Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Onderste werkbalk niet zichtbaar in Xubuntu 12.04  (gelezen 5313 keer)

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Onderste werkbalk niet zichtbaar in Xubuntu 12.04
« Reactie #25 Gepost op: 2012/07/04, 10:19:00 »
Het bestand noodgreep.sh moet trouwens eerst wel even uitvoerbaar worden gemaakt.  :)
In dit geval niet (volgens mij), omdat je het programma opent met sh, of met bash.
Het uitvoerbaar maken is volgens mij alleen noodzakelijk, wanneer de file begint met #! /bin/sh en je de file als een commando wilt gebruiken, door deze in de ~/bin map te plaatsen.

Als ik het fout heb, dan graag een correctie........
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Cees

  • Lid
[Opgelost] Onderste werkbalk niet zichtbaar in Xubuntu 12.04
« Reactie #26 Gepost op: 2012/07/04, 22:14:28 »
Ron, Pjotr en Jan,  dank voor jullie hulp, het werkt nu.
Het commando sh -c /......./InitScherm.sh doet het. Het opstarten gaat wel met wat geflits gepaard (wisselende resoluties) maar het doet het. Het zou mooier zijn geweest als in Xubuntu in een eerder stadium tijdens het opstarten de juiste resolutie ingesteld kon worden.

Samenvatting:
Na het installeren van Xubuntu 12.04 op m'n oude Toshiba Satellite M30 laptop (naast Windows XP) deden zich twee  problemen voor:
1) De onderste werkbalk was niet zichtbaar ook na instelling "permanent in beeld".
De oplossing bij toeval ontdekt door je zelf eenmaal af te melden en daarna als "Xfce sessie" aan te melden. De onderste werkbalk was dan wel zichtbaar. Daarna weer afmelden en weer als "Xubuntu sessie" aanmelden, de werkbalk was toen ook zichtbaar. Dit blijft ook zo na het opnieuw opstarten. Dus eenmaal die wissel is genoeg.

2) Het scherm vertoonde problemen bij het tonen van tekstbestanden met Abiword en LibreOffice Writer en ook bij grafische toepassingen zoals spelletjes en foto's. Het onderste deel was niet zichtbaar. Dit kon handmatig worden opgelost door 1 maal een andere resolutie te kiezen (1024x768) en vervolgens weer de standaard resolutie te kiezen van 1280x800. Dit moet je steeds doen na het opstarten.
Door in "Sessie en Opstart" onder tabblad "Toepassing autostart" de opdrachtregel "sh -c /home/........./InitScherm.sh" toe te voegen kan het automatisch gedaan worden bij het opstarten. In het uitvoerbare bestand InitScherm.sh staat:
xrandr --output LVDS-1 --mode 1024x768
xrandr --output LVDS-1 --mode 1280x800

Ik had Xubuntu al eerder op m'n iMac geïnstalleerd (onder VirtualBox) en was danig onder de indruk van het gebuikersinterface (werkbalken). Als Mac gebruiker vind ik het Dock (werkbalk 2) heel plezierig en is in Xubuntu makkelijk samen te stellen (wat gebruikersvriendelijker dan Ubuntu). Kortom een prima alternatief voor Windows XP.

Als Xubuntu wordt opgestart en afgesloten rollen wat regels tekst over het scherm (te snel om te lezen). Is dat normaal? Of kan je dit ergens onderdrukken (echo off).