (sda2) helemaal verwijderen?
- Toch Norton verwijderen? (welke ik ervoor in de plaats zet, moet ik dan nog even uitzoeken)
- Een ander veiligheidsprogramma (van HP of van Windows) zoeken dat de boosdoener kan zijn en die verwijderen?

P.S. Ik ontdekte net (via sudo fdisk -l) de volgende tekst: "Partitietabel-items liggen niet in de schijfvolgorde".
Kan dat er iets mee te maken hebben, of hoef ik me daar geen zorgen om te maken?
« Laatst bewerkt op: 2010/09/12, 19:15:28 door Barbara0415715 »

Offline PeterF

  • Lid
Re: Grub verdwijnt na opstarten Windows
« Reactie #11 Gepost op: 2010/09/13, 13:17:17 »
Ik heb dit probleem ook gehad met mijn 6710b en het toen opgelost door de HP ProtectTools en bijbehorende zooi te verwijderen.
Inmiddels is er een methode om de boel draaiend te krijgen zie https://bugs.launchpad.net/bugs/441941.
De voorgestelde oplossing van post 141 heb ik niet geprobeerd.
 
- In het bug rapport van de link wordt afgeraden om terug te gaan naar GRUB legacy.
- De HP recovery zal de hele schijf weer zo maken als hij was toen hij verkocht werd, dus alle data en Ubuntu weg.
- Ik verwacht niet dat Norton de boosdoener is.
- Credential manager en HP protecttools verwijderen (als je kunt leven met het feit dat de vinger print reader niet meer werkt voor het inloggen bij Windows).

Op mijn werkende laptop ligt de partitie tabel ook niet in schijfvolgorde , daarover hoef je geen zorgen te hebben.
« Laatst bewerkt op: 2010/09/13, 13:28:31 door PeterF »

Offline HarzG

  • Lid
Re: Grub verdwijnt na opstarten Windows
« Reactie #12 Gepost op: 2010/09/13, 20:22:10 »
Gezien het feit dat het om een HP gaat, zal het wellicht dus de Credential Manager, Recovery Manager, ProtectTools, PC Angel of Backup and Recovery zijn die in de MBR schrijft, zodat Grub overschreven wordt.
Kan je via het Windows-configuratiescherm nagaan welke software van deze genoemde programma's geïnstalleerd is? Dan kan je doelgericht kijken of je een functie in dat programma aan/uit kan zetten zonder het geheel te moeten verwijderen.


Er is een HP_Recovery-schijf voor Windows. Zal ik die NTFS-partitie (sda2) helemaal verwijderen?
Dat durf ik zo niet te zeggen. Ik ken de opties van HP_recovery niet.
Versie A: De recovery zet het systeem naar de fabrieksinstellingen terug, alle wijzigingen gaan verloren. Dat zou een heel domme reparatie zijn omdat je hierdoor ook alle updates of nadien geïnstalleerde + betaalde programma's kwijtraakt. Het kost je dan nog veel meer tijd om deze nadien geïnstalleerde software te herstellen.
Versie B: Een "smart" recovery - alleen beschadigde systeembestanden worden hersteld. De recovery wordt ook gebruikt om aanvullende programma's te herstellen (controle op HD's, accu-status, firmware-status, BIOS). Deze recovery-tools zou je bijv. nodig kunnen hebben als je een upgrade van firmware uitvoert of je  BIOS flasht. Gaat dat fout, dan kan je de originele instellingen terugzetten.
Uit eigen ervaring ken ik een recovery van PackardBell (1998). Daarmee was het volgens mij mogelijk om Word te herstellen als je door installaties/upgrades nadien het programma had beschadigd. Er werd geen Word-cd geleverd, maar alleen de recovery. Bij een defect kon je ook alleen via de recovery-cd/partitie je Word terugkrijgen.
Maar PeterF kan hierover beter adviseren omdat hij een HP heeft. Zodra je twijfelt aan mijn of andere adviezen, volg zijn raad want hij kent de HP-programma's en eigenwaardigheden.

