Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: CanoScanFB630U - Kleurprobleem  (gelezen 278 keer)

Offline JohnVC

  • Lid
CanoScanFB630U - Kleurprobleem
« Gepost op: 2015/07/22, 12:46:03 »
Hallo,

Ik gebruik sinds kort Ubuntu 14.04 LTS (64bit) en moet nog heel veel leren.
Scannen lukt me wonderwel  ;) , geen probleem met de installatie van mijn oude flatbed CanoScanFB630U, doch alles wat ik scan is roze.
Ik heb zowat alle programma's in het softwarecenter gebruikt, telkens met hetzelfde resultaat.
Op dit ogenblik staat Xsane op de pc en mits wat geknoei met de kleurinstellingen is het beter, maar niet goed .
Updates worden nauwkeurig uitgevoerd en kleurweergave van foto's en documenten is verder normaal.

In Windows7(64bit) werkt alles prima, zelfs met de generieke driver van Vuescan, omdat een driver voor W7 niet meer beschikbaar is.

Kan iemand me een duw in de goede richting geven?



Offline EZ-man

  • Lid
Re: CanoScanFB630U - Kleurprobleem
« Reactie #1 Gepost op: 2015/07/22, 12:55:32 »
Ik vrees het ergste : canon levert slechte driver-ondersteuning voor sommige scanners. Ikzelf heb een F9950 die niet wil. Voor de Canoscan FB 636u is een bug report : https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/sane-frontends/+bug/118843 en die brengt ook geen oplossing.    .....

Er is een driver beschikbaar, zie : SANE: Supported Devices

Model              Interface     USB id           Status    Comment  Backend            Manpage
CanoScan fb636u   USB            0x04a9/0x2204     Good      OK   canon630u (0.1)  sane-canon630u


Driver + Installatie handleiding :
     http://www.sane-project.org/man/sane-canon630u.5.html 

Opmerking: deze instructie is van 11 July 2008
Toepasbaarheid voor huidige besturingssystemen onbekend.
« Laatst bewerkt op: 2015/07/22, 13:11:06 door EZ-man »

Offline JohnVC

  • Lid
Re: CanoScanFB630U - Kleurprobleem
« Reactie #2 Gepost op: 2015/07/22, 13:49:45 »
Bedankt voor de snelle reactie EZ-man.

Het ziet er idd. naar uit dat een oplossing niet direct voor de hand ligt.
De driver van Sane was reeds geïnstalleerd. Sane-find-scanner vind geen usb-scanner, al werkt hij wel in  alle scanprogramma's doch met het "roze" probleem.

Ik probeer deze week een trial-versie van VueScan voor Linux te installeren en zal hier het resultaat melden.

Offline EZ-man

  • Lid
Re: CanoScanFB630U - Kleurprobleem
« Reactie #3 Gepost op: 2015/07/22, 13:53:14 »
... , al werkt hij wel in  alle scanprogramma's doch met het "roze" probleem.

Ja, dat schijnt een bekende bug te zijn, zie (ook al een oud) bericht van de duitse vrienden
   http://forum.ubuntuusers.de/topic/canoscan-fb-630u-flachbettscanner-scannt-mit-/

Omdat mijn scanner niet wil onder Linux ben ik nog even gebonden aan win7/8 - dubbel plezier.
« Laatst bewerkt op: 2015/07/22, 13:55:12 door EZ-man »

Offline JohnVC

  • Lid
Re: CanoScanFB630U - Kleurprobleem
« Reactie #4 Gepost op: 2015/08/19, 09:35:49 »
Eindelijk de tijd gevonden om de test met Vuescan (Hamrick) voor Linux te doen.
Trialversie geïnstalleerd en geen enkel probleem met de scanner meer te bespeuren.

Nu is het overwegen: ofwel W7 laten staan om te kunnen scannen, ofwel Vuescan voor Linux aankopen. ($ 39,95 voor de standaardversie)
($ 39,95 zijn heel wat ijsjes voor de kleinkinderen  ;) )

Bedankt EZ-man voor de reacties.