Op mijn werkende laptop ligt de partitie tabel ook niet in schijfvolgorde , daarover hoef je geen zorgen te hebben.
Hier ben ik het niet met PeterF eens. Het kan wel met je probleem te maken hebben. Het irritante aan deze situatie is, dat de leveranciers soms "vreemde digitale krasjes" vanaf fabriek leveren, waardoor het kopiëren van de bestanden of partities onmogelijk wordt gemaakt. Natuurlijk mag Microsoft van mij de software beveiligen tegen illegale kopieën, maar ik zou zelf een back-up-programma naar eigen keus willen gebruiken. Sommige "beschadigingen" zorgen misschien ervoor dat je een partitie niet eens kan kopiëren naar een externe HD.

Er zijn volgens mij problemen gemeld waarin Grub2 telkens in de war was met de volgorde c.q. telling van de hd's/partities. Zoiets kan met Grub1 handmatig worden aangepast, in Grub2 gaat veel meer automatisch waardoor het moeilijker wordt om zulke knelpunten handmatig te herstellen.
In Grub1 (hier nog steeds in gebruik) kan ik met een simpele tekst-editor het /boot/grub/menu.lst-bestand aanpassen. Grub2 hoeft eigenlijk zelden/nooit aangepast te worden, maar als het dan moet is het m.i. ingewikkeld. (Jaja, ik weet het - er zijn wiki's voor geschreven. Maar ik ben een oude conservatieve z@k.)
... maar weer terug naar de ham-vraag: het repareren van de "schijfvolgorde" of helemaal verwijderen van de partitie kan theoretisch daartoe leiden dat de recovery niet meer werkt omdat de plek/telling/UUID wordt veranderd op je HD. Maar het niet repareren kan inhouden dat je telkens weer gedoe hebt met Grub2.
NB: Door het verwijderen van de sda2 krijgt volgens mij de Ubuntu-partitie ook een nieuwe UUID. Als je hierna Ubuntu niet meer zou kunnen starten, moet je de nieuwe UUID met de live-CD uitlezen en hierna Grub1/2 laten repareren.

@PeterF: Werkte het met Grub1 wel als de Credential Manager and HP Protecttools nog geïnstalleerd waren? Dan is de oorzaak voor de bescherming misschien een vastgelegde maximale waarde/grootte die door Grub2 wordt overschreden:
Citaat van: Felix Zielcke
GRUB 2's core.img is much bigger then GRUB Legacy's stage1.5.
Seems like some Windows thing doestn't use the first part of the embeding area but something in the middle or end of it.
« Laatst bewerkt op: 2010/09/13, 20:31:22 door HarzG »
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Re: Grub verdwijnt na opstarten Windows
« Reactie #13 Gepost op: 2010/09/13, 21:02:56 »
PeterF +1

Citaat
The MBR was being restored every time he booted into Windows.
Als je begrijpt wat een MBR alleen maar doet, fungeren als een pointer ... er is nagenoeg geen ruimte voor iets anders.

De meest krachtige applicaties om onder de motorkap te kijken van elke Windows Machine worden gemaakt door een bedrijf wat zelfs is overgenomen door Windows voor die applicaties!
Het bedrijf heet Sysinternals, en een door mij veel gebruikte applicatie ... toen het nog een zelfstandig bedrijfje was ... heet ..... Autoruns ..... .
De applicaties die deze Sysinternals maakt zijn allemaal freeware, dus gratis ... en dat spreekt 'Jan de Hollander' wel aan natuurlijk.

Elke WindowsMachine haal ik door deze applicatie om al die onnodige startups/services om zeep te helpen.

En waar zijn we nu naar opzoek, een service welke keer op keer de MBR herscrijft/reset bij een startup.
Hoe deze applicatie heet ... is natuurlijk even de vraag ... ga hier eens even kijken of je op een eenvoudige manier een lijst kunt maken van alle services en die hier kunt posten.

Tutorial over Autoruns:
1. http://www.top-windows-tutorials.com/autoruns.html
2. http://www.howtogeek.com/howto/12837/use-autoruns-to-manually-clean-an-infected-pc/

Sorry voor het nu wel erg Windows te laten klinken ... maar met ons allen proberen we dit HP-Windows bugje te pletten ... toch?
Ubuntu Pocket Guide and Reference - LinuxCommands.org - Manual Pages (man)

PC: Ubuntu 18.04 LTS /  Intel Core i5 8600 / Gigabyte B360M DS3H / Samsung 970 EVO / Corsair Vengeance LPX 16GB

Offline PeterF

  • Lid
Re: Grub verdwijnt na opstarten Windows
« Reactie #14 Gepost op: 2010/09/14, 17:02:21 »
Met grub Grub1 werkte het wel. Het heeft er inderdaad mee te maken dat Grub2 meer ruimte nodig heeft.
De hp-protect tools bewaken de Windows integriteit van de MBR zie voor meer info dit linkje.
Hiervoor gebruikt hp waarschijnlijk de ruimte die ook door Grub2 gebruikt wordt.

Offline HarzG

  • Lid
Re: Grub verdwijnt na opstarten Windows
« Reactie #15 Gepost op: 2010/09/14, 17:27:27 »
Met grub Grub1 werkte het wel. Het heeft er inderdaad mee te maken dat Grub2 meer ruimte nodig heeft.
@PeterF: Bedankt voor de opheldering.

@Barbara0415715: Dan is mijn advies - vervang Grub2 door Grub1. Op deze manier is een aanpassing van de pc en de HP tools niet nodig.
Daar staan de instructies voor het "terug naar Grub1". (Kijk onder de kop "Terug naar de vorige GRUB".)
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Re: Grub verdwijnt na opstarten Windows
« Reactie #16 Gepost op: 2010/09/14, 19:08:37 »
Kan maar 1 ding zeggen, 10.04 installeert Grub2 for sure!

Verklaring dat hij 'erin past' , wat dat ook mag zijn groter dan 512 bytes ( 512 x 8 bits ), is gegeven doordat hij Ubuntu 10.04 perfect opstarte.
+1 voor Grub2 , Dus past 'hij' er wel degelijk in.
Ook Windows 7 starte perfect op.
+2 voor Grub2.

Daarna bij de herstart begonnen de problemen ... en neem maar van mij aan, deze PC staat niet alleen.

Nog meer info dat Dell en HP niet goed bezig zijn: Grub "no module name found"
after reboot


En Pjotr +10
Ubuntu Pocket Guide and Reference - LinuxCommands.org - Manual Pages (man)

PC: Ubuntu 18.04 LTS /  Intel Core i5 8600 / Gigabyte B360M DS3H / Samsung 970 EVO / Corsair Vengeance LPX 16GB

Offline HarzG

  • Lid
Re: Grub verdwijnt na opstarten Windows
« Reactie #17 Gepost op: 2010/09/15, 21:11:01 »
Daarna bij de herstart begonnen de problemen ... en neem maar van mij aan, deze PC staat niet alleen.

Nog meer info dat Dell en HP niet goed bezig zijn: Grub "no module name found" after reboot
Als een probleem wordt gemeld, dan is de achtergrondinformatie nuttig/zinvol om te lezen. Maar waar het de user Barbara0415715 om gaat, is de oplossing van het probleem. Het is dus (on)prettig om te weten dat Dell en HP dingen fout doen, maar de vraag van haar gaat over "wat moet ik doen".
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Re: Grub verdwijnt na opstarten Windows
« Reactie #18 Gepost op: 2010/09/16, 20:31:28 »
Ik heb dit probleem ook gehad met mijn 6710b en het toen opgelost door de HP ProtectTools en bijbehorende zooi te verwijderen.
Inmiddels is er een methode om de boel draaiend te krijgen zie https://bugs.launchpad.net/bugs/441941.
De voorgestelde oplossing van post 141 heb ik niet geprobeerd.
 
- In het bug rapport van de link wordt afgeraden om terug te gaan naar GRUB legacy.
- De HP recovery zal de hele schijf weer zo maken als hij was toen hij verkocht werd, dus alle data en Ubuntu weg.
- Ik verwacht niet dat Norton de boosdoener is.
- Credential manager en HP protecttools verwijderen (als je kunt leven met het feit dat de vinger print reader niet meer werkt voor het inloggen bij Windows).

Op mijn werkende laptop ligt de partitie tabel ook niet in schijfvolgorde , daarover hoef je geen zorgen te hebben.

Bedankt Peter! Fijn iemand te treffen met exact dezelfde machine, exact hetzelfde probleem én een oplossing! Zodra ik mijn vaders laptop weer in handen heb, ga ik direct de Credential Manager en HP Protecttools verwijderen (mijn vader zal het niet missen; hij overweegt zelfs Windows er helemaal af te donderen, maar aangezien hij pas net begonnen is met Ubuntu raad ik hem dat toch af).

Als een probleem wordt gemeld, dan is de achtergrondinformatie nuttig/zinvol om te lezen. Maar waar het de user Barbara0415715 om gaat, is de oplossing van het probleem. Het is dus (on)prettig om te weten dat Dell en HP dingen fout doen, maar de vraag van haar gaat over "wat moet ik doen".

Stiekem vind ik het ook wel interessant om erover te lezen. Misschien kan ik dan ooit ook nuttige adviezen gaan geven, zoals jullie :). Maar dank voor je pragmatisch aanpak!
« Laatst bewerkt op: 2010/09/16, 20:41:44 door Barbara0415715 »

Re: Grub verdwijnt na opstarten Windows
« Reactie #19 Gepost op: 2010/09/26, 20:46:35 »
Op dit moment ben ik bezig om alle HP ProtectTools van mijn vaders HP Compaq 6710b te verwijderen, zodat Grub2 er niet steeds uit wordt gegooid. Ik was echter begonnen met een Windowsonderdeel dat HP Backup en Recovery heet (dat is geloof ik onderdeel van ProtectTools en zorgt voor de aansturing van een backuppartitie). Nu start Windows echter helemaal niet meer op! Ik blijf steeds ronddraaien in een menuutje waarin ik kan kiezen tussen veilige modus of normaal opstarten (want "Windows kon niet normaal opgestart worden"). Als ik kies voor "Normaal starten" krijg ik wel een Windows-logo, maar daarna wil hij weer van voren af aan gaan beginnen. Grub heb ik herinstalleerd en dat werkt prima, maar Windows kom ik niet meer in.

Als ik de Windowspartitie vanuit Ubuntu probeer te mounten, krijg ik:
"Error mounting: mount exited with exit code 12: Failed to read last sector (105908688): Invalid argument
HINTS: Either the volume is a RAID/LDM but it wasn't setup yet,
   or it was not setup correctly (e.g. by not using mdadm --build ...),
   or a wrong device is tried to be mounted,
   or the partition table is corrupt (partition is smaller than NTFS),
   or the NTFS boot sector is corrupt (NTFS size is not valid).
Failed to mount '/dev/sda1': Invalid argument
The device '/dev/sda1' doesn't seem to have a valid NTFS.
Maybe the wrong device is used? Or the whole disk instead of a
partition (e.g. /dev/sda, not /dev/sda1)? Or the other way around?"

Wie weet raad?
« Laatst bewerkt op: 2010/09/26, 21:07:59 door Barbara0415715 »

Offline HarzG

  • Lid
Re: Grub verdwijnt na opstarten Windows
« Reactie #20 Gepost op: 2010/09/27, 20:33:54 »
... geen idee wat de HP tools allemaal doen en wat Windwos dan weer verwacht aan reacties van een systeem waar de tools verwijderd zijn ...

Je kan Windows opstarten in de veilige modus en dan de volgende handelingen doen (uit mijn hoofd, heb geen Windows hier):
1. Windows-toest+E (starten van de verkenner), met de rechter muisknop op C:\ staan en dan naar de eigenschappen kijken, bladeren door de beschibare tabs, 1e? tab op schijf opruimen
2. hierna andere tab "volume op fouten controleren" of zoiets (schijfcontrole uitvoeren)
3. c:\ laten defragmenteren (zelfde tab?)
4. hierna Windows opnieuw opstarten (en kijken wat daar voor meldingenkomen - hopelijk geen)

Help dat?
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Re: Grub verdwijnt na opstarten Windows
« Reactie #21 Gepost op: 2010/10/06, 14:40:43 »
Je kan Windows opstarten in de veilige modus

Helaas, dat lukt zelfs niet... Het lijkt wel alsof die hele partitie niet te benaderen is (niet door te mounten vanuit Ubuntu en niet door hem gewoon zelf op te starten op welke manier dan ook).

Offline PeterF

  • Lid
Re: Grub verdwijnt na opstarten Windows
« Reactie #22 Gepost op: 2010/10/08, 15:03:57 »
  or the NTFS boot sector is corrupt (NTFS size is not valid).
Failed to mount '/dev/sda1': Invalid argument
The device '/dev/sda1' doesn't seem to have a valid NTFS.

De melding is een corrupte boot sector, waarschijnlijk heeft de HP software iets te veel verwijderd.
Misschien kan dit microsoft KB artikel je verder helpen.

Offline PeterF

  • Lid
Re: Grub verdwijnt na opstarten Windows
« Reactie #23 Gepost op: 2010/10/13, 20:36:10 »
Ik heb nog eens verder gekeken wat de mogelijkheden zijn.
De meest eenvoudige is volgens mij testdisk, in Ubuntu te installeren via Synaptic of software centrum (zit in de repo).
Als de backup van de MFT (Master File Table) nog aanwezig is moet het eenvoudig te repareren zijn.
Het programma moet in de terminal gestart worden, zie voor een handleiding zie de site van cgsecurity.

Re: Grub verdwijnt na opstarten Windows
« Reactie #24 Gepost op: 2010/11/21, 19:07:46 »
Dankzij PeterF, Testdisk en de onvolprezen website van Pjotr http://sites.google.com/site/computertip/grub doet alles het nu weer. Heel veel dank (ook namens mijn vader)!

Voor mensen met een vergelijkbaar probleem zal ik een korte omschrijving geven van de oorzaak en de gevolgde stappen.

Sommige pc's en laptops hebben bij levering een soort beschermingsprogramma's onder Windows. Voorbeelden hiervan zijn een recoverypartitie en programma's als Credential Manager, Recovery Manager, ProtectTools, PC Angel of Backup and Recovery. Deze programma's hebben één nadeel: soms overschrijven ze Grub (het programma dat ervoor zorgt dat je bij het opstarten uit verschillende besturingssystemen kunt kiezen). Ze zien Grub namelijk als een soort indringer waartegen de computer beschermd moet worden (wat natuurlijk niet zo is).

Voor mij was de oplossing: het verwijderen van het Windowsprogramma HP Backup en Recovery (een onderdeel van ProtectTools dat zorgt voor de aansturing van een backuppartitie). Zeker als je ooit braaf de Recovery-dvd's aan hebt gemaakt, zoals Windows adviseert, dan heb je deze partitie namelijk eigenlijk niet nodig. Na deze verwijdering was Windows even helemaal niet te benaderen. Gelukkig was dat gauw opgelost dankzij het programma testdisk (zit gewoon in Synaptic; zie voor instructies http://www.cgsecurity.org/wiki/Advanced_NTFS_Boot_and_MFT_Repair). Daarna moest Grub even nieuwe opdrachten krijgen (typ het commando 'sudo update-grub' in een terminalvenster) en toen ging alles precies naar wens!

Groetjes,
Barbara
« Laatst bewerkt op: 2010/11/22, 00:31:34 door Barbara0415715 